Παρασκευή, 9 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΑκτοπλοϊκά Εισιτήρια: Η αύξηση στα καύσιμα αλλάζει το σκηνικό προς το ...χειρότερο

Ακτοπλοϊκά Εισιτήρια: Η αύξηση στα καύσιμα αλλάζει το σκηνικό προς το …χειρότερο

|

Οι μεγάλες αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια που προαναγγέλλονται για την επόμενη χρονιά προκαλούν ήδη ανησυχία τόσο στους ταξιδιώτες όσο και στους επαγγελματίες του κλάδου. Από τον Μάιο του 2025 οι επιβάτες που χρησιμοποιούν την ακτοπλοΐα θα κληθούν να πληρώσουν ακριβότερα εισιτήρια, με τις αυξήσεις να αποδίδονται κυρίως στους νέους περιβαλλοντικούς κανόνες, που επιβάλλουν τη χρήση ακριβότερων καυσίμων. Ο κύριος λόγος είναι η υποχρεωτική χρήση των νέων ακριβότερων καυσίμων μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο (0,1%) από τα πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας.

Περιβαλλοντική συμμόρφωση και αυξημένο κόστος

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Διονύση Θεοδωράτο, οι νέοι περιβαλλοντικοί κανόνες επιφέρουν σημαντικές οικονομικές επιβαρύνσεις στην ακτοπλοΐα. Ειδικότερα, η μετάβαση σε καύσιμα μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο, τα οποία είναι κατά 20% ακριβότερα, αναμένεται να αυξήσει το συνολικό κόστος λειτουργίας των πλοίων. Ο κ. Θεοδωράτος σημείωσε ότι το κόστος αυτό, που θα ανέλθει σε 320 εκατομμύρια ευρώ έως το 2031, θα μετακυλιστεί αναπόφευκτα στους επιβάτες και στα μεταφερόμενα οχήματα.

“Η λειτουργία της ακτοπλοΐας καθίσταται μη βιώσιμη χωρίς αυτές τις αυξήσεις”, τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, προσθέτοντας ότι απαιτείται άμεση αναπροσαρμογή των αποζημιώσεων για τα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας, καθώς και του κρατικού ναυλολογίου, το οποίο παραμένει αμετάβλητο από το 2018. Οι νέες τιμές των εισιτηρίων εκτιμάται ότι θα αυξηθούν κατά 12%-15%, σύμφωνα με παλαιότερες μελέτες του υπουργείου Ναυτιλίας.

Προκλήσεις για τις άγονες γραμμές

Από τον Μάιο του 2025 η Μεσόγειος Θάλασσα θα καταστεί περιοχή με περιορισμένες εκπομπές θείου για τα ναυτιλιακά καύσιμα. Αυτό το καύσιμο είναι ήδη 30% πιο ακριβό σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα υψηλού θείου, επηρεάζοντας αρκετά πλοία της ακτοπλοΐας (αν και όχι όλα), κυρίως τα μικρότερα και αυτά που δραστηριοποιούνται στις λεγόμενες “άγονες γραμμές”. Αξιοσημείωτο είναι ότι πλοία με συστήματα καθαρισμού καυσαερίων (scrubber) θεωρητικά δεν πλήττονται, καθώς μπορούν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τα συμβατικά καύσιμα (μετά την επεξεργασία τους από τα συστήματα), ενώ και τα ταχύπλοα πλοία, τα οποία ήδη χρησιμοποιούν καύσιμο με μειωμένο θείο, δεν επηρεάζονται.

Παρ’ όλα αυτά, η αναμενόμενη αύξηση του κόστους καυσίμων μπορεί να προκαλέσει και άλλες αυξήσεις στις τιμές, πλήττοντας άλλους τομείς του κλάδου, κάτι που το υπουργείο προσπαθεί να αποφύγει. Σύμφωνα με εκτιμήσεις από τους ακτοπλόους, μια αύξηση 30% στο κόστος των καυσίμων οδηγεί σε αύξηση 12%-15% στις τιμές των εισιτηρίων, σύμφωνα με παλαιότερες έρευνες του υπουργείου Ναυτιλίας.

Πλοία - Απεργία
Πλοία – Απεργία

Το περυσινό καλοκαίρι το υπουργείο είχε καταγράψει απότομη αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων σε τρεις συγκεκριμένες γραμμές, όπως στις Σποράδες (κυρίως από Βόλο), στη γραμμή Λαύριο-Λήμνος και στη γραμμή Ραφήνα- Άνδρος. Η μεγαλύτερη ανησυχία εντοπίζεται στις υψηλές τιμές των εισιτηρίων για τα ταχύπλοα σκάφη, ιδιαίτερα στις ενδονησιωτικές συνδέσεις. Για παράδειγμα, στη γραμμή Πειραιάς-Μύκονος η τιμή του εισιτηρίου με συμβατικό πλοίο μειώθηκε κατά 5,25%, ενώ με ταχύπλοο σκάφος αυξήθηκε κατά 11,76%. Στη γραμμή Νάξος-Πάρος, ενώ η τιμή του εισιτηρίου με συμβατικό πλοίο μειώθηκε κατά 3,63%, με το ταχύπλοο αυξήθηκε κατά 32,80%.

Άγονες γραμμές

Η αύξηση του κόστους καυσίμων αναμένεται να πλήξει κυρίως τις άγονες γραμμές, όπου τα μισθώματα παραμένουν στάσιμα παρά τις αυξημένες ανάγκες. Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, ανέφερε στη Βουλή ότι τo 2019 οι άγονες γραμμές είχαν κόστος περίπου 90 εκατομμύρια ευρώ, ενώ για φέτος το κόστος θα αγγίξει τα 161 εκατομμύρια ευρώ. Όπως, δε, δήλωσε, “θα πρέπει να αξιοποιήσουμε το μεγάλο κονδύλι των 500 εκατομμυρίων με μισό δισ. ευρώ από ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις για τις άγονες γραμμές, ώστε και να έχουμε, πλέον, δεκαετείς συμβάσεις με προβλεψιμότητα για τις επιχειρήσεις και να έχουμε αξιόπιστη ακτοπλοΐα με ασφάλεια αλλά και πράσινα πλοία. Σε αυτή τη μεταβατική περίοδο των 2-3 χρόνων, μέχρι να δρομολογηθεί το ΣΔΙΤ, το Private-Public Partnership δηλαδή, χρειάζεται να δείξουμε σύνεση στη διαχείριση των χρημάτων και να κρατήσουμε, πάνω απ’ όλα, όλα τα νησιά σε διασύνδεση, μόνιμα, με την ηπειρωτική χώρα και μεταξύ τους”.

Παράλληλα, οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις ζητούν αύξηση του κρατικού ναυλολογίου και προσαρμογή των μισθωμάτων, ώστε να διατηρηθεί η βιωσιμότητα των δρομολογίων στις απομακρυσμένες περιοχές. “Οι άγονες γραμμές είναι ζωτικής σημασίας για τη νησιωτική Ελλάδα και χρειάζονται άμεση υποστήριξη”, δήλωσε ο κ. Θεοδωράτος.

Αναγκαία ανανέωση του στόλου

Ένα άλλο ζήτημα που αναδεικνύεται είναι η ανάγκη ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου. Η μέση ηλικία των πλοίων στην Ελλάδα φτάνει τα 30 έτη, γεγονός που επιβαρύνει την αποτελεσματικότητα και την περιβαλλοντική συμμόρφωση. Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ εκτιμά ότι η πλήρης ανανέωση του στόλου θα κοστίσει περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ. “Χρειάζεται να ανοίξουμε χρηματοδοτικά πρωτόκολλα για την υποστήριξη των ακτοπλοϊκών εταιρειών”, υπογράμμισε.

Παράλληλα, προτάθηκε η αξιοποίηση των λιμενικών τελών, ύψους 30 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως, για τη βελτίωση των λιμενικών υποδομών. Οι επενδύσεις αυτές θα μπορούσαν να καταστήσουν τα λιμάνια πιο πράσινα και φιλικά για τα πλοία και τους επιβάτες.

Οι αντιδράσεις 

Στον τομέα των διεθνών γραμμών, ο όμιλος Γκριμάλντι ανακοίνωσε αυξήσεις 10%-15% στις γραμμές Ελλάδας-Ιταλίας. Ανάλογες αυξήσεις αναμένεται να επιβάλουν και άλλες εταιρείες, όπως η Minoan Lines και ο όμιλος Attica. Παρότι η Ελλάδα έχει εξασφαλίσει εξαίρεση από το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU-ETS) έως το 2030 για τις μικρότερες νησιωτικές γραμμές, η επιβάρυνση στις μεγάλες διαδρομές είναι αναπόφευκτη.

Το υπουργείο Ναυτιλίας, σε συνεργασία με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, διερευνά το ενδεχόμενο ύπαρξης δεσπόζουσας θέσης από ορισμένες εταιρείες που μπορεί να περιορίζουν τον ανταγωνισμό. Μια κοινή ομάδα εργασίας έχει αναλάβει την ανάλυση των δεδομένων και την πρόταση μέτρων για την προστασία των επιβατών.

Πηγή: capital.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος: Διήμερη συνάντηση για τη βιώσιμη ανάπτυξη της Νάξου στον Πύργο Μπαζαίου

Ειδικοί επιστήμονες, φορείς και πολίτες συνδιαμορφώνουν τις προτάσεις για το μέλλον του νησιού – 31 Μαΐου & 1 Ιουνίου 2025 (πρόγραμμα)

Γιάν. Βρούτσης: “Γιορτάζει η Μύκονος, πανηγυρίζει ο αθλητισμός των Κυκλάδων !”

Θερμή υποδοχή του Α.Ο. Μυκόνου στο Υφυπουργείο Αθλητισμού για την ιστορική άνοδο στην Basket League – Ο πρώτος Κυκλαδίτικος σύλλογος στην κορυφαία κατηγορία

Άνδρος: 68χρονη έπεσε με το αυτοκίνητό της στη θάλασσα και ανασύρθηκε νεκρή

Η γυναίκα από το Γαύριο έχασε τη ζωή της καθώς το όχημά της κατέληξε στη θάλασσα από ύψος 25 μέτρων ενώ προσπαθούσε να παρκάρει

Υπουργείο Ναυτιλίας – Κικίλιας: “2,5 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση του κεντρικού λιμανιού της Τήνου”

Βασίλης Κικίλιας από Τήνο: «Δημοπρατείται έργο (master plan) 2,5 εκατομμυρίων ευρώ για την αναβάθμιση του κεντρικού λιμένα της Τήνου»

Νάξος: Ξεκινούν οι αιτήσεις για τους Παιδικούς Σταθμούς και τον Β.Σ.Ο.Φ. του Δήμου για το σχολικό έτος 2025-2026

Αιτήσεις εγγραφών και επανεγγραφών από τις 12 Μαΐου έως τις 2 Ιουνίου – Για πρώτη φορά πλήρης λειτουργία βρεφικού τμήματος στον Β.Σ.Ο.Φ.

Μάρκος Καφούρος: “Απαραίτητη η άμεση αποκατάσταση του κτιρίου της Δ.Ο.Υ Θήρας”

Σε προβληματική κατάσταση το κτίριο που στεγάζει τη Δ.Ο.Υ και το Τελωνείο Θήρας – Απαιτούνται άμεσα μέτρα και η προσωρινή μεταστέγαση των υπηρεσιών

Εθελοντική αιμοδοσία: Λίγες σταγόνες αίμα, μια θάλασσα ελπίδας

Στα μικρά νησιά γεννιούνται τα μεγάλα θαύματα της ανθρωπιάς. Ξεκινά αύριο Σάββατο η 70η εθελοντική αιμοδοσία από την τράπεζα αίματος Σαντορίνης

Δεύτερο Πανελλήνιο Βραβείο για τον Νικόλα Ρουγκάλα, με παραμύθι αφιερωμένο στον θείο του Δημήτρη Ήμελλο

Ο μαθητής από τη Νάξο διακρίθηκε στον 14ο Πανελλήνιο Σχολικό Διαγωνισμό Λογοτεχνίας «Το Δέντρο της Σοφίας» με το παραμύθι «Σώμα και Αίμα»

ΔΕΔΔΗΕ: Πρωινή διακοπή ρεύματος σε Νότια Νάξο, Σχοινούσα, Ηρακλειά

Πότε και που θα έχουμε διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος ... Η ενημέρωση από τον ΔΕΔΔΗΕ

“Γιορτή Μητέρας”: 6+1 Ταινίες με την μητέρα στο επίκεντρο

Έφτασε η Γιορτή της Μητέρας και επειδή ο κινηματογράφος ξέρει να πιάνει την καρδιά της μάνας -στην τρυφερότητα, στην αφοσίωση, στη σιωπή της- διαλέξαμε 6 + 1 ταινίες όπου η μητέρα βρίσκεται στο επίκεντρο της ιστορίας. Οπότε σινεφίλ και μη, πάμε να δούμε.

Νάξος – Φιλώτι: Αντίο με σεβασμό και αγάπη στον Τάσο Τζιώτη, άνθρωπο του μέτρου και της προσφοράς

Ο Φιλωτίτης που δεν είπε ποτέ κακή κουβέντα, μόνο έδινε—με τα χέρια, με την καρδιά, με την ψυχή του. Μια απώλεια που βαραίνει την κοινότητα, μια μορφή που δεν ξεχνιέται.

Καλοκαιρινή εξόρμηση Raptor Club Greece στη Νάξο το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος

Για πρώτη φορά οι ιδιοκτήτες των εντυπωσιακών pick-up επιλέγουν Κυκλάδες και ξεκινούν από τη Νάξο, με ένα τριήμερο χαλάρωσης, εξερεύνησης και απολαυστικής οδήγησης

Στ. Φουτάκογλου: Το περίπτερο της πλατείας πρώην Δημαρχείου, που φεύγει σιωπηλά (!!!)

Μνήμες, άνθρωποι, ιστορίες δεκαετιών γύρω από ένα μικρό περίπτερο που αποτέλεσε σταθερό σημείο αναφοράς για γενιές Χωραϊτών - Η τοποθέτηση του Στράτου Φουτάκογλου

Νάξος: Μία εικόνα που προκαλεί δέος, πραγματικότητα ή όχι;

Ένα βιομηχανικής κλίμακας έργο απειλεί το φυσικό, πολιτιστικό και κοινωνικό κεφάλαιο της Νάξου και των Κυκλάδων, με επιπτώσεις που ξεπερνούν την ενεργειακή "ανάπτυξη" - Δύο ομιλίες σήμερα και αύριο. Που; Πότε;

Το “Highspeed 3” αλλάζει το τοπίο στις θαλάσσιες συγκοινωνίες Κρήτης – Κυκλάδων;

Η Hellenic SeaWays ενισχύει τη γραμμή Πειραιάς – Κυκλάδες – Ηράκλειο με το ταχύπλοο "Highspeed 3", φέρνοντας νέο ανταγωνισμό και πιθανές μειώσεις τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. (πίνακας δρομολογίων)

Εκτακτο: Διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος σε περιοχές της πόλης Νάξου

Διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος σε περιοχές της πόλης Νάξου σήμερα Δευτέρα 5 Μαϊου

Νάξος: Επιτέλους, τελειώνει της χερσαίας ζώνης, ας αναλογιστούν… «νηστεύσαντες καί μή νηστεύσαντες», τις ευθύνες που τους αναλογούν

Φτάνουμε στο τέλος της διαδρομής.. Το 3Α που πέφτει και οι ..στάσεις έως να ολοκληρωθεί ένα έργο σημαντικό για τη πόλη της Νάξου

Β. Φλεριανός: Ξεκινά το έργο που περίμενε μια ολόκληρη γενιά

Με χρηματοδότηση 2,28 εκατομμυρίων ευρώ, η Νάξος αποκτά επιτέλους το ενιαίο Αθλητικό Κέντρο που αξίζει στους αθλητές, τους συλλόγους και τη νεολαία της - Η τοποθέτηση του Βασίλη Φλεριανού

Νάξος – 2ο Γυμνάσιο: Η Μιχαηλία-Ευαγγελία Γρατσία διακρίθηκε στον Πανελλήνιο διαγωνισμό φυσικής “Αρίσταρχος”

Η Μιχαηλία-Ευαγγελία Γρατσία κατέκτησε το 3ο βραβείο στη Β΄ Φάση του διαγωνισμού φυσικής "Αρίσταρχος" φέρνοντας περηφάνια στη σχολική μας κοινότητα

Γιάννης Βρούτσης: “Η παραμελημένη Νάξος μπαίνει στον αθλητικό χάρτη της χώρας” (video)

Το έργο χαρακτηρίζεται κομβικής σημασίας για την αθλητική κοινότητα της Νάξου, καθώς αναμένεται να καλύψει τις αυξανόμενες ανάγκες των τοπικών αθλητικών σωματείων