Στις 6 Δεκεμβρίου θα γίνει ο πλειστηριασμός για τον «Αίολο Κεντέρη I” με τιμή εκκίνησης τα 4.5 εκατ. ευρώ – Η SeaJets είναι έτοιμη να αγοράσει δύο ακόμη πλοία, το ταχύπλοο «Kalli P.” Και το συμβατικό «”Μυρτιώτισσα”
Αυτό που συμβαίνει φέτος με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες ενδεχομένως να μην έχει προηγούμενη στην σύγχρονη ιστορία. Σε μία εποχή όπου η κρίση δείχνει να μην φεύγει από την Ελλάδα, οι ακτοπλόοι αγοράζουν πλοία, εμπλέκονται σε σενάρια, έχουμε συγχωνεύσεις και ουσιαστικά κανείς δεν ξέρει τι θα ξημερώσει αύριο….
Αυτό που είναι γνωστό ότι οι μικρότερες ακτοπλοϊκές εταιρίες επενδύουν σε ταχύπλοα πλοία παρά την πίεση από τις αυξημένες τιμές των καυσίμων στους ισολογισμούς τους. Ο μεταξύ τους ανταγωνισμός αλλά και αυτός με τις αερομεταφορές στρέφουν τμήμα της δραστηριότητας στις υψηλότερες ταχύτητες που αυτά προσφέρουν. Είναι χαρακτηριστικό πως την ερχόμενη Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου αναμένεται ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον στον πλειστηριασμό του «Αίολος Κεντέρης Ι» που ανήκε στη Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου και έχει κατασχεθεί από την Τράπεζα Πειραιώς με τιμή εκκίνησης τα 4,5 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με την έντυπη έκδοση της «Καθημερινής» κύκλοι της αγοράς προεξοφλούν συμμετοχή τόσο της SeaJets όσο και της Hellenic Seaways –η οποία παρουσίασε βελτιωμένο ισολογισμό εννεάμηνου–, που τελεί υπό εξαγορά από την Attica Group. Και δεν αποκλείεται να δούμε ακόμη και παρέμβαση από την εταιρεία των αδελφών Στεφάνου (Golden Star Ferries) που έχει ανεβάσει το πήχη ενόψει της νέας χρόνιας με την φημολογούμενη δρομολόγηση πλοίου από Ραφήνα έως την Κρήτη.
Αγορές για SeaJets
Παράλληλα άλλες επενδύσεις σε ταχύπλοα έχει ήδη κάνει η Sea Jets, συμφερόντων Μ. Ηλιόπουλου, ενώ και η Golden Star, συμφερόντων των αδελφών Στεφάνου, αγόρασε προ μερικών ημερών δύο ακόμα τέτοια σκάφη που σκοπεύει να τα δρομολογήσει στις γραμμές Πειραιά – Κυκλάδων. Sea Jets και Golden Star Ferries έχουν ήδη σκληρό μεταξύ τους ανταγωνισμό στις γραμμές από τη Ραφήνα, ο οποίος όπως προκύπτει θα μεταφέρεται τώρα και στον Πειραιά. Μάλιστα εδώ να σημειώσουμε ότι με βάση πρόσφατο δημοσίευμα της ιστοσελίδας enandro.gr , η SeaJets «διαπραγματεύεται την αγορά δύο ακόμη πλοίων: του ταχύπλοου «Kalli P.» και του συμβατικού «Μυρτιώτισσα». Το πρώτο βρίσκεται ήδη στον Πειραιά όπου κατέπλευσε από την Ταγγέρη. Το δεύτερο, είναι πλοίο χωρητικότητας 800 ατόμων καθώς και ενός γκαράζ συνολικής χωρητικότητας 210 ΙΧ ή εναλλακτικά 55 ΙΧ και 22 φορτηγά, που μέχρι σήμερα εκτελούσε δρομολόγια στις Σποράδες».
Κερδοφόρα η Hellenic
Από την πλευρά της, η Hellenic –που φέτος απέφυγε την κοστοβόρα κόντρα της Ραφήνας αποσύροντας το Hellenic Highspeed από εκεί– αναζητεί επιπλέον ισχύ στα ταχύπλοα για το 2018 εξαιτίας και της πώλησης του High Speed 7 στις Mινωικές, η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο της συμφωνίας εξαγοράς της από την Attica. Και έτσι οι «Μινωϊκές» επιστρέφουν στις Κυκλάδες (πήραν τη γραμμή Ηράκλειο – Κυκλάδες) μετά από πολλά χρόνια. Να σημειωθεί πως η Hellenic Seaways στο εννεάμηνο εμφάνισε κύκλο εργασιών 110,9 εκατ. ευρώ έναντι 115,2 εκατ. στο εννεάμηνο του 2016, ενώ τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) διαμορφώθηκαν στα 20,2 εκατ. έναντι 22,7 εκατ. και τα καθαρά κέρδη σε 12,5 εκατ. έναντι 10,1 εκατ. ευρώ. Παράλληλα η ακτοπλοϊκή που λειτουργεί υπό την διοίκηση του Αντ. Αγαπητού έχει περιορίσει τον δανεισμό της στα 139 εκατ., από 185 εκατ. ευρώ προ διετίας. Η Hellenic δηλώνει πως, παρά τη σημαντική αύξηση των τιμών των καυσίμων, φέτος αναμένει τα τελικά αποτελέσματά της για το δωδεκάμηνο να κινηθούν σε ανάλογα επίπεδα.
Οι επιδόσεις αυτές εξηγούν εν μέρει και το σκεπτικό της Attica να προχωρήσει στην εξαγορά της. Υπενθυμίζεται πως τα κέρδη μετά από φόρους της Attica Group (Blue Star και Super Fast) στο εννεάμηνο διαμορφώθηκαν στα 4,68 εκατ. έναντι 26,50 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Ο κύκλος εργασιών παρέμεινε σταθερός στα 215,46 εκατ., ενώ τα κέρδη (EBITDA) υποχώρησαν στα 47,75 εκατ. από 62,35 εκατ. ευρώ. Η διοίκηση της Attica αποδίδει την απόκλιση στην κερδοφορία στη σημαντική αύξηση της τιμής των καυσίμων. Η Attica Group αναμένει τις εγκρίσεις από τις αρμόδιες αρχές ανταγωνισμού για να ολοκληρώσει την απόκτηση συνολικού ποσοστού 98,83% (48,53% από τις Μινωικές και 50,3% από την Πειραιώς και άλλους μικρομετόχους) του μετοχικού κεφαλαίου της Hellenic Seaways. Την αύξηση των τιμών των καυσίμων επισημαίνουν ως αρνητικό παράγοντα στον ισολογισμό τους και οι Μινωικές Γραμμές, που στο εννεάμηνο ανακοίνωσαν καθαρά κέρδη 7,4 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί πως μετά την απόσυρση δύο πλοίων τους από τις γραμμές της Αδριατικής φέτος και τη ναύλωσή τους στη μητρική Grimaldi Group, τα αποτελέσματα του 2017 δεν είναι συγκρίσιμα με τα περυσινά. Στο εννεάμηνο οι Μινωικές είχαν κύκλο εργασιών 62,6 εκατ. και λειτουργικά κέρδη 19,5 εκατ. ευρώ, ενώ ο τραπεζικός δανεισμός της διαμορφώθηκε στα 148,2 εκατ. και τα ίδια κεφάλαια στα 287,6 εκατ. ευρώ.