Σάββατο, 22 Φεβρουαρίου, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΑγονες Γραμμές: Ερχεται νέος διαγωνισμός με αλλαγή κριτηρίων (κυρίως στην ηλικία των...

Αγονες Γραμμές: Ερχεται νέος διαγωνισμός με αλλαγή κριτηρίων (κυρίως στην ηλικία των πλοίων)

|

Αποφασισμένη να εξορθολογίσει το πλαίσιο αλλά και τους όρους εκτέλεσης των συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας της ακτοπλοΐας, των λεγομένων άγονων γραμμών, εμφανίζεται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας. Την ίδια ώρα, η αντιπαράθεση μεταξύ των ακτοπλοϊκών εταιρειών αλλά και ορισμένων ακτοπλοϊκών με το ίδιο το υπουργείο κλιμακώνεται ενόψει του διαγωνισμού για τις νέες συμβάσεις άγονων γραμμών.

Στην καρδιά του προβλήματος βρίσκονται δύο ζητήματα: κατ’ αρχήν ένας αριθμός άγονων γραμμών, κυρίως καλοκαιρινών, που σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις έχουν σημαντικό οικονομικό αντικείμενο και έτσι κάθε άλλο παρά άγονες είναι, και δεύτερον, η ηλικία των πλοίων που οι εταιρείες διαθέτουν για την εξυπηρέτηση των δημόσιων συμβάσεων. Επιπλέον, ζήτημα αποτελεί και η διάρκεια των συμβάσεων αυτών. Στην πραγματικότητα τίθεται πλέον επιτακτικά το ερώτημα κατά πόσον το δημόσιο χρήμα πρέπει να πηγαίνει σε πλοία ηλικίας 30, 40 ακόμα και 50 ετών, τη στιγμή που ο κλάδος πρέπει να προχωρήσει σε εκσυγχρονισμό μειώνοντας τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα προκειμένου να συμμορφωθεί με τις εθνικές και ευρωπαϊκές προθεσμίες.

Το ζήτημα της ηλικίας των πλοίων είναι ανοιχτό: η προκήρυξη των διαγωνισμών που έγινε στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς εξίσωνε πλοία διαφορετικών ηλικιών με αποτέλεσμα η Zante Ferries να καταθέσει προσφυγή στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων υποστηρίζοντας ότι η συγκεκριμένη κατηγοριοποίηση δεν διαχωρίζει πλοία με ηλικία για παράδειγμα 35 ετών με άλλα 50 ή και ακόμα παλαιότερα. Ετσι, ο διαγωνισμός της σεζόν για τις άγονες, που αρχικά είχε προσδιοριστεί για τον Δεκέμβριο, αναβλήθηκε δύο ακόμα φορές και έφτασε στις 29 Ιανουαρίου, και θα πάρει τώρα νέα προθεσμία αλλά και νέους όρους συμμετοχής και ειδικότερα για το κριτήριο της ηλικίας. Ο διαγωνισμός αφορά 73 άγονες γραμμές με μέγιστο προϋπολογισμό έως και 154,17 εκατ. με ΦΠΑ.

Οι κόντρες 

Εν τω μεταξύ, όμως, οι συμβατικές υποχρεώσεις έχουν λήξει από τον Οκτώβριο και παρά το γεγονός ότι εθιμικά οι ακτοπλοϊκές συνεχίζουν να εξυπηρετούν τις γραμμές που έχουν αναλάβει μέχρι την ανάδειξη νέου αναδόχου, η ακτοπλοϊκή SeaJets αρνήθηκε να συνεχίσει πέραν της καταληκτικής ημερομηνίας των συμβάσεων να εξυπηρετεί τη γραμμή Λαύριο – Αη Στράτης – Λήμνος – Καβάλα και μια ενδοκυκλαδική. Ως αποτέλεσμα το υπουργείο προχώρησε σε απευθείας ανάθεση της εξυπηρέτησης των συγκεκριμένων γραμμών στις Hellenic Seaways και Aegean Sea Lines που εκλήθησαν να στηρίξουν το δίκτυο την κρίσιμη περίοδο του χειμώνα και μέχρι να γίνουν οι νέοι διαγωνισμοί. Ενώ και η SAOS Ferries ήρθε στα ενδοκυκλαδικά με απευθείας ανάθεση για  να καλύψει κενά…

Οι δύο παραπάνω εξελίξεις, δηλαδή η προσφυγή που έγινε δεκτή για τις ηλικίες των πλοίων και η κατά απόκλιση από την εθιμική πρακτική αποχώρηση αναδόχου από την εξυπηρέτηση γραμμών, έχουν δημιουργήσει κλίμα έντασης τόσο μεταξύ των ακτοπλόων όσο και με τις αρμόδιες διευθύνσεις του υπουργείου Ναυτιλίας. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου είναι πλέον αποφασισμένη να προβεί στον εξορθολογισμό όλου του πλαισίου των συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας. Τόσο για το ποιες γραμμές είναι πραγματικά άγονες και πρέπει να χρηματοδοτούνται, όσο και για τη διάρκεια των συμβάσεων. Και αυτό, διότι όσες από αυτές μετατραπούν σε μακροπρόθεσμες μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εξασφάλιση για τραπεζική χρηματοδότηση προκειμένου να γίνουν αναβαθμίσεις πλοίων ή ακόμα και νέες ναυπηγήσεις και να αναβαθμιστούν οι παρεχόμενες στους νησιώτες και τους ταξιδιώτες εν γένει υπηρεσίες.

Σημειώνεται ότι η μέση ηλικία των πλοίων του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου πέρυσι ήταν στα επίπεδα των 31,3 ετών, έχοντας αυξηθεί κατά 10,5 έτη περίπου σε σχέση με τα μέσα της δεκαετίας του 2000. Ελάχιστες εταιρείες ελέγχουν στόλους με σημαντικά νεότερο προφίλ.

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr

 

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Σεισμική ακολουθία: Κλειστά τα σχολεία έως 28 Φεβρουαρίου σε Αμοργό, Ανάφη, Ιο και Σαντορίνη

Σε ύφεση η σεισμική ακολουθία - Η απόφαση μετά από την κοινή συνεδρίαση των δύο Επιτροπών για τη σεισμική δραστηριότητα στο θαλάσσιο χώρο μεταξύ Σαντορίνης και Αμοργού

Μ. Μαυρογιάννης: Γιατί μιλάει για πολιτική .. παράσταση μέσω social media

Μάκης Μαυρογιάννης: “Θεσμικοί έλεγχοι στα σχολεία – Πολιτική παράσταση στα social media” - Σε ποιους αναφέρεται και γιατί;

Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων: Στη δημοσιότητα το πρόγραμμα των αποκριάτικων εκδηλώσεων

Ανακοινώθηκε το πρόγραμμα των αποκριάτικων εκδηλώσεων Νάξου και Μικρών Κυκλάδων - Πότε ξεκινούν, οι διαδρομές των Κορδελάτων και το Καρναβάλι

Σύρος: Συνάντηση Χατζηδάκη – Αθανασίου και το αεροδρόμιο που πάει σύντομα σε ιδιώτες

Στον Δήμο Σύρου - Ερμούπολης ο Κωστής Χατζηδάκης - Ποια ήταν τα θέματα που έπεσαν στο τραπέζι - Τι ανέφερε ο κος Αθανασίου

Κυκλάδες: Ο Βαγγέλης Κονιτόπουλος τραγουδάει “Λατρεμένη Σαντορίνη” (video)

"Λατρεμένη Σαντορίνη " Το τραγούδι του Βαγγέλη Κονιτόπουλου (σε στίχους Θανάση Περιστεράκη) για την δοκιμαζόμενη Σαντορίνη (video)

Δωδεκάνησα – Νίσυρος: Ο Δήμος δημιουργεί ενεργειακή κοινότητα

Ο Δήμος Νισύρου δημιουργεί ενεργειακή κοινότητα - Τι επιδιώκει

Νάξος: Έρχονται (25/02) τα “Άγουρα κεράσια” με τους Καζάκο – Τρύπη

Πότε και που θα δούμε τη παράσταση "Αγουρα Κεράσια" στη Νάξο - Ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές

Νάξος – Δημοτική Επιτροπή: Η Ναυαγοσωστική κάλυψη στο τραπέζι της συζήτησης

Συνεδριάζει την Τρίτη 25 Μαρτίου η Δημοτική Επιτροπή του Δήμου Νάξου – Τα θέματα της ημερήσιας διάταξης

Ευρωκοινοβούλιο: Η φωνή των κατοίκων της Τήνου ενάντια στην ανεξέλεγκτη χωματερή στο Κοσσίνι (video)

Ακούστηκε στο Ευρωκοινοβούλιο η φωνή των κατοίκων της Τήνου ενάντια στην ανεξέλεγκτη χωματερή στο Κοσσίνι (VIDEO)

Νησιωτικότητα και Δημογραφικό έρχονται στο τραπέζι της Κυβέρνησης

Σοφία Ζαχαράκη και Στέφανος Γκίκας: Κυβερνητικές πρωτοβουλίες για δημογραφικό και νησιωτικότητα - Ποιες είναι οι προτάσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι

Μέλανες – “Κούρος ο Ελληνας”: Πένθος για την απώλεια του Γιώργου Ανεβλαβή

Σε ηλικία 49 ετών έφυγε από τη ζωή ο Γιώργος Ανεβλαβής.. Η ανακοίνωση του Πολιτιστικού Συλλόγου "Κούρος ο Ελληνας"

Ολυμπιακός: Ένα ποδοσφαιρικό διαμάντι από τη Νάξο γεννιέται στον “Θρύλο”

Ποιος είναι ο 13χρονος που φοράει τη φανέλα του Ολυμπιακού και κάνει τα πρώτα του βήματα

Άκης Τσελέντης: “Ας ελπίσουμε ότι πιθανή εκροή λάβας τις επόμενες ημέρες ή εβδομάδες να είναι ήπια “

"Μπορεί τα τελευταία δύο 24ωρα να βιώσατε μια δραστική μείωση των σεισμών, αυτοί όμως εξακολουθούν να συμβαίνουν με μεγέθη που δεν τους καταλαβαίνετε."

Νάξος – Σύνδεσμος Υδραυλικών: Ψήφισμα για την εκδημία του Γιώργου Ανεβλαβή

Ο Σύνδεσμος Υδραυλικών Νάξου εξέδωσε ψήφισμα για την απώλεια του Γιώργου Ανεβλαβή - Τι αναφέρει

Νάξος – Αεροδρόμιο: Τον Μάρτιο θα κλείσει για τρεις εβδομάδες λόγω εργασιών αναβάθμισης

Οι εργασίες καλά κρατούν στο αεροδρόμιο της Νάξου - Ερχεται αναστολή λειτουργίας λόγω εργασιών στο διάδρομο προσγείωσης - απογείωσης για δια πλάτυνση

Κυκλάδες (Σαντορίνη – Αμοργός): Παγώνουν οι κρατήσεις, τι λένε οι αρμόδιοι

Μείωση 15% από τους tour operators και 50% από τους μεμονωμένους τουρίστες - Τι λένε σε Σαντορίνη - Αμοργό και Πάρο

Η μεγάλη απόδραση: 27.000 σολομοί το «έσκασαν» από ιχθυοτροφείο

Οι περιβαλλοντολόγοι εκφράζουν ανησυχία για τις επιπτώσεις στο οικοσύστημα.

Κακοκαιρία “Coral”: Η Νάξος ξύπνησε με 0 βαθμούς θερμοκρασία και αίσθηση ψύχους στους – 4

Πως ξύπνησαν σήμερα (21/02) οι Κυκλάδες - Με αίσθηση ψύχους στους -4 βαθμούς η Απείρανθος και Κωμιακή... Πως είναι οι υπόλοιπες Κυκλάδες

Μητσοτάκης: Κλειστά έως τις 21 Φεβρουαρίου τα σχολεία σε Σαντορίνη, Ίο, Ανάφη και Αμοργό

Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρεται, επίσης, στην ανανέωση του στόλου των λεωφορείων, στο πιλοτικό πρόγραμμα αστυνόμευσης των συγκοινωνιών στη Δυτική Αθήνα, στο πρόγραμμα «Αναβαθμίζω το σπίτι μου ΙΙ», αλλά και σε μέτρα στον τομέα της Υγείας.

Sea Jets: Σε Σχοινούσα και Ηρακλειά φέτος θα δούμε το “Champion Jet 3” (pinakas)

To "Champion Jet 3" αναλαμβάνει να καλύψει τις δρομολογιακές ανάγκες του καλοκαιριού σε Σχοινούσα - Ηρακλειά ενώνοντας με Νάξο και Κουφονήσια (πίνακας)