Τα χρόνια έχουν περάσει.. Δεν γίνεται εν έτη 2020 να ζούμε στις Κυκλάδες με λιμάνια που έχουν προδιαγραφές δεκαετίας 70 ή 80… Και η Ανδρος βίωσε πριν από μερικές ημέρες μία δύσκολη στιγμή… Θα γίνει μάθημα αλήθεια; Ο χρόνος θα δείξει
Σήμερα κιόλας πρέπει ο δήμαρχος Άνδρου να ζητήσει ραντεβού από τον υπουργό Ναυτιλίας Ι. Πλακιωτάκη και να θέσει υπόψη του το μέγα πρόβλημα του αλίμενου λιμανιού του Γαυρίου. Όσο καμωνόμαστε πως έχουμε λιμάνι τόσο το πρόβλημα της Άνδρου μεγαλώνει. Αυτό που έγινε την περασμένη Κυριακή 16 Φεβρουαρίου στο Γαύριο πρέπει να γίνει μάθημα και η Άνδρος να ζητήσει άμεσα την κατασκευή λιμανιού με προδιαγραφές. Είναι η τρίτη φορά σε δύο χρόνια που πλοίο καλοτάξιδο να παρασέρνεται από τους απίστευτους στροβιλισμούς του αέρα μέσα στο λιμάνι σαν καρυδότσουφλο.
Πρώτα στροβιλίστηκαν το Andros και το Θεολόγος. Ήταν μαγκιόροι οι καπετάνιοι (ο καπετάν Ισίδωρος Γλυνός και καπετάν Μάκης Σκιαδάς) κι έσωσαν την παρτίδα. Την Κυριακή 16 Φεβρουαρίου ήταν η σειρά του καπετάν Θανάση Χαλά με το Superferry να αποδειχθεί κι αυτός μαγκιόρος και να σώσει για τρίτη φορά την παρτίδα. Και παλαιότερα (για να μην ξεχνάμε) ήταν μαγκιόρος και καπετάν Κώστας Βελαλόπουλος με το Πηνελόπη που έσωσε κι αυτός την παρτίδα. Κάπως έτσι δεν έγινε ναυτικό ατύχημα να κλείσει το λιμάνι και να μείνει η Άνδρος χωρίς λιμάνι και χωρίς πλοία για μέρες. Γιατί ένα ατύχημα στο Γαύριο σημαίνει (αν δεν το καταλάβατε) ναυτικό αποκλεισμό της Άνδρου!!!
Τα παραπάνω δεν τα λέει το Εν Άνδρω. Μας τα έχουν πει οι ακτοπλοϊκές εταιρείες με τις οποίες μιλάμε. Και μιλήσαμε και κατά το παρελθόν που και πάλι κινδύνεψε πλοίο στο λιμάνι από τους ισχυρούς πλάγιους ανέμους. Δεν είναι πολύ καιρός που και ο Θεολόγος βγήκε με τις μπάντες και σώθηκε πλοίο και λιμάνι. Κι εχτές είχαμε μια ακόμα επανάληψη του ίδιου έργου. Μέχρι που κάποια στιγμή θα γίνει το κακό. Και τότε εκτός από ναυτικό ατύχημα θα έχουμε και ένα νησί χωρίς λιμάνι για πολλές μέρες. Κι αν είναι χειμώνας θα είναι τραγωδία. Αν είναι καλοκαίρι θα είναι τραγωδία και καταστροφή. Και θα είναι αργά για όλους μας. Γι’ αυτό σήμερα κιόλας ο δήμαρχος να ζητήσει ραντεβού να θέσει το θέμα στον υπουργό και να ζητήσει με επείγουσες διαδικασίες να γίνει ο κυματοθραύστης προβλήτα να δένουν σωστά τα πλοία με τον βοριά στην πλάτη. Αν θέλουμε να λέμε πως έχουμε λιμάνι κι όχι μια “σκάλα” του παλιού καιρού που απλώς “σκαλώνανε” τα μικρά καράβια μιας άλλης εποχής, που δεν μετέφεραν εκατοντάδες και χιλιάδες επιβάτες και εκατοντάδες ΙΧ και φορτηγά.
Το πλοίο ταξίδεψε χωρίς προβλήματα στο πέλαγος και στον Κάβο Ντόρο. Με το λιμάνι είναι το πρόβλημα..
Αυτό που έχουμε σήμερα για λιμάνι της Άνδρου είναι ότι έφτιαξαν πρώην κοινοτάρχες και παλιοί καταστηματάρχες από την δεκαετία του 1960 μέχρι και την δεκαετία του 1990. Άνθρωποι που δεν είχαν ικανότητα να δουν το μέλλον του Γαυρίου. Το μόνο που έβλεπαν ήταν πως οι λίγοι επιβάτες θα έμπαιναν στα μικρά μαγαζιά τους. Επί 30 χρόνια ελάχιστοι κοίταξαν προς το μέλλον. Και σήμερα που έχουμε μεγάλα και αξιοπρεπή πλοία το λιμάνι αναδεικνύει όλα τα ελαττώματα του. Το τότε Γαύριο δεν υπάρχει πια. Το σημερινό Γαύριο τείνει κάθε χρόνο να γίνεται και πιο επικίνδυνο. Τρία περιστατικά σε δυόμιση χρόνια είναι πολλά. Και είναι και άλλα 20-30 που τα πλοία έδεσαν οριακά, που έσπασαν κάβοι και τραυματίστηκαν άνθρωποι, που χρειάστηκε ρυμουλκό για να δέσει επιβατικό. Τα έχουμε γράψει τόσες φορές. Αλλά χτες ο κόμπος έφτασε στο χτένι. Πως θα δέσουν τα σημερινά μεγάλα πλοία με την προβλήτα στο πλάι στους βόρειους και βορειανατολικούς ανέμους;
Τέλος καλό όλα καλά; Ναι και όχι. Ναι γιατί το πλοίο έφυγε κανονικά χωρίς προβλήματα και χωρίς σημαντική καθυστέρηση. Τα καλά πλοία και οι καλοί καπετάνιοι στην φουρτούνα φαίνονται. Όμως όταν η μεγάλη φουρτούνα είναι μέσα στο λιμάνι τότε κάτι πρέπει να γίνει και άμεσα με το λιμάνι. Η ναυτική και επί πολλά χρόνια αλίμενος Άνδρος δικαιούται ένα σωστό λιμάνι. Και είναι ώρα να το ζητήσει με κάθε τρόπο από αυτούς που λύνουν και δένουν…