Κυριακή, 21 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαAttica Group: Αναψε το ...πράσινο για απορρόφηση της ΑΝΕΚ

Attica Group: Αναψε το …πράσινο για απορρόφηση της ΑΝΕΚ

|

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού ενέκρινε το deal απορρόφησης της ΑΝΕΚ από την Attica. Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Επιτροπή εγκρίνει ομόφωνα τη “γνωστοποιηθείσα συγκέντρωση”.

Στο σκεπτικό σημειώνεται ότι “η εν λόγω συγκέντρωση, παρ’ ότι εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της παραγράφου 1 του άρθρου 6 ν. 3959/2011, δεν προκαλεί σοβαρές αμφιβολίες ως προς το συμβατό αυτής με τις απαιτήσεις λειτουργίας του ανταγωνισμού στις επιμέρους αγορές στις οποίες αφορά”.

Η απόφαση καταχωρήθηκε ήδη στο βιβλίο των αποφάσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού και αναμένεται με ενδιαφέρον η πλήρης δημοσιοποίησή της ώστε να φανούν και παρατηρήσεις ή άλλες υποδείξεις της Επιτροπής σε σχέση με δρομολόγια, πλοία ποσοστά και μερίδια.

Με αυτά τα δεδομένα, προκαταρκτικά, με βάση και το σχέδιο της πρότασης που κατέθεσε η Attica κι έχει γίνει αποδεκτό από σύνολο των πιστωτών της ΑΝΕΚ (τραπεζών και servicers και μεμονωμένων επενδυτών) και το σχετικό μνημόνιο αλληλοκατανόησης (MoU), που έχει υπογραφεί από πέρυσι, οι πιστωτές δεσμεύονται να εκχωρήσουν τις απαιτήσεις τους, συνολικής ονομαστικής αξίας της τάξης των 260 εκατ. ευρώ, στην “Attica Συμμετοχών”», έναντι ποσού της τάξης των 80 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι η Τράπεζα Πειραιώς, η οποία είναι πιστωτής και παράλληλα μέτοχος της ΑΝΕΚ (28,1298%) αλλά και της «Αττικα Συμμετοχών» μέσω του Fund Strix έχει συμφωνήσει να εξαγοράσει και τα δάνεια της Alpha Bank προς την ΑΝΕΚ.

Με βάση, επίσης, την πρόταση, που εγκρίνεται πλέον από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, οι πιστωτές της ΑΝΕΚ, όλοι οι σημερινοί μέτοχοι της ΑΝΕΚ θα λάβουν περίπου το 10% της νέας, μεγαλύτερης «Αττικα Συμμετοχών». Παράλληλα, οι μη τραπεζικές υποχρεώσεις της ΑΝΕΚ προς προμηθευτές και τρίτους θα αναληφθούν και θα εξυπηρετηθούν από την Attica.

Ο νέος όμιλος θα ελέγχει τα εμπορικά σήματα της BlueStar, της SuperFast, της Hellenic Seaways και της ΑΝΕΚ. Μάλιστα, με την ολοκλήρωση της συμφωνίας και την υλοποίησή της καθίσταται δυνατή η ανάταξη της ιστορικής ελληνικής ακτοπλοϊκής ΑΝΕΚ, πρωτοπόρου στην ελληνική αγορά, και ιδρυθείσα μετά το τραγικό ναυάγιο του “Ηρακλείου” το 1966, από τον μακαριστό Ειρηναίο Γαλανάκη, επίσκοπο Κισσάμου και Σελίνου.

Η “σφήνα”

Σημειώνεται ότι για την ΑΝΕΚ, την τελευταία στιγμή, μπήκε στο παιχνίδι και ο ιταλικός όμιλος Γκριμάλντι. Μάλιστα εξέφρασε την ετοιμότητά του να αντικαταστήσει με δικά του μέσα τα δρομολόγια της ΑΝEΚ σε Κρήτη και Ιταλία. Πρακτικά, σε μια μάλλον κίνηση, που δε συνηθίζεται, δηλαδή στο “παρα πέντε” , ενημέρωσε, την Επιτροπή ότι αν η τελευταία αποφασίσει να μην εγκρίνει τη διάσωση της ΑΝEK από την Αttica Group κι εκείνη χρεοκοπήσει, δεσμεύεται να δρομολογήσει κατάλληλα πλοία σε όλες τις γραμμές, προκειμένου να εξυπηρετηθούν.

Βέβαια, όπως αναφέρθηκε από στελέχη του κλάδου, ήταν εξαιρετικά αμφίβολο εάν θα ήταν προς όφελος του ανταγωνισμού, σε μια αγορά με τεράστια σημασία, οικονομική και κοινωνική, όπως η Κρήτη και η Αδριατική, τον εάν έμπαινε ο Ιταλικός Όμιλος. Κι αυτό γιατί έχει ήδη υψηλά μερίδια αγοράς. Σε μια περίπτωση, που τελικά, δεν αποτέλεσε επιλογή, δηλαδή το να περάσει η ΑΝΕΚ στον Em. Gtimaldi, το ποσοστό του ιταλικού ομίλου τόσο στην Κρήτη όσο και στην Αδριατική θα έφτανε στο 80%.

Σημειώνεται ότι σε προηγούμενη -εκπρόθεσμη- παρέμβαση του ο όμιλος του Εμμάνουελ Γκριμάλντι είχε ενημερώσει την Επιτροπή Ανταγωνισμού ότι προτίθεται να αγοράσει το πλοίο της ΑΝEΚ που κάνει δρομολόγιο στα Χανιά, εφόσον η τελευταία βρεθεί στην ανάγκη να το πωλήσει, ή δεν δύναται να το λειτουργήσει.

Επίσης ενδιαφέρον στο πρόσφαρτο παρελθόν είχε καταθέσει και ο εφοπλιστής Μάριος Ηλιόπουλος της Sea Jets που βγήκε σε αναζήτησήη δανεισμού ώστε να εξαγοράσει τον ανταγωνιστή. Μόνο που οι τράπεζες άναψαν «κόκκινο» μια και διέγνωσαν αστερίσκους στο όλο εγχείρημα. Με βάση πληροφορίες τα πιστωτικά ιδρύματα όπου αποτάθηκε ο κ. ηλιόπουλος εστίασαν σε παλαιότερες τραπεζικές υποθέσεις του όπως και σε εκκρεμότητες με ασφαλιστικά θέματα στο εξωτερικό.

Η εισήγηση

Υπενθυμίζεται, ότι στην έγκριση της συγχώνευσης δι’ απορροφήσεως της ΑΝΕΚ από την Attica Group των εισηγητών της Επιτροπής Ανταγωνισμού, αναγνωρίζεται ότι η ΑΝΕΚ είναι προβληματική επιχείρηση και συντρέχουν οι προϋποθέσεις προστασίας της για λόγους δημοσίου συμφέροντος.

Ειδικότερα, όμως, η εισήγηση ανέφερε πως η ΑΝΕΚ ως προβληματική επιχείρηση “θα αναγκασθεί στο εγγύς μέλλον να αποχωρήσει από την αγορά λόγω των οικονομικών δυσχερειών που αντιμετωπίζει, αν δεν εξαγορασθεί από άλλη επιχείρηση», ενώ «δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική δυνατότητα εξαγοράς, λιγότερο επιβλαβής για τον ανταγωνισμό, εκτός από την κοινοποιηθείσα συγκέντρωση” Επιπλέον, “αν δεν πραγματοποιηθεί συγκέντρωση, η προβληματική επιχείρηση θα παύσει αναπόφευκτα να ασκεί τις δραστηριότητές της στην αγορά”.

Η αρχική ανακοίνωση της Επ. Ανταγωνισμού είχε ως εξής:

Εξέταση της Εισήγησης επί της γνωστοποίησης συγκέντρωσης, κατ’ άρθρο 8 του ν. 3959/2011, η οποία αφορά στη συγχώνευση διά απορροφήσεως της εταιρείας με την επωνυμία «ΑΝΩΝΥΜΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε.» και διακριτικό τίτλο «ΑΝΕΚ» από την εταιρεία με την επωνυμία «ATTICA ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ» και τον διακριτικό τίτλο «ATTICA GROUP».

Η Ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού θα συνεδριάσει την Τετάρτη, 12 Ιουλίου 2023, για να εξετάσει –κατόπιν σχετικής Εισήγησης– τη γνωστοποιηθείσα συγκέντρωση, κατ’ άρθρο 8 του ν. 3959/2011, η οποία αφορά στη συγχώνευση διά απορροφήσεως της εταιρείας με την επωνυμία «ΑΝΩΝΥΜΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε.» και διακριτικό τίτλο «ΑΝΕΚ» από την εταιρεία με την επωνυμία «ATTICA ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ» και τον διακριτικό τίτλο «ATTICA GROUP».

Η ATTICA GROUP είναι αμιγώς εταιρεία συμμετοχών και δραστηριοποιείται μέσω θυγατρικών της εταιρειών, κατά κύριο λόγο στην παροχή υπηρεσιών θαλάσσιας μεταφοράς προσώπων και οχημάτων στις ακτοπλοϊκές γραμμές εσωτερικού, στις διεθνείς θαλάσσιες γραμμές Ελλάδας-Ιταλίας και μεταξύ Μαρόκου και Ηπειρωτικής Ευρώπης.

Η ΑΝΕΚ δραστηριοποιείται στην παροχή υπηρεσιών θαλάσσιας μεταφοράς προσώπων και οχημάτων στις ακτοπλοϊκές γραμμές εσωτερικού και στις διεθνείς θαλάσσιες γραμμές Ελλάδας-Ιταλίας.

Σύμφωνα με την Εισήγηση, η πραγματοποίηση της υπό κρίση συγκέντρωσης δύναται να περιορίσει σημαντικά τη λειτουργία του ανταγωνισμού, ιδίως με τη δημιουργία ή ενίσχυση δεσπόζουσας θέσης, στις σχετικές αγορές παροχής υπηρεσιών θαλάσσιας μεταφοράς επιβατών, ΙΧ οχημάτων και φορτηγών σε ορισμένα ζεύγη λιμένων (Προέλευση-Προορισμός) στην Κρήτη και στην Αδριατική καθώς εκτιμάται ότι προκύπτουν ενδεχόμενες επιπτώσεις μη συντονισμένης και συντονισμένης συμπεριφοράς στις γραμμές στις οποίες δραστηριοποιούνται οι ως άνω εταιρείες.

Περαιτέρω, σύμφωνα με την Εισήγηση, δεν εκτιμάται ότι η συγκέντρωση δύναται να περιορίσει σημαντικά τη λειτουργία του ανταγωνισμού στις σχετικές αγορές παροχής υπηρεσιών θαλάσσιας μεταφοράς επιβατών, ΙΧ οχημάτων και φορτηγών στην ελληνική επικράτεια και στην αγορά παροχής υπηρεσιών θαλάσσιας μεταφοράς μέσω συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας. Επιπλέον, δεν εντοπίζονται κάθετες σχέσεις.

Σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες γραμμές για την αξιολόγηση των οριζοντίων συγκεντρώσεων σύμφωνα με τον Κανονισμό του Συμβουλίου για τον έλεγχο των συγκεντρώσεων μεταξύ επιχειρήσεων, η Επιτροπή μπορεί να κρίνει ότι μια συγκέντρωση, που κατά τα άλλα δημιουργεί προβλήματα ανταγωνισμού, μπορεί να συμβιβάζεται με την κοινή αγορά, αν μία από τις συμμετέχουσες επιχειρήσεις είναι προβληματική.

Βασική προϋπόθεση είναι να μην μπορεί να θεωρηθεί ως συνέπεια της συγκέντρωσης η στρέβλωση της διάρθρωσης του ανταγωνισμού που έπεται της τελευταίας. Αυτό προκύπτει εφόσον η διάρθρωση του ανταγωνισμού στην αγορά θα παρουσίαζε τουλάχιστον τα ίδια προβλήματα και αν δεν υπήρχε η συγκέντρωση.

Για να γίνει δεκτό το επιχείρημα της προστασίας της προβληματικής επιχείρησης πρέπει να συντρέχουν οι ακόλουθες τρεις προϋποθέσεις:

Η φερόμενη ως προβληματική επιχείρηση θα αναγκασθεί στο εγγύς μέλλον να αποχωρήσει από την αγορά λόγω των οικονομικών δυσχερειών που αντιμετωπίζει, αν δεν εξαγορασθεί από άλλη επιχείρηση.

Δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική δυνατότητα εξαγοράς, λιγότερο επιβλαβής για τον ανταγωνισμό, εκτός από την κοινοποιηθείσα συγκέντρωση.

Αν δεν πραγματοποιηθεί συγκέντρωση, η προβληματική επιχείρηση θα παύσει αναπόφευκτα να ασκεί τις δραστηριότητές της στην αγορά.

Σύμφωνα με την Εισήγηση, πληρούνται οι ως άνω τρεις προϋποθέσεις της προστασίας της προβληματικής επιχείρησης με αποτέλεσμα η επιδείνωση της διάρθρωσης του ανταγωνισμού, που αναμένεται να επέλθει στις προβληματικές αγορές θα επερχόταν τουλάχιστον εξίσου, ακόμη και άνευ της εν λόγω συγκέντρωσης.

Ως εκ τούτου, η αναμενόμενη επιδείνωση του αποτελεσματικού ανταγωνισμού δεν τελεί σε αιτιώδη συνάφεια με τη συγκέντρωση.

Ως εκ τούτου προτείνεται η έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, της γνωστοποιηθείσας συγκέντρωσης, η οποία αφορά στη συγχώνευση διά απορροφήσεως της εταιρείας με την επωνυμία «ΑΝΩΝΥΜΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε.» και διακριτικό τίτλο «ΑΝΕΚ» από την εταιρεία με την επωνυμία «ATTICA ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ» και τον διακριτικό τίτλο «ATTICA GROUP».

Με πληροφορίες από τη σελίδα news247.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ίος: Ανοιχτή διαβούλευση για το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο, παρουσίαση εναλλακτικών σεναρίων

Κυριακή 28/09/2025, 18:30, Αίθουσα «Παπαπέτρου» (Χώρα): ο Δήμος Ιητών παρουσιάζει τις κατευθύνσεις χωρικής οργάνωσης και καλεί τους πολίτες να συνδιαμορφώσουν το σχέδιο.

Νάξος: Θεατρικά εργαστήρια για παιδιά & ενήλικες — 3η χρονιά το Δημοτικό Εργαστήρι

Μαθήματα υποκριτικής, ορθοφωνίας & αυτοσχεδιασμού με τον σκηνοθέτη Θανάση Αντωνίου. Δύο τμήματα: 13–15 & 16+ με δωρεάν συμμετοχή.

Πανναξιακός ΑΟΚ: Ο 15χρονος Παναγιώτης Ψαρράς στην ανδρική ομάδα

Πλέι μέικερ από την ακαδημία, ο νεαρότερος της σεζόν ανεβαίνει στο ρόστερ της National League 2· 4ος μικρότερος που έχει πατήσει παρκέ με τον Πανναξιακό.

Τήνος: Ο Independent τη βάζει στο παγκόσμιο προσκήνιο για τα 1.000 ξωκλήσια

Διεθνές αφιέρωμα μιλά για «πάνω από ένα ξωκλήσι ανά 10 κατοίκους» και αναδεικνύει την παράδοση, τα πανηγύρια και τη συνύπαρξη ορθοδόξων–καθολικών.

Κυκλάδες: Το νερό έγινε «υγρός χρυσός» — λογαριασμοί-σοκ και SOS από τα Κουφονήσια (video)

Ο αντ/ρχος Νάξου Βαγγ. Κατσάρας μιλά για «πικρό ποτήρι»· ανομβρία, τουριστική ζήτηση και κόστος αφαλάτωσης πιέζουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Πάρος: Γήπεδα σε αδιέξοδο — Μάρμαρα «εκτός», συνωστισμός στην Παροικιά

Χωρίς καθαρή θέση από τον Δήμο για την καταλληλότητα των Μαρμάρων· ΑΟ Πάρου και Νηρέας μοιράζονται ώρες στο Στάδιο Παροικιάς, ενώ η Μάρπησσα «κολλάει» στην αδειοδότηση.

Κουφονήσι: Αμερικανοί άφησαν 500€ φιλοδώρημα — «Δεν θα κλείσω μάτι!» λέει ο σερβιτόρος (video)

Παρέα 8 ατόμων κατέπλευσε με σκάφος, έφαγε αστακό και φρέσκα ψάρια· λογαριασμός 750€ και tip 500€ που θα μοιραστεί σε 22 εργαζομένους.

Η παραβίαση των πολωνικών συνόρων από Ρωσικά Drones: Διδάγματα για την εθνική ασφάλεια της Ελλάδας

η Ελλάδα διαθέτει πλέον ένα σαφές και τεκμηριωμένο πλαίσιο για την αξιολόγηση και διαχείριση περιστατικών παραβίασης του εναέριου χώρου της.

Αμοργός: Προσάραξη πολωνικού ιστιοφόρου νότια της Νικουριάς, ρυμούλκηση στην Αιγιάλη

Παρασκευή 19 Αυγούστου: δύο επιβαίνοντες καλά στην υγεία τους· απαγόρευση απόπλου έως ότου εκδοθεί βεβαιωτικό αξιοπλοΐας από νηογνώμονα.

Φολέγανδρος: Ακυβέρνητο τουριστικό σκάφος κόπηκε στα δύο λόγω κακοκαιρίας

Πλησίον του λιμανιού το Ε/Γ-Τ/Ρ παρασύρθηκε από τους ισχυρούς ανέμους και προσέκρουσε σε βράχια· τμήμα του διαλύθηκε, το υπόλοιπο ανελκύστηκε με μέριμνα του ιδιοκτήτη.

Νάξος – Αύγουστος 2025: περισσότερες αφίξεις, Ισχυρότερο το σύνολο του καλοκαιριού (πίνακες)

Στο λιμάνι της Νάξου οι επιβάτες αυξήθηκαν 5,2% τον Αύγουστο σε σχέση με πέρυσι, ενώ το τρίμηνο Ιουνίου–Αυγούστου έκλεισε με +6,5% συνολικά. Τι δείχνει η δεκαετία.

Αναφορά στο Ευρωκοινοβούλιο για την Αμοργό: Αντίδραση σε λιμενικά και οδικά έργα με χρηματοδότηση της Ε.Ε.

Ο Νικόλαος Γαβαλάς, εκ μέρους περιβαλλοντικών συλλόγων και εκατοντάδων πολιτών, καταγγέλλει την καταστροφική επίδραση αναπτυξιακών έργων στην Αμοργό και ζητά παρέμβαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Blue Star Naxos: από 19/9 αναχώρηση 11:05 από Νάξο για Πειραιά — αρχίζει το χειμερινό πρόγραμμα

Σύμφωνα με το Naxos Blue Travel, το νέο ωράριο θα ισχύει όλο τον χειμώνα. Δείτε αναλυτικά τη διαδρομή Αστυπάλαια–Κατάπολα της επόμενης ημέρας.

Κουφονήσια: «Νερό από χρυσάφι», λογαριασμοί έως 10€/m³, τι απαντά ο Βαγγέλης Κατσαράς (video)

Εστίαση, διαμονή και μικρά καταστήματα μιλούν για ασφυξία – Ο Δήμος Νάξου κάνει λόγο για «εξορθολογισμό» βάσει κόστους αφαλάτωσης και αποτροπή υπερκατανάλωσης (video)

Ηρακλειά: Αντίδραση επαγγελματιών για τις αυξήσεις στο νερό, τι αναφέρουν, ποια απάντηση πήραν

Ο Σύλλογος Επαγγελματιών Ηρακλειάς εξέφρασε την έντονη ανησυχία του για τις αυξήσεις στο κόστος ύδρευσης και ζήτησε δίκαιο επιμερισμό δαπανών ανά νησί.

Σκοπελίτης: Αλλαγές δρομολογίων 19–21/09/2025 λόγω κακοκαιρίας

Το ταξιδιωτικό πρακτορείο Zas Travel Νάξου ενημερώνει: το δρομολόγιο της Παρασκευής μεταφέρεται για Σάββατο και του Σαββάτου για Κυριακή — δείτε αναλυτικά τις ώρες.

Υπόθεση …Νερό: Ο Σύλλογος Επαγγελματιών Δονούσας ζητά επανεξέταση της τιμολογιακής πολιτικής και δίκαιες χρεώσεις

Μετά την Ηρακλειά και τα Κουφονήσια, διαμαρτύρεται και η Δονούσα για τις αυξήσεις - Τι ζητούν οι επαγγελματίες

Χώρα Νάξου: «Πάγωσε» το αίτημα κατοίκων για αλλαγή κυκλοφοριακού στη Μικρασιατών Προσφύγων

Παρά τις έντονες διαμαρτυρίες κατοίκων για επικίνδυνες συνθήκες, ο Δήμος Νάξου απάντησε αρνητικά στο αίτημα αλλαγής κατεύθυνσης της ημικεντρικής οδού.

Απαγορευτικό: Στις 9.30 το βράδυ απόψε αναχωρεί το “Blue Star Naxos” (Πίνακας)

Λόγω κακοκαιρίας αλλάζουν αναχωρήσεις/ακυρώνονται δρομολόγια. Τι ισχύει ανά πλοίο, πότε χρειάζεται αλλαγή εισιτηρίων και ποιες μεταφορές επιβατών έγιναν.

Καναπές… στο δάσος: «φυσικό σαλόνι» στην έξοδο της Κωμιακής ζητά …σωστό καθιστικό

Κάτω από τα πανύψηλα πλατάνια στο δρόμο Κωμιακής–Απόλλωνα εμφανίστηκε… σαλονάκι. Όμορφη ιδέα, λάθος υλικά: πρόταση για πετρόχτιστα πεζούλια ή ξύλινα παγκάκια, με πρωτοβουλία συλλόγων και Τοπικών Κοινοτήτων.