Οι περιορισμοί στις μετακινήσεις, οι υψηλές τιμές καυσίμων και οι ενισχυμένες καλοκαιρινές συνθέσεις πληρωμάτων αποτελούν αυτή την περίοδο τα τρία μεγαλύτερα προβλήματα για τον κλάδο της ακτοπλοΐας. – Ερχεται και νέα χρηματοδότηση (αυτή τη φορά από το Ταμείο Ανάπτυξης)
Χρηματοδότηση της τάξης των 150-200 εκατ. για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην ακτοπλοΐα περιέλαβε η ελληνική κυβέρνηση στο ελληνικό σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης των 31 δισ. που θα χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκούς πόρους. Ειδικότερα, στις δράσεις για τη «μετάβαση σε ένα πράσινο και βιώσιμο σύστημα μεταφορών» έχει προϋπολογισθεί ως επιδότηση κονδύλι ύψους 300 εκατ. ευρώ για την «ενίσχυση επενδύσεων μείωσης του αποτυπώματος CO2 στην επιβατηγό ναυτιλία», όπως και για την «ενίσχυση της νέας τεχνολογίας συλλογής του διοξειδίου του άνθρακα και αποθήκευσής του και τη δημιουργία νέων ή αναβάθμιση βιομηχανικών μονάδων τελευταίας πράσινης τεχνολογίας, με υποχρεωτική λειτουργία τμήματος έρευνας και ανάπτυξης».
Ενα σημαντικό μέρος, άνω του 50%, αυτών των 300 εκατ., που αποτελούν επιδοτήσεις και συνοδεύονται και από δυνατότητα ανάλογης δανειακής διευκόλυνσης, θα κατευθυνθεί στην αντικατάσταση των μηχανών πρόωσης μεγάλων ελληνικών επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων με κινητήρες που θα έχουν τη δυνατότητα καύσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). To LNG χαρακτηρίζεται ως πράσινο – μεταβατικό καύσιμο, καθώς έχει δραστικά χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Ετσι, μπορεί να καταστήσει πολλά από τα μεγάλα νεότερα πλοία περισσότερο συμβατά με τις προβλέψεις των διεθνών οργανισμών για μείωση των εκπομπών CO2 μεσοπρόθεσμα και πλήρως έως το 2050. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν ήδη καταρτιστεί σχετικές οικονομοτεχνικές μελέτες και έχουν βολιδοσκοπηθεί και ναυπηγικά συγκροτήματα για αυτές τις εργασίες.
Επί του παρόντος, πάντως, η ελληνική ακτοπλοΐα βρίσκεται αντιμέτωπη με την τριπλή καταιγίδα των περιορισμών στις μετακινήσεις, των αυξημένων τιμών καυσίμων και των εκκρεμοτήτων με τις διευρυμένες από την 1η Απριλίου καλοκαιρινές συνθέσεις πληρωμάτων, μέρος των οποίων δεν μπορεί να μπει σε αναστολή όπως σε άλλες δραστηριότητες, παρά το γεγονός ότι στην πραγματικότητα τα καράβια ταξιδεύουν άδεια.
Να σημειωθεί πως το υπουργείο Ναυτιλίας ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα ότι εξασφάλισε πρόσθετη οικονομική ενίσχυση 12 εκατ. για τη στήριξη της επαρκούς λειτουργίας του ακτοπλοϊκού δικτύου. Η πρόσθετη αυτή στήριξη, η οποία ως στόχο έχει να αντιμετωπισθούν οι συνεχιζόμενες αρνητικές συνέπειες της πανδημίας, ανεβάζει τη συνολική ενίσχυση για την ακτοπλοΐα στα 79 εκατ.
Ομως ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) απέστειλε επιστολή προς τον υπουργό Ναυτιλίας Ιωάννη Πλακιωτάκη, με κοινοποίηση στον πρωθυπουργό, στην οποία αφού ευχαριστεί την κυβέρνηση για τη μέχρι τώρα στήριξη, επισημαίνει πως «η ενίσχυση αυτή δεν είναι συνεχής και διακόπτεται κάθε μήνα, καλύπτοντας τελικά μόλις το 25% των λειτουργικών ζημιών, οι οποίες προκύπτουν από την απαραίτητη αλλά και υποχρεωτική εκτέλεση των δρομολογίων μας».
Παρακαλεί δε ο ΣΕΕΝ για την αναπροσαρμογή των μισθωμάτων των συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας ώστε να καλύπτουν μεγαλύτερο ποσοστό της ζημίας που προκύπτει από την εκτέλεση των δρομολογίων και αύξηση της διάρκειάς τους, όπως και την παράταση των χειμερινών συνθέσεων για όσο διάστημα ισχύουν τα περιοριστικά μέτρα ή την ενίσχυση των εργαζομένων, με τη δυνατότητα αναστολής των συμβάσεων εργασίας των επιπλέον ναυτικών των θερινών συνθέσεων μετά την 1η Απριλίου.
Με πληροφορίες από την σελίδα kathimerini.gr