Το πρώτο βήμα στον δρόμο για την αξιοποίηση της συμμετοχής της στην Attica Group, με αποτίμηση που θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ, πραγματοποιεί η Τράπεζα Πειραιώς με τη μεταφορά του 90% των μετοχών της ακτοπλοϊκής στην 100% θυγατρική της Strix Holdings.
Δύο είναι τα βασικά σενάρια που βρίσκονται πάνω στο τραπέζι: είτε η σταδιακή πώληση μετοχών μέσω του Χρηματιστηρίου με ιδιωτικές και δημόσιες τοποθετήσεις (placements) είτε η διάθεση των μετοχών σε θεσμικό επενδυτή με μακροπρόθεσμο επενδυτικό ορίζοντα και στρατηγική βιωσιμότητας, όπως είναι λόγου χάριν η CVC Capital ή η I Squared Capital.
Ενα τρίτο σενάριο, το οποίο επί του παρόντος δεν αξιολογείται, είναι η κατάτμηση της εταιρείας σε επιμέρους μονάδες με βάση τις αγορές που δραστηριοποιείται, δηλαδή Αδριατική, Κρήτη και Κυκλάδες και Βόρειο Αιγαίο και η κατά τμήματα πώλησή της. Το σενάριο αυτό θεωρείται δυνητικά βλαπτικό για την αξία που μπορεί να ανακτήσουν οι σημερινοί μέτοχοί της.
Οι ιδιαιτερότητες
Η περίπτωση της Attica Group έχει όμως και ορισμένες ιδιαιτερότητες. Αποτελώντας τη μεγαλύτερη ελληνική ακτοπλοϊκή επιχείρηση, θεωρείται βέβαιη η απαίτηση της οποιασδήποτε κυβέρνησης να μην πουληθεί σε επιθετικού χαρακτήρα επενδυτή, που θα μπορούσε για παράδειγμα να «αφελληνίσει» την επιχείρηση, με ό,τι αυτό σημαίνει για τη διασφάλιση της επικοινωνίας και της οικονομικής και κοινωνικής ζωής με τη νησιωτική χώρα. Επιπλέον, με δεδομένους τους εθνικούς, ευρωπαϊκούς και παγκόσμιους στόχους για περιορισμό των εκπομπών άνθρακα μέσα στα επόμενα 10 χρόνια, θα πρέπει να ξεκινήσει ένα εκτεταμένο επενδυτικό πρόγραμμα ολικής ανανέωσης του στόλου της, προκειμένου αυτός να είναι συμβατός με τους παραπάνω στόχους. Τούτο σημαίνει πως θα χρειαστεί μεσοπρόθεσμα και μια γενναία αύξηση κεφαλαίου.
Τα βήματα
Για να φθάσει η Strix Holdings στο ιδανικό χρονικά και επιχειρησιακά σημείο να αποεπενδύσει, προηγούνται κάποια βήματα, εξηγούν πηγές με γνώση των σχετικών σχεδιασμών.
Κατ’ αρχάς θα πρέπει να εγκριθεί από τη γενική συνέλευση της Marfin Investment Group η ανταλλαγή των μετοχών της με το ομολογιακό της ύψους 443 εκατ., κάτι που τοποθετείται στις αρχές Φεβρουαρίου με βάση τις τυπικές προθεσμίες και τη συνήθη πρακτική. Κατόπιν η Strix Holdings θα πρέπει να προχωρήσει σε υποχρεωτική δημόσια πρόταση για το 10% περίπου των μετοχών που βρίσκονται σε ελεύθερη διαπραγμάτευση. Εξοδος της μετοχής από το Χρηματιστήριο δεν προβλέπεται, καθώς το γεγονός ότι είναι εισηγμένη θεωρείται εργαλείο για την υλοποίηση οποιουδήποτε εκ των προαναφερθέντων σεναρίων.
Επειτα θα πρέπει να ολοκληρωθεί η απορρόφηση της Ανώνυμης Ναυτιλιακής Εταιρείας Κρήτης, οι μέτοχοι της οποίας, όπως προβλέπεται από τη σχετική συμφωνία, θα πάρουν περίπου το 10% των μετοχών της νέας Attica.
Προαπαιτείται επίσης η έγκριση της εν λόγω συγχώνευσης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, διαδικασία η οποία ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη. Παράλληλα η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα πρέπει να δώσει το πράσινο φως στην απόκτηση των μετοχών της Attica που έχει η Marfin από τη Strix. Διαδικασία η οποία θα ξεκινήσει μετά την επικύρωση της συμφωνίας ανταλλαγής του ομολογιακού με τις μετοχές από τη γενική συνέλευση της MIG.
Εφόσον όλα αυτά ολοκληρωθούν και ξεκινήσει η ενσωμάτωση της ΑΝΕΚ στην Attica, εκτιμάται ότι θα χρειαστεί ολόκληρο το 2023 για την επιτυχή συγχώνευση και την εξαγωγή των συνεργειών που προβλέπει το επιχειρηματικό σχέδιο της Attica. Προς τα τέλη του 2023 και κατά το 2024 θα «τρέξει» όλο το πρόγραμμα μεσοπρόθεσμης ενίσχυσης του προφίλ βιωσιμότητας του στόλου, προϋπολογισμού 120 εκατ. Αφορά την εγκατάσταση scrubbers και άλλων τεχνολογικών λύσεων που θα περιορίσουν περαιτέρω το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των πλοίων.
Επομένως, η εταιρεία θα είναι έτοιμη να εμφανίσει τα βέλτιστα με τα σημερινά δεδομένα και αναλόγως με τις τιμές των καυσίμων λειτουργικά αποτελέσματα κατά τη χρήση του 2025. Ετος, οπότε και εκτιμάται πως θα μπορέσει να ξεπεράσει τα 110-120 εκατομμύρια σε κέρδη EBITDA και ούτως να αποτιμηθεί με έναν πολλαπλασιαστή 9 ή 10 φορές στην περιοχή των 1 με 1,2 δισ. ευρώ.
Η συμφωνία μεταξύ MIG και Strix προεξοφλεί ήδη σε μεγάλο βαθμό τη διαμόρφωση μιας τέτοιας αποτίμησης, όπως προκύπτει από τη σχέση ανταλλαγής χρέους μετοχών. Ειδικότερα, καθώς το ομολογιακό που αποτελεί το τίμημα εξαγοράς του 79,3% του μετοχικού κεφαλαίου της Attica ανέρχεται μαζί με τις προσαυξήσεις στα 443 εκατ. ευρώ, το 100% αντιστοιχεί σε 560 εκατ. Εάν σε αυτό το ποσό προστεθεί και ο δανεισμός της ακτοπλοϊκής, ο οποίος ανέρχεται σε περίπου 460 εκατ., τότε η αξία της επιχείρησης (σε όρους Enterprise Value) διαμορφώνεται στα 1,02 δισ. ευρώ. Φυσικά κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει την εμφάνιση επενδυτή με τα κατάλληλα χαρακτηριστικά που μπορεί να θελήσει να αναλάβει νωρίτερα το ρίσκο της συγχώνευσης με την ΑΝΕΚ και των επενδύσεων σε νέες ναυπηγήσεις, φέρνοντας τις εξελίξεις νωρίτερα, ενδεχομένως και εντός του 2023.
Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr