Σε ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα των τελευταίων ετών στον χώρο της νησιωτικής πολιτικής εξελίσσεται η υπόθεση με τις ύποπτες αιτήσεις επιχειρήσεων για επιδότηση μέσω του μεταφορικού ισοδύναμου, συνολικού ύψους άνω των 95 εκατομμυρίων ευρώ.
Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ύστερα από ενδελεχείς ελέγχους και διοικητικές παρεμβάσεις, μπλόκαρε την καταβολή άνω των 40 εκατομμυρίων ευρώ, αποτρέποντας μία πρωτοφανή απάτη εις βάρος του Δημοσίου. Το ζήτημα εντοπίστηκε και αντιμετωπίστηκε άμεσα από τον τότε υφυπουργό Ναυτιλίας, Γιάννη Παππά, ο οποίος παρέλαβε το κρίσιμο χαρτοφυλάκιο τον Ιούνιο του 2023.
Τι εντοπίστηκε:
Οι εσωτερικοί έλεγχοι που διενεργήθηκαν κατέγραψαν ραγδαία αύξηση των αιτήσεων ενίσχυσης για το μεταφορικό ισοδύναμο επιχειρήσεων, από 28 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο του 2022 σε πάνω από 67 εκατ. ευρώ το β’ εξάμηνο — δηλαδή υπέρβαση 60 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον αρχικό προϋπολογισμό των 35 εκατ.
Περισσότερες από 10.500 αιτήσεις τέθηκαν στο μικροσκόπιο. Από αυτές, πάνω από 7.800 αποσύρθηκαν ή απορρίφθηκαν λόγω έλλειψης δικαιολογητικών. Ειδικά εντυπωσιακό είναι το γεγονός πως περίπου 7.600 από αυτές αφορούσαν επιχειρήσεις με έδρα την Κρήτη.
Ενδείξεις οργανωμένης απόπειρας απάτης
Οι αρμόδιοι μιλούν για οργανωμένη προσπάθεια δημιουργίας ενός «μικρού ΟΠΕΚΕΠΕ» στον τομέα του μεταφορικού ισοδύναμου, με στόχο την παράνομη είσπραξη κρατικών ενισχύσεων από εταιρείες με ελλιπή ή ψευδή στοιχεία.
Ο πρώην υφυπουργός Γιάννης Παππάς κινητοποιήθηκε αμέσως: σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου, τον ΕΦΕΠΑΕ, το Μέγαρο Μαξίμου και το Υπουργείο Οικονομικών, διέταξε έκτακτο διοικητικό έλεγχο σε κάθε αίτηση άνω των 2.000 ευρώ.
Τα αποτελέσματα του ελέγχου
Το πόρισμα του ελέγχου έδειξε πως το Δημόσιο απέφυγε τουλάχιστον 40 εκατ. ευρώ σε μη νόμιμες πληρωμές, ενώ οι υπεύθυνοι εξετάζουν το ενδεχόμενο αναδρομικών ελέγχων και ποινικών διώξεων, σε περιπτώσεις που υπάρχουν ενδείξεις αξιόποινων πράξεων.
Παππάς: «Δεν μπορούσα να κλείσω τα μάτια»
Σε δήλωσή του στην «Κυριακάτικη Απογευματινή», ο κ. Παππάς ανέφερε:
«Η απόφαση για αυστηρούς ελέγχους δεν ήταν επιλογή, αλλά πράξη ευθύνης. Το μεταφορικό ισοδύναμο είναι εργαλείο κοινωνικής δικαιοσύνης, όχι πεδίο για πελατειακές διευθετήσεις. Δεν μπορούσα να κλείσω τα μάτια μπροστά σε τέτοια παρατυπία. Προστατεύσαμε τα χρήματα των νησιωτών μας και του ελληνικού λαού».
Η συνέχεια
Οι έλεγχοι συνεχίζονται υπό τη νέα ηγεσία του Υπουργείου και του νυν υφυπουργού Στέφανου Γκίκα, ο οποίος συνεργάζεται στενά με τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου, διατηρώντας ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα για περαιτέρω αποκαλύψεις.
👉 Το ζήτημα του μεταφορικού ισοδύναμου αποτελεί κρίσιμο εργαλείο για τη νησιωτικότητα και την οικονομική ισότητα. Η αποκάλυψη αυτής της απόπειρας απάτης καταδεικνύει πόσο σημαντικός είναι ο έλεγχος, η διαφάνεια και η πολιτική βούληση όταν διακυβεύονται τα δικαιώματα και τα συμφέροντα των νησιωτών.