Δευτέρα, 22 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΧωρίς κατηγορίαΕλληνική ακτοπλοΐα: Ο στόλος γερνά, η ανανέωση είναι μονόδρομος

Ελληνική ακτοπλοΐα: Ο στόλος γερνά, η ανανέωση είναι μονόδρομος

|

Ο τελευταίος μεγάλος κύκλος ανανέωσης του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου ολοκληρώθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 2000. Έκτοτε, η έλευση της οικονομικής κρίσης, η έλλειψη χρηματοδότησης και η διστακτικότητα των τραπεζών απέναντι στις ναυτιλιακές εταιρείες πάγωσαν κάθε σχέδιο για νέες ναυπηγήσεις. 

Η ανανέωση των γραμμών έγινε σχεδόν αποκλειστικά μέσω αγοράς μεταχειρισμένων πλοίων, συχνά μεγάλης ηλικίας, που κάλυπταν απλώς τις άμεσες ανάγκες δρομολόγησης. Εξαίρεση τα τρία νεότευκτα AERO του Attica Group.

Σήμερα, μόλις το 17% του ελληνικού στόλου είναι κάτω των 20 ετών. Τα ποσοστά παλαιότητας είναι ενδεικτικά:

  • 80% των πλοίων μήκους έως 95 μέτρων έχουν ηλικία άνω των 20 ετών.
  • 85% των πλοίων 96–149 μέτρων ξεπερνούν τα 20 χρόνια.
  • 92% των πλοίων άνω των 150 μέτρων βρίσκονται στην ίδια κατηγορία.

Με την απουσία διαθέσιμων μεταχειρισμένων που να πληρούν τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, η ναυπήγηση νέων πλοίων είναι πλέον η μοναδική ρεαλιστική λύση. Το πρόβλημα, όμως, έχει δύο βασικές πτυχές: το είδος καυσίμου που θα χρησιμοποιήσουν και τον τρόπο χρηματοδότησης των κατασκευών.

Τα νέα επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία πρέπει να πληρούν όχι μόνο τους ευρωπαϊκούς κανόνες εκπομπών, αλλά και τις ιδιαίτερες απαιτήσεις των ελληνικών λιμανιών: περιορισμοί σε μήκος, χωρητικότητα και ελκτικές δυνατότητες, ώστε να μπορούν να προσεγγίζουν με ασφάλεια τα περισσότερα νησιά.

Παράλληλα, αν και η Ε.Ε. έχει θέσει αυστηρά χρονοδιαγράμματα για μείωση αέριων ρύπων, οι τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών για μεσαία και μεγάλα πλοία δεν είναι ακόμη ώριμες. Εναλλακτικά καύσιμα όπως ο ηλεκτρισμός, η αμμωνία, το υδρογόνο, η μεθανόλη και τα βιοκαύσιμα βρίσκονται σε πειραματικό ή πρώιμο στάδιο εφαρμογής.

Έτσι, η τρέχουσα «πράσινη» απάντηση βασίζεται σε:

  • Οικονομίες κλίμακας – πλοία μεγαλύτερης χωρητικότητας με χαμηλότερη κατανάλωση ανά μονάδα φορτίου.
  • Μείωση βάρους – χαρακτηριστικό παράδειγμα τα ταχύπλοα Aero της Attica στον Σαρωνικό.
  • Οι κινήσεις των μεγάλων παικτών
  • Οι ισχυρότεροι όμιλοι έχουν ήδη προχωρήσει σε σχέδια ανανέωσης:

Attica Group – Συμφωνία με τη Stena RoRo για μακροχρόνια ναύλωση δύο πλοίων μήκους 200 μέτρων, που θα ναυπηγηθούν στην Κίνα, καθώς και Μνημόνιο Συνεργασίας με την ONEX για ναυπήγηση νέων πλοίων.

Όμιλος Grimaldi – Μινωικές Γραμμές – Νέο ναυπηγικό πρόγραμμα, με δύο πλοία προοριζόμενα για την ελληνική ακτοπλοΐα. Τον Ιούλιο 2025, ο όμιλος παρέλαβε το πρώτο από δέκα νέα πλοία τύπου Pure Car & Truck Carrier (PCTC) από κινεζικά ναυπηγεία, χωρητικότητας 9.000 CEU και δυνατότητας χρήσης αμμωνίας.

Οι μικροί στην άκρη

Οι μικρότερες ακτοπλοϊκές εταιρείες, που δραστηριοποιούνται κυρίως σε άγονες γραμμές και μικρές ενδονησιωτικές συνδέσεις, βρίσκονται αντιμέτωπες με σοβαρή χρηματοδοτική ασφυξία. Οι τράπεζες εμφανίζονται απρόθυμες να δανειοδοτήσουν μικρές επιχειρήσεις χωρίς ισχυρή κεφαλαιακή βάση και εταιρική διακυβέρνηση.

Η συνέπεια είναι ότι το χάσμα ανάμεσα σε μεγάλους και μικρούς παίκτες διευρύνεται. Οι πρώτοι σχεδιάζουν και παραγγέλνουν νέα πλοία, ενώ οι δεύτεροι συνεχίζουν να λειτουργούν με στόλους μεγάλης ηλικίας, με αυξημένο κόστος και μειωμένη ανταγωνιστικότητα.

Η ανανέωση του στόλου της ελληνικής ακτοπλοΐας δεν είναι πλέον επιλογή – είναι μονόδρομος. Ο τεχνολογικός μετασχηματισμός, η περιβαλλοντική συμμόρφωση και η εξασφάλιση χρηματοδότησης αποτελούν τρεις ταυτόχρονες προκλήσεις που ο κλάδος καλείται να διαχειριστεί. Όσο η έρευνα για εναλλακτικά καύσιμα συνεχίζεται, οι αποφάσεις που θα ληφθούν την επόμενη πενταετία θα κρίνουν αν η ελληνική ακτοπλοΐα θα παραμείνει σύγχρονη και ανταγωνιστική ή αν θα μείνει πίσω, εγκλωβισμένη σε έναν στόλο του χθες.

Πληροφορίες από: https://www.newmoney.gr

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

«Δύσκολος Φλεβάρης» στο Αιγαίο: τι λέει η Εύη Νομικού για Κολούμπο, σεισμούς και το να είμαστε tsunami ready

Η καθηγήτρια Γεωλογικής Ωκεανογραφίας του ΕΚΠΑ ξεδιαλύνει τι συνέβη στη Σαντορίνη, γιατί το Κολούμπο παραμένει το πιο «ζωντανό» ηφαίστειο της χώρας, ποιες περιοχές χρειάζονται σχέδιο τσουνάμι.

Αθηνιός σε φόρμα, Νάξος σε… προσπέραση: ο Αύγουστος γύρισε το παιχνίδι στη Σαντορίνη

Μετά από μήνες πτώσης, ο Αύγουστος ’25 έφερε άνοδο στην κίνηση του λιμανιού της Σαντορίνης (+6% συνολικά)· Ηράκλειο Νο1 προορισμός και η Νάξος… πάνω από τη Σαντορίνη σε Ιούλιο & Αύγουστο!

Κυκλάδες: «Η παιδεία δεν είναι κόστος» — Κοινή παρέμβαση συλλόγων εκπαιδευτικών και κάλεσμα σε απεργία 1/10

Δεκάδες κενά σε δασκάλους/νηπιαγωγούς, ελλείψεις στην Παράλληλη Στήριξη, στέγαση–μετακίνηση στα νησιά: τι ζητούν οι Σύλλογοι ΠΕ Άνδρου, Νάξου–Αμοργού, Πάρου–Αντιπάρου, Σύρου–Τήνου–Μυκόνου.

Αμοργός (Ενωση Ξενοδόχων και Ενοικιαζομένων δωματίων) στο πλευρό του Πάνου Ρούτσι: «Είμαστε με τον Άνθρωπο»

Συγγενείς θυμάτων Τεμπών δηλώνουν στήριξη στον απεργό πείνας (7η μέρα) και καλούν σε συγκέντρωση στο Σύνταγμα. Η Ένωση Ξενοδόχων & Ενοικιαζόμενων Δωματίων Αμοργού συνυπογράφει: «Δεν μας στερούν την ψυχή και την αξιοπρέπεια».

Ρευματοκλοπές στα νησιά: Έκρηξη 67% – πρόστιμα-μαμούθ και βάρος στους συνεπείς

Ιαν–Αυγ 2025: 15.554 περιστατικά, ζημιά 58,5 εκατ. €. Στο «κόκκινο» τουριστικοί προορισμοί – από ξενοδοχεία μέχρι σούπερ μάρκετ. Νέα αυστηρότερα μέτρα.

Κέα: Αναβάθμιση του δρόμου Κορρησίας–Ξύλων με χρηματοδότηση από το ΕΠΑ (1,45 εκατ. €)

Έργο βελτίωσης 4,78 χλμ. με ασφαλτόστρωση 6,5 μ., έργα απορροής και διορθώσεις καμπυλών — έναρξη 1/10/2025, ολοκλήρωση 30/09/2027.

Βοιωτία: 62χρονη φέρεται να έθαψε τη μητέρα της για να παίρνει τη σύνταξη (!!!)

Η γυναίκα, στέλεχος σε ΚΕΠ, φέρεται να ομολόγησε ότι έκρυψε τον θάνατο το καλοκαίρι του 2023 και έθαψε τη μητέρα της σε χώρο δίπλα στο σπίτι· οδηγείται στον Εισαγγελέα Θηβών.

Κυκλάδες: Ένα έμφραγμα, τρία νησιά, μία σωτηρία στο Ιπποκράτειο (video)

Σίφνος → Σύρος (4–5 μέρες) → Μύκονος → Αθήνα: καταγγελίες της οικογένειας για χαοτικές διακομιδές και κενά στο σύστημα υγείας των νησιών.

Φθινοπωρινό reset στη Νάξο: Κλινική Διατροφή με επίκεντρο το Naxos Medical

Ο Κλινικός Διατροφολόγος Εμμανουήλ Νιάος επιστρέφει για συνεδρίες δύο ημερών — ιδανική ευκαιρία να «μεταφράσουμε» τις καλοκαιρινές συνήθειες σε ισορροπημένη καθημερινότητα.

Σαντορίνη: Η 5η Μαΐου καθιερώνεται επίσημη αργία προς τιμήν της Αγίας Ειρήνης

Δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 160/Α/18-9-2025. Από το 2026 και κάθε χρόνο, οι υπηρεσίες του Δήμου Θήρας θα παραμένουν κλειστές την 5η Μαΐου.

Νάξος – Αύγουστος 2025: περισσότερες αφίξεις, Ισχυρότερο το σύνολο του καλοκαιριού (πίνακες)

Στο λιμάνι της Νάξου οι επιβάτες αυξήθηκαν 5,2% τον Αύγουστο σε σχέση με πέρυσι, ενώ το τρίμηνο Ιουνίου–Αυγούστου έκλεισε με +6,5% συνολικά. Τι δείχνει η δεκαετία.

Αναφορά στο Ευρωκοινοβούλιο για την Αμοργό: Αντίδραση σε λιμενικά και οδικά έργα με χρηματοδότηση της Ε.Ε.

Ο Νικόλαος Γαβαλάς, εκ μέρους περιβαλλοντικών συλλόγων και εκατοντάδων πολιτών, καταγγέλλει την καταστροφική επίδραση αναπτυξιακών έργων στην Αμοργό και ζητά παρέμβαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Blue Star Naxos: από 19/9 αναχώρηση 11:05 από Νάξο για Πειραιά — αρχίζει το χειμερινό πρόγραμμα

Σύμφωνα με το Naxos Blue Travel, το νέο ωράριο θα ισχύει όλο τον χειμώνα. Δείτε αναλυτικά τη διαδρομή Αστυπάλαια–Κατάπολα της επόμενης ημέρας.

Κουφονήσια: «Νερό από χρυσάφι», λογαριασμοί έως 10€/m³, τι απαντά ο Βαγγέλης Κατσαράς (video)

Εστίαση, διαμονή και μικρά καταστήματα μιλούν για ασφυξία – Ο Δήμος Νάξου κάνει λόγο για «εξορθολογισμό» βάσει κόστους αφαλάτωσης και αποτροπή υπερκατανάλωσης (video)

Ηρακλειά: Αντίδραση επαγγελματιών για τις αυξήσεις στο νερό, τι αναφέρουν, ποια απάντηση πήραν

Ο Σύλλογος Επαγγελματιών Ηρακλειάς εξέφρασε την έντονη ανησυχία του για τις αυξήσεις στο κόστος ύδρευσης και ζήτησε δίκαιο επιμερισμό δαπανών ανά νησί.

Σκοπελίτης: Αλλαγές δρομολογίων 19–21/09/2025 λόγω κακοκαιρίας

Το ταξιδιωτικό πρακτορείο Zas Travel Νάξου ενημερώνει: το δρομολόγιο της Παρασκευής μεταφέρεται για Σάββατο και του Σαββάτου για Κυριακή — δείτε αναλυτικά τις ώρες.

Υπόθεση …Νερό: Ο Σύλλογος Επαγγελματιών Δονούσας ζητά επανεξέταση της τιμολογιακής πολιτικής και δίκαιες χρεώσεις

Μετά την Ηρακλειά και τα Κουφονήσια, διαμαρτύρεται και η Δονούσα για τις αυξήσεις - Τι ζητούν οι επαγγελματίες

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Σε ποιες περιοχές θα έχει αύριο το πρωί (20/09) διακοπή ρεύματος

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση «Προσωρινή Διακοπή», θα επηρεαστούν Μπαούζι Δαμαριώνα, Αυλωνίτσα, Άγιος Δημήτριος και Αγ. Ανάργυροι Σαγκρί.

Απαγορευτικό: Στις 9.30 το βράδυ απόψε αναχωρεί το “Blue Star Naxos” (Πίνακας)

Λόγω κακοκαιρίας αλλάζουν αναχωρήσεις/ακυρώνονται δρομολόγια. Τι ισχύει ανά πλοίο, πότε χρειάζεται αλλαγή εισιτηρίων και ποιες μεταφορές επιβατών έγιναν.

«Έφυγε» ο Γιώργος Κωβαίος – Ο χορευταράς παππούς της Σχοινούσας που έγινε σύμβολο ζωής και παράδοσης

Μέχρι τα 92 του χρόνια χόρευε με πάθος στη Γιορτή Φάβας, δίπλα στην εγγονή του Ποθητή – Ένας άνθρωπος που ένωσε γενιές μέσα από τη μουσική και την αγάπη για τον τόπο του.