Πέμπτη, 21 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΑγονες Γραμμές: Ερχεται νέος διαγωνισμός με αλλαγή κριτηρίων (κυρίως στην ηλικία των...

Αγονες Γραμμές: Ερχεται νέος διαγωνισμός με αλλαγή κριτηρίων (κυρίως στην ηλικία των πλοίων)

|

Αποφασισμένη να εξορθολογίσει το πλαίσιο αλλά και τους όρους εκτέλεσης των συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας της ακτοπλοΐας, των λεγομένων άγονων γραμμών, εμφανίζεται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας. Την ίδια ώρα, η αντιπαράθεση μεταξύ των ακτοπλοϊκών εταιρειών αλλά και ορισμένων ακτοπλοϊκών με το ίδιο το υπουργείο κλιμακώνεται ενόψει του διαγωνισμού για τις νέες συμβάσεις άγονων γραμμών.

Στην καρδιά του προβλήματος βρίσκονται δύο ζητήματα: κατ’ αρχήν ένας αριθμός άγονων γραμμών, κυρίως καλοκαιρινών, που σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις έχουν σημαντικό οικονομικό αντικείμενο και έτσι κάθε άλλο παρά άγονες είναι, και δεύτερον, η ηλικία των πλοίων που οι εταιρείες διαθέτουν για την εξυπηρέτηση των δημόσιων συμβάσεων. Επιπλέον, ζήτημα αποτελεί και η διάρκεια των συμβάσεων αυτών. Στην πραγματικότητα τίθεται πλέον επιτακτικά το ερώτημα κατά πόσον το δημόσιο χρήμα πρέπει να πηγαίνει σε πλοία ηλικίας 30, 40 ακόμα και 50 ετών, τη στιγμή που ο κλάδος πρέπει να προχωρήσει σε εκσυγχρονισμό μειώνοντας τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα προκειμένου να συμμορφωθεί με τις εθνικές και ευρωπαϊκές προθεσμίες.

Το ζήτημα της ηλικίας των πλοίων είναι ανοιχτό: η προκήρυξη των διαγωνισμών που έγινε στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς εξίσωνε πλοία διαφορετικών ηλικιών με αποτέλεσμα η Zante Ferries να καταθέσει προσφυγή στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων υποστηρίζοντας ότι η συγκεκριμένη κατηγοριοποίηση δεν διαχωρίζει πλοία με ηλικία για παράδειγμα 35 ετών με άλλα 50 ή και ακόμα παλαιότερα. Ετσι, ο διαγωνισμός της σεζόν για τις άγονες, που αρχικά είχε προσδιοριστεί για τον Δεκέμβριο, αναβλήθηκε δύο ακόμα φορές και έφτασε στις 29 Ιανουαρίου, και θα πάρει τώρα νέα προθεσμία αλλά και νέους όρους συμμετοχής και ειδικότερα για το κριτήριο της ηλικίας. Ο διαγωνισμός αφορά 73 άγονες γραμμές με μέγιστο προϋπολογισμό έως και 154,17 εκατ. με ΦΠΑ.

Οι κόντρες 

Εν τω μεταξύ, όμως, οι συμβατικές υποχρεώσεις έχουν λήξει από τον Οκτώβριο και παρά το γεγονός ότι εθιμικά οι ακτοπλοϊκές συνεχίζουν να εξυπηρετούν τις γραμμές που έχουν αναλάβει μέχρι την ανάδειξη νέου αναδόχου, η ακτοπλοϊκή SeaJets αρνήθηκε να συνεχίσει πέραν της καταληκτικής ημερομηνίας των συμβάσεων να εξυπηρετεί τη γραμμή Λαύριο – Αη Στράτης – Λήμνος – Καβάλα και μια ενδοκυκλαδική. Ως αποτέλεσμα το υπουργείο προχώρησε σε απευθείας ανάθεση της εξυπηρέτησης των συγκεκριμένων γραμμών στις Hellenic Seaways και Aegean Sea Lines που εκλήθησαν να στηρίξουν το δίκτυο την κρίσιμη περίοδο του χειμώνα και μέχρι να γίνουν οι νέοι διαγωνισμοί. Ενώ και η SAOS Ferries ήρθε στα ενδοκυκλαδικά με απευθείας ανάθεση για  να καλύψει κενά…

Οι δύο παραπάνω εξελίξεις, δηλαδή η προσφυγή που έγινε δεκτή για τις ηλικίες των πλοίων και η κατά απόκλιση από την εθιμική πρακτική αποχώρηση αναδόχου από την εξυπηρέτηση γραμμών, έχουν δημιουργήσει κλίμα έντασης τόσο μεταξύ των ακτοπλόων όσο και με τις αρμόδιες διευθύνσεις του υπουργείου Ναυτιλίας. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου είναι πλέον αποφασισμένη να προβεί στον εξορθολογισμό όλου του πλαισίου των συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας. Τόσο για το ποιες γραμμές είναι πραγματικά άγονες και πρέπει να χρηματοδοτούνται, όσο και για τη διάρκεια των συμβάσεων. Και αυτό, διότι όσες από αυτές μετατραπούν σε μακροπρόθεσμες μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εξασφάλιση για τραπεζική χρηματοδότηση προκειμένου να γίνουν αναβαθμίσεις πλοίων ή ακόμα και νέες ναυπηγήσεις και να αναβαθμιστούν οι παρεχόμενες στους νησιώτες και τους ταξιδιώτες εν γένει υπηρεσίες.

Σημειώνεται ότι η μέση ηλικία των πλοίων του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου πέρυσι ήταν στα επίπεδα των 31,3 ετών, έχοντας αυξηθεί κατά 10,5 έτη περίπου σε σχέση με τα μέσα της δεκαετίας του 2000. Ελάχιστες εταιρείες ελέγχουν στόλους με σημαντικά νεότερο προφίλ.

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr

 

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Μητσοτάκης σε Λιανό “Είναι δέσμευσή μου το φράγμα αυτό επιτέλους να ολοκληρωθεί “

Τι είπε ο Μητσοτάκης για τα προβλήματα που υπάρχουν στα νησιά και δη στη Νάξο - Φθηνό ρεύμα και καλό, ποιοτικό, καθαρό νερό για τα νησιά μας

Μονογυιού: “Σημαντική η δέσμευση του Πρωθυπουργού για την ολοκλήρωση του φράγματος Τσικαλαριού”

Κατερίνα Μονογυιού: Στην εκδήλωση για την υπογραφή σύμβασης για τη σύσταση του Ταμείου Απανθρακοποίησης Ελληνικών Νησιών

Νάξος: Ο Γ. Λεονταρίτης στην τελετή υπογραφής της σύμβασης σύστασης Ταμείου Απανθρακοποίησης Νησιών

Η συμφωνία αποσκοπεί στην επιτάχυνση της απεξάρτησης των ελληνικών νησιών από τις εκπομπές άνθρακα κάνοντας πράξη την πράσινη μετάβαση και κλιματική προσαρμογή τους.

Νάξος – Στ. Γκίκας: “Θα αλλάξει η εικόνα των νησιών μας, στο σύνολό τους”

Μιλώντας για «το μοντέλο των “έξυπνων” και ”πράσινων” νησιών» ο Στέφανος Γκίκας δήλωσε πως «δημιουργεί σημαντική προστιθέμενη αξία για τα νησιά μας»

Νάξος – Μητσοτάκης: “Στεκόμαστε δίπλα στους νησιώτες” (video)

Ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και πως η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες

Blue Star Ferries: Δίωρη καθυστέρηση στην αναχώρηση του “Paros”

Στις 7.30 το απόγευμα θα αναχωρήσει σήμερα (21/11) το Blue Star Paros από τον Πειραιά για το ταξίδι στις Κυκλάδες

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Μ. Ψαράκης: Ενας 81χρονος μαραθωνοδρόμος εξομολογείται …

Ο Μανούσος Ψαράκης μιλάει για την εμπειρία του ως μαραθωνοδρόμος ... Και δηλώνει "Έτρεχα μαραθώνιο και τραγουδούσα Βέρντι"

ΣΥΡΙΖΑ: Ανεξαρτητοποιήθηκαν οι βουλευτές Τζάκρη και Πούλου

Ανεξαρτητοποιήθηκαν Τζάκρη και Πούλου - Η απάντηση του ΣΥΡΙΖΑ και αξιωματική αντιπολίτευση το ΠΑΣΟΚ

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Blue Star Ferries – Απεργία: Αλλαγές στα δρομολόγια, τι ώρα αναχωρούν Blue Star Paros και Αρτεμις

Τα δρομολόγια των πλοίων της Blue Star Ferries όπως διαμορφώνονται με βάση την απεργία της 20ης Νοεμβρίου

Ινδία: Ποιο νησί των Κυκλάδων δίνει το όνομά του σε αυτοκίνητο; (video)

Το ελληνικό κυκλαδίτικο νησί που θα δώσει το όνομά του στο νέο SUV (εικόνες & βίντεο)

Αμοργός: Εννέα μέτρα μετακινήθηκε ο υποθαλάσσιος πυθμένας και έδωσε τον σεισμό του 1956

Διεθνής ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» στις αιτίες του καταστροφικού σεισμού του 1956 στην Αμοργό - Τι λέει η Εύη Νομικού

Αμοργός: Ποια δώρισε 198.000 ευρώ στο Δήμο για κατασκευή σχολείου στην Αρκεσίνη;

Δωρεά από Σοφία Κέλερη στον Δήμο Αμοργού για την κατασκευή σχολείου ή άλλου έργου στην Αρκεσίνη

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης