Κυριακή, 1 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΑκτοπλοϊκά Εισιτήρια: Η αύξηση στα καύσιμα αλλάζει το σκηνικό προς το ...χειρότερο

Ακτοπλοϊκά Εισιτήρια: Η αύξηση στα καύσιμα αλλάζει το σκηνικό προς το …χειρότερο

|

Οι μεγάλες αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια που προαναγγέλλονται για την επόμενη χρονιά προκαλούν ήδη ανησυχία τόσο στους ταξιδιώτες όσο και στους επαγγελματίες του κλάδου. Από τον Μάιο του 2025 οι επιβάτες που χρησιμοποιούν την ακτοπλοΐα θα κληθούν να πληρώσουν ακριβότερα εισιτήρια, με τις αυξήσεις να αποδίδονται κυρίως στους νέους περιβαλλοντικούς κανόνες, που επιβάλλουν τη χρήση ακριβότερων καυσίμων. Ο κύριος λόγος είναι η υποχρεωτική χρήση των νέων ακριβότερων καυσίμων μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο (0,1%) από τα πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας.

Περιβαλλοντική συμμόρφωση και αυξημένο κόστος

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Διονύση Θεοδωράτο, οι νέοι περιβαλλοντικοί κανόνες επιφέρουν σημαντικές οικονομικές επιβαρύνσεις στην ακτοπλοΐα. Ειδικότερα, η μετάβαση σε καύσιμα μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο, τα οποία είναι κατά 20% ακριβότερα, αναμένεται να αυξήσει το συνολικό κόστος λειτουργίας των πλοίων. Ο κ. Θεοδωράτος σημείωσε ότι το κόστος αυτό, που θα ανέλθει σε 320 εκατομμύρια ευρώ έως το 2031, θα μετακυλιστεί αναπόφευκτα στους επιβάτες και στα μεταφερόμενα οχήματα.

“Η λειτουργία της ακτοπλοΐας καθίσταται μη βιώσιμη χωρίς αυτές τις αυξήσεις”, τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, προσθέτοντας ότι απαιτείται άμεση αναπροσαρμογή των αποζημιώσεων για τα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας, καθώς και του κρατικού ναυλολογίου, το οποίο παραμένει αμετάβλητο από το 2018. Οι νέες τιμές των εισιτηρίων εκτιμάται ότι θα αυξηθούν κατά 12%-15%, σύμφωνα με παλαιότερες μελέτες του υπουργείου Ναυτιλίας.

Προκλήσεις για τις άγονες γραμμές

Από τον Μάιο του 2025 η Μεσόγειος Θάλασσα θα καταστεί περιοχή με περιορισμένες εκπομπές θείου για τα ναυτιλιακά καύσιμα. Αυτό το καύσιμο είναι ήδη 30% πιο ακριβό σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα υψηλού θείου, επηρεάζοντας αρκετά πλοία της ακτοπλοΐας (αν και όχι όλα), κυρίως τα μικρότερα και αυτά που δραστηριοποιούνται στις λεγόμενες “άγονες γραμμές”. Αξιοσημείωτο είναι ότι πλοία με συστήματα καθαρισμού καυσαερίων (scrubber) θεωρητικά δεν πλήττονται, καθώς μπορούν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τα συμβατικά καύσιμα (μετά την επεξεργασία τους από τα συστήματα), ενώ και τα ταχύπλοα πλοία, τα οποία ήδη χρησιμοποιούν καύσιμο με μειωμένο θείο, δεν επηρεάζονται.

Παρ’ όλα αυτά, η αναμενόμενη αύξηση του κόστους καυσίμων μπορεί να προκαλέσει και άλλες αυξήσεις στις τιμές, πλήττοντας άλλους τομείς του κλάδου, κάτι που το υπουργείο προσπαθεί να αποφύγει. Σύμφωνα με εκτιμήσεις από τους ακτοπλόους, μια αύξηση 30% στο κόστος των καυσίμων οδηγεί σε αύξηση 12%-15% στις τιμές των εισιτηρίων, σύμφωνα με παλαιότερες έρευνες του υπουργείου Ναυτιλίας.

Πλοία - Απεργία
Πλοία – Απεργία

Το περυσινό καλοκαίρι το υπουργείο είχε καταγράψει απότομη αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων σε τρεις συγκεκριμένες γραμμές, όπως στις Σποράδες (κυρίως από Βόλο), στη γραμμή Λαύριο-Λήμνος και στη γραμμή Ραφήνα- Άνδρος. Η μεγαλύτερη ανησυχία εντοπίζεται στις υψηλές τιμές των εισιτηρίων για τα ταχύπλοα σκάφη, ιδιαίτερα στις ενδονησιωτικές συνδέσεις. Για παράδειγμα, στη γραμμή Πειραιάς-Μύκονος η τιμή του εισιτηρίου με συμβατικό πλοίο μειώθηκε κατά 5,25%, ενώ με ταχύπλοο σκάφος αυξήθηκε κατά 11,76%. Στη γραμμή Νάξος-Πάρος, ενώ η τιμή του εισιτηρίου με συμβατικό πλοίο μειώθηκε κατά 3,63%, με το ταχύπλοο αυξήθηκε κατά 32,80%.

Άγονες γραμμές

Η αύξηση του κόστους καυσίμων αναμένεται να πλήξει κυρίως τις άγονες γραμμές, όπου τα μισθώματα παραμένουν στάσιμα παρά τις αυξημένες ανάγκες. Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, ανέφερε στη Βουλή ότι τo 2019 οι άγονες γραμμές είχαν κόστος περίπου 90 εκατομμύρια ευρώ, ενώ για φέτος το κόστος θα αγγίξει τα 161 εκατομμύρια ευρώ. Όπως, δε, δήλωσε, “θα πρέπει να αξιοποιήσουμε το μεγάλο κονδύλι των 500 εκατομμυρίων με μισό δισ. ευρώ από ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις για τις άγονες γραμμές, ώστε και να έχουμε, πλέον, δεκαετείς συμβάσεις με προβλεψιμότητα για τις επιχειρήσεις και να έχουμε αξιόπιστη ακτοπλοΐα με ασφάλεια αλλά και πράσινα πλοία. Σε αυτή τη μεταβατική περίοδο των 2-3 χρόνων, μέχρι να δρομολογηθεί το ΣΔΙΤ, το Private-Public Partnership δηλαδή, χρειάζεται να δείξουμε σύνεση στη διαχείριση των χρημάτων και να κρατήσουμε, πάνω απ’ όλα, όλα τα νησιά σε διασύνδεση, μόνιμα, με την ηπειρωτική χώρα και μεταξύ τους”.

Παράλληλα, οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις ζητούν αύξηση του κρατικού ναυλολογίου και προσαρμογή των μισθωμάτων, ώστε να διατηρηθεί η βιωσιμότητα των δρομολογίων στις απομακρυσμένες περιοχές. “Οι άγονες γραμμές είναι ζωτικής σημασίας για τη νησιωτική Ελλάδα και χρειάζονται άμεση υποστήριξη”, δήλωσε ο κ. Θεοδωράτος.

Αναγκαία ανανέωση του στόλου

Ένα άλλο ζήτημα που αναδεικνύεται είναι η ανάγκη ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου. Η μέση ηλικία των πλοίων στην Ελλάδα φτάνει τα 30 έτη, γεγονός που επιβαρύνει την αποτελεσματικότητα και την περιβαλλοντική συμμόρφωση. Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ εκτιμά ότι η πλήρης ανανέωση του στόλου θα κοστίσει περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ. “Χρειάζεται να ανοίξουμε χρηματοδοτικά πρωτόκολλα για την υποστήριξη των ακτοπλοϊκών εταιρειών”, υπογράμμισε.

Παράλληλα, προτάθηκε η αξιοποίηση των λιμενικών τελών, ύψους 30 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως, για τη βελτίωση των λιμενικών υποδομών. Οι επενδύσεις αυτές θα μπορούσαν να καταστήσουν τα λιμάνια πιο πράσινα και φιλικά για τα πλοία και τους επιβάτες.

Οι αντιδράσεις 

Στον τομέα των διεθνών γραμμών, ο όμιλος Γκριμάλντι ανακοίνωσε αυξήσεις 10%-15% στις γραμμές Ελλάδας-Ιταλίας. Ανάλογες αυξήσεις αναμένεται να επιβάλουν και άλλες εταιρείες, όπως η Minoan Lines και ο όμιλος Attica. Παρότι η Ελλάδα έχει εξασφαλίσει εξαίρεση από το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU-ETS) έως το 2030 για τις μικρότερες νησιωτικές γραμμές, η επιβάρυνση στις μεγάλες διαδρομές είναι αναπόφευκτη.

Το υπουργείο Ναυτιλίας, σε συνεργασία με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, διερευνά το ενδεχόμενο ύπαρξης δεσπόζουσας θέσης από ορισμένες εταιρείες που μπορεί να περιορίζουν τον ανταγωνισμό. Μια κοινή ομάδα εργασίας έχει αναλάβει την ανάλυση των δεδομένων και την πρόταση μέτρων για την προστασία των επιβατών.

Πηγή: capital.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

ΑΟ Μυκόνου: Ο Πέτρος Γερομιχαλός αποτελεί το πρώτο μεταγραφικό απόκτημα για τη νέα χρονιά

Ο έμπειρος φόργουορντ ενισχύει τη Μύκονο στην παρθενική της σεζόν στη μεγάλη κατηγορία, φέρνοντας εμπειρία και ποιότητα στη γραμμή των ψηλών

Ο Μάιος έφυγε αφήνοντας λίγες σταγόνες και πολλά… σημάδια για το καλοκαίρι (πίνακες)

Περισσότερη ζέστη, λιγότερες βροχές και μια υδρολογική εικόνα με ενδείξεις για ένα ακόμα ξηρό καλοκαίρι στην Παροναξία

42 εκατομμύρια ευρώ επιστρέφονται στους νησιώτες μέσω του Μεταφορικού Ισοδύναμου – Ξεκινούν οι πληρωμές

Δημοσιεύθηκε η ΚΥΑ για το Μ.Ι. – Από Δευτέρα στους λογαριασμούς 325.405 πολιτών η επιστροφή του κόστους μετακίνησης για το 2024.

Νέο πλωτό ασθενοφόρο στους Φούρνους: Σημαντική ενίσχυση για την υγειονομική ασφάλεια του ακριτικού νησιού

Πραγματοποιήθηκε ο αγιασμός του υπερσύγχρονου περιπολικού σκάφους–ασθενοφόρου που ενισχύει τις διακομιδές από Φούρνους και Θύμαινα. Παρών ο Υφυπουργός Στέφανος Γκίκας.

Μάνος Κόνσολας: Υπέρ της κοινής διεκδίκησης για κρίσιμα νησιωτικά ζητήματα

Ο Βουλευτής Δωδεκανήσου στηρίζει συντονισμένες πρωτοβουλίες για ΦΠΑ, ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δημόσια υγεία – Πρόταση για νέες παροχές και κίνητρα σε γιατρούς στα νησιά.

Καινοτόμο έργο διαχείρισης όμβριων υδάτων από το ΕΜΠ στη Νάξο

Η Νάξος στο επίκεντρο ερευνητικού έργου του ΕΜΠ με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Horizon – Πιλοτική εφαρμογή συστημάτων συλλογής και αξιοποίησης ομβρίων υδάτων για την καταπολέμηση της λειψυδρίας.

Μύκονος 2025: Ρεκόρ τιμών τον Ιούλιο, αλλά με “κενά” στον Σεπτέμβριο

Παρά τη δυναμική εκκίνηση της σεζόν και τις υψηλές τιμές στα πεντάστερα, η περιορισμένη ζήτηση του φθινοπώρου επαναφέρει το ζήτημα της εποχικότητας

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.

Νάξος – Πύργος Μπαζαίου: Ξεκινάει σήμερα η διήμερη συνάντηση για τη βιώσιμη ανάπτυξη (πρόγραμμα)

Ειδικοί επιστήμονες, φορείς και πολίτες συνδιαμορφώνουν τις προτάσεις για το μέλλον του νησιού – 31 Μαΐου & 1 Ιουνίου 2025 (πρόγραμμα)

«Κλείνουμε – γιατί αλλιώς θα μας κλείσουν»: Η εστίαση στην Πάρο κατεβάζει ρολά στις 5 Ιουνίου

Οι επαγγελματίες διαμαρτύρονται για τις καθυστερήσεις και τα εξοντωτικά πρόστιμα που απειλούν τη λειτουργία των επιχειρήσεων τους – Ζητούν άμεσες λύσεις

Νάξος – Χείμαρρος: Αποχαιρετισμός στον Γιάννη Ψαρρά, έναν άνθρωπο της προσφοράς

Η εξόδιος ακολουθία του 72χρονου θα τελεστεί σήμερα Δευτέρα 26 Μαΐου στον Ιερό Ναό Ζωοδόχου Πηγής στον Χείμαρρο – Θλίψη στο Τσικαλαριό

Νάξος: «Πώς ένα δημόσιο ακίνητο έγινε ιδιωτική “πλατεία”, η αλήθεια πίσω από την περίφραξη στον Λυώνα»

Σαφές μήνυμα από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την περίφραξη στον Λυώνα: παράνομη αυθαίρετη χρήση του χώρου, περίφραξη για λόγους ασφάλειας και αποκατάσταση της νομιμότητας

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Παροναξία: “Ηλεκτρική” νύχτα με βροχόπτωση και …λάσπη (πίνακας)

Έντονα φαινόμενα, αστραπές και «λασποβροχές» χτύπησαν τα νησιά των Κυκλάδων – Τα ύψη υετού από το NaxosWeather (πίνακας)

Γ. Παπαδόπουλος: “Μειωμένη κατανάλωση και έλλειψη προσωπικού, αλλάζουν τα δεδομένα στην εστίαση”

Ο πρόεδρος του Σωματείου Μαζικής Εστίασης Νάξου και περιφερειάρχης της ΠΟΕΣΕ στο Νότιο Αιγαίο μιλά για τις νέες τουριστικές συνήθειες, τις προσαρμογές των επιχειρήσεων και την πίεση που δέχεται ο κλάδος ενόψει καλοκαιριού.

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Νάξος – Σύλλογος Μηχανικών: “Όχι σε οριζόντιους περιορισμούς, Ναι, σε στοχευμένο πλαίσιο για τις θερινές οικοδομικές εργασίες”

Ο Σύλλογος εκφράζει έντονο προβληματισμό για την αιφνιδιαστική πρόθεση του Δήμου να επιβάλει οριζόντιους περιορισμούς, χωρίς επαρκή διαβούλευση – Προτείνει στοχευμένο και ρεαλιστικό πλαίσιο που προστατεύει τόσο τον τουρισμό όσο και τον κατασκευαστικό κλάδο.

Γεύσεις Ναξιώτικες, με υπογραφή: Η συνεργασία του “Φάρου του Αλυκού” με τη “Φάρμα Ρώτα”

Με αγάπη για την τοπική παραγωγή και αφοσίωση στη γαστρονομική ποιότητα, το εστιατόριο του Αλυκού ξεκινά δυναμικά τη σεζόν με πρώτες ύλες από τη φημισμένη φάρμα της Νάξου

Νάξος – Λυώνας: Όταν ο φράχτης γίνεται σύμβολο απομόνωσης και αντίστασης

Η περίφραξη στην παραλία του Λυώνα της Κορώνου και η οργισμένη αντίδραση των κατοίκων – Ένα πανό που φωνάζει πιο δυνατά από τις λέξεις.

Πάρος: «Διακομιδές ντροπής»: Δύο ημέρες ταλαιπωρίας για ηλικιωμένη ασθενή που ταξίδεψε στη Σύρο (!!!)

Σφοδρή κριτική από τον Κώστα Αργουζή για την άρνηση ενεργοποίησης του υγειονομικού ελικοπτέρου Πάρου – Τι καταγγέλλει για την αλυσιδωτή διακομιδή και το κόστος για κράτος και ασθενή