Δευτέρα, 21 Απριλίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΑιγαίο: Σκέψεις για πολυετή συμβόλαια στις άγονες γραμμές

Αιγαίο: Σκέψεις για πολυετή συμβόλαια στις άγονες γραμμές

|

Τις αμέσως επόμενες ημέρες αναμένεται να εκδοθεί η Κοινή Υπουργικά Απόφαση για την ενεργοποίηση του προγράμματος “Νέαρχος” που θα ανάβει το πράσινο φως για τις αλλαγές

Ηρθε η ώρα; Ναι, γιατί όχι…. Να αλλάξει το status των άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών στο Αιγαίο και στο Ιόνιο Πέλαγος βοηθώντας ταυτόχρονα στη δρομολόγηση πιο πράσινων και πιο συγχρόνων πλοίων επιδιώκει το υπουργείο Ναυτιλίας.

Τις αμέσως επόμενες ημέρες αναμένεται να εκδοθεί η Κοινή Υπουργικά Απόφαση των υπουργών Οικονομικών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Ναυτιλίας για την ενεργοποίηση του προγράμματος Νέαρχος που θα ανάβει το πράσινο φως για τις αλλαγές.

Σύμφωνα με το σχέδιο το υπουργείο Ναυτιλίας σε πρώτη φάση μέσω του χρηματοδοτικού εργαλείου Νέαρχος θα επιλέξει δύο με τρεις μεγάλες άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές όπως π.χ είναι η γραμμή της Κασοκαρπαθίας που ξεκινάει από τον Πειραιά και μέσω Κυκλάδων και Κρήτης φτάνει σε Κάσο Κάρπαθο και καταλήγει στη Ρόδο στις οποίες θα επιδιωχθεί η υπογραφή σύμβασης 12ετούς διάρκειας με ακτοπλοϊκή εταιρεία με παράλληλη δρομολόγηση νέου σύγχρονου πλοίου.

Η αγορά του πλοίου θα πραγματοποιηθεί με δανειοδότηση μέσω του Νέαρχος από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με εγγύηση τα μισθώματα της άγονης γραμμής που θα προέρχονται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ΠΔΕ Με τον τρόπο αυτό υπολογίζεται ότι μπορούν σε πρώτη φάση να διατεθούν περί τα 30 εκατ ευρώ σε ετήσια βάση σε 2-3 γραμμές ήτοι 360 εκατ ευρώ σε 12 χρόνια.

Το σχέδιο όμως είναι οι συμβάσεις αυτού του είδους μετά την πρώτη πιλοτική εφαρμογή να επεκταθούν και σε άλλες γραμμές του ακτοπλοϊκού δικτύου Σύμφωνα με πληροφορίες του Οικονομικού Ταχυδρόμου έχουν εξασφαλισθεί μέσω των πόρων του ΕΣΠΑ 52 εκατ ευρώ τον χρόνο για 44 άγονες τακτικές ενδονησιωτικές ακτοπλοϊκές γραμμές. Πρόκειται για γραμμές που συνδέουν 44 μικρά νησιά με τα μεγαλύτερα όπως οι γραμμές Φούρνοι Ικαρία Σάμος πολλές γραμμές στα Δωδεκάνησα και άλλες. Και αυτές οι συμβάσεις θα γίνει προσπάθεια να είναι πολυετείς πέντε επτά χρόνων για τον καλύτερο προγραμματισμό του επενδυτικού πλάνου των ακτοπλόων και την ανανέωση του στόλου τους.

Δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται προσπάθεια να αξιοποιηθεί ο θεσμός των πολυετών συμβάσεων για να αντιμετωπισθεί το ακτοπλοϊκό πρόβλημα και να ανανεωθεί ο στόλος που εξυπηρετεί αυτές τις γραμμές Ωστόσο για πρώτη φορά υλοποιούνται με το νέο καθεστώς με εγγύηση από το ΠΔΕ.

Η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου ειδικότερα αυτού που εξυπηρετεί άγονες γραμμές είναι ένα πολύ ειδικό πρόβλημα καθώς τα πλοία που απαιτούνται για αυτές τις γραμμές πρέπει να έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά όσον αφορά το μέγεθός τους αλλά και τις τεχνικές δυνατότητες Χαρακτηριστικά που δεν βρίσκονται εύκολα στη διεθνή ακτοπλοϊκή αγορά.

Οι πολυετείς συμβάσεις υιοθετήθηκαν το 2008 με τη λογική να δοθεί ένα κίνητρο και μία βοήθεια στις ακτοπλοϊκές εταιρείες να ανανεώσουν τον στόλο τους αφού ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε ότι σε τρία χρόνια μία εταιρεία που κέρδιζε μία πολυετή σύμβαση ήταν υποχρεωμένη να αγοράσει νεότερο πλοίο.

Ωστόσο η δημοσιονομική κρίση που άρχισε το 2010 τίναξε όλο τον σχεδιασμό στον αέρα καθώς οι τράπεζες δεν ήταν σε θέση να χρηματοδοτήσουν τέτοιου είδους σχέδια ενώ και τα αποτελέσματα των εταιρειών δεν βοηθούσαν.

Έτσι οι πολυετείς συμβάσεις εξακολούθησαν να ισχύουν αλλά λειτουργούσαν πλέον ως φραγμός για την είσοδο σε ορισμένες γραμμές νεότερων πλοίων αφού δεν πραγματοποιούνταν διαγωνισμοί και οι εν λόγω γραμμές εξυπηρετούνταν κυρίως με μεγάλης ηλικίας πλοία.

Παράλληλα τα κονδύλια που δεσμεύονταν ήταν σημαντικά ενώ και τα νησιά δεν εξυπηρετούνταν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο με βάση πάντα τις τότε συνθήκες. Με ειδική τροπολογία που ψηφίστηκε τον Σεπτέμβριο του 2010 δόθηκε παράταση στις ακτοπλοϊκές προκειμένου να αντικαταστήσουν τα μεγάλης ηλικίας πλοία με νεότερα.

Τελικά όμως και πάλι ο θεσμός δεν λειτούργησε με αποτέλεσμα στη συνέχεια να καταργηθεί στην πράξη και οι εταιρείες να απαλλαγούν από την υποχρέωση αυτή έχασαν όμως και τις γραμμές.

Πολυετείς συμβάσεις είχαν υπογράψει η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου τρεις συμβάσεις διάρκειας δώδεκα χρόνων η καθεμία η οποία δεν υπάρχει πλέον η ΛΑΝΕ θυγατρική της ΑΝΕΚ σύμβαση διάρκειας οκτώ ετών με υποχρέωση αλλαγής πλοίου στα τρία χρόνια η οποία απορροφήθηκε από την ΑΝΕΚ, ορισμένες τοπικές εταιρείες στα Δωδεκάνησα και το Ανατολικό Αιγαίο και η Blue Star Ferries η οποία υλοποίησε πλήρως τις συμβάσεις,

Από την πλευρά τους οι ακτοοπλόοι «ακούν» τα σχέδια του υπουργείου Ναυτιλίας θεωρούν ότι είναι στη σωστή κατεύθυνση ωστόσο σπεύδουν να διευκρινίσουν ότι τα κονδύλια στα οποία αναφέρεται ο υπουργός δεν είναι επιδοτήσεις ή οικονομικές ενισχύσεις του κλάδου αλλά αποζημιώσεις για έργο που θα παραγάγουν όταν το παραγάγουν σε γραμμές για τις οποίες δεν υπάρχει εμπορικό ενδιαφέρον.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Καστράκι: Τα σπινθηροβόλα μάτια του Εσταυρωμένου έβλεπαν τον κόσμο

Ο Γιώργος Καρνέζης γράφει για την παρουσία του Κυριάκου Σαλτερή στα πολιτιστικά δρώμενα του Καστρακίου

Ρήγμα Ανύδρου: Εδωσε σεισμό 4.3 R μεταξύ Αμοργού – Σαντορίνης

Σεισμός 4,3 Ρίχτερ ανοιχτά της Αμοργού και κοντά στη Σαντορίνη - Η δόνηση ταρακούνησε το νησί ανήμερα της Κυριακής του Πάσχα

Νάξος – Τραγαία: Μεγάλο Σάββατο με ποδόσφαιρο ”Για τον Νικόλα…”

Νάξος: Μεγάλο Σάββατο στην Τραγαία με ποδόσφαιρο ”Για τον Νικόλα…” (video)

Ανδρος: Το όνειρο του Κλειστού Γυμναστηρίου γίνεται πραγματικότητα

Το όνειρο του Κλειστού στην Άνδρο γίνεται πραγματικότητα – Άνοιξε ο διαγωνισμός για την κατασκευή του - Τι αναφέρει ο δήμαρχος κος Σουσούδης

Κάλυμνος: Κινδυνεύει να χάσει τα δάχτυλά του ο 15χρονος

Κροτίδες: Κατάσχεση 130.000 τεμαχίων – Κινδυνεύει να χάσει τα δάχτυλά του ο 15χρονος

Πρόταση Ημέρας: Αρνάκι ψητό με δεντρολίβανο και πατάτες τραχτές

Αρνάκι ψητό με δεντρολίβανο και πατάτες τραχτές με την σφραγίδα της Κέρκυρας

Καλή Ανάσταση και Καλό Πάσχα από το NaxosPress.gr! 

Η Ανάσταση του Χριστού ας γεμίσει τα σπίτια μας με χαρά και το νησί μας με χαμόγελα και αισιοδοξία.

Ημερομηνία Πάσχα: Μπορούν τελικά να εορτάσουν όλοι οι Χριστιανοί μαζί;

Για πρώτη φορά μετά από αρκετά χρόνια, Καθολικοί και Ορθόδοξοι θα γιορτάσουν μαζί το Πάσχα — την Ανάσταση του Χριστού — την ίδια Κυριακή.

Times: “Πάρος: Το κυκλαδίτικο νησί που θα σε κάνει να το ερωτευτείς”

Όχι τόσο πολύβουη όσο η Μύκονος ή η Σαντορίνη, αλλά με απαράμιλλη γοητεία – ένας κυκλαδίτικος παράδεισος που συνδυάζει το παραδοσιακό με το κοσμοπολίτικο

Νάξος – Απόλλων: Συνάντηση διοίκησης και αθλητριών στο ΔΑΚ με Γιάννη Βρούτση (video – photos)

Επίσκεψη του Υπουργού Γιάννη Βρούτση στον Πρωταθλητή Αιγαίου Απόλλων Νάξου (pics-video)

Αμοργός: Με πυροτεχνήματα και λουλούδια, η υποδοχή του “Express Skopelitis” (video)

Αργά το βράδυ της Μεγάλης Τρίτης (15/04) το Express Skopelitis μετά από σαράντα και πλέον ημέρες έφτασε στα Κατάπολα - δείτε την υποδοχή από τους κατοίκους (video)

Νάξος: Ενα ακόμη ξενοδοχείο 4 αστέρων “έρχεται” στο νησί

“Στα σκαριά” έργο για νέο ξενοδοχείο 4 αστέρων στη Νάξο

Φιλώτι: Εφυγε από τη ζωή ανήμερα της ονομαστικής του εορτής ο Λεωνίδας Ανωμερίτης

Ο ΣΦΕΑ αποχαιρετά τον συναγωνιστή του Λεωνίδα Δ. Ανωμερίτη - Μεγάλη Πέμπτη η κηδεία του στο κοιμητήριο της Νέας Σμύρνης

Πρέβελης: Το πλοίο που αγαπήθηκε και μισήθηκε όσο κανένα άλλο

Το "Πρέβελις" βρίσκεται στην Ελευσίνα, έτοιμο για το τελευταίο του ταξίδι προς τη Τουρκία και μία αναπληρώτρια καθηγήτρια στην Ανάφη μοιράζεται τις σκέψεις της για το πλοίο

Νάξος – Καστράκι: Πότε θα γίνει η περιφορά του Επιταφίου την Μεγάλη Παρασκευή (video)

Νάξος - Καστράκι: Πότε θα γίνει η περιφορά του Επιταφίου στο Καστράκι στην Παναγία Γρηγορούσα (χρονοδιάγραμμα)

Νάξος – Airbnb: Εσοδα σε ετήσια βάση που αγγίζουν και τα 33.000 ευρώ (!!!)

Σύμφωνα με στοιχεία από το τελευταίο 12μηνο, νησιωτικοί προορισμοί, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, προσφέρουν τα υψηλότερα έσοδα στην Ελλάδα, με ετήσιο τζίρο ανά καταχώρηση που ξεπερνά τις 43.000 ευρώ.

Naxos Vibe: Οι σεισμοί στη περιοχή της Σαντορίνης και η “απάντηση” της Νάξου

Πώς οι Σεισμοί στη Σαντορίνη Επηρέασαν τις Κρατήσεις και Πώς η Νάξος Απαντά με Μια Δυνατή Σεζόν

Κυκλάδες – Πάσχα: “Κόντρες” μεταξύ SeaJets και Attica Group για τα έκτακτα δρομολόγια

«Η ενέργεια της Attica δεν αποτελεί απλώς μία επιθετική επιχειρηματική κίνηση, αλλά μια ευθεία υπονόμευση του κοινωνικού ρόλου της ακτοπλοΐας και πλήγμα στην νησιωτικότητα», δηλώνει ο Όμιλος Sea Jets - Η απάντηση της Attica Group

Αμοργός- Χοζοβιώτισσα: Ένας μοναχός, ένα παιδί, μια εικόνα χίλιες λέξεις

Πολύς κόσμος επιλέγει τους Ιερούς χώρους των μοναστηριών για να ζήσει τις μέρες της Μ. Εβδομάδας και του Πάσχα σιωπηλά και ήρεμα όπως ακριβώς αρμόζει στη μεγαλύτερη γιορτή της Χριστιανοσύνης.

“Πρέβελης”: Ετοιμάζεται σιγά σιγά για το τελευταίο του ταξίδι, στη Τουρκία

Το "Πρέβελης" κλείνει το κύκλο της ιστορίας του. Από χθες στην Ελευσίνα και από εκεί περιμένει το .. πράσινο φως για τα διαλυτήρια στην Τουρκία