Σάββατο, 22 Φεβρουαρίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΑκτοπλοϊκά Εισιτήρια: Εως 12% οι αυξήσεις στις γραμμές των Κυκλάδων, ποιος ο...

Ακτοπλοϊκά Εισιτήρια: Εως 12% οι αυξήσεις στις γραμμές των Κυκλάδων, ποιος ο λόγος;

|

Ερχονται…  Αυξήσεις έως 15% των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, τόσο για τους επιβάτες όσο και για τα μεταφερόμενα οχήματα, φέρνει η εφαρμογή του νέου ρυθμιστικού πλαισίου της Ε.Ε. για τον περιορισμό των εκπομπών άνθρακα και θείου της επιβατηγού ναυτιλίας στη Μεσόγειο. Χρόνος έναρξης; Ο Μάιος του 2025.

Στην αγορά μιλούν για νέο, υψηλότατο ενεργειακό πληθωρισμό στις θαλάσσιες μεταφορές και ανύπαρκτα περιθώρια στις επιχειρήσεις να απορροφήσουν το επιπλέον κόστος.

Ορισμένες ακτοπλοϊκές έχουν ήδη ανακοινώσει στους εμπορικούς συνεργάτες τους αυτές τις αυξήσεις, ενώ τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να προβούν σε ανάλογες ανακοινώσεις και άλλες εταιρείες.

Ακτοπλοϊκά Εισιτήρια: Η αύξηση στα καύσιμα αλλάζει το σκηνικό προς το …χειρότερο

Οι συγκεκριμένες αυξήσεις προκύπτουν από την άνοδο των τιμών των δικαιωμάτων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (ETS), στις οποίες επί του παρόντος υπάγονται οι γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής, την έναρξη εφαρμογής του κανονισμού SECA (Sulfur Emissions Control Area) στη Μεσόγειο, την εφαρμογή του κανονισμού Fuel EU που επιβάλλει την καύση ακριβότερης ποιότητας καυσίμου ή την υποκατάστασή του με αυξημένη προσθήκη βιοκαυσίμου (το οποίο ωστόσο δεν είναι ακόμη επαρκώς διαθέσιμο) για να μειωθούν οι εκπομπές άνθρακα, αλλά και τις αυξήσεις στο μισθολογικό κόστος κατά 5%, σύμφωνα με τη συλλογική σύμβαση εργασίας που υπεγράφη με τα ναυτεργατικά σωματεία στα τέλη του προηγούμενου έτους.

Παράλληλα, στις Κυκλάδες αλλά και στις άλλες γραμμές του Αιγαίου, που δεν υπόκεινται ακόμη στο σύστημα εμπορίας ρύπων της Ε.Ε. –αλλά θα ενταχθούν από το 2029–, οι αυξήσεις αναμένεται να είναι κατά τι ηπιότερες, της τάξης του 10% έως 12%.

Δηλαδή, για παράδειγμα, τα απλά εισιτήρια μετάβασης στη Μύκονο με συμβατικά ακτοπλοϊκά από 50 ευρώ θα ανέβουν στα 56 ευρώ. Οι αυξήσεις πάντως αναμένεται να διαφοροποιηθούν ανά δρομολόγιο, ωστόσο μεσοσταθμικά πρόκειται να κινηθούν μεταξύ 10% και 12%, όπως πληροφορείται η «Κ».

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση της «Κ», πηγές της ακτοπλοϊκής βιομηχανίας αναφέρουν πως είναι αδύνατο να απορροφηθεί αυτό το επιπλέον κόστος, καθώς ήδη η χρήση του 2024 για πολλές από τις εταιρείες θα είναι ζημιογόνος.

Την ίδια ώρα οι διεθνείς τιμές πετρελαίου σημειώνουν ανοδικές τάσεις, που ενδέχεται να μεγεθύνουν έτι περαιτέρω τις αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, ενώ οι επιχειρήσεις επιβατηγού ναυτιλίας καλούνται να επενδύσουν σημαντικότατα κεφάλαια για τον εκσυγχρονισμό του στόλου και την πράσινη μετάβασή του.

Για παράδειγμα, τα εισιτήρια των φορτηγών οχημάτων στα δρομολόγια Πειραιάς – Κρήτη θα επιβαρυνθούν κατά 2,5 ευρώ ανά γραμμικό μέτρο, σύμφωνα με επιστολή που απέστειλαν ήδη στους εμπορικούς συνεργάτες τους οι «Μινωικές Γραμμές».

Αντίστοιχα, η τιμή καμπίνας ανά άτομο για το ίδιο δρομολόγιο υπολογίζεται ότι θα αυξηθεί και σε άλλες εταιρείες από τα 96 ευρώ πέρυσι τον Αύγουστο στα 110,4, ενώ για απλή μετάβαση με το εισιτήριο οικονομικής θέσης από τα 37 ευρώ στα 42,5. Κάποιοι από τους προαναφερθέντες κανονισμούς, όπως τα δικαιώματα εκπομπής ρύπων (ETS), δεν αφορούν όλα τα δρομολόγια, καθώς επί του παρόντος εφαρμόζονται μόνο στις γραμμές της Αδριατικής και της Κρήτης. Ωστόσο, από τέλη του 2029 θα επεκταθούν σε όλο το Αιγαίο.

Το θέμα απασχόλησε την Τρίτη ημερίδα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας που έγινε υπό την αιγίδα του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κατά τη διάρκεια της οποίας παρουσιάστηκε μελέτη του ΙΟΒΕ με τίτλο «Η επίδραση από την εφαρμογή της νομοθεσίας “Fit for 55” στον κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας στην Ελλάδα». Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, η εφαρμογή των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών ενδέχεται να επιφέρει αύξηση του λειτουργικού κόστους των ακτοπλοϊκών κατά περίπου 320 εκατ. ευρώ έως το 2031.

Οι πιθανές συνέπειες αυτής της αύξησης του κόστους περιλαμβάνουν τη μείωση της συχνότητας των δρομολογίων και την αύξηση των τιμών των εισιτηρίων, με αποτέλεσμα τη μείωση της επιβατικής κίνησης κατά 10,4% το 2031.

«Δηλαδή οι επιχειρήσεις καλούνται να επενδύσουν για να πετύχουν την πράσινη μετάβαση σε άγνωστες επί του παρόντος τεχνολογίες και καύσιμα, γεγονός που θα φέρει ακριβότερα εισιτήρια, που με τη σειρά τους θα μειώσουν τη ζήτηση, με αποτέλεσμα τον περιορισμό και την αναστροφή της ήδη ισχνής κερδοφορίας τους», ανέφερε στην «Κ» επιχειρηματίας του κλάδου.

«Δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο που δεν μπορεί να σπάσει χωρίς μέτρα στήριξης αλλά και τροποποίηση των κανονισμών και των σχετικών προθεσμιών τους», συμπληρώνει.

Επιπλέον, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, η εφαρμογή των μέτρων θα επιφέρει και απώλεια θέσεων εργασίας λόγω της συνολικής μείωσης της δραστηριότητας της ακτοπλοΐας. Η μελέτη εκτιμά επίσης ότι η συνολική απώλεια του ΑΕΠ θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 650 εκατ. έως το 2031, ενώ οι απώλειες θέσεων εργασίας να ανέλθουν σε 16.000 σε ολόκληρη την ελληνική οικονομία.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης μιλώντας στο πλαίσιο της ημερίδας υπογράμμισε την ανάγκη ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου με νέα πράσινα πλοία, σημειώνοντας πως από την πλευρά του το υπουργείο έχει καταφέρει να εξασφαλίσει κάποια από τα απαραίτητα κεφάλαια, μεταξύ άλλων και μέσω ΣΔΙΤ, σε ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 265 εκατ. για τη ναυπήγηση πράσινων πλοίων.

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ Διονύσιος Θεοδωράτος εξήγησε πως οι ακτοπλοϊκές έχουν ήδη επενδύσει περισσότερο από 1 δισ. για την αναβάθμιση του στόλου. Αξίζει να σημειωθεί πως το συνολικό κόστος της πράσινης μετάβασης και ανανέωσης του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 3 δισ. ευρώ.

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr 

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Κυκλάδες: Πρωινό ξύπνημα στους -2 βαθμούς στην Κωμιακή (!!!!), παγετός στο δρόμο (video)

Η πιο κρύα ημέρα στις Κυκλάδες ξημέρωσε. Δείτε την εικόνα μέσα από τους σταθμούς του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών (πίνακας) τι συμβαίνει στην ορεινή Νάξο (video)

Νάξος: Παγετός στο δρόμο προς Κεραμωτή, προσοχή στους οδηγούς (video)

Ορεινή Νάξος.. Χιόνισε τα ξημερώματα του Σαββάτου, η θερμοκρασία στους μηδέν βαθμούς και παγετός στο δρόμο. Προσοχή (video)

Αμοργός: Δεμένος στα Κατάπολα ο “Σκοπελίτης” λόγω καιρικών συνθηκών

Ανεκτέλεστο το σημερινό (22/02) δρομολόγιο του Express Skopelitis λόγω καιρικών συνθηκών - Πότε θα πραγματοποιηθεί

Κυκλάδες: Στη Σύρο θα βρεθούν αύριο Χατζηδάκης και Βρούτσης

Η κοπή της πίτας από την ΔΕΕΠ Κυκλάδων και ΔΗΜΤΟ Σύρου φέρνει στη Σύρο τους Κωστή Χατζηδάκη και Γιάννη Βρούτση

Εκτακτο – Νάξος: Διακοπή ρεύματος σε περιοχή της πόλης

Λόγω προβλήματος στον πυλώνα της ΔΕΗ που βρίσκεται στο Γυμνάσιο της Νάξου, υπάρχει διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος

Κυκλάδες (Σαντορίνη – Αμοργός): Παγώνουν οι κρατήσεις, τι λένε οι αρμόδιοι

Μείωση 15% από τους tour operators και 50% από τους μεμονωμένους τουρίστες - Τι λένε σε Σαντορίνη - Αμοργό και Πάρο

Κυκλάδες: Οι Ασφαλιστικές εξαιρούν τον .. σεισμό από ανανεώσεις συμβολαίων (!!!)

Οι ασφαλιστικές εξαιρούν τον… σεισμό από τις ανανεώσεις συμβολαίων σε νησιά των Κυκλάδων - Ποια νησιά είναι στο επίκεντρο

Blue Star Ferries: Παράταση στη γραμμή της Παροναξίας για το “Blue Star 1” (video)

Παράταση ακινησίας του "Blue Star Delos" – Παραμένει μέχρι 9/3 στη γραμμή των Κυκλάδων το "Blue Star 1" (video)

Αμοργός: Ο Δήμος ενημερώνει για τηλεφωνικές απάτες εις βάρος δημοτών

Προσοχή σε τηλεφωνικές απάτες - Ποια είναι η παρότρυνση από το Δήμο Αμοργού προς τους δημότες

Σαντορίνη: Δυστύχημα 19χρονου κατά τη διάρκεια οικοδομικών εργασιών

Τραγωδία στη Σαντορίνη: 19χρονος εργάτης σκοτώθηκε όταν καταπλακώθηκε από χώματα στη διάρκεια εργασιών

Μέλανες – “Κούρος ο Ελληνας”: Πένθος για την απώλεια του Γιώργου Ανεβλαβή

Σε ηλικία 49 ετών έφυγε από τη ζωή ο Γιώργος Ανεβλαβής.. Η ανακοίνωση του Πολιτιστικού Συλλόγου "Κούρος ο Ελληνας"

Ολυμπιακός: Ένα ποδοσφαιρικό διαμάντι από τη Νάξο γεννιέται στον “Θρύλο”

Ποιος είναι ο 13χρονος που φοράει τη φανέλα του Ολυμπιακού και κάνει τα πρώτα του βήματα

Άκης Τσελέντης: “Ας ελπίσουμε ότι πιθανή εκροή λάβας τις επόμενες ημέρες ή εβδομάδες να είναι ήπια “

"Μπορεί τα τελευταία δύο 24ωρα να βιώσατε μια δραστική μείωση των σεισμών, αυτοί όμως εξακολουθούν να συμβαίνουν με μεγέθη που δεν τους καταλαβαίνετε."

Νάξος – Σύνδεσμος Υδραυλικών: Ψήφισμα για την εκδημία του Γιώργου Ανεβλαβή

Ο Σύνδεσμος Υδραυλικών Νάξου εξέδωσε ψήφισμα για την απώλεια του Γιώργου Ανεβλαβή - Τι αναφέρει

Νάξος – Αεροδρόμιο: Τον Μάρτιο θα κλείσει για τρεις εβδομάδες λόγω εργασιών αναβάθμισης

Οι εργασίες καλά κρατούν στο αεροδρόμιο της Νάξου - Ερχεται αναστολή λειτουργίας λόγω εργασιών στο διάδρομο προσγείωσης - απογείωσης για δια πλάτυνση

Κυκλάδες (Σαντορίνη – Αμοργός): Παγώνουν οι κρατήσεις, τι λένε οι αρμόδιοι

Μείωση 15% από τους tour operators και 50% από τους μεμονωμένους τουρίστες - Τι λένε σε Σαντορίνη - Αμοργό και Πάρο

Η μεγάλη απόδραση: 27.000 σολομοί το «έσκασαν» από ιχθυοτροφείο

Οι περιβαλλοντολόγοι εκφράζουν ανησυχία για τις επιπτώσεις στο οικοσύστημα.

Κακοκαιρία “Coral”: Η Νάξος ξύπνησε με 0 βαθμούς θερμοκρασία και αίσθηση ψύχους στους – 4

Πως ξύπνησαν σήμερα (21/02) οι Κυκλάδες - Με αίσθηση ψύχους στους -4 βαθμούς η Απείρανθος και Κωμιακή... Πως είναι οι υπόλοιπες Κυκλάδες

Μητσοτάκης: Κλειστά έως τις 21 Φεβρουαρίου τα σχολεία σε Σαντορίνη, Ίο, Ανάφη και Αμοργό

Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρεται, επίσης, στην ανανέωση του στόλου των λεωφορείων, στο πιλοτικό πρόγραμμα αστυνόμευσης των συγκοινωνιών στη Δυτική Αθήνα, στο πρόγραμμα «Αναβαθμίζω το σπίτι μου ΙΙ», αλλά και σε μέτρα στον τομέα της Υγείας.

Σαντορίνη – Λέκκας: Δύο τα σενάρια “Σταδιακή αποκλιμάκωση ή σεισμός 6 Ρίχτερ”

Επίσκεψη Λέκκα - Ευελπίδου στην Σαντορίνη - Οι συζητήσεις, οι διαπιστώσεις και τα δύο βασικά σενάρια που υπάρχουν στο τραπέζι από ΕΚΠΑ