Τετάρτη, 26 Φεβρουαρίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΑκτοπλοϊα: Στο +9% η αύξηση κίνηση στις Κυκλάδες, σενάριο για αύξηση τιμής...

Ακτοπλοϊα: Στο +9% η αύξηση κίνηση στις Κυκλάδες, σενάριο για αύξηση τιμής στα εισιτήρια λόγω καυσίμων

|

Τα ακριβά καύσιμα πιέζουν τα αυξημένα έσοδα των ακτοπλοϊκών εταιρειών από την άνοδο της επιβατικής κίνησης. –  Οι δύο δρόμοι για προσαρμογή στους νέους κανονισμούς – Οι Κυκλάδες κράτησαν ψηλά την κίνηση της φετινής ακτοπλοίας .

Σενάρια αυξήσεων στις τιμές εισιτηρίων ενεργοποιούνται στο χώρο της Ακτοπλοΐας εφόσον συνεχίσουν να κινούνται ανοδικά οι διεθνείς τιμές των καυσίμων. Η αυξημένη επιβατική κίνηση που καταγράφηκε φέτος  αποδείχθηκε αναγκαία, μεν, αλλά όχι και ικανή συνθήκη για να διατηρήσουν τα επίπεδα κερδοφορίας τους οι επιχειρήσεις του κλάδου. Κι αυτό καθώς οι διοικήσεις τους είδαν τα αυξημένα έσοδα να «εξαερώνονται» στις… υψηλές θερμοκρασίες που διαμορφώθηκαν από την αύξηση των τιμών στα καύσιμα.

Του Παναγιώτη Υφαντή (euro2day.gr) 

Η νέα χρονιά ρεκόρ του ελληνικού τουρισμού (33 εκατ. αφίξεις και 2 δισ. πρόσθετα έσοδα) αποτυπώθηκε και στην επιβατική κίνηση στα πλοία. Σύμφωνα με πηγές του χώρου, η επιβατική κίνηση στις γραμμές που συνδέουν τον Πειραιά με τα νησιά κατέγραφε άνοδο της τάξης του 5,5% μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου. Στην καρδιά του Αιγαίου, μάλιστα, η άνοδος ήταν ακόμα μεγαλύτερη, καθώς στα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια οι επιβάτες αυξήθηκαν 9% σε σύγκριση με το δεκάμηνο του 2017.

Το αυξημένο κόστος καυσίμων ωστόσο που κατέβαλαν οι εταιρείες υπερκάλυψε, όπως αναφέρουν, τα αυξημένα έσοδα που είχαν από την άνοδο της επιβατικής κίνησης.  Στελέχη του χώρου ανέφεραν χαρακτηριστικά πως εταιρείες χρειάστηκε να πληρώσουν για καύσιμα έως και πέντε φορές τα πρόσθετα έσοδα που είχαν από την αύξηση επιβατών.

Οι διοικήσεις των εταιρειών του κλάδου καλούνται, εκ των πραγμάτων, να διαχειριστούν τις επιβαρύνσεις που προκύπτουν σε ότι αφορά το κόστος λειτουργίας των πλοίων. Όπως εξηγούν παράγοντες του χώρου, στα τέλη Σεπτεμβρίου η μέση τιμή καυσίμου (IFO) για τα συμβατικά πλοία κινούνταν σε επίπεδα 24% υψηλότερα σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017. Ακόμα μεγαλύτερη ήταν η επιβάρυνση για τα ταχύπλοα καθώς το καύσιμο που χρησιμοποιούν (MGO) ήταν 27% ακριβότερο από πέρυσι.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές η αύξηση της μέσης τιμής των καυσίμων της ακτοπλοΐας κατά την τελευταία διετία φθάνει το 85%.

Ανώτερα στελέχη του κλάδου σημειώνουν ότι το αυξημένο κόστος καυσίμων επηρεάζει ήδη σοβαρά τα λειτουργικά αποτελέσματα των επιχειρήσεων του κλάδου. Στελέχη της ακτοπλοϊκής αγοράς εκτιμούν πως οι δύο κορυφαίοι «παίκτες» του χώρου, Attica Group ΑΤΤΙΚΑ +1,64% και Minoan Lines, θα καταφέρουν να ολοκληρώσουν τη χρονιά με θετικά οικονομικά αποτελέσματα. Υπενθύμιζαν, ωστόσο, πως είναι πρακτικά οι μόνες που έχουν τη δυνατότητα να εγγράφουν έκτακτα έσοδα από πωλήσεις πλοίων, όπως συνέβη στο παρελθόν.

Τα καύσιμα, ωστόσο, φαίνεται πως θα αποτελέσουν όχι απλώς έναν δύσκολο «κάβο» για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες αλλά… Συμπληγάδες. Κι αυτό καθώς, εκτός του αυξημένου κόστους, οι εταιρείες καλούνται εντός του 2019 να οριστικοποιήσουν τις αποφάσεις τους για τον τρόπο με τον οποίο θα προσαρμοστούν στους νέους διεθνείς κανονισμούς εκπομπών ρύπων από τα πλοία και τη χρήση καυσίμου ακόμα μικρότερης περιεκτικότητας σε θείο (0,5%). Κανονισμοί οι οποίοι θα τεθούν σε ισχύ από 1/1/2020.

Τα νέα πλοία ναυπηγούνται εξ αρχής με τις νέες προδιαγραφές. Οπότε οι ακτοπλοϊκές εταιρείες καλούνται να αποφασίσουν για τα πλοία που έχουν, ήδη, στη διάθεσή τους.

Οι εναλλακτικές που έχουν στη διάθεσή τους είναι δύο: είτε να χρησιμοποιήσουν τονέο καύσιμο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο είτε να εξακολουθήσουν να χρησιμοποιούν τα ίδια καύσιμα, τοποθετώντας συστήματα «φίλτρων» (scrubbers) προκειμένου να μειώσουν τα επίπεδα ρύπων που θα εκπέμπουν τα πλοία.

Προφανώς και οι δύο λύσεις κοστίζουν. Το μεν, νέο καύσιμο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο υπολογίζεται πως θα κοστίζει 50% ακριβότερα από αυτό που χρησιμοποιούν σήμερα. Η τοποθέτηση «φίλτρων» (scrubbers) από την άλλη πλευρά κοστίζει αρκετά (περί τα 4 εκατ. ευρώ σύμφωνα με στελέχη του χώρου).

Την ίδια στιγμή, διεθνείς ναυτιλιακοί αναλυτές εκτιμούν πως το κόστος νέου καυσίμου θα μειωθεί πλησιάζοντας την τιμή του σημερινού καυσίμου. Σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις, μάλιστα, η τιμή του θα διαμορφωθεί σε επίπεδα 20-30% υψηλότερα από το σημερινό καύσιμο των πλοίων.

Τι σημαίνει αυτό  στην πράξη; Αν, πράγματι, η τιμή του νέου καυσίμου μειωθεί, ενδέχεται πολλές εταιρείες να επιλέγουν αυτό (πληρώνοντας σε… δόσεις την επιβάρυνση κάθε φορά που προμηθεύονται καύσιμο) αντί να καταβάλλουν σοβαρά ποσά για την εγκατάσταση των δαπανηρών φίλτρων.

Οι νέοι κανονισμοί εκπομπών ρύπων, την ίδια στιγμή, ίσως αποτελέσουν τον καταλύτη ραγδαίων ανακατατάξεων στην ελληνική ακτοπλοΐα και διαμόρφωσης νέου επιχειρηματικού σκηνικού. Κι αυτό καθώς, ακόμα κι αν μια εταιρεία επέλεγε να τοποθετήσει «φίλτρα» στα πλοία της, δεν σημαίνει πως θα μπορούσε και να το κάνει. Κυρίως επειδή η συγκεκριμένη λύση θεωρείται απαγορευτική για πολλά πλοία αφού δεν υπάρχει ο κατάλληλος χώρος. Ταυτόχρονα, το κόστος κρίνεται ασύμφορο για πλοία μεγάλης ηλικίας.

Κι εδώ αναδύεται στην επιφάνεια ο επόμενος ύφαλος που καλείται να προσπεράσει η ελληνική ακτοπλοΐα και ακούει στο όνομα: ανανέωση του στόλου. Η ανάγκη της ανανέωσης του ελληνικού στόλου έχει τεθεί, ήδη,επί τάπητος καθώς την επόμενη δεκαετία το 65% των συμβατικών πλοίων του ελληνικού στόλου θα είναι ηλικίας 30 έως και 50 ετών! Ήδη, σήμερα, 4 στα 10 συμβατικά πλοία (24 σε σύνολο 65) είναι ηλικίας μεγαλύτερης των 30 ετών.

Με αυτά τα δεδομένα, παράγοντες του χώρου θεωρούν πως τα σενάρια αυξήσεων στις τιμές των εισιτηρίων στα πλοία θα έλθουν αναπόφευκτα στο προσκήνιο τους επόμενους μήνες. Χωρίς, ωστόσο, να προεξοφλούνται αυξήσεις καθώς αυτό θα εξαρτηθεί από τις αντοχές των καταναλωτών, αλλά και τον ανταγωνισμό που θα υπάρχει από τις αεροπορικές εταιρείες. Ανταγωνισμός ο οποίος βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη σε αρκετές γραμμές στην Ελλάδα με τις αεροπορικές εταιρείες να αποσπούν πελατεία από τα πλοία αλλά να πιέζονται εξίσου από τις τιμές των καυσίμων.

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αμοργός: Απόφαση ευθύνης η ακύρωση των αποκριάτικων εκδηλώσεων

Ανακοίνωση του Δήμου Αμοργού σχετικά με την ακύρωση των αποκριάτικων εκδηλώσεων στο νησί των Ανατολικών Κυκλάδων

ΥΠΑ: “Κλειστόν” το αεροδρόμιο της Νάξου ελέω εργασιών από 11 έως 30 Μαρτίου

Κλείνει προσωρινά το αεροδρόμιο λόγω έργων αναβάθμισης - Τι αναφέρει στην ανακοίνωσή του η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και το χρονοδιάγραμμα

Σαντορίνη: Σύλληψη πλοιάρχου και η ανακοίνωση από την εταιρεία “ΜΑΙΣΤΡΟΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ ΝΕ”

Ανακοίνωση της εταιρείας ΜΑΙΣΤΡΟΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ ΝΕ σχετικά με τη σύλληψη πλοιάρχου - Τι συνέβη

Οι Νέες Αλλαγές στο Οικιακό και Επαγγελματικό Ρεύμα το 2025

Το 2025 φέρνει σημαντικές αλλαγές στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα, επηρεάζοντας τόσο τα οικιακά όσο και τα επαγγελματικά τιμολόγια. Παράλληλα, η διαδικασία αλλαγής παρόχου ρεύματος γίνεται πιο απλή και ψηφιακή.

Νάξος – Λιμεναρχείο: Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις το τριήμερο 28 Φεβρουαρίου – 02 Μαρτίου

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις ανακοινώθηκαν από το Λιμεναρχείο Νάξου στην παραλιακή οδό λόγω των εορταστικών εκδηλώσεων του τριημέρου για τις Απόκριες

Το Μέλλον της Ελληνικής Βιομηχανίας Τυχερών Παιχνιδιών: Προκλήσεις και Ευκαιρίες

η ελληνική αγορά είναι ιδιαίτερα δυναμική. Οι Έλληνες παίκτες δείχνουν σταθερό ενδιαφέρον τόσο για τα live casino όσο και για τα στοιχηματικά sites, χωρίς σημάδια επιβράδυνσης.

ΥΠΕΝ – Κυκλάδες: Ζητάει από τους Δήμους να υποδείξουν περιοχές για αναστολή δόμησης

Μόλις πριν από μία εβδομάδα ζήτησε το ΥΠΕΝ από τους δήμους να υποδείξουν περιοχές για αναστολή της δόμησης, ενώ οι περισσότεροι δήμοι διαμαρτύρονται εδώ και μια τριετία για την υπερδόμηση των νησιών.

ΑΟ Θήρας: Στο “Ολυμπιακό Χωριό” το ντέρμπι με τον Παναθηναϊκό για το κύπελλο

Στο Ολυμπιακό Χωριό με παρέμβαση Βρούτση η αναμέτρηση (27/02) του ΑΟ Θήρας – Παναθηναϊκός για το κύπελλο βόλεϊ - Το ευχαριστώ από τη Σαντορίνη

Premier League: Τσέλσι εναντίον Σαουθάμπτον και τα γκολ πέφτουν βροχή

Η πρόταση της ημέρας: Τσέλσι - Σαουθάμπτον: Δεν σταματούν να σκοράρουν στο 2.62!

Βιώσιμες Κυκλάδες: Ο “σεισμός” της Μήλου δείχνει τα προβλήματα του αναπτυξιακού μοντέλου των Κυκλάδων

Δίκτυο για Βιώσιμες Κυκλάδες: “Ο «σεισμός» της Μήλου δείχνει τα προβλήματα του αναπτυξιακού μοντέλου των Κυκλάδων”

Κυκλάδες (Σαντορίνη – Αμοργός): Παγώνουν οι κρατήσεις, τι λένε οι αρμόδιοι

Μείωση 15% από τους tour operators και 50% από τους μεμονωμένους τουρίστες - Τι λένε σε Σαντορίνη - Αμοργό και Πάρο

Εκτακτο: Φωτιά σε εξέλιξη σε περιοχή προς Σταυρό Κεραμωτής

Φωτιά σε εξέλιξη στη περιοχή Σίφωνες στο δρόμο προς τον Σταυρό της Κεραμωτής

Νάξος – Αγερσανί: “Εφυγε” από τη ζωή ο Γιάννης “Αμερικάνος” Μαργαρίτης

Σε ηλικία 91 ετών έφυγε από τη ζωή ο Γιάννης "Μπαρμπούνης - Αμερικάνος" Μαργαρίτης - Αύριο Τρίτη (25/02) η εξόδιος Ακολουθία στον Αγιο Σπυρίδωνα Αγίου Αρσενίου

Κακοκαιρία “Coral”: Η Νάξος ξύπνησε με 0 βαθμούς θερμοκρασία και αίσθηση ψύχους στους – 4

Πως ξύπνησαν σήμερα (21/02) οι Κυκλάδες - Με αίσθηση ψύχους στους -4 βαθμούς η Απείρανθος και Κωμιακή... Πως είναι οι υπόλοιπες Κυκλάδες

Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων: Στη δημοσιότητα το πρόγραμμα των αποκριάτικων εκδηλώσεων

Ανακοινώθηκε το πρόγραμμα των αποκριάτικων εκδηλώσεων Νάξου και Μικρών Κυκλάδων - Πότε ξεκινούν, οι διαδρομές των Κορδελάτων και το Καρναβάλι

Νάξος: Παγετός στο δρόμο προς Κεραμωτή, προσοχή στους οδηγούς (video)

Ορεινή Νάξος.. Χιόνισε τα ξημερώματα του Σαββάτου, η θερμοκρασία στους μηδέν βαθμούς και παγετός στο δρόμο. Προσοχή (video)

Sea Jets: Σε Σχοινούσα και Ηρακλειά φέτος θα δούμε το “Champion Jet 3” (pinakas)

To "Champion Jet 3" αναλαμβάνει να καλύψει τις δρομολογιακές ανάγκες του καλοκαιριού σε Σχοινούσα - Ηρακλειά ενώνοντας με Νάξο και Κουφονήσια (πίνακας)

Κυκλάδες: Οι Ασφαλιστικές εξαιρούν τον .. σεισμό από ανανεώσεις συμβολαίων (!!!)

Οι ασφαλιστικές εξαιρούν τον… σεισμό από τις ανανεώσεις συμβολαίων σε νησιά των Κυκλάδων - Ποια νησιά είναι στο επίκεντρο

Σαντορίνη – Λέκκας: Δύο τα σενάρια “Σταδιακή αποκλιμάκωση ή σεισμός 6 Ρίχτερ”

Επίσκεψη Λέκκα - Ευελπίδου στην Σαντορίνη - Οι συζητήσεις, οι διαπιστώσεις και τα δύο βασικά σενάρια που υπάρχουν στο τραπέζι από ΕΚΠΑ

Βασ. Φλεριανός: Η απόφαση για την ακύρωση του δρώμενου της Παρασκευής και το κάλεσμα διασκέδασης

Ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού Βασίλης Φλεριανός σε ανάρτησή του εξηγεί την απόφαση για την ακύρωση του δρώμενου της Παρασκευής των Αποκριών ...