Παρασκευή, 19 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΑιγαίο: Περισσότερο από 20 εκατ. ευρώ το μήνα υπολογίζονται οι ζημιές για...

Αιγαίο: Περισσότερο από 20 εκατ. ευρώ το μήνα υπολογίζονται οι ζημιές για τις ακτοπλοϊκές εταιρίες

|

Εκτιμάται ότι αν διατηρηθεί το 70% του μεταφορικού έργου φορτηγών σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, τότε κατά μέσον όρο κάθε καράβι που σαλπάρει «καίει» μετρητά αξίας 30.000 ευρώ την ημέρα – Τι ζητούν από την Κυβέρνηση οι ακτοπλόοι 

Την είδηση την διαβάσαμε και νωρίτερα… Η Blue Star Ferries ανακοίνωσε ότι αλλάζει τα δρομολόγιά της και ουσιαστικά κρατάει δύο πλοία στις Κυκλάδες (Blue Star Delos και Blue Star Naxos) και μάλιστα όχι και τις επτά ημέρες… Το Blue Star Delos θα έχει δρομολόγιο τέσσερις φορές την εβδομάδα στη γραμμή Πειραιάς – Σύρος – Τήνος – Μύκονος – Σαντορίνη και επιστροφή (κάθε Πέμπτη θα πιάνει Πάρο – Νάξο αν΄τι για Σύρο – Τήνο – Μύκονο) και το Blue Star Naxos θα κινείται το απόγευμα (εκτός Σαββάτου) στη γραμμή της Παροναξίας και … άγονη… Ομως, υπάρχουν και οι αριθμοί. Τι λένε; Οπως διαβάζουμε στην εφημερίδα “Καθημερινή”, ζημίες της τάξης των 660.000 ευρώ ημερησίως καταγράφουν τα 22 μεγαλύτερα επιβατηγά πλοία που εκτελούν ακόμα δρομολόγια στο Αιγαίο. Οι ζημίες αυτές μόνον για ένα μήνα ισοδυναμούν με χτύπημα 20 εκατ. για τις ακτοπλοϊκές, για δύο μήνες 40 εκατ. και για 10 μήνες 200 εκατ. Προφανώς και οι αντοχές των εταιρειών θα έχουν εξαντληθεί πολύ νωρίτερα. Σημειώνεται πως οι ζημίες αφορούν μόνο τη δραστηριότητα των ακτοπλοϊκών στο Αιγαίο.

Η επιβατική κίνηση κατέρρευσε κατά 75% την προηγούμενη εβδομάδα, και από τη Δευτέρα τείνει να είναι μηδενική. Οι μεταφορές φορτηγών έχουν μεν υποχωρήσει, πλην όμως κατά μικρότερο ποσοστό. Ετσι, κορυφαίοι τραπεζίτες, εξαιρετικά εξοικειωμένοι με τους ισολογισμούς και τη λειτουργία των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων, υπολογίζουν πως εάν η ακτοπλοΐα διατηρήσει το 70% του μεταφορικού έργου φορτηγών σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, κάτι διόλου βέβαιο δεδομένων των συνθηκών, τότε κατά μέσον όρο κάθε καράβι που σαλπάρει για δρομολόγια «καίει» μετρητά αξίας 30.000 ευρώ την ημέρα. Και αυτό, μόνο και μόνο επειδή οι τιμές των καυσίμων έχουν υποχωρήσει. Τα μεγαλύτερα, όπως αυτά που πάνε στην Κρήτη, έχουν ζημίες κοντά στις 40.000, ενώ τα μικρότερα, των δύο μικρών εταιρειών που είναι ενεργές αυτή την περίοδο, περί τις 20.000, αναφέρουν οι ίδιες τραπεζικές πηγές. Σε κάθε περίπτωση, η συσσώρευση ζημιών αυτού του εύρους επί μακρόν δεν απειλεί απλώς τη βιωσιμότητα όλων των ακτοπλοϊκών αλλά εγγυάται τη χρεοκοπία τους, αναφέρουν χαρακτηριστικά στον Πειραιά.

Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, προκειμένου να βοηθήσει τη βιωσιμότητα του δικτύου ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, αποφάσισε να παρατείνει την τρέχουσα χειμερινή περίοδο, που προβλέπει συγκεκριμένες περιορισμένες δρομολογήσεις και πέραν της 1ης Απριλίου, οπότε και υπό κανονικές συνθήκες θα άρχιζε η θερινή περίοδος. Ομως αυτό δεν αρκεί, εξηγούν οι ακτοπλόοι. Χρειάζεται κατ’ αρχήν να περιοριστούν τα εν ενεργεία πλοία και επιπλέον να περιοριστούν στις απολύτως απαραίτητες κατά τον νόμο και οι επανδρώσεις των πλοίων. «Πρέπει και να μειώσεις κατά το δυνατόν τα έξοδα του κάθε πλοίου και να βγάλεις πλοία από τα δρομολόγια», υπογραμμίζουν στην Ακτή Μιαούλη. Αλλά ακόμα και έτσι, οι συντριπτικές ζημίες είναι αναπόφευκτες. Πάντως, δεν μπορεί με όσα ισχύουν σήμερα να περιοριστεί ο αριθμός των πληρωμάτων, παρά το γεγονός πως το ξενοδοχειακό προσωπικό τους είναι πρακτικά αργούν, διότι αν απολυθούν, οι εταιρείες θα απενταχθούν από τα μέτρα στήριξης για τις επιχειρήσεις, λένε οι ίδιες πηγές. Ούτε όμως οι ναύτες μπορούν να πάρουν το επίδομα των 800 ευρώ τον μήνα εάν δεν υπάρξει σχετική ρύθμιση.

Ο υπουργός Γιάννης Πλακιωτάκης έχει αντιληφθεί το πρόβλημα αλλά, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, «δεν φαίνεται να συμβαίνει το ίδιο και με στενό συνεργάτη του, του οποίου οι χειρισμοί έχουν ήδη προκαλέσει αγανάκτηση του κόσμου της ακτοπλοΐας, καθώς δηλώνει πως πρέπει να κάνουν όλοι ό,τι τους πει». Παράλληλα με όλα αυτά τίθεται και θέμα τακτικής σύνδεσης με τα νησιά που φιλοξενούν μετανάστες, αλλά για την ώρα δεν φαίνεται το Δημόσιο να είναι διατεθειμένο να ναυλώσει προς τούτο πλοία.

Ολα αυτά τα ζητήματα έχουν ασφαλώς έλθει στην προσοχή του υπουργού, ο οποίος αναμένεται σε συνεργασία με τους συναρμόδιους υπουργούς να δώσει νομοθετική λύση στα προβλήματα αυτά, πιθανότατα με πράξη νομοθετικού περιεχομένου. Θα υπάρξει δηλαδή κάποια εξειδίκευση μέτρων που ισχύουν για ολόκληρη την οικονομία, έτσι ώστε να περιλάβουν και τις ιδιαιτερότητες της ακτοπλοΐας. Οπως έχει συμβεί και με τις τουριστικές επιχειρήσεις ή τις αερομεταφορές. Σε δεύτερο επίπεδο, οι χειρισμοί θα γίνονται κατά περίπτωση: όποια εταιρεία θέλει να αποδρομολογήσει πλοίο της, θα εξετάζεται το αίτημά της σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες και θα λαμβάνονται οι κατάλληλες αποφάσεις για στήριξη ή αποδρομολόγηση.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος: 35η συνάντηση «Σώστε τις Παραλίες της Νάξου», συμπαράσταση, Απόλλωνας, υπογραφές Avaaz

Στη Γρόττα (14/09/2025, 12:15–13:45) οι πολίτες έθεσαν ζητήματα αποβλήτων, πρόσβασης σε ακτές και προστασίας χελωνών και αποφάσισαν ενέργειες ενημέρωσης & συστράτευσης.

Blue Star Naxos: από 19/9 αναχώρηση 11:05 από Νάξο για Πειραιά — αρχίζει το χειμερινό πρόγραμμα

Σύμφωνα με το Naxos Blue Travel, το νέο ωράριο θα ισχύει όλο τον χειμώνα. Δείτε αναλυτικά τη διαδρομή Αστυπάλαια–Κατάπολα της επόμενης ημέρας.

Αμοργός: Τι αλλάζει στην αλιεία με το Π.Δ. 73/2025, το “Αμοργόραμα” γίνεται πραγματικότητα

Δημοσιεύτηκε το Π.Δ. 73/2025 (ΦΕΚ 148/Α’/18.08.2025) με 5ετές πλαίσιο για την προστασία ιχθυαποθεμάτων: παύση αλιείας την άνοιξη, μόνιμες ζώνες και ειδικές άδειες.

Γ.Α.Κ. Νάξου: Εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολεία 2025–2026 — ιστορία, έρευνα & ενεργητική μάθηση

Το Τμήμα Γ.Α.Κ. Νάξου συνεργάζεται με Πρωτοβάθμια & Δευτεροβάθμια για δράσεις μέσα στο αρχείο ή στην τάξη, καλλιεργώντας δεξιότητες έρευνας και ομαδικότητας.

Σκοπελίτης: Αλλαγές δρομολογίων 19–21/09/2025 λόγω κακοκαιρίας

Το ταξιδιωτικό πρακτορείο Zas Travel Νάξου ενημερώνει: το δρομολόγιο της Παρασκευής μεταφέρεται για Σάββατο και του Σαββάτου για Κυριακή — δείτε αναλυτικά τις ώρες.

Σύρος–Ερμούπολη: Συνάντηση Δήμου με Πολιτιστικούς Συλλόγους για τα 200 χρόνια της Ερμούπολης

Συντονισμός δράσεων για την ιστορική επέτειο — ενότητα, συνέργειες και προτάσεις για διεύρυνση της τουριστικής περιόδου.

Πανναξιακός AOK: Ο Νίκος Αρτσάνος συνεχίζει για ακόμη μία χρονιά και ενεργός ρόλος στις ακαδημίες

Ο γηγενής γκαρντ μένει πιστός στην ομάδα της Νάξου και συνεχίζει να προσφέρει μέσα στο παρκέ και ως προπονητής στην ακαδημία.

Ανεκτέλεστα δρομολόγια για Supercat Jet, Superjet και Superjet 2 λόγω κακοκαιρίας

Η κακοκαιρία που πλήττει το Αιγαίο φέρνει σημαντικές ακυρώσεις στην ακτοπλοΐα – Αναλυτικά ποιες γραμμές επηρεάζονται

Iron Maiden: Επιστρέφουν στην Αθήνα το 2026 για τα 50 χρόνια τους

Στις 23 Μαΐου οι θρυλικοί Iron Maiden ξεκινούν το ευρωπαϊκό σκέλος της «Run For Your Lives World Tour» από το ΟΑΚΑ – Μια μοναδική συναυλία που υπόσχεται το πιο εντυπωσιακό show της καριέρας τους.

Ντιμπέιτ για τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην Παλαιά Βουλή: «Σε ποιον ανήκει η τέχνη;»

Στις 29 Σεπτεμβρίου το Debate House διοργανώνει μια συζήτηση υψηλού επιπέδου χωρίς πολιτικούς, αλλά με ακαδημαϊκούς και ειδικούς που θα εκθέσουν τα επιχειρήματα υπέρ και κατά της επιστροφής των Γλυπτών.

«Έφυγε» ο Γιώργος Κωβαίος – Ο χορευταράς παππούς της Σχοινούσας που έγινε σύμβολο ζωής και παράδοσης

Μέχρι τα 92 του χρόνια χόρευε με πάθος στη Γιορτή Φάβας, δίπλα στην εγγονή του Ποθητή – Ένας άνθρωπος που ένωσε γενιές μέσα από τη μουσική και την αγάπη για τον τόπο του.

Αναφορά στο Ευρωκοινοβούλιο για την Αμοργό: Αντίδραση σε λιμενικά και οδικά έργα με χρηματοδότηση της Ε.Ε.

Ο Νικόλαος Γαβαλάς, εκ μέρους περιβαλλοντικών συλλόγων και εκατοντάδων πολιτών, καταγγέλλει την καταστροφική επίδραση αναπτυξιακών έργων στην Αμοργό και ζητά παρέμβαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Γυμνάσιο Σκαδού: 22 μαθητές φέτος δίνουν ζωή στο σχολείο της Ορεινής Νάξου

Από το παλιό δημοτικό του Σκαδού στο σύγχρονο Γυμνάσιο: Ένα σχολείο που κρατά ζωντανή την εκπαίδευση στα ορεινά χωριά της Νάξου

Νάξος – Αύγουστος 2025: περισσότερες αφίξεις, Ισχυρότερο το σύνολο του καλοκαιριού (πίνακες)

Στο λιμάνι της Νάξου οι επιβάτες αυξήθηκαν 5,2% τον Αύγουστο σε σχέση με πέρυσι, ενώ το τρίμηνο Ιουνίου–Αυγούστου έκλεισε με +6,5% συνολικά. Τι δείχνει η δεκαετία.

Χώρα Νάξου: «Πάγωσε» το αίτημα κατοίκων για αλλαγή κυκλοφοριακού στη Μικρασιατών Προσφύγων

Παρά τις έντονες διαμαρτυρίες κατοίκων για επικίνδυνες συνθήκες, ο Δήμος Νάξου απάντησε αρνητικά στο αίτημα αλλαγής κατεύθυνσης της ημικεντρικής οδού.

Νάξος: “Στάση” Σινούκ για παραλαβή ασθενούς από άλλο νησί, πριν αναχωρήσει για Αττική

Το είδαμε κι αυτό... Ελικόπτερο Σινούκ έμεινε στη Νάξο για αρκετά λεπτά περιμένοντας το ελικόπτερο του ΕΚΑΒ ώστε να παραλάβει άλλο ασθενή και να τον μεταφέρει στην Αττική

Κουφονήσια: «Νερό από χρυσάφι», λογαριασμοί έως 10€/m³, τι απαντά ο Βαγγέλης Κατσαράς (video)

Εστίαση, διαμονή και μικρά καταστήματα μιλούν για ασφυξία – Ο Δήμος Νάξου κάνει λόγο για «εξορθολογισμό» βάσει κόστους αφαλάτωσης και αποτροπή υπερκατανάλωσης (video)

Σε ισχύ ο νέος ΚΟΚ – Αυστηρότερες ποινές και εισαγωγή της έννοιας της υποτροπής

Από σήμερα εφαρμόζεται ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας – Τι αλλάζει για κινητό, κράνος, ζώνη, ταχύτητα και αλκοόλ

Με την Ιωάννα Συνοδινού από την Αμοργό, η νέα σύνθεση του Δ.Σ. του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας

Με απόφαση του αναπληρωτή Υπουργού Γιάννη Βρούτση, ανανεώθηκε η σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου του Σ.Ε.Φ., με συμμετοχή του παλαίμαχου μπασκετμπολίστα Σταύρου Ελληνιάδη και της φοιτήτριας Μαρούσας Σιδέρη.

Minoan Lines: Δύο νέα πλοία στη γραμμή Ηράκλειο–Μήλος–Πειραιάς μέχρι το 2028

«Στολίδια για το Ηράκλειο» τα χαρακτήρισε ο διευθύνων σύμβουλος Λουκάς Σιγάλας – Στόχος η αύξηση της επιβατικής κίνησης και η πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία