Ακτοπλοϊα και η επόμενη ημέρα…. Εφιαλτικές από οικονομικής άποψης είναι οι συνθήκες. Το καλοκαίρι και πιο συγκεκριμένα οι μήνες Ιούλιος και Αύγουστος δεν ήταν καλοί παρά τις αρχικές προβλέψεις, οπότε βύθισαν τον κλάδο ακόμη περισσότερο. Εκείνο όμως που προκαλεί πονοκέφαλο στις διοικήσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών είναι οι προβλέψεις για το 2021 το οποίο αναμένεται το ίδιο κακό με το 2020. Η κατάσταση είναι κρίσιμη και για τον λόγο αυτό οι ακτοπλοΐα ζήτησαν την περασμένη Δευτέρα συνάντηση με τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Πλακιωτάκη η οποία αναμένεται να προγραμματιστεί για την επόμενη εβδομάδα.
Σύμφωνα με υψηλόβαθμα στελέχη της αγοράς, με τα οποία συνομίλησε το ΝΜ, η μείωση τζίρου θα αγγίξει τα 300 εκατομμύρια ευρώ. Επίσης, η πτώση της επιβατικής κίνησης ανήλθε κατά μέσο όρο στο 40%. Τα συμβατικά πλοία έκαναν όλα δρομολόγια με πρωτόκολλο επιβατών ενώ δεν έλυσαν ποτέ κάβους 10 ταχύπλοα. Στις Κυκλάδες που θεωρείται το χρυσόμαλλο δέρας της ακτοπλοΐας η μείωση υπολογίζεται στο 38%, στην Κρήτη στο 40% και στις άλλες γραμμές του Αιγαίου πάνω από 40%. «Ο Θεός βοηθός» ήταν η φράση υψηλόβαθμου στελέχους του κλάδου όταν τον ρωτήσαμε (βλ newmoney.gr) για την επόμενη:
«Ελπίζαμε τον Ιούλιο αλλά ειδικότερα τον Αύγουστο ότι η εικόνα θα ήταν καλύτερη και θα παίρναμε μία ανάσα. Όμως διαψεύστηκαν οι ελπίδες μας. Μπορεί από Πειραιά η κίνηση να ήταν -30% σε σύγκριση με το 2019 όμως χάθηκαν οι επιβάτες στα ενδιάμεσα δρομολόγια που πήγαιναν από νησί σε νησιά και ήταν κυρίως ξένοι, Αμερικάνοι, Κινέζοι, Ρώσοι. Επίσης, ούτε ο Σεπτέμβριος θα είναι καλός, όπως ελπίζαμε, αφού δεν έρχονται ξένοι. Δεν υπάρχει ενδιαφέρον για κρατήσεις όπως βλέπουμε από τα πλάνα των εταιρειών» και συνέχισε: «Η μείωση τζίρου θα αγγίξει τα 300 εκατομμύρια ευρώ ενώ υπάρχει πρόβλημα ρευστότητας. Και όποιες εταιρείες, ίσως, έβγαλαν κάποια χρήματα, θα πρέπει να τα δώσουν για να κάνουν διαχείριση ζημιών που προέκυψαν από τους μήνες του lock down. Και να σκεφτεί κανείς ότι ερχόμασταν από μία πολύ καλή χρονιά που ήταν το 2019».
Για το 2021 οικονομικά στελέχη επεσήμαναν στο ΝΜ: «Το 2021 θα είναι πολύ κακό για την ακτοπλοΐα. Ακόμη και να βρεθεί το εμβόλιο δεν θα προλάβουμε να καλύψουμε τις ζημιές του 2020 ούτε θα επανέλθουν οι ρυθμοί στο επίπεδο του 2019. Δεν θα ανακάμψουμε όσο γρήγορα θέλουμε και πρέπει. Χρειάζεται χρόνος. Το 2021 θα είναι δυστυχώς σαν το 2020».
Και το χειρότερο; Μπαίνουμε νωρίτερα σε χειμωνιάτικο ρυθμό, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας από τις 20 Αυγούστου τρεις επιβάτες επιστρέφουν από τα νησιά και ένας μεταβαίνει προς αυτά. Κι αυτό μεταφράζεται σε άμεση μείωση των δρομολογίων. Ακόμη και από τις 10 Σεπτεμβρίου, πάμε σε μειώσεις που – όπως αναφέρεται- «υπό κανονικές συνθήκες θα γίνονταν τέλη Οκτωβρίου». Πχ αναμένεται να κοπεί το πρωϊνό δρομολόγιο του Blue Star Naxos για τις Μικρές Κυκλάδες, ενώ δεν αποκλείεται άμεσα να δούμε περικοπή του Σαββατιάτικου δρομολογίου από Παροναξία προς Πειραιά….
Μετά τις 15 Σεπτεμβρίου η εικόνα θα θυμίζει πολύ αυτή του προηγούμενου Μαρτίου, όταν και προκειμένου να εξασφαλιστεί μια στοιχειώδης επικοινωνία με τα νησιά εντάχθηκαν όλα τα δρομολόγια σε καθεστώς αγόνων γραμμών και ενισχύθηκε ο κλάδος με τα πρώτα 15 εκατ. ευρώ.
Οπότε; Η ανάγκη ενίσχυσης του κλάδου με όρους διασφάλισης της απρόσκοπτης συνδεσιμότητας των νησιών είναι επιτακτική. Ήδη μάλιστα τα σχετικά αιτήματα έχουν φτάσει στο υπουργείο Οικονομικών για ένα πλάνο ενίσχυσης από το Υπ. Ναυτιλίας. Ελπίδα όλων είναι να προωθηθεί μια διαδικασία στήριξης της 12μηνης και απρόσκοπτης σύνδεσης των νησιών καθώς με βάση τα δυο πακέτα που δόθηκαν λόγω της κρίσης τα 12μηνες λειτουργίας πλοία που σηκώνουν και το βαρύ φορτίο αναλογικά θα μπορούσαν να στηριχθούν περαιτέρω ένεκα και της σημασίας του ρόλου τους αλλά και της συνεχούς, κι όχι εποχικής, παρουσίας τους στο Αιγαίο.
Στο πλαίσιο αυτό, πάντως, στο τραπέζι είναι εκτός από την επάνοδο του καθεστώτος των άγονων γραμμών, η επέκταση του μέτρου των εργοδοτικών εισφορών μέχρι τουλάχιστον τη νέα θερινή περίοδο που ξεκινά το Μάρτη, η διατήρηση του μειωμένου ΦΠΑ για τις μεταφορές στο 13% στα εισιτήρια επιβατών και η επέκτασή του και στα ΙΧ αυτοκίνητα, η επέκταση και μετά τον Σεπτέμβριο όλων των μέτρων στήριξης που αφορούν όλες τις επιχειρήσεις που πλήττονται από τον κορωνοϊό, όπως το καθεστώς αναστολής εργασίας για ναυτικούς και υπάλληλους της στεριάς κ.λπ.
Με πληρφορίες από την ιστοσελίδα aftodioikisi.gr