Παρασκευή, 20 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΑιγαίο: Σκέψεις για πολυετή συμβόλαια στις άγονες γραμμές

Αιγαίο: Σκέψεις για πολυετή συμβόλαια στις άγονες γραμμές

|

Τις αμέσως επόμενες ημέρες αναμένεται να εκδοθεί η Κοινή Υπουργικά Απόφαση για την ενεργοποίηση του προγράμματος “Νέαρχος” που θα ανάβει το πράσινο φως για τις αλλαγές

Ηρθε η ώρα; Ναι, γιατί όχι…. Να αλλάξει το status των άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών στο Αιγαίο και στο Ιόνιο Πέλαγος βοηθώντας ταυτόχρονα στη δρομολόγηση πιο πράσινων και πιο συγχρόνων πλοίων επιδιώκει το υπουργείο Ναυτιλίας.

Τις αμέσως επόμενες ημέρες αναμένεται να εκδοθεί η Κοινή Υπουργικά Απόφαση των υπουργών Οικονομικών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Ναυτιλίας για την ενεργοποίηση του προγράμματος Νέαρχος που θα ανάβει το πράσινο φως για τις αλλαγές.

Σύμφωνα με το σχέδιο το υπουργείο Ναυτιλίας σε πρώτη φάση μέσω του χρηματοδοτικού εργαλείου Νέαρχος θα επιλέξει δύο με τρεις μεγάλες άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές όπως π.χ είναι η γραμμή της Κασοκαρπαθίας που ξεκινάει από τον Πειραιά και μέσω Κυκλάδων και Κρήτης φτάνει σε Κάσο Κάρπαθο και καταλήγει στη Ρόδο στις οποίες θα επιδιωχθεί η υπογραφή σύμβασης 12ετούς διάρκειας με ακτοπλοϊκή εταιρεία με παράλληλη δρομολόγηση νέου σύγχρονου πλοίου.

Η αγορά του πλοίου θα πραγματοποιηθεί με δανειοδότηση μέσω του Νέαρχος από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με εγγύηση τα μισθώματα της άγονης γραμμής που θα προέρχονται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ΠΔΕ Με τον τρόπο αυτό υπολογίζεται ότι μπορούν σε πρώτη φάση να διατεθούν περί τα 30 εκατ ευρώ σε ετήσια βάση σε 2-3 γραμμές ήτοι 360 εκατ ευρώ σε 12 χρόνια.

Το σχέδιο όμως είναι οι συμβάσεις αυτού του είδους μετά την πρώτη πιλοτική εφαρμογή να επεκταθούν και σε άλλες γραμμές του ακτοπλοϊκού δικτύου Σύμφωνα με πληροφορίες του Οικονομικού Ταχυδρόμου έχουν εξασφαλισθεί μέσω των πόρων του ΕΣΠΑ 52 εκατ ευρώ τον χρόνο για 44 άγονες τακτικές ενδονησιωτικές ακτοπλοϊκές γραμμές. Πρόκειται για γραμμές που συνδέουν 44 μικρά νησιά με τα μεγαλύτερα όπως οι γραμμές Φούρνοι Ικαρία Σάμος πολλές γραμμές στα Δωδεκάνησα και άλλες. Και αυτές οι συμβάσεις θα γίνει προσπάθεια να είναι πολυετείς πέντε επτά χρόνων για τον καλύτερο προγραμματισμό του επενδυτικού πλάνου των ακτοπλόων και την ανανέωση του στόλου τους.

Δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται προσπάθεια να αξιοποιηθεί ο θεσμός των πολυετών συμβάσεων για να αντιμετωπισθεί το ακτοπλοϊκό πρόβλημα και να ανανεωθεί ο στόλος που εξυπηρετεί αυτές τις γραμμές Ωστόσο για πρώτη φορά υλοποιούνται με το νέο καθεστώς με εγγύηση από το ΠΔΕ.

Η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου ειδικότερα αυτού που εξυπηρετεί άγονες γραμμές είναι ένα πολύ ειδικό πρόβλημα καθώς τα πλοία που απαιτούνται για αυτές τις γραμμές πρέπει να έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά όσον αφορά το μέγεθός τους αλλά και τις τεχνικές δυνατότητες Χαρακτηριστικά που δεν βρίσκονται εύκολα στη διεθνή ακτοπλοϊκή αγορά.

Οι πολυετείς συμβάσεις υιοθετήθηκαν το 2008 με τη λογική να δοθεί ένα κίνητρο και μία βοήθεια στις ακτοπλοϊκές εταιρείες να ανανεώσουν τον στόλο τους αφού ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε ότι σε τρία χρόνια μία εταιρεία που κέρδιζε μία πολυετή σύμβαση ήταν υποχρεωμένη να αγοράσει νεότερο πλοίο.

Ωστόσο η δημοσιονομική κρίση που άρχισε το 2010 τίναξε όλο τον σχεδιασμό στον αέρα καθώς οι τράπεζες δεν ήταν σε θέση να χρηματοδοτήσουν τέτοιου είδους σχέδια ενώ και τα αποτελέσματα των εταιρειών δεν βοηθούσαν.

Έτσι οι πολυετείς συμβάσεις εξακολούθησαν να ισχύουν αλλά λειτουργούσαν πλέον ως φραγμός για την είσοδο σε ορισμένες γραμμές νεότερων πλοίων αφού δεν πραγματοποιούνταν διαγωνισμοί και οι εν λόγω γραμμές εξυπηρετούνταν κυρίως με μεγάλης ηλικίας πλοία.

Παράλληλα τα κονδύλια που δεσμεύονταν ήταν σημαντικά ενώ και τα νησιά δεν εξυπηρετούνταν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο με βάση πάντα τις τότε συνθήκες. Με ειδική τροπολογία που ψηφίστηκε τον Σεπτέμβριο του 2010 δόθηκε παράταση στις ακτοπλοϊκές προκειμένου να αντικαταστήσουν τα μεγάλης ηλικίας πλοία με νεότερα.

Τελικά όμως και πάλι ο θεσμός δεν λειτούργησε με αποτέλεσμα στη συνέχεια να καταργηθεί στην πράξη και οι εταιρείες να απαλλαγούν από την υποχρέωση αυτή έχασαν όμως και τις γραμμές.

Πολυετείς συμβάσεις είχαν υπογράψει η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου τρεις συμβάσεις διάρκειας δώδεκα χρόνων η καθεμία η οποία δεν υπάρχει πλέον η ΛΑΝΕ θυγατρική της ΑΝΕΚ σύμβαση διάρκειας οκτώ ετών με υποχρέωση αλλαγής πλοίου στα τρία χρόνια η οποία απορροφήθηκε από την ΑΝΕΚ, ορισμένες τοπικές εταιρείες στα Δωδεκάνησα και το Ανατολικό Αιγαίο και η Blue Star Ferries η οποία υλοποίησε πλήρως τις συμβάσεις,

Από την πλευρά τους οι ακτοοπλόοι «ακούν» τα σχέδια του υπουργείου Ναυτιλίας θεωρούν ότι είναι στη σωστή κατεύθυνση ωστόσο σπεύδουν να διευκρινίσουν ότι τα κονδύλια στα οποία αναφέρεται ο υπουργός δεν είναι επιδοτήσεις ή οικονομικές ενισχύσεις του κλάδου αλλά αποζημιώσεις για έργο που θα παραγάγουν όταν το παραγάγουν σε γραμμές για τις οποίες δεν υπάρχει εμπορικό ενδιαφέρον.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος και Μικρές Κυκλάδες μπαίνουν στην εποχή του 1 Gbps, οπτικές ίνες σε 27 οικισμούς με το UFBB

Σε τροχιά ψηφιακού μετασχηματισμού το νησί – Πάνω από 2.000 νοικοκυριά και επιχειρήσεις αποκτούν υπερυψηλές ταχύτητες Internet μέσω FTTH

Αποχαιρετούμε την Ειρήνη Βλησίδου, το “τελευταίο αντίο” (21/06) στο Χαλκί της Νάξου

Η Ειρήνη Βλησίδου, κόρη του Ιωάννη του Μαθηματικού, υπάλληλος του ΟΤΕ, έφυγε πρόωρα από τη ζωή – Η εξόδιος ακολουθία το Σάββατο 21 Ιουνίου στην Πρωτόθρονη

«Λιμένας Σύμης Νεκτάριος Σαντορινιός»: Ένα λιμάνι παίρνει το όνομα ενός ανθρώπου που στάθηκε φάρος για τα νησιά

Ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Σύμης να αποδώσει φόρο τιμής στον πρώην υπουργό, που υπηρέτησε με συνέπεια και όραμα τη νησιωτικότητα

Naxos Meat: Μια νέα επιχειρηματική σελίδα για τη Νάξο με στήριγμα την τοπική παραγωγή

Η οικογένεια Βασαλάκη επενδύει στον πρωτογενή τομέα, ενισχύοντας το ντόπιο προϊόν με ποιότητα και όραμα

Αναζητώντας την αυθεντικότητα: Οι Αμερικανοί και οι Βρετανοί στρέφονται σε ήσυχα ελληνικά νησιά

Από τη Σαντορίνη στην Αίγινα και από τη Μύκονο στους Φούρνους – Τα στοιχεία της Ferryscanner για το 2025 δείχνουν στροφή των ξένων επισκεπτών σε αυθεντικούς και ανεξερεύνητους προορισμούς

Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων: Προβάδισμα νίκης για τη Φλαμέγκο

Φλαμένγκο - Τσέλσι: Χορεύει… σάμπα τους Λονδρέζους στο 2.70!

Από την αποθέωση μέχρι την πτώση: Η ιστορία του Πας Γιάννινα

Ο Πας Γιάννινα είναι μια από τις πιο ιστορικές ομάδες της Ηπείρου. Ας εξερευνήσουμε τα σκαμπανεβάσματα της πορείας του από την ίδρυση του μέχρι σήμερα.

Αντ. Χάλαρης: “Όχι άλλες φιέστες, Η Σαντορίνη ζητά λύσεις, όχι χειροκροτήματα”

Με αφορμή τα εγκαίνια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θήρας, ο περιφερειακός σύμβουλος Αντώνης Χάλαρης καταγγέλλει την απουσία ουσιαστικής στήριξης των νησιών και τη σιωπή απέναντι στα μεγάλα προβλήματα της Σαντορίνης και της Θηρασιάς

«Πάνω σε αυτή τη γη… αγκάθια»: Η ποίηση της Παρασκευής Ανεβλαβή αποκαλύπτεται στο “Καμπανέλλης

Η ποιητική συλλογή της νέας δημιουργού παρουσιάζεται την Κυριακή 22 Ιουνίου στο Θεατρικό Μουσείο Ιάκωβος Καμπανέλλης, σε μια βραδιά γεμάτη λέξεις, εικόνες και συναίσθημα

Νάξος – Γιάννης Παπαδόπουλος: Επανεκλογή στο νέο Δ.Σ. της ΠΟΕΣΕ, ποια υπόσχεση δίνει

Ο Ναξιώτης επαγγελματίας, με 25 χρόνια προσφοράς στην εστίαση, αναλαμβάνει ξανά ρόλο ευθύνης στο Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών & Συναφών Επαγγελμάτων

Συνεχής Ενημέρωση: Μεγάλη Πυρκαγιά στην Ορεινή Νάξο, επίκεντρο τη Ράχη του Προφήτη Ηλία στη Μονή (video)

Εναέρια και επίγεια μέσα μάχονται με τις φλόγες στη ράχη της Μονής – Από όχημα που πήρε φωτιά η πιθανή αιτία της πυρκαγιάς (video)

Κόρωνος (Λυώνας) – Αντώνης Παπακωνσταντής: Έφυγε ξαφνικά, αλλά θα μείνει για πάντα δίπλα μας

Μια συγκινητική αποχαιρετιστήρια ανάρτηση του Γιώργου Κουφόπουλου για τον αγαπημένο φίλο, συνοδοιπόρο και πρώην πρόεδρο του συλλόγου

Εκτακτο: Φωτιά σε εξέλιξη στον Κυνίδαρο

Επιχειρούν επίγειες και εναέριες δυνάμεις – Συνδρομή από υδροφόρες των ΟΤΑ για την κατάσβεση της δασικής πυρκαγιάς

“O Χαρχαλιάς”: Η νέα ταβέρνα στη Μέση Ποταμιά που μαγειρεύει με καρδιά και μνήμες

Στην πράσινη καρδιά της Νάξου, μια αυθεντική ταβέρνα σερβίρει γεύσεις που μυρίζουν πατρίδα, με σεβασμό στην τοπική παράδοση και ζεστή φιλοξενία που σε κάνει να νιώθεις σαν στο σπίτι σου.

Στέλλα Τσουνέλλη – Φουτάκογλου: Η τελευταία κεντήστρα της παράδοσης στη Χώρα της Νάξου

Από τη Μικρά Ασία στη Νάξο, η κυρία Στέλλα υφαίνει με βελόνα και νήμα τις μνήμες, τις ρίζες και την ψυχή ενός τόπου που δεν ξεχνά.

Νάξος: Όταν τα σκουπίδια… μιλούν, μήνυμα με σακούλες σε ασυνείδητο οδηγό

Παρκάρισμα "καρφί" δίπλα στους κάδους και η πιο ευφάνταστη απάντηση των κατοίκων: δύο σακούλες σκουπιδιών στο καπό αυτοκινήτου. Νάξος, έχεις ταλέντο!

Europa Nostra: Διεθνής διάκριση για τον Πύργο “Κάμπονες 1615” στη Νάξο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Ένα ζωντανό σύμβολο πολιτιστικής αναγέννησης και βιώσιμης αποκατάστασης από τις Κυκλάδες ανάμεσα στα κορυφαία παραδείγματα ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς για το 2025

Guardian: Η παραλία στο Καστράκι της Νάξου ανάμεσα στις τρεις καλύτερες της Ευρώπης για το 2025

Διπλή διάκριση για την Ελλάδα – Το Καστράκι Νάξου και η Φακίστρα Πηλίου ανάμεσα στους κορυφαίους προορισμούς για ήλιο, θάλασσα και αυθεντική απόλαυση

Κάλεσμα αλληλεγγύης από τη Νάξο για την Παλαιστίνη, συγκέντρωση την Κυριακή στην παραλία

Η Πρωτοβουλία Πολιτών για την Παλαιστίνη συμμετέχει στο πανελλαδικό κάλεσμα «March to Gaza» με συγκέντρωση στις 8μμ, Κυριακή 15 Ιουνίου, στην κεντρική πλατεία παραλίας Νάξου

2ο Δημοτικό Σχολείο Νάξου: Αποχαιρέτησε τη σχολική χρονιά με μια εκδήλωση που έκλεψε τις εντυπώσεις! (video)

Μια ξεχωριστή γιορτή στον αύλειο χώρο του σχολείου έκλεισε το εκπαιδευτικό έτος 2024-2025 με συγκίνηση, χαμόγελα και παρατεταμένο χειροκρότημα.