Τρίτη, 12 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΧωρίς κατηγορίαΕλληνική ακτοπλοΐα: Ο στόλος γερνά, η ανανέωση είναι μονόδρομος

Ελληνική ακτοπλοΐα: Ο στόλος γερνά, η ανανέωση είναι μονόδρομος

|

Ο τελευταίος μεγάλος κύκλος ανανέωσης του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου ολοκληρώθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 2000. Έκτοτε, η έλευση της οικονομικής κρίσης, η έλλειψη χρηματοδότησης και η διστακτικότητα των τραπεζών απέναντι στις ναυτιλιακές εταιρείες πάγωσαν κάθε σχέδιο για νέες ναυπηγήσεις. 

Η ανανέωση των γραμμών έγινε σχεδόν αποκλειστικά μέσω αγοράς μεταχειρισμένων πλοίων, συχνά μεγάλης ηλικίας, που κάλυπταν απλώς τις άμεσες ανάγκες δρομολόγησης. Εξαίρεση τα τρία νεότευκτα AERO του Attica Group.

Σήμερα, μόλις το 17% του ελληνικού στόλου είναι κάτω των 20 ετών. Τα ποσοστά παλαιότητας είναι ενδεικτικά:

  • 80% των πλοίων μήκους έως 95 μέτρων έχουν ηλικία άνω των 20 ετών.
  • 85% των πλοίων 96–149 μέτρων ξεπερνούν τα 20 χρόνια.
  • 92% των πλοίων άνω των 150 μέτρων βρίσκονται στην ίδια κατηγορία.

Με την απουσία διαθέσιμων μεταχειρισμένων που να πληρούν τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, η ναυπήγηση νέων πλοίων είναι πλέον η μοναδική ρεαλιστική λύση. Το πρόβλημα, όμως, έχει δύο βασικές πτυχές: το είδος καυσίμου που θα χρησιμοποιήσουν και τον τρόπο χρηματοδότησης των κατασκευών.

Τα νέα επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία πρέπει να πληρούν όχι μόνο τους ευρωπαϊκούς κανόνες εκπομπών, αλλά και τις ιδιαίτερες απαιτήσεις των ελληνικών λιμανιών: περιορισμοί σε μήκος, χωρητικότητα και ελκτικές δυνατότητες, ώστε να μπορούν να προσεγγίζουν με ασφάλεια τα περισσότερα νησιά.

Παράλληλα, αν και η Ε.Ε. έχει θέσει αυστηρά χρονοδιαγράμματα για μείωση αέριων ρύπων, οι τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών για μεσαία και μεγάλα πλοία δεν είναι ακόμη ώριμες. Εναλλακτικά καύσιμα όπως ο ηλεκτρισμός, η αμμωνία, το υδρογόνο, η μεθανόλη και τα βιοκαύσιμα βρίσκονται σε πειραματικό ή πρώιμο στάδιο εφαρμογής.

Έτσι, η τρέχουσα «πράσινη» απάντηση βασίζεται σε:

  • Οικονομίες κλίμακας – πλοία μεγαλύτερης χωρητικότητας με χαμηλότερη κατανάλωση ανά μονάδα φορτίου.
  • Μείωση βάρους – χαρακτηριστικό παράδειγμα τα ταχύπλοα Aero της Attica στον Σαρωνικό.
  • Οι κινήσεις των μεγάλων παικτών
  • Οι ισχυρότεροι όμιλοι έχουν ήδη προχωρήσει σε σχέδια ανανέωσης:

Attica Group – Συμφωνία με τη Stena RoRo για μακροχρόνια ναύλωση δύο πλοίων μήκους 200 μέτρων, που θα ναυπηγηθούν στην Κίνα, καθώς και Μνημόνιο Συνεργασίας με την ONEX για ναυπήγηση νέων πλοίων.

Όμιλος Grimaldi – Μινωικές Γραμμές – Νέο ναυπηγικό πρόγραμμα, με δύο πλοία προοριζόμενα για την ελληνική ακτοπλοΐα. Τον Ιούλιο 2025, ο όμιλος παρέλαβε το πρώτο από δέκα νέα πλοία τύπου Pure Car & Truck Carrier (PCTC) από κινεζικά ναυπηγεία, χωρητικότητας 9.000 CEU και δυνατότητας χρήσης αμμωνίας.

Οι μικροί στην άκρη

Οι μικρότερες ακτοπλοϊκές εταιρείες, που δραστηριοποιούνται κυρίως σε άγονες γραμμές και μικρές ενδονησιωτικές συνδέσεις, βρίσκονται αντιμέτωπες με σοβαρή χρηματοδοτική ασφυξία. Οι τράπεζες εμφανίζονται απρόθυμες να δανειοδοτήσουν μικρές επιχειρήσεις χωρίς ισχυρή κεφαλαιακή βάση και εταιρική διακυβέρνηση.

Η συνέπεια είναι ότι το χάσμα ανάμεσα σε μεγάλους και μικρούς παίκτες διευρύνεται. Οι πρώτοι σχεδιάζουν και παραγγέλνουν νέα πλοία, ενώ οι δεύτεροι συνεχίζουν να λειτουργούν με στόλους μεγάλης ηλικίας, με αυξημένο κόστος και μειωμένη ανταγωνιστικότητα.

Η ανανέωση του στόλου της ελληνικής ακτοπλοΐας δεν είναι πλέον επιλογή – είναι μονόδρομος. Ο τεχνολογικός μετασχηματισμός, η περιβαλλοντική συμμόρφωση και η εξασφάλιση χρηματοδότησης αποτελούν τρεις ταυτόχρονες προκλήσεις που ο κλάδος καλείται να διαχειριστεί. Όσο η έρευνα για εναλλακτικά καύσιμα συνεχίζεται, οι αποφάσεις που θα ληφθούν την επόμενη πενταετία θα κρίνουν αν η ελληνική ακτοπλοΐα θα παραμείνει σύγχρονη και ανταγωνιστική ή αν θα μείνει πίσω, εγκλωβισμένη σε έναν στόλο του χθες.

Πληροφορίες από: https://www.newmoney.gr

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Γιάννης Στάνκογλου: Ελληνικό παραδοσιακό τραγούδι με την κόρη του στη Σρι Λάνκα, μπροστά στο μνημείο Sigiriya

Ο ηθοποιός ταξίδεψε με τα παιδιά του στο νησί της Ασίας και μοιράστηκε μια τρυφερή μουσική στιγμή με φόντο Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO

Οι Έλληνες «νομάδες» της μπύρας ταξιδεύουν τις γεύσεις τους σε όλο τον κόσμο

Από το γαλακτομπούρεκο μέχρι το τζατζίκι, η Seven Island Brewery κατακτά φεστιβάλ και ζυθοποιεία σε κάθε ήπειρο

Η αυθεντική Ισπανία κερδίζει έδαφος: Ο αγροτουρισμός μοχλός ανάπτυξης για την Ισπανική ύπαιθρο

Μικρές αγροτικές πόλεις προσελκύουν εκατομμύρια επισκέπτες, αναζωογονώντας την οικονομία και τον πολιτισμό της υπαίθρου

Μ. Καφούρος: Ερώτηση για μείωση ΦΠΑ στις Κυκλάδες μέσω της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2022/542

Ο Βουλευτής Κυκλάδων ζητά την άμεση ενσωμάτωση της Οδηγίας στο εθνικό δίκαιο και στοχευμένα μέτρα φορολογικής ελάφρυνσης για τα νησιά

Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος Θήρας: «Φωτεινό παράδειγμα» – Η Θήρα βράβευσε την Εύη Νομικού

Σε συγκινητική τελετή, ο Σύλλογος αναγνώρισε το πολυετές έργο και την αφοσίωσή της στην τοπική κοινωνία

Λουλούδια της παραλίας: Μην τα πατάς – Προστάτεψέ τα!

Από το αλμυρίκι και τον κρίνο της θάλασσας, μέχρι την κάπαρη, τα παράκτια φυτά κρατούν ζωντανές τις αμμουδιές και προστατεύουν τη βιοποικιλότητα

Αποχή πληρώματος στο «BLUE STAR 1» – Η ΠΕΝΕΝ καταγγέλλει εξαντλητικά δρομολόγια και περικοπές

Στις 14 Αυγούστου, το πλήρωμα καταστρώματος του πλοίου δεν θα εκτελέσει εργασίες φόρτωσης στο λιμάνι του Πειραιά, διαμαρτυρόμενο για εξοντωτικά ωράρια και μείωση αποδοχών.

Κοπεγχάγη – Μάλμε: Ρεβάνς με φαβορί την έδρα για μια θέση στα playoffs του Champions League

Όλα ανοιχτά μετά το 0-0 του πρώτου αγώνα – Οι Δανοί θέλουν να εκμεταλλευτούν την έδρα τους, οι Σουηδοί κυνηγούν την έκπληξη.

Απάτη στην Κρήτη: 92χρονη έχασε 60.000€ για «επέμβαση» του γιου της

Η δράστιδα είχε εξαπατήσει δύο ημέρες νωρίτερα και 88χρονη στον Άγιο Νικόλαο – Εντοπίστηκε με 59.000€ στην κατοχή της

Νάξος – Μενδώνη για Πορτάρα: “θα τοποθετηθεί νέα περίφραξη και θα μπουν κάμερες ασφαλείας”

Περιστατικά βανδαλισμών και έλλειψης σεβασμού σε μνημεία φέρνουν στο προσκήνιο την ανάγκη για παιδεία, ευαισθητοποίηση και προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Νάξος: Διάσωση δύο ηλικιωμένων κολυμβητών στον Άγιο Γεώργιο με πρωταγωνιστή τον Lennart Neubauer

Ο πρωταθλητής του windsurfing εντόπισε και κράτησε στην επιφάνεια δύο ηλικιωμένους που είχαν παρασυρθεί από ρεύματα και κύματα – Κίνδυνος στην περιοχή του «Πορτοκάλι».

Ένταση στο λιμάνι του Πειραιά: Επιβάτες για Νάξο ανέβηκαν στον καταπέλτη μετά από νέα ακύρωση δρομολογίου

Πάνω από 100 ταξιδιώτες αντέδρασαν έντονα μετά την αιφνιδιαστική ενημέρωση ότι δεν θα ταξιδέψουν ούτε σήμερα, παρά τις αρχικές διαβεβαιώσεις της εταιρείας.

Έκτακτο: Συλλήψεις υπευθύνων αρχαιολόγων και μελών της Εφορείας Κυκλάδων για τα πλέγματα στην Πορτάρα

Ραγδαίες εξελίξεις στην υπόθεση προστασίας του μνημείου – Αντιδράσεις και επόμενες κινήσεις της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων

Λιμεναρχείο Νάξου: Απαγόρευση κυκλοφορίας στην παραλιακή της Χώρας Νάξου από 9 Αυγούστου, ποιοι εξαιρούνται

Η Νάξος γεμίζει κόσμο και το Λιμεναρχείο λαμβάνει δράση για την αποφυγή κυκλοφοριακού εφιάλτη.

Κυκλάδες: Ταχύπλοα στο έλεος του καιρού, ποια δεν προσέγγισαν λιμάνια

Δεν προσέγγισε Ηρακλειά το Tera Jet 2 – Διπλό περιστατικό με το CAT I στη Σέριφο – Ακινητοποιήθηκε το Superjet στην Πάρο λόγω ισχυρών ανέμων

Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων: «Απαράδεκτη η καταγγελία του Δημάρχου Νάξου – Δεν θα μας εκφοβίσουν»

Σφοδρή αντίδραση για την προσαγωγή αρχαιολόγου και υπαλλήλων της ΕΦΑ Κυκλάδων – Ζητούν απόσυρση της καταγγελίας και μόνιμη λύση για την προστασία της Πορτάρας

Νάξος: Χάος στο λιμάνι μετά το απαγορευτικό – Οι λιμενικοί κράτησαν την τάξη

Μέρα-ρεκόρ με 5.000 επιβάτες και 1.000 οχήματα σε λίγες ώρες, αλλά το Λιμενικό Σώμα διασφάλισε ομαλή αποβίβαση και επιβίβαση παρά τις ελλείψεις υποδομών.

Attica Group: Ανεκτέλεστα τα δρομολόγια της Παρασκευής 8/8 λόγω απαγορευτικού απόπλου

Ανακοινώθηκε η αναστολή σημαντικών ακτοπλοϊκών δρομολογίων προς και από τις Κυκλάδες – Σε αναμονή νεότερων οδηγιών οι επιβάτες.

Blue Star Ferries: Αναστολή δρομολογίων για σήμερα (08/08), στις 4 το απόγευμα αναχωρεί το “Blue Star Delos”

Ακυρώνονται τα περισσότερα δρομολόγια της Blue Star λόγω απαγορευτικού – Το μόνο που ταξιδεύει είναι το Blue Star Delos με καθυστέρηση και τροποποιημένο δρομολόγιο

Απαγορευτικό απόπλου: Νυχτερινές λύσεις για Άνδρο από Ραφήνα

Καθηλωμένα 25 πλοία στον Πειραιά και 13 στη Ραφήνα – Τρία έκτακτα δρομολόγια μεταμεσονύχτια για Άνδρο για να εξυπηρετηθούν αποκλεισμένοι επιβάτες