Τετάρτη, Ιανουάριος 22, 2025
ΑρχικήΑκτοπλοΐαΑγονες Γραμμές: Ερχεται νέος διαγωνισμός με αλλαγή κριτηρίων (κυρίως στην ηλικία των...

Αγονες Γραμμές: Ερχεται νέος διαγωνισμός με αλλαγή κριτηρίων (κυρίως στην ηλικία των πλοίων)

|

Αποφασισμένη να εξορθολογίσει το πλαίσιο αλλά και τους όρους εκτέλεσης των συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας της ακτοπλοΐας, των λεγομένων άγονων γραμμών, εμφανίζεται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας. Την ίδια ώρα, η αντιπαράθεση μεταξύ των ακτοπλοϊκών εταιρειών αλλά και ορισμένων ακτοπλοϊκών με το ίδιο το υπουργείο κλιμακώνεται ενόψει του διαγωνισμού για τις νέες συμβάσεις άγονων γραμμών.

Στην καρδιά του προβλήματος βρίσκονται δύο ζητήματα: κατ’ αρχήν ένας αριθμός άγονων γραμμών, κυρίως καλοκαιρινών, που σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις έχουν σημαντικό οικονομικό αντικείμενο και έτσι κάθε άλλο παρά άγονες είναι, και δεύτερον, η ηλικία των πλοίων που οι εταιρείες διαθέτουν για την εξυπηρέτηση των δημόσιων συμβάσεων. Επιπλέον, ζήτημα αποτελεί και η διάρκεια των συμβάσεων αυτών. Στην πραγματικότητα τίθεται πλέον επιτακτικά το ερώτημα κατά πόσον το δημόσιο χρήμα πρέπει να πηγαίνει σε πλοία ηλικίας 30, 40 ακόμα και 50 ετών, τη στιγμή που ο κλάδος πρέπει να προχωρήσει σε εκσυγχρονισμό μειώνοντας τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα προκειμένου να συμμορφωθεί με τις εθνικές και ευρωπαϊκές προθεσμίες.

Το ζήτημα της ηλικίας των πλοίων είναι ανοιχτό: η προκήρυξη των διαγωνισμών που έγινε στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς εξίσωνε πλοία διαφορετικών ηλικιών με αποτέλεσμα η Zante Ferries να καταθέσει προσφυγή στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων υποστηρίζοντας ότι η συγκεκριμένη κατηγοριοποίηση δεν διαχωρίζει πλοία με ηλικία για παράδειγμα 35 ετών με άλλα 50 ή και ακόμα παλαιότερα. Ετσι, ο διαγωνισμός της σεζόν για τις άγονες, που αρχικά είχε προσδιοριστεί για τον Δεκέμβριο, αναβλήθηκε δύο ακόμα φορές και έφτασε στις 29 Ιανουαρίου, και θα πάρει τώρα νέα προθεσμία αλλά και νέους όρους συμμετοχής και ειδικότερα για το κριτήριο της ηλικίας. Ο διαγωνισμός αφορά 73 άγονες γραμμές με μέγιστο προϋπολογισμό έως και 154,17 εκατ. με ΦΠΑ.

Οι κόντρες 

Εν τω μεταξύ, όμως, οι συμβατικές υποχρεώσεις έχουν λήξει από τον Οκτώβριο και παρά το γεγονός ότι εθιμικά οι ακτοπλοϊκές συνεχίζουν να εξυπηρετούν τις γραμμές που έχουν αναλάβει μέχρι την ανάδειξη νέου αναδόχου, η ακτοπλοϊκή SeaJets αρνήθηκε να συνεχίσει πέραν της καταληκτικής ημερομηνίας των συμβάσεων να εξυπηρετεί τη γραμμή Λαύριο – Αη Στράτης – Λήμνος – Καβάλα και μια ενδοκυκλαδική. Ως αποτέλεσμα το υπουργείο προχώρησε σε απευθείας ανάθεση της εξυπηρέτησης των συγκεκριμένων γραμμών στις Hellenic Seaways και Aegean Sea Lines που εκλήθησαν να στηρίξουν το δίκτυο την κρίσιμη περίοδο του χειμώνα και μέχρι να γίνουν οι νέοι διαγωνισμοί. Ενώ και η SAOS Ferries ήρθε στα ενδοκυκλαδικά με απευθείας ανάθεση για  να καλύψει κενά…

Οι δύο παραπάνω εξελίξεις, δηλαδή η προσφυγή που έγινε δεκτή για τις ηλικίες των πλοίων και η κατά απόκλιση από την εθιμική πρακτική αποχώρηση αναδόχου από την εξυπηρέτηση γραμμών, έχουν δημιουργήσει κλίμα έντασης τόσο μεταξύ των ακτοπλόων όσο και με τις αρμόδιες διευθύνσεις του υπουργείου Ναυτιλίας. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου είναι πλέον αποφασισμένη να προβεί στον εξορθολογισμό όλου του πλαισίου των συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας. Τόσο για το ποιες γραμμές είναι πραγματικά άγονες και πρέπει να χρηματοδοτούνται, όσο και για τη διάρκεια των συμβάσεων. Και αυτό, διότι όσες από αυτές μετατραπούν σε μακροπρόθεσμες μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εξασφάλιση για τραπεζική χρηματοδότηση προκειμένου να γίνουν αναβαθμίσεις πλοίων ή ακόμα και νέες ναυπηγήσεις και να αναβαθμιστούν οι παρεχόμενες στους νησιώτες και τους ταξιδιώτες εν γένει υπηρεσίες.

Σημειώνεται ότι η μέση ηλικία των πλοίων του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου πέρυσι ήταν στα επίπεδα των 31,3 ετών, έχοντας αυξηθεί κατά 10,5 έτη περίπου σε σχέση με τα μέσα της δεκαετίας του 2000. Ελάχιστες εταιρείες ελέγχουν στόλους με σημαντικά νεότερο προφίλ.

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr

 

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος – Απείρανθος: Ερχεται η 1η βραδιά ΠεριΠοίησης για το 2025

Πότε και που θα γίνουμε μύστες της 1ης βραδιάς ΠεριΠοίησης για το 2025 στην Απείρανθο

Τρίποδες – Δημοτικό Σχολείο: Κάλεσμα συμμετοχής στον μαθητικό διαγωνισμό «Πυθαγόρας»

Το Δημοτικό Σχολείο Βίβλου Νάξου καλεί μαθητές (Δημοτικού και Γυμνασίου) να συμμετάσχουν στο μαθητικό διαγωνισμό «Πυθαγόρας» - Χρονοδιάγραμμα

Λέσβος – Σεισμός: Ενταση 5,1 R, αισθητός έως Κομοτηνή, κλειστά τα σχολεία σήμερα

Σεισμός 5,1 Ρίχτερ στη Λέσβο: Έπεσαν βράχοι, κλειστά σήμερα τα σχολεία -Τι λένε οι σεισμολόγοι

Επιμελητήριο Κυκλάδων: Παραδόθηκε στον Στυλιανίδη το σχέδιο αναβάθμισης των άγονων γραμμών

Επιμελητήριο Κυκλάδων: Πρώτη διευρυμένη συνάντηση με την ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Υποθηκοφυλακεία: Μπήκε λουκέτο σε 392 γραφεία σε όλη την Ελλάδα

Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης: Οριστικό τέλος για 392 υποθηκοφυλακεία σε όλη τη χώρα - Πέρασαν στο ψηφιακό Κτηματολόγιο

Αεροδρόμια Κυκλάδες: Διπλάσια η επιβατική κίνηση της Πάρου σε σχέση με τη Νάξο

Mtc Group: Η εικόνα των αεροδρομίων στις Κυκλάδες το τελευταίο τρίμηνο του 2024 με βάση την επιβατική κίνηση - Η "μάχη" Σαντορίνης - Μυκόνου και η πίεση από .. Πάρο και Μήλο προς τη Νάξο

Τήνος: Επίσκεψη του Αντιπεριφερειάρχη Πρωτογενούς Τομέα, Φιλήμονα Ζαννετίδη

Ενημέρωση από τον Δήμο Τήνου για την επίσκεψη του Αντιπεριφερειάρχη Πρωτογενούς Τομέα, Φιλήμονα Ζαννετίδη

Minoan Lines: Το …κέρδος της παρουσίας της με τη προσθήκη της Μήλου

Tα δυο πλοία της Minoan, η Μήλος και η «σφήνα» στη Sea Jets

Νάξος – Εμβολιασμός: Ενημέρωση για τις ευάλωτες ομάδες σχετικά με τα προτεινόμενα εμβόλια

Εμβολιασμός - με βάση την επίσημη εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας έναντι λοιμώξεων του αναπνευστικού για τη περίοδο 2024-2025

Σύρος – Στυλιανίδης: Τι είπε για ενδοκυκλαδικά, Μεταφορικό Ισοδύναμο και αυξήσεις ακτοπλοϊκών εισιτηρίων

Χρήστος Στυλιανίδης: «Έως 2 δις ευρώ από δημόσιους ευρωπαϊκούς και ιδιωτικούς πόρους για επενδύσεις στις θαλάσσιες συγκοινωνίες και στη νησιωτική πολιτική»

Αποκλειστικό: Ο ΣΚΑΙ μετέτρεψε το λιμάνι της Νάξου σε αεροδρόμιο (video)

Απίστευτο... Ο ΣΚΑΙ μετέδωσε ρεπορτάζ από νερά που μπάζει το αεροδρόμιο της Νάξου με φωτογραφίες από το λιμάνι και μάλιστα άσκησε και κριτική (video)

Μεταφορικό Ισοδύναμο: Ερχονται αλλαγές και δη τον προσεχή Μάιο

Έρχονται αλλαγές στο Μεταφορικό Ισοδύναμο. Κατατίθεται νομοσχέδιο τον Μάιο

Νάξος – ΔΕΔΔΗΕ: Πολύωρη πρωινή διακοπή ρεύματος (17/01) στη πόλη

Χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα για τέσσερις ώρες περίπου αύριο η πόλη της Νάξου... Δείτε σε ποιες γειτονιές

Ελληνικά Λιμάνια: Επενδύσεις σε Αμοργό, Σίκινο, Φολέγανδρο, απουσιάζει η Νάξος

Το σχέδιο για τις επενδύσεις στα ελληνικά λιμάνια - Τι προβλέπεται για τις Κυκλάδες

Ανδρος: Στα .. σκαριά ένα ακόμη 5αστερο ξενοδοχείο

“Στα σκαριά” έργο για νέο ξενοδοχείο 5 αστέρων στην Άνδρο - Σε ποια περιοχή

Νάξος – Κεραμωτή: Εφυγε από τη ζωή ο Πατέρας Γεώργιος Φυρογένης

Εφυγε από τη ζωή ο παπά Γιώργης Φυρογένης - Πότε θα γίνει η εξόδιος ακολουθία

SeaJets: Τα δρομολόγια που προτείνει για το φετινό καλοκαίρι

Αυτά είναι τα δρομολόγια που έχει θέσει ως προτεραιότητα η SeaJets για το φετινό καλοκαίρι

Σίφνος: Σε ποια περιοχή εγκρίθηκε κατασκευή 4αστερου ξενοδοχείου

“Στα σκαριά” επένδυση για νέο ξενοδοχείο 4 αστέρων στη Σίφνο

Eurovision 2025: Στην 12αδα του τελικού το “High Road” του Ναξιώτη John Βλασερού και της Georgina Kalais (video)

Στον τελικό της 30ης Ιανουαρίου για την πρόκριση στην φετινή Eurovision ο Ναξιώτης John Vlasseros με την Georgina Kalais και το τραγούδι "High Road" (video)

Νάξος – Αρχαίος μόλος: Ανάγκη για σωστή ενημέρωση μέσω πινακίδας

Ο μοναχικός αρχαϊκός μόλος στο λιμάνι της Νάξου - Η πρόταση από τον Γιώργο Καρνέζη