Μία πολύτιμη ακτινογραφία των δρομολογίων που έως τώρα έχουν αναρτηθεί για το φετινό καλοκαίρι στο Αιγαίο (και όχι μόνο) μαζί με την έντονη φημολογία που υπάρχει γύρω από την ενίσχυση των μικρών κυρίως ακτοπλοϊκών εταιρειών και το παζλ που δημιουργείται μέσα από τις προσθήκες και αφαιρέσεις πλοίων… Η τελευταία φημολογία; το Aqua Jewel παίρνει το δρόμο για Αζόρες και αναμονή για το Blue Star Patmos και την επιστροφή του στη δράση
Περιμένοντας την απόφαση της επιτροπής ανταγωνισμού (σ.σ. η συνεδρίαση μάλλον στα μέσα Μαρτίου) σχετικά με την επικείμενη εξαγορά-συχώνευση της HELLENIC SEAWAYS από την ATTICA GROUP, είδαμε πριν λίγες μέρες την ανακοίνωση δρομολογίων των BLUE STAR FERRIES και HELLENIC SEAWAYS.
Του Φώτη – Ευάγγελου Καρλή (theseanation.gr)
Αναμέναμε αυτήν την ανακοίνωση με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς απο εκεί θα βγει ένα πρώτο συμπέρασμα για το πώς θα διαμορφωθεί το ακτοπλοϊκό τοπίο το 2018. Μετά το 2017, όπου ζήσαμε τον απόλυτο ανταγωνισμό μεταξύ των δύο εταιριών (Hellenic Seaways- Blue star Ferries) φαίνεται πως το 2018 θα κυλίσει ομαλά, καθώς οι δύο εταιρίες δείχνουν να συμφωνούν τουλάχιστον σε επίπεδο δρομολογίων. (σ.σ. παραμένουν πάντως ερωτηματικά όσον αφορά το Βlue Star Patmos, το “Διαγόρας”, τα ταχύπλοα ή συμβατικά που φέρνουν οι δύο μονομάχοι της Ραφήνας ήτοι Στεφάνου – Ηλιόπουλος και βέβαια κανείς δεν μπορεί να σκεφτεί τι μέλλει γενέσθαι σε περίπτωση που δεν υπάρξει έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού)
Αιγαίο: Οι τρεις μεγάλοι
Τα φετινά δρομολόγια των τριών μεγάλων εταιρειών, ATTICA –ANEK –HSW, ήταν ένα σταυρόλεξο για τα στελέχη τους, καθώς αρκετά πλοία έχουν ήδη ή θα ναυλωθούν στο εξωτερικό, προκειμένου να ενισχύσουν την ταμειακή ρευστότητα των εταιρειών (π.χ. τα Ε/Γ-Ο/Γ ΚΡΗΤΗ 1 και ΑΡΙΑΔΝΗ στην Ιταλία, Ε/Γ –Ο/Γ ΕΛΥΡΟΣ στην Αλγερία και Ε/Γ-ΟΓ ΚΥΔΩΝ στην Καραϊβική).
Σύμφωνα, λοιπόν με τα ανακοινωθέντα δρομολόγια και δεδομένου οτι δεν θα ολοκληρωθεί πριν τον Σεπτέμβρη η πώληση των Ε/Γ –Ο/Γ SUPERFAST 12 και ΤΧΠ HIGHSPEED 7 σε GRIMALDI LINES και MINOAN LINES, αντίστοιχα, έχουμε τα εξής δεδομένα για τη θερινή περίοδο 2018:
Κυκλάδες -Β. Α. Αιγαίο:
• Ε/Γ –Ο/Γ BLUE STAR 1 και ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΣ: Πειραίας –Χίος –Μυτιλήνη
• Ε/Γ –Ο/Γ ΝΗΣΟΣ ΜΥΚΟΝΟΣ: Πειραιάς –Σύρος –Μύκονος –Ικαρία –Σάμος (με 1 δρομολόγιο προέκταση προς Χίο –Μυτιλήνη –Λήμνο –Καβάλα)
• Ε/Γ –Ο/Γ ΝΗΣΟΣ ΡΟΔΟΣ (το οποίο υπέστη μετασκευές το τελευταίο διάστημα): Πειραιάς –Σύρος –Μύκονος –Πάτμος –Ικαρία –Φούρνους –Σάμο –Χίο –Μυτιλήνη –Λήμνο –Καβάλα
• Ε/Γ –Ο/Γ ΕΞΠΡΕΣ ΠΗΓΑΣΟΣ: Λαύριο –Μεστά –Άγ. Ευστράτιος –Λήμνος –Καβάλα
Κυκλάδες –Δωδεκάνησα:
• Ε/Γ –Ο/Γ SUPERFAST 12: Πειραιάς –Σύρος ( -Αμοργός) –Πάτμος –Λέρος –Κάλυμνος –Κως –Ρόδος
• Ε/Γ –Ο/Γ BLUE STAR 2: Πειραιάς –Σαντορίνη –Κως –Ρόδος
• Ε/Γ –Ο/Γ BLUE STAR PATMOS: Πειραιάς –Κάλυμνος –Κως –Ρόδος & Αστυπάλαια –Πάτμος –Λειψοί – Λέρος –Νίσυρος –Τήλος –Σύμη –Καστελλόριζο
Ένα από τα ερωτηματικά της φετινής σεζόν είναι η δρομολόγηση του Ε/Γ –Ο/Γ ΔΙΑΓΟΡΑΣ, της AFRICA MAROCCO LINK (μέλος της ATTICA GROUP). Το τελευταίο βρίσκεται στην Ελλάδα αυτή την περίοδο για την ετήσια συντήρησή του και υπάρχουν σενάρια δρομολόγησης του στο Αιγαίο, στην παλιά του γραμμή, κάτι που θα δημιουργήσει καραμπόλες στον ευρύτερο δρομολογακό σχεδιασμό της BLUE STAR FERRIES. Επίσης, πιθανόν η εταιρεία να προχωρήσει στη ναύλωση ενός ακόμη πλοίου, προκειμένου να ικανοποιήσει τις αυξημένες μεταφορικές ανάγκες κατά την καλοκαιρινή περίοδο.
(σ.σ. από τις 26 Ιανουρίου το “Νήσος Ρόδος” είναι στη γραμμή Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη για να καλύψει το “Νήσος Σάμος”)
Κυκλάδες
• Ε/Γ-Ο/Γ BLUE STAR DELOS –ΝΗΣΟΣ ΧΙΟΣ: Πειραιάς –Πάρος –Νάξος –Ίος –Σαντορίνη (εναλλάξ πρωινές –βραδινές αναχωρήσεις)
• Ε/Γ-Ο/Γ BLUE STAR PAROS: Πειραιάς –Σύρος –Τήνος –Μύκονος
• Ε/Γ-Ο/Γ BLUE STAR ΝΑΧOS: Πειραιάς –Σύρος –Πάρος -Νάξος –Σαντορίνη, Αμοργός (Κατάπολα & Αιγιάλη) –Ηρακλειά –Σχοινούσα –Κουφονήσι –Δονούσα –Αστυπάλαια
Το περσινό βραδινό δρομολόγιο του “Νήσος Σάμος” θα το κάνει πλέον το “Νήσος Χίος”, το οποιό επέστρεψε στην ελληνική ακτοπλοϊα μετά από διετή απουσία λόγω ναύλωσης του στην Ισπανία.
Κρήτη
• Ε/Γ –Ο/Γ BLUE HORIZON –KRHTH 1: Πειραιάς –Ηράκλειο
• Ε/Γ –Ο/Γ BLUE GALAXY –ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Πειραιάς –Χανιά
• Ε/Γ –Ο/Γ ΠΡΕΒΕΛΗΣ: Πειραιάς –Μήλος –Σαντορίνη –Ανάφη –Ηράκλειο –Σητεία –Κάσος –Κάρπαθος –Διαφάνι –Χάλκη –Ρόδος
Επίσης, περιμένουμε με ενδιαφέρον και τη δρομολόγηση του Ε/Γ-Ο/Γ AEOLOS που δέχεται εκτεταμένες μετασκευές αυτή την περίοδο, της νεοσύστατης HELLENIC MED FERRIES. Η νέα του εταιρεία αναζητά επιδοτούμενη γραμμή στο Αιγαίο.
Η κόντρα υψηλών ταχυτήτων Ηλιόπουλου –Αδερφών Στεφάνου σε Ραφήνα, Κυκλάδες, Κρήτη και ο ρόλος της HSW
Δε θα λέιψουν οι συγκρούσεις στην ακτοπλοϊα για άλλη μια χρονιά, αφού η SEA JETS της οικογένειας Ηλιόπουλου και η GOLDEN STAR FERRIES των αδερφών Στεφάνου τραβούν τη μεταξύ τους σύγκρουση στα άκρα. Η 1η , έχοντας ήδη 17 πλοία, προχώρησε στην αγορά του Ε/Γ –Ο/Γ WIND SOLUTION, το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες του THESEANATION, θα αντικαταστήσει το AQUA JEWEL, το οποίο θα ναυλωθεί μαζί με το Ε/Γ-Ο/Γ ΤΧΠ MEGA JET στις Αζόρες.
Παράλληλα, η SEA JETS διαπραγματεύεται και βρίσκεται κοντά στην αγορά άλλων δύο ταχυπλόων, το ένα είναι αδερφό των πλοίων της CHAMPION JETs 1 &2 και το άλλο είναι πρώην πλοίο της NEL, το οποίο είναι υπό εκαθάριση από την τράπεζα ΠΕΙΡΑΙΩΣ. Επίσης, φέτος αναμένεται να κάνουν ντεμπούτο τα ΤΧΠ NAXOS JET, SIFNOS JET, BLUE POWER και ANDROS JET, ενώ θα επιστρέψει στο Αιγαίο και το ΤΧΠ MASTER JET.
Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα θα δρομολογηθούν προς τις Κυκλάδες:
– 3 ταχύπλοα από Ραφήνα
– 3-4 ταχύπλοα από Πειραιά και
– 2-3 ταχύπλοα από Κρήτη (Ηράκλειο και Ρέθυμνο)
Άλλο ένα από τα φετινά ερωτηματικά είναι η δρομολόγηση του συμβατικού Ε/Γ-Ο/Γ AQUA AZZURRO, (πρώην ΚΙΑΡΑ /ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ Λ.), αφού η εταιρεία δεν έχει οριστικοποιήσει, ακόμη, που θα το δρομολογήσει.
Στα πλάνα της εταιρείας είναι και η δρομολόγηση ενός ΤΧΠ Ε/Γ-Ο/Γ πλοίου στη γραμμή Πειραιάς –Πάρος –Νάξος –Ικαρία –Σάμος –Πάτμος και ενός ΤΧΠ Ε/Γ-Ο/Γ από Βόλο ή Μαντούδι προς Σκιάθο –Σκόπελο –Αλόννησο.
Από την άλλη πλευρά, η GOLDEN STAR FERRIES, έκανε την έκπληξη, ζητώντας στο τελευταίο Σ.Α.Σ. τη δρομολόγηση των συμβατικών της πλοίων, Ε/Γ-Ο/Γ SUPERFERRY & SUPERFERRY 2, από Ραφήνα προς Κυκλάδες και Ηράκλειο και ανάποδα.
Παράλληλα, το Ε/Γ-Ο/Γ ΤΧΠ SUPERRUNNER θα δρομολογηθεί για ακόμα μία χρονιά, καθημερινά από Ραφήνα προς Τήνο, Μύκονο, Πάρο, Νάξο, Ίο, Θήρα, όπου γνώρισε ιδιαίτερη επιτυχία.
Επίσης, η εταιρεία προχώρησε στην αγορά δύο μικρών Ε/Γ ΤΧΠ πλοίων, τα SUPERCAT και SUPERSPEED, και κατέθεσε αίτημα στο Υπουργείο να δρομολογηθούν εναλλάξ από Πειραιά προς Κυκλάδες, με κυκλικό ενδοκυκλαδικό δρομολόγιο και τελικό προορισμό τη Σύρο.
Τέλος, οι αδερφοί Στεφάνου προτίθονται να προχωρήσουν στην αγορά και τέταρτου ΤΧΠ Ε/Γ-Ο/Γ, με την προϋπόθεση ότι το υπουργείο θα εγκρίνει τα δρομολόγια που έχουν ζητήσει, σε αντίθετη περίπτωση όλα τα ενδεχόμενα είναι πιθανά.
Η 3η εταιρεία ταχύπλοών, η HELLENIC SEAWAYS, ανακοίνωσε πρόσφατα πως δε θα δρομολογήσει ταχύπλοο πλοίο από Θεσσαλονίκη προς Σποράδες και το Ε/Γ ΤΧΠ FLYING CAT 3, αναμένεται να δρομολογηθεί από Πειραιά στις Δυτικές Κυκλάδες. Επίσης, το αδερφό πλοίο Ε/Γ ΤΧΠ FLYING CAT 4 θα διεκδικήσει το δικό του μερίδιο στη χρυσοφόρα γραμμή Ραφήνα –Μύκονο –Νάξο –Ίο –Σαντορίνη.
Επίσης, το Ε/Γ ΤΧΠ FLYING CAT 5 θα δρομολογηθεί από Βόλο και Άγιο Κωσταντίνο προς Σποράδες. Τα ΤΧΠ Ε/Γ –Ο/Γ πλοία της εταιρείας θα παραμείνουν στις περσινές τους γραμμές:
HIGHSPEED 4: Πειραιάς –Πάρος –Νάξος –Κουφονήσι –Αμοργός
HELLENIC HIGHSPEED: Πειραιάς –Σίφνος –‘Ιος –Θήρα και Πειραιάς –Σύρος –Μύκονος
HIGHSPEED 7: Ηράκλειο –Σαντορίνη –Ίος –Πάρος –Μύκονος
Ιόνιο: Ενίσχυση στόλου από KEFALONIAN LINES, αναζήτηση πλοίου από LEVANTE
Δε μας αφήνει αδιάφορους ούτε η αγορά του Ιονίου, καθώς η κεφαλονίτικη KEFALONIAN LINES προχώρησε σε συμφωνία διαχείρισης του Ε/Γ-Ο/Γ ΜΥΡΤΙΔΙΩΤΙΣΣΑ, της AQUA FERRIES. Έτσι η εταιρεία έφτασε τα 3 πλοία, ενώ ο βασικός ανταγωνιστής, της LEVANTE FERRIES, αναζητά και κείνη 3ο συμβατικό Ε/Γ-Ο/Γ πλοίο.
Αδριατική: H κόντρα με τον Ιταλικό όμιλο
Όσο το τοπίο στο Αιγαίο δε ξεκαθαρίζει (σχετικά με την εξαγορά της HSW), η κόντρα μεταξύ ATTICA και GRIMALDI μεταφέρεται στις γραμμές της Αδριατικής. Από τη μία πλευρά η Ελληνική κοινοπραξία ΑΝΕΚ –SUPERFAST και από την άλλη ο Ιταλικός όμιλος GRIMALDI και MINOAN LINES. Ο Ιταλικός όμιλος κατ’ επανάληψη έχει δηλώσει πως τον ενδιαφέρει πρωτίστως η αγορά της Αδριατικής..
Οι δύο όμιλοι συγκρούονται με 6 πλοία, ο καθένας, στις παρακάτω γραμμές:
– Πάτρα –Ηγουμενίτσα –Μπρίντιζι: EUROFERRY CORFU, EUROFERRY EGNAZIA, EUROFERRY OLYMPIA (GRIMALDI)
– Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Μπαρί: SUPERFAST 1 & 2 (ANEK-SUPERFAST)
– Πάτρα –Ηγουμενίτσα –Ανγκονα: HELLENIC SPIRIT, OLYMPIC CHAMPION, SUPERFAST 11 (ANEK-SUPERFAST) και από τη άλλη
CRUISE EUROPA, CRUISE OLYMPIA και EUROPALINK (GRIMALDI)
– Πάτρα –Ηγουμενίτσα –Βενετία: ASTERION (ANEK-SUPERFAST) και από την άλλη EUROPALINK, CRUISE EUROPA, CRUISE OLYMPIA (GRIMALDI)
Ερωτηματικό αποτελεί το πως η κοινοπραξία ANEK-SUPERFAST θα καλύψει το κενό που δημιουργεί η αποχώρηση λόγω ναύλωσης του ΑΣΤΕΡΙΩΝ, καθώς η γραμμή έχει αυξημένο μεταφορικό έργο.
Με το μάτι στη Δύση
Δε θα πρέπει να ξεχνάμε τη δραστηριότητα της AFRICA MAROCCO LINK, μέλος της ATTICA GROUP, στις γραμμές Ισπανίας –Μαρόκου με τα Ε/Γ MAROCCO STAR και DIAGORAS. Εκεί ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος, όμως, η AML ερευνά νέες γραμμές στο Μαρόκο και βρίσκεται σε διαδικασία ενίσχυσης του στόλου της. Για το λόγο αυτό έχει επιθεωρήσει διάφορα πλοία, μεταξύ άλλων και πλοίο που πέρασε από την Αδριατική.
Άλλη μια εταιρεία που μελετά τη διεύρυνση των δραστηριοτήτων της στο Μαρόκο είναι η SEA JETS. Μάλιστα, σύμφωνα με πηγές του THESEANATION, το Ε/Γ –Ο/Γ AQUA AZZURO (πρώην ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ Λ.) πιθανόν να δρομολογηθεί εκεί μαζί με κάποιο από τα μεγάλα ταχύπλοα της εταιρείας. Στο τραπέζι έχει πέσει ακόμα και η αγορά της Κούβας, όμως δεν αναμένεται σύντομα κάποια κίνηση, καθώς απαιτούνται χρονοβόρες διαδικασίες.
Όλα είναι ρευστά για άλλη μια χρονιά στην ακτοπλοΐα και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει ποια θα είναι η επόμενη μέρα. Ο Ιούνιος είναι τόσο κοντά και τόσο μακριά…