Τρίτη, 9 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΑιγαίο - Σακέλλης (ΣΕΕΝ): Δεν το είπε, αλλά οι αυξήσεις ήρθαν

Αιγαίο – Σακέλλης (ΣΕΕΝ): Δεν το είπε, αλλά οι αυξήσεις ήρθαν

|

H αύξηση του κόστους καυσίμων δημιουργεί πιέσεις για αύξηση ναύλων λέει ο Μιχάλης Σακέλλης, ισχυρός άνδρας της Ελληνικής Ακτοπλοϊας 


 

Για τα 100 χρόνια από την ίδρυση του συνδέσμου των ακτοπλόων, για την ανάκαμψη του τουρισμού, για το αν θα υπάρξουν αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, αλλά και για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου μίλησε σε συνέντευξή του σττο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μιχάλης Σακέλλης. Και οι απαντήσεις του έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον… 

Αναλυτικά η συνέντευξή του:

ΕΡΩΤΗΣΗ: Φέτος, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας συμπληρώνει 100 χρόνια από την ίδρυσή του. Θα θέλαμε να μας κάνετε μία αποτίμηση της κατάστασης, καθώς η επετειακή χρονιά της ακτοπλοΐας συμπίπτει δυστυχώς και με τις επιπτώσεις της covid 19 που συνεχίζει να ταλαιπωρεί την οικονομία.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο Σύνδεσμός μας έχει διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της Επιβατηγού Ναυτιλίας σε όλη τη διάρκεια της λειτουργίας του από το 1921.

Οι δραστηριότητες του Συνδέσμου ξεκίνησαν το 1921 με την ονομασία Πανελλήνιος Ακτοπλοϊκή Ένωσις εκπροσωπώντας αρχικά τα ακτοπλοϊκά πλοία και αργότερα τα κρουαζιερόπλοια και τα ferries των διεθνών γραμμών.

Τα τελευταία χρόνια σημαντική ημερομηνία είναι το 2011 όταν μετά από 35 χρόνια ο ΣΕΕΝ και η ΕΕΑ (Ένωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας) συγχωνεύτηκαν και αποτέλεσαν τον μοναδικό φορέα θεσμικής εκπροσώπησης της επιβατηγού ναυτιλίας στην Ελλάδα.

Επίσης, πρέπει να τονίσουμε τη συμμετοχή του Συνδέσμου σε όλα τα στάδια, τη διαδικασία και τις νομοθετικές μεταρρυθμίσεις και αλλαγές για την απελευθέρωση των υπηρεσιών μετά το 2000.

Υπενθυμίζω ότι στις αποφάσεις αυτές στηρίχθηκε η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με τη δρομολόγηση στις ακτοπλοϊκές γραμμές 21 νεότευκτων αλλά και άλλα μικρής ηλικίας πλοίων.

Επίσης, σημαντική ήταν η παρουσία και η συμμετοχή του ΣΕΕΝ στις αλλαγές του νομοθετικού πλαισίου οι οποίες αποφασίστηκαν το 2013 και οι οποίες ενίσχυσαν την ανταγωνιστικότητα του Ελληνικού στόλου στις γραμμές Ελλάδας Ιταλίας.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Η τουριστική περίοδος (κρατήσεις) σε τι επίπεδα διαμορφώθηκε το 2021 σε σχέση με το 2020 και τι αναμένεται για το 2022;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Παρά το γεγονός ότι μέχρι την 13/5/2021 δεν ήταν γνωστές οι προϋποθέσεις αλλά και η ημερομηνία άρσης της απαγόρευσης των μετακινήσεων, ο τουρισμός ανέκαμψε σημαντικά αποδεικνύοντας τη δυναμική της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού και δημιουργώντας κλίμα αισιοδοξίας και θετικές προοπτικές για την επαναφορά στις καλές ημέρες το 2022.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα πλοία μας ήταν υποχρεωμένα να λειτουργούν κανονικά και τη χειμερινή περίοδο, παρά την κρίση και την απαγόρευση μετακινήσεων, θα πρέπει να βασίζουμε τις συγκρίσεις μας στη συνολική κίνηση του έτους και όχι μόνο στη θερινή περίοδο.

Για την περίοδο 1/1/2021-31/10/2021:

σε σύγκριση με το 2020, η κίνηση επιβατών το 2021 ήταν αυξημένη κατά 30%, των οχημάτων ΙΧ κατά 32% και των φορτηγών κατά 11%, παρόλα αυτά σε σύγκριση όμως με το 2019, η επιβατική κίνηση παραμένει χαμηλά και μειωμένη κατά 40% στους επιβάτες (53% το 2020), κατά 15% στα ΙΧ αυτοκίνητα και 12% στα φορτηγά.

Το συμπέρασμα είναι ότι υπάρχει ακόμα μεγάλη απόσταση για να φτάσουμε την κίνηση του 2019, η οποία αποτελεί στόχο τόσο για την τουριστική όσο και για την ακτοπλοϊκή κίνηση, συμπεριλαμβανομένων και των δρομολογίων της Αδριατικής.

Σε ό,τι αφορά στην αύξηση της κίνησης σε σχέση με το 2020 είναι αξιοσημείωτο να πούμε ότι οφείλεται κυρίως στις Κυκλάδες και λιγότερο στις άλλες γραμμές.

Σχετικά με τα οικονομικά αποτελέσματα φαίνεται ότι η αύξηση των εσόδων το 2021 δεν είναι αρκετή να καλύψει την αύξηση του κόστους των καυσίμων (εκτίμηση μέση αύξηση 2021 + 35% σε σχέση με το 2020), συνεπώς δεν περιμένουμε διαφοροποιήσεις στα οικονομικά ζημιογόνα αποτελέσματα σε σχέση με το 2020.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Η υπογραφή συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας για ορισμένες γραμμές έχει βοηθήσει την κατάσταση; Το υπουργείο Ναυτιλίας αύξησε τη χρηματοδότηση από 90,7 εκατ. ευρώ το 2019 σε 130 εκατ. ευρώ το 2020 και σε 138 εκατ. ευρώ το 2021. Η αυξημένη χρηματοδότηση επέτρεψε επίσης την αύξηση των άγονων γραμμών κατά 24 (18 το 2020 και 6 το 2021).

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εδώ υπάρχει μία παρεξήγηση και πρέπει να διευκρινιστεί ότι τα κεφάλαια τα οποία διατίθενται για τα δρομολόγια Δημόσιας Υπηρεσίας (κακώς λέγονται άγονα) είναι αποζημιώσεις και όχι βοήθεια ή επιδοτήσεις.

Η αύξηση της χρηματοδότησης των δρομολογίων Δημόσιας Υπηρεσίας ήταν θετική και απαραίτητη αλλά δεν αποσκοπεί στην ενίσχυση των Εταιρειών μας αλλά στην αύξηση των δρομολογίων και τη βελτίωση των υπηρεσιών προς τα μικρά νησιά μας αλλά και τα μεγάλα την περίοδο της κρίσης.

Τα παραπάνω πρέπει να διευκρινιστούν με σαφήνεια και από το ΥΝΑΝΠ.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Μέχρι τον Μάρτιο του 2022 εκτιμάται από παράγοντες της αγοράς ότι θα διαρκέσει η επίδραση των ανατιμήσεων σε πρώτες ύλες, μεταφορικό και ενεργειακό κόστος στις τελικές τιμές των προϊόντων. Υπάρχουν ενδείξεις για αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων λόγω ανόδου της τιμής των καυσίμων;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν γνωρίζω την πολιτική που θα ακολουθήσουν οι εταιρείες.

Σε σχέση με το 2020 οι τιμές των καυσίμων σήμερα είναι σχεδόν διπλάσιες και αναμένεται κατά μέσον όρο, να είναι αυξημένες κατά 35% το 2021.

Η αύξηση του κόστους των καυσίμων που είναι ο σημαντικότερος παράγοντας του κόστους εκμετάλλευσης των πλοίων (συμμετέχει με ποσοστό 50%), δημιουργεί πιέσεις για την αύξηση των ναύλων αλλά δεν αποτελεί πάντα λύση γιατί μειώνεται η κίνηση.

Κάθε εταιρεία θα χαράξει τη δική της πολιτική που δεν την γνωρίζω.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Η κατάσταση στις λιμενικές υποδομές πώς είναι αυτή τη στιγμή; Υπάρχουν σοβαρά προβλήματα που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τα προβλήματα με τα λιμάνια μας είναι γνωστά, τα έχουμε επισημάνει, όπως επίσης και η Ένωση Πλοιάρχων, με λεπτομερή αναφορά σε κάθε λιμάνι ξεχωριστά.

Σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση του υπουργού Ναυτιλίας έχουν προγραμματιστεί οι χρηματοδοτήσεις 44 έργων κόστους 195.210.000 ευρώ αλλά και μελέτες και παρεμβάσεις κόστους 200 εκατ. ευρώ.

Αυτό που είναι σημαντικό να γνωρίζουμε είναι ότι τα έργα αυτά είναι κοστοβόρα με χρονοβόρες διαδικασίες έγκρισης, συνεπώς δεν θα έχουμε άμεσα αποτελέσματα, πλην των χρημάτων που θα διατεθούν για μικρά έργα συντήρησης.

Πάντως θεωρούμε σημαντικό και θετικό ότι έχουν ληφθεί αποφάσεις και έχει μελετηθεί η εκτέλεση έργων, για τα οποία πιστεύουμε ότι σύντομα θα έχουμε καλύτερη και ολοκληρωμένη εικόνα.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Υπάρχει ανάγκη ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου; Πώς μπορεί να γίνει αυτό και με ποιο τρόπο; Το 2021 το 60% του στόλου θα είναι εντός του ορίου ηλικίας των 30 ετών, ενώ το 2030 το 74% του στόλου θα είναι πάνω από 30 ετών, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της PWC που εκπονήθηκε για λογαριασμό του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, με τη συνεργασία του ΣΕΕΝ

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η Ακτοπλοΐα έχει να αντιμετωπίσει τα επόμενα χρόνια δύο μεγάλες προκλήσεις: Την προσαρμογή των πλοίων στους νέους περιβαλλοντολογικούς κανονισμούς και την ανανέωση του ακτοπλοϊκού μας στόλου.

Τα δύο αυτά θέματα είναι πολύ σοβαρά και θα επηρεάσουν τις εξελίξεις.

Λόγω της σοβαρότητας του θέματος αλλά και του νησιωτικού χαρακτήρα της χώρας μας τα θέματα αυτά έχουν ιδιαίτερη σημασία και πρέπει να αντιμετωπιστούν με σοβαρότητα και προσεκτικά βήματα τόσο σε Εθνικό όσο και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.

Ήδη αναμένουμε την ολοκλήρωση των μελετών του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος ΝΕΕ, στις οποίες συμμετέχει και ο Σύνδεσμός μας, για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού μας στόλου. Επίσης εκπονούνται μελέτες από τον ΣΕΕΝ τόσο για τις επιπτώσεις των νέων κανονισμών στην τουριστική κίνηση και την ανάπτυξη των νησιών, καθώς και για τεχνικά και θεσμικά θέματα που αφορούν στην ηλεκτροδότηση των πλοίων.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Εκτιμάται ότι το 2021 λόγω των οικονομικών εξελίξεων από τις επιπτώσεις της covid 19 στο λειτουργικό κόστος των εταιρειών θα υπάρξουν συγχωνεύσεις ακτοπλοϊκών εταιρειών η πωλήσεις μετοχών από τράπεζες;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Θα έλεγα ότι όπως συνήθως, πολλά συζητούνται και λίγα γίνονται. Θα ήθελα εδώ να σας παραπέμψω στις υπεύθυνες ανακοινώσεις των Εταιρειών που αποτελούν τη μοναδική αλήθεια.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Η κυβέρνηση καταβάλλει συντονισμένες προσπάθειες για την μείωση της γραφειοκρατίας και ψηφιοποίηση σειράς διαδικασιών που ως τώρα απαιτούσαν φυσική παρουσία των πολιτών και πολύ χρόνο. Πώς συμμετέχει ο κλάδος της ακτοπλοΐας στην προσπάθεια αυτή (ηλεκτρονικό εισιτήριο);

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το ηλεκτρονικό εισιτήριο της Ακτοπλοΐας είναι μία πολύ παλιά υπόθεση. Σας υπενθυμίζω ότι από το 1997 τα εισιτήρια της Ακτοπλοΐας είναι μόνο ηλεκτρονικά. Συνεπώς από τη δική μας τη μεριά έχουν γίνει τα πάντα σ’ αυτόν τον τομέα εδώ και 24 χρόνια.

Τα συστήματα κρατήσεων αν και ιδιαίτερα πολύπλοκα λόγω του μεγάλου αριθμού κατηγοριών εισιτηρίων επιβατών, οχημάτων και φορτηγών, είναι εξελιγμένα και αξιόπιστα και παράγουν σε πραγματικό χρόνο στατιστικά στοιχεία τα οποία οι Εταιρείες αξιοποιούν για την ενημέρωσή τους. Τα στοιχεία αυτά όμως μέχρι σήμερα δεν αξιοποιούνται δυστυχώς για το σύνολο της Ακτοπλοΐας, παρά το γεγονός ότι το ΥΝΑΝΠ ενημερώνεται καθημερινά με την κοινοποίηση των αρχείων των αναχωρήσεων κάθε πλοίου.

Πιστεύουμε ότι είμαστε σε καλό δρόμο για την αξιοποίηση των δεδομένων τα οποία ελπίζουμε και να δημοσιεύονται έγκαιρα.

Για όλα αυτά αλλά και τα λοιπά θέματα είμαστε στη διάθεση του υπουργείου να παρέχουμε κάθε δυνατή συνεργασία και βοήθεια γιατί οι επιπτώσεις της γραφειοκρατίας αφορούν κυρίως τον Κλάδο μας.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Εκτός από πρόεδρος του ΣΕΕΝ είστε και αντιπρόεδρος της “Attica Group”. Η εταιρεία μέλος του Ομίλου Marfin Investment Group, ανακοίνωσε πρόσφατα την κατασκευή τριών (3) υπερσύγχρονων πλοίων τύπου Aero Catamaran, που θα δρομολογηθούν το 2022 στις γραμμές του Αργοσαρωνικού.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Στα μέσα της δεκαετίας του ΄70 με τη δρομολόγηση των ιπτάμενων δελφινιών αναβαθμίστηκαν οι Ακτοπλοϊκές υπηρεσίες στα νησιά του Αργοσαρωνικού. Το 2022 με τη δρομολόγηση των τριών νεότευκτων ταχύπλοων της ΑΤΤΙCΑ αποτελεί σταθμό νέων εξελίξεων και αναβάθμισης των υπηρεσιών στον Αργοσαρωνικό με νέα σύγχρονα και φιλικά προς το περιβάλλον πλοία. Η επένδυση αυτή αποτελεί επίσης το πρώτο βήμα, έστω και μικρό αλλά σημαντικό, αν αναλογιστούμε την περίοδο που γίνεται, για την ανανέωση του Ακτοπλοϊκού μας στόλου.


 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Σίφνος: Πρώτη στην Ελλάδα για την καλύτερη σχέση ποιότητας – τιμής, σύμφωνα με τη The Sun

Διεθνής διάκριση για το νησί του Τσελεμεντέ, που αναδείχθηκε κορυφαία επιλογή για αυθεντικές εμπειρίες και ποιοτικές υπηρεσίες σε προσιτές τιμές.

Hermoupolis Heritage: Πολίτες έβαψαν και καθάρισαν το 1ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης

Μια εθελοντική πρωτοβουλία που δείχνει πως η αγάπη για την πόλη ξεκινά από τις μικρές, καθημερινές πράξεις φροντίδας.

Ισραηλινή επίθεση στη Ντόχα: Επικίνδυνη κλιμάκωση με στόχο στελέχη της Χαμάς

Σφοδρές διεθνείς αντιδράσεις για την επιχείρηση στην πρωτεύουσα του Κατάρ – Βαριές κατηγορίες περί «μαφιόζικης τακτικής» από αναλυτές.

Ευχαριστήριο των γονέων – κηδεμόνων Αγγιδιών προς το ΚΤΕΛ Νάξου

Με λόγια συγκίνησης οι οικογένειες εκφράζουν την ευγνωμοσύνη τους για την ασφαλή και συνεπή μεταφορά των παιδιών στα σχολεία.

Ενοικιάζεται δυάρι νεόδμητο στο Καστράκι Νάξου

Πλήρως εξοπλισμένο διαμέρισμα με θέα θάλασσα και βουνό, διαθέσιμο από 1 Σεπτεμβρίου 2025 έως 30 Ιουνίου 2026

Μια βραδιά αφιερωμένη στην Κέρο στο πλαίσιο του Koufonisia Festival (photos)

Με ξεχωριστές παρουσιάσεις, ντοκιμαντέρ και την παρουσία της τ.ΠτΔ Κατερίνας Σακελλαροπούλου, το Κουφονήσι τίμησε την ιστορία και το μυστήριο της Κέρου.

Αμοργός: Επανέναρξη δρομολογίων δημοτικής συγκοινωνίας (πίνακας)

Ο Δήμος Αμοργού ανακοίνωσε την επιστροφή των δρομολογίων για την καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων και επισκεπτών του νησιού.

Σαντορίνη – Δήμος: Επαναλειτουργεί η λεωφορειακή γραμμή Επισκοπής Γωνιάς – Καμαρίου

Από τις 10 Σεπτεμβρίου 2025 ξεκινούν ξανά τα δρομολόγια του ΚΤΕΛ Θήρας, προσφέροντας δημόσια συγκοινωνία από την περιοχή του ΑΒΙΣ έως την Καμάρα.

Πανναξιακός ΑΟΚ: Ο Αλέξανδρος Καλαμπόγιας η τρίτη φετινή μεταγραφή

Ο 22χρονος γκαρντ με εμπειρία από Ίκαρο Καλλιθέας και Ηλιούπολη ενισχύει την ομάδα της Νάξου για τη νέα σεζόν.

Αύγουστος 2025: Ο τρίτος πιο θερμός στην ιστορία σύμφωνα με το Copernicus

Καύσωνες στην Ευρώπη και την Ασία, εκατοντάδες θάνατοι στην Ισπανία και ιστορικά ρεκόρ θερμοκρασιών στη Γαλλία – «Επείγουσα η μείωση εκπομπών», προειδοποιούν οι επιστήμονες.

Η Παπαβασιλείου αλλάζει όψη: Έρχεται η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων στη Νάξο

Μετά την «παύση» λόγω σεισμών, ξεκινούν τα έργα υπογείωσης καλωδίων και ανακατασκευής πεζοδρομίων – Προϋπολογισμός 2,15 εκατ. ευρώ.

Εκτακτο – Νάξος: Φωτιά στο ύψος του Τιμίου Σταυρού, στο δρόμος προς Γαλήνη

Φωτιά σε εξέλιξη στον επαρχιακό δρόμο Νάξου - Εγγαρών στο ύψος του Τιμίου Σταυρού

ΑΜΠΕΛΙΦΕΣΤ 2025: Η Νάξος γιορτάζει με κρασί, μουσική και χορό στον αμπελώνα Τρανάμπελο

Δύο βραδιές (5 & 6 Σεπτεμβρίου) γεμάτες ρυθμούς, γεύσεις και φεγγαρόλουστες εμπειρίες στο πιο μεθυστικό φεστιβάλ του Αιγαίου.

Μείωση ΦΠΑ κατά 30% σε νησιά με λιγότερους από 20.000 κατοίκους – Εκτός σχεδιασμού οι Κυκλάδες

Η εξαγγελία από τη ΔΕΘ και ο πίνακας με τα νησιά που εντάσσονται - Δείτε ποια νησιά εντάσσονται και συνολικά κερδισμένοι είναι 67.000 κάτοικοι

Νάξος – Κεραμωτή: Εφυγε από τη ζωή ο πρόεδρος της κοινότητας, Εμμανουήλ Φακίνος

Μεγάλη θλίψη στην τοπική κοινωνία για την ξαφνική απώλεια του Προέδρου της Κεραμωτής, που υπήρξε σύμβολο ανθρωπιάς και προσφοράς. - Σήμερα η εξόδιος ακολουθία

Νάξος: Έντονες αντιδράσεις για την ακύρωση μίσθωσης ακινήτου και το μέλλον σχολικών μονάδων (video)

Συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο με αιχμές για «σπατάλη» 120.000 ευρώ, προτάσεις για τρεις νέες σχολικές μονάδες και διαφωνίες για το Δικαστικό Μέγαρο.

«Βιώσιμες Κυκλάδες»: Το Φιλώτι της Νάξου στο πρώτο ντοκιμαντέρ της Πρωτοβουλίας για τη Δημοσιογραφία (video)

Η καρδιά της κτηνοτροφίας, η κρίση νερού και η μάχη για διατήρηση της ταυτότητας

Kεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο για το περιστατικό στη Νάξο «Σκηνές πογκρόμ του 19ου αιώνα»

Σκληρή ανακοίνωση του ΚΙΣ για τον αντισημιτισμό στην Ελλάδα – Κάνει λόγο για υπονόμευση της δημοκρατίας και καλεί σε μηδενική ανοχή στη ρητορική μίσους.

Ι. Μητρόπολη Παροναξίας: «Η Μονή Τιμίου Σταυρού Σαγκρίου δεν είναι χώρος εκδηλώσεων αλλά ιερός τόπος λατρείας»

Με σκληρή ανακοίνωση, η Μητρόπολη Παροναξίας απαντά σε δημοσιεύματα για το Φεστιβάλ Νάξου, θέτοντας ζήτημα σεβασμού της ιστορικότητας και ιερότητας της Μονής.