Κυριακή, 13 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΑκτοπλοϊκά Εισιτήρια: Η αύξηση στα καύσιμα αλλάζει το σκηνικό προς το ...χειρότερο

Ακτοπλοϊκά Εισιτήρια: Η αύξηση στα καύσιμα αλλάζει το σκηνικό προς το …χειρότερο

|

Οι μεγάλες αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια που προαναγγέλλονται για την επόμενη χρονιά προκαλούν ήδη ανησυχία τόσο στους ταξιδιώτες όσο και στους επαγγελματίες του κλάδου. Από τον Μάιο του 2025 οι επιβάτες που χρησιμοποιούν την ακτοπλοΐα θα κληθούν να πληρώσουν ακριβότερα εισιτήρια, με τις αυξήσεις να αποδίδονται κυρίως στους νέους περιβαλλοντικούς κανόνες, που επιβάλλουν τη χρήση ακριβότερων καυσίμων. Ο κύριος λόγος είναι η υποχρεωτική χρήση των νέων ακριβότερων καυσίμων μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο (0,1%) από τα πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας.

Περιβαλλοντική συμμόρφωση και αυξημένο κόστος

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Διονύση Θεοδωράτο, οι νέοι περιβαλλοντικοί κανόνες επιφέρουν σημαντικές οικονομικές επιβαρύνσεις στην ακτοπλοΐα. Ειδικότερα, η μετάβαση σε καύσιμα μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο, τα οποία είναι κατά 20% ακριβότερα, αναμένεται να αυξήσει το συνολικό κόστος λειτουργίας των πλοίων. Ο κ. Θεοδωράτος σημείωσε ότι το κόστος αυτό, που θα ανέλθει σε 320 εκατομμύρια ευρώ έως το 2031, θα μετακυλιστεί αναπόφευκτα στους επιβάτες και στα μεταφερόμενα οχήματα.

“Η λειτουργία της ακτοπλοΐας καθίσταται μη βιώσιμη χωρίς αυτές τις αυξήσεις”, τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, προσθέτοντας ότι απαιτείται άμεση αναπροσαρμογή των αποζημιώσεων για τα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας, καθώς και του κρατικού ναυλολογίου, το οποίο παραμένει αμετάβλητο από το 2018. Οι νέες τιμές των εισιτηρίων εκτιμάται ότι θα αυξηθούν κατά 12%-15%, σύμφωνα με παλαιότερες μελέτες του υπουργείου Ναυτιλίας.

Προκλήσεις για τις άγονες γραμμές

Από τον Μάιο του 2025 η Μεσόγειος Θάλασσα θα καταστεί περιοχή με περιορισμένες εκπομπές θείου για τα ναυτιλιακά καύσιμα. Αυτό το καύσιμο είναι ήδη 30% πιο ακριβό σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα υψηλού θείου, επηρεάζοντας αρκετά πλοία της ακτοπλοΐας (αν και όχι όλα), κυρίως τα μικρότερα και αυτά που δραστηριοποιούνται στις λεγόμενες “άγονες γραμμές”. Αξιοσημείωτο είναι ότι πλοία με συστήματα καθαρισμού καυσαερίων (scrubber) θεωρητικά δεν πλήττονται, καθώς μπορούν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τα συμβατικά καύσιμα (μετά την επεξεργασία τους από τα συστήματα), ενώ και τα ταχύπλοα πλοία, τα οποία ήδη χρησιμοποιούν καύσιμο με μειωμένο θείο, δεν επηρεάζονται.

Παρ’ όλα αυτά, η αναμενόμενη αύξηση του κόστους καυσίμων μπορεί να προκαλέσει και άλλες αυξήσεις στις τιμές, πλήττοντας άλλους τομείς του κλάδου, κάτι που το υπουργείο προσπαθεί να αποφύγει. Σύμφωνα με εκτιμήσεις από τους ακτοπλόους, μια αύξηση 30% στο κόστος των καυσίμων οδηγεί σε αύξηση 12%-15% στις τιμές των εισιτηρίων, σύμφωνα με παλαιότερες έρευνες του υπουργείου Ναυτιλίας.

Πλοία - Απεργία
Πλοία – Απεργία

Το περυσινό καλοκαίρι το υπουργείο είχε καταγράψει απότομη αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων σε τρεις συγκεκριμένες γραμμές, όπως στις Σποράδες (κυρίως από Βόλο), στη γραμμή Λαύριο-Λήμνος και στη γραμμή Ραφήνα- Άνδρος. Η μεγαλύτερη ανησυχία εντοπίζεται στις υψηλές τιμές των εισιτηρίων για τα ταχύπλοα σκάφη, ιδιαίτερα στις ενδονησιωτικές συνδέσεις. Για παράδειγμα, στη γραμμή Πειραιάς-Μύκονος η τιμή του εισιτηρίου με συμβατικό πλοίο μειώθηκε κατά 5,25%, ενώ με ταχύπλοο σκάφος αυξήθηκε κατά 11,76%. Στη γραμμή Νάξος-Πάρος, ενώ η τιμή του εισιτηρίου με συμβατικό πλοίο μειώθηκε κατά 3,63%, με το ταχύπλοο αυξήθηκε κατά 32,80%.

Άγονες γραμμές

Η αύξηση του κόστους καυσίμων αναμένεται να πλήξει κυρίως τις άγονες γραμμές, όπου τα μισθώματα παραμένουν στάσιμα παρά τις αυξημένες ανάγκες. Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, ανέφερε στη Βουλή ότι τo 2019 οι άγονες γραμμές είχαν κόστος περίπου 90 εκατομμύρια ευρώ, ενώ για φέτος το κόστος θα αγγίξει τα 161 εκατομμύρια ευρώ. Όπως, δε, δήλωσε, “θα πρέπει να αξιοποιήσουμε το μεγάλο κονδύλι των 500 εκατομμυρίων με μισό δισ. ευρώ από ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις για τις άγονες γραμμές, ώστε και να έχουμε, πλέον, δεκαετείς συμβάσεις με προβλεψιμότητα για τις επιχειρήσεις και να έχουμε αξιόπιστη ακτοπλοΐα με ασφάλεια αλλά και πράσινα πλοία. Σε αυτή τη μεταβατική περίοδο των 2-3 χρόνων, μέχρι να δρομολογηθεί το ΣΔΙΤ, το Private-Public Partnership δηλαδή, χρειάζεται να δείξουμε σύνεση στη διαχείριση των χρημάτων και να κρατήσουμε, πάνω απ’ όλα, όλα τα νησιά σε διασύνδεση, μόνιμα, με την ηπειρωτική χώρα και μεταξύ τους”.

Παράλληλα, οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις ζητούν αύξηση του κρατικού ναυλολογίου και προσαρμογή των μισθωμάτων, ώστε να διατηρηθεί η βιωσιμότητα των δρομολογίων στις απομακρυσμένες περιοχές. “Οι άγονες γραμμές είναι ζωτικής σημασίας για τη νησιωτική Ελλάδα και χρειάζονται άμεση υποστήριξη”, δήλωσε ο κ. Θεοδωράτος.

Αναγκαία ανανέωση του στόλου

Ένα άλλο ζήτημα που αναδεικνύεται είναι η ανάγκη ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου. Η μέση ηλικία των πλοίων στην Ελλάδα φτάνει τα 30 έτη, γεγονός που επιβαρύνει την αποτελεσματικότητα και την περιβαλλοντική συμμόρφωση. Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ εκτιμά ότι η πλήρης ανανέωση του στόλου θα κοστίσει περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ. “Χρειάζεται να ανοίξουμε χρηματοδοτικά πρωτόκολλα για την υποστήριξη των ακτοπλοϊκών εταιρειών”, υπογράμμισε.

Παράλληλα, προτάθηκε η αξιοποίηση των λιμενικών τελών, ύψους 30 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως, για τη βελτίωση των λιμενικών υποδομών. Οι επενδύσεις αυτές θα μπορούσαν να καταστήσουν τα λιμάνια πιο πράσινα και φιλικά για τα πλοία και τους επιβάτες.

Οι αντιδράσεις 

Στον τομέα των διεθνών γραμμών, ο όμιλος Γκριμάλντι ανακοίνωσε αυξήσεις 10%-15% στις γραμμές Ελλάδας-Ιταλίας. Ανάλογες αυξήσεις αναμένεται να επιβάλουν και άλλες εταιρείες, όπως η Minoan Lines και ο όμιλος Attica. Παρότι η Ελλάδα έχει εξασφαλίσει εξαίρεση από το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU-ETS) έως το 2030 για τις μικρότερες νησιωτικές γραμμές, η επιβάρυνση στις μεγάλες διαδρομές είναι αναπόφευκτη.

Το υπουργείο Ναυτιλίας, σε συνεργασία με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, διερευνά το ενδεχόμενο ύπαρξης δεσπόζουσας θέσης από ορισμένες εταιρείες που μπορεί να περιορίζουν τον ανταγωνισμό. Μια κοινή ομάδα εργασίας έχει αναλάβει την ανάλυση των δεδομένων και την πρόταση μέτρων για την προστασία των επιβατών.

Πηγή: capital.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αλ. Φραντζέσκος: Οι Κούροι των Μελάνων πρέπει να μείνουν: Η ιστορία δεν ξεριζώνεται

Η αυθεντικότητα, η βιωματική εμπειρία και η πολιτισμική συνέχεια κινδυνεύουν όταν αποκόβουμε τα μνημεία από τον τόπο τους. Οι Κούροι των Μελάνων ανήκουν εκεί όπου γεννήθηκαν – στο φως, στη μνήμη και στο τοπίο της Νάξου.

Κλείνουν τέσσερα σχολεία στις Κυκλάδες, «καμπανάκι» για την εγκατάλειψη των νησιών

Ένα Δημοτικό και τρία Νηπιαγωγεία κατεβάζουν ρολά σε Νάξο και Κέα για το σχολικό έτος 2025-2026 λόγω έλλειψης μαθητών – Τι προβλέπει η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας.

Μια “πράσινη” ζωή ξεκινά στη Νάξο, πρώτη φωλιά Chelonia mydas στις Κυκλάδες!

Ιστορική στιγμή στον Απόλλωνα – Η πράσινη θαλάσσια χελώνα φωλεοποίησε για πρώτη φορά στη Νάξο, προκαλώντας συγκίνηση, δέος και ευθύνη για το μέλλον.

«Ναξιακά» 2025 – Τιμητικός 14ος τόμος αφιερωμένος στον Στέφανο Εμμ. Ψαρρά

Η Ομοσπονδία Ναξιακών Συλλόγων τιμά τον φιλόλογο, ιστορικό και ποιητή Στέφανο Ψαρρά με έναν αναμνηστικό τόμο γεμάτο συγκίνηση, λόγο και μνήμη

Καλοκαίρι στη Νάξο και τις Μικρές Κυκλάδες: Πολιτισμός, παράδοση και φως σε κάθε γωνιά

Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων παρουσιάζει ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα εκδηλώσεων για το καλοκαίρι 2025, με συναυλίες, θεατρικά δρώμενα, φεστιβάλ, αφιερώματα και πολιτιστικές δράσεις σε όλα τα νησιά του δήμου.

Νάξος – Αστυνομικό Τμήμα: Σύλληψη 34χρονου για διακίνηση ναρκωτικών και παράνομη διαμονή

Εντοπίστηκε με κοκαΐνη, κεταμίνη, MDMA και κάνναβη – Κατασχέθηκε και πλαστό διαβατήριο

Βρούτσης: Επίσκεψη στη Νάξο για τις εορταστικές εκδηλώσεις του Αγίου Νικοδήμου

Ο Αν. Υπουργός Αθλητισμού θα εκπροσωπήσει την Κυβέρνηση στις εκδηλώσεις για τον Πολιούχο της Νάξου – Επαφές με φορείς και πολίτες

Νάξος – Συνεδρίαση Δημοτικού Συμβουλίου: Ομόφωνη αντίθεση στη μεταφορά των Κούρων (video)

Συζήτηση για τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ με θέμα τη συντήρηση και προστασία των αρχαϊκών Κούρων – Σαφές μήνυμα από τον Δήμο, τους φορείς και την τοπική κοινωνία υπέρ της παραμονής τους στον φυσικό τους χώρο.

Νάξος εκτός σεζόν: Όταν ο τουρισμός φεύγει και τα βράδια γεμίζουν με ησυχία

Καθώς οι τουρίστες φεύγουν, η Νάξος επιστρέφει στον δικό της ρυθμό. Οι δρόμοι αδειάζουν, τα φώτα χαμηλώνουν και το νησί ξαναβρίσκει τη φωνή της σιωπής.

Euro Γυναικών: Τελευταία πράξη με combo αξίας στο Πολωνία – Δανία

Η Δανία αποχαιρετά τη διοργάνωση με στόχο τη νίκη – Combo επιλογή στο 2 & Over 2,5 για ποντάρισμα με απόδοση διπλασιασμού

Τζεφ Μπέζος: After wedding party στη Νάξο με την Λόρεν Σάντσεζ, η «έξυπνη» αγάπη του για το νησί

Μετά τον χλιδάτο γάμο των 48 εκατομμυρίων στη Βενετία, ο ιδρυτής της Amazon και η εκρηκτική σύζυγός του επιλέγουν τη Νάξο για το after wedding ταξίδι τους, επιβεβαιώνοντας την ιδιαίτερη σχέση του δισεκατομμυριούχου με το νησί και τα φιλόδοξα σχέδιά του για το «smart island» των Κυκλάδων.

Aperto – Cucina Italiana: Η αυθεντική ιταλική εμπειρία ήρθε στη Νάξο με την υπογραφή του κορυφαίου pizzaiolo Νίκου Σωτηρόπουλου

Ένα νέο γαστρονομικό σημείο στην καρδιά της Νάξου που ενώνει την ιταλική φινέτσα με τη δημιουργικότητα του Έλληνα pizzaiolo που διακρίθηκε δύο φορές ως ο καλύτερος της χώρας και στους 50 κορυφαίους της Ευρώπης.

Κατ’ Οίκον Νοσηλευτική Φροντίδα στη Νάξο από τη Φραντζέσκα Λαγογιάννη

Με επιστημονική γνώση, σεβασμό και ολιστική προσέγγιση, η Φραντζέσκα Λαγογιάννη προσφέρει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες νοσηλείας στο σπίτι, σε όλη τη Νάξο.

Εκρηκτική αύξηση επιβατών στο λιμάνι Νάξου τον Ιούνιο (πίνακας)

Οι αριθμοί αυξάνονται, οι υποδομές όμως όχι. Η Νάξος «ασφυκτιά» και χρειάζεται λύση τώρα.

Νάξος – Κατερίνα Καινούργιου: Ρομαντικό ηλιοβασίλεμα και η ξακουστή πατάτα στο τραπέζι της

Η παρουσιάστρια περνά τις διακοπές της στο νησί των Κυκλάδων με τον Παναγιώτη Κουτσουμπή, απολαμβάνοντας τα τοπικά εδέσματα, τη γαλήνη του τοπίου και τις συγκινήσεις μετά το φινάλε της σεζόν.

Αποκαλύφθηκε σκάνδαλο 40 εκατ. ευρώ στο μεταφορικό ισοδύναμο, έγκαιρη παρέμβαση Παππά έσωσε το Δημόσιο

Χάρη σε διοικητικούς ελέγχους και αποφασιστικές κινήσεις, απετράπη καταβολή δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ σε ύποπτες αιτήσεις επιχειρήσεων – Η συντριπτική πλειονότητα από την Κρήτη

Blackout στη Χώρα Νάξου τα πρώτα λεπτά της Κυριακής, αντιδράσεις επιχειρηματιών

Στο σκοτάδι για μισή ώρα το κέντρο της τουριστικής ζωής – Αυξάνονται τα παράπονα επαγγελματιών

Σέριφος: 87χρονη ανασύρθηκε χωρίς τις αισθήσεις της από την παραλία Συκαμιά

Η άτυχη γυναίκα διακομίστηκε στο Πολυδύναμο Ιατρείο του νησιού, όπου διαπιστώθηκε ο θάνατός της – Προανάκριση από το Λιμεναρχείο

Γιάννης Πάριος: Το θαλασσινό του ταξίδι με 16 τραγούδια-ανάσα Ελλάδας και καρδιάς (video)

Ο αγαπημένος ερμηνευτής παρουσίασε το νέο του άλμπουμ «Τα Θαλασσινά του Πάριου» με ένα αξέχαστο νησιώτικο γλέντι στην Αθηναϊκή Ριβιέρα, με αναφορές στον πατέρα του, την καταγωγή του και τις ρίζες της μουσικής του πορείας.

Νάξος – Η Πηγή του Ακεψιμά: Το νερό που “μίλησε” στην ιστορία του νησιού

Ένα ταξίδι στο Φυλλαδάκι, στην ξεχασμένη πέτρινη πηγή του Αγίου Ακεψιμά, μέσα από τη μαρτυρία του Αντώνη Σαλτερή και την ευαισθησία του Γιώργου Καρνέζη.