Δευτέρα, 1 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΧωρίς κατηγορίαΕλληνική ακτοπλοΐα: Ο στόλος γερνά, η ανανέωση είναι μονόδρομος

Ελληνική ακτοπλοΐα: Ο στόλος γερνά, η ανανέωση είναι μονόδρομος

|

Ο τελευταίος μεγάλος κύκλος ανανέωσης του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου ολοκληρώθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 2000. Έκτοτε, η έλευση της οικονομικής κρίσης, η έλλειψη χρηματοδότησης και η διστακτικότητα των τραπεζών απέναντι στις ναυτιλιακές εταιρείες πάγωσαν κάθε σχέδιο για νέες ναυπηγήσεις. 

Η ανανέωση των γραμμών έγινε σχεδόν αποκλειστικά μέσω αγοράς μεταχειρισμένων πλοίων, συχνά μεγάλης ηλικίας, που κάλυπταν απλώς τις άμεσες ανάγκες δρομολόγησης. Εξαίρεση τα τρία νεότευκτα AERO του Attica Group.

Σήμερα, μόλις το 17% του ελληνικού στόλου είναι κάτω των 20 ετών. Τα ποσοστά παλαιότητας είναι ενδεικτικά:

  • 80% των πλοίων μήκους έως 95 μέτρων έχουν ηλικία άνω των 20 ετών.
  • 85% των πλοίων 96–149 μέτρων ξεπερνούν τα 20 χρόνια.
  • 92% των πλοίων άνω των 150 μέτρων βρίσκονται στην ίδια κατηγορία.

Με την απουσία διαθέσιμων μεταχειρισμένων που να πληρούν τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, η ναυπήγηση νέων πλοίων είναι πλέον η μοναδική ρεαλιστική λύση. Το πρόβλημα, όμως, έχει δύο βασικές πτυχές: το είδος καυσίμου που θα χρησιμοποιήσουν και τον τρόπο χρηματοδότησης των κατασκευών.

Τα νέα επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία πρέπει να πληρούν όχι μόνο τους ευρωπαϊκούς κανόνες εκπομπών, αλλά και τις ιδιαίτερες απαιτήσεις των ελληνικών λιμανιών: περιορισμοί σε μήκος, χωρητικότητα και ελκτικές δυνατότητες, ώστε να μπορούν να προσεγγίζουν με ασφάλεια τα περισσότερα νησιά.

Παράλληλα, αν και η Ε.Ε. έχει θέσει αυστηρά χρονοδιαγράμματα για μείωση αέριων ρύπων, οι τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών για μεσαία και μεγάλα πλοία δεν είναι ακόμη ώριμες. Εναλλακτικά καύσιμα όπως ο ηλεκτρισμός, η αμμωνία, το υδρογόνο, η μεθανόλη και τα βιοκαύσιμα βρίσκονται σε πειραματικό ή πρώιμο στάδιο εφαρμογής.

Έτσι, η τρέχουσα «πράσινη» απάντηση βασίζεται σε:

  • Οικονομίες κλίμακας – πλοία μεγαλύτερης χωρητικότητας με χαμηλότερη κατανάλωση ανά μονάδα φορτίου.
  • Μείωση βάρους – χαρακτηριστικό παράδειγμα τα ταχύπλοα Aero της Attica στον Σαρωνικό.
  • Οι κινήσεις των μεγάλων παικτών
  • Οι ισχυρότεροι όμιλοι έχουν ήδη προχωρήσει σε σχέδια ανανέωσης:

Attica Group – Συμφωνία με τη Stena RoRo για μακροχρόνια ναύλωση δύο πλοίων μήκους 200 μέτρων, που θα ναυπηγηθούν στην Κίνα, καθώς και Μνημόνιο Συνεργασίας με την ONEX για ναυπήγηση νέων πλοίων.

Όμιλος Grimaldi – Μινωικές Γραμμές – Νέο ναυπηγικό πρόγραμμα, με δύο πλοία προοριζόμενα για την ελληνική ακτοπλοΐα. Τον Ιούλιο 2025, ο όμιλος παρέλαβε το πρώτο από δέκα νέα πλοία τύπου Pure Car & Truck Carrier (PCTC) από κινεζικά ναυπηγεία, χωρητικότητας 9.000 CEU και δυνατότητας χρήσης αμμωνίας.

Οι μικροί στην άκρη

Οι μικρότερες ακτοπλοϊκές εταιρείες, που δραστηριοποιούνται κυρίως σε άγονες γραμμές και μικρές ενδονησιωτικές συνδέσεις, βρίσκονται αντιμέτωπες με σοβαρή χρηματοδοτική ασφυξία. Οι τράπεζες εμφανίζονται απρόθυμες να δανειοδοτήσουν μικρές επιχειρήσεις χωρίς ισχυρή κεφαλαιακή βάση και εταιρική διακυβέρνηση.

Η συνέπεια είναι ότι το χάσμα ανάμεσα σε μεγάλους και μικρούς παίκτες διευρύνεται. Οι πρώτοι σχεδιάζουν και παραγγέλνουν νέα πλοία, ενώ οι δεύτεροι συνεχίζουν να λειτουργούν με στόλους μεγάλης ηλικίας, με αυξημένο κόστος και μειωμένη ανταγωνιστικότητα.

Η ανανέωση του στόλου της ελληνικής ακτοπλοΐας δεν είναι πλέον επιλογή – είναι μονόδρομος. Ο τεχνολογικός μετασχηματισμός, η περιβαλλοντική συμμόρφωση και η εξασφάλιση χρηματοδότησης αποτελούν τρεις ταυτόχρονες προκλήσεις που ο κλάδος καλείται να διαχειριστεί. Όσο η έρευνα για εναλλακτικά καύσιμα συνεχίζεται, οι αποφάσεις που θα ληφθούν την επόμενη πενταετία θα κρίνουν αν η ελληνική ακτοπλοΐα θα παραμείνει σύγχρονη και ανταγωνιστική ή αν θα μείνει πίσω, εγκλωβισμένη σε έναν στόλο του χθες.

Πληροφορίες από: https://www.newmoney.gr

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος – Δημοτική Επιτροπή: Συνεδρίαση (02/09) με 13 θέματα και τον .. Προφήτη Ηλία στο προσκήνιο

Στις 12:00 το μεσημέρι στο Δημοτικό Κατάστημα – Αναλυτικά τα θέματα της ημερήσιας διάταξης.

«E-Kouros»: Παράταση έως 19 Σεπτεμβρίου για τις αιτήσεις , τι ισχύει για τα ερασιτεχνικά σωματεία

Ολιγοήμερη παράταση έδωσε το Υπουργείο Αθλητισμού για την ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων εγγραφής και επικαιροποίησης στο Μητρώο 2025.

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Διακοπή ρεύματος το πρωί της Τρίτης 2 Σεπτεμβρίου, δείτε τις περιοχές

Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοίνωσε προγραμματισμένη διακοπή ηλεκτροδότησης λόγω τεχνικών εργασιών σε κεντρικές περιοχές της Χώρας Νάξου.

Νάξος: Διαδικτυακή επίθεση από Ισραηλινούς στη «Ταβέρνα Αξιώτισσα»

Μετά το επεισόδιο της 25ης Αυγούστου, το εστιατόριο δέχεται συντονισμένη επίθεση με fake reviews από το εξωτερικό, ενώ ο ιδιοκτήτης καταγγέλλει έλλειψη προστασίας από την Google.

Ενοποιούνται φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα, έρχεται το νέο πιστοποιητικό οικονομικής ενημερότητας

Μέχρι το τέλος του 2025 η νέα ψηφιακή πλατφόρμα θα εκδίδει ένα ενιαίο πιστοποιητικό που θα διευκολύνει πολίτες και επιχειρήσεις στις συναλλαγές τους.

Ο ΑΠΑΣ Νάξου ενισχύθηκε με τον Ευγένιο Σεργιένκο, όλες οι κινήσεις στο ρόστερ

Ο 31χρονος forward με εμπειρία από Ελλάδα και εξωτερικό έρχεται στα Φανάρια για να δώσει ύψος και ποιότητα στη γραμμή των ψηλών.

Διαψεύδει τις φήμες παραίτησης ο Δήμαρχος Σύρου, Αθανασίου: “Θα ολοκληρώσουμε την πενταετία”

Με επίσημη ανακοίνωση ο Αλέξανδρος Αθανασίου βάζει τέλος στα σενάρια αποχώρησης και καλεί τους δημότες σε ενότητα για την πρόοδο του νησιού.

Τμήμα Αθλητισμού Πολιτισμού Δήμου Θήρας: «Ένα σακί τραγούδια» στην Οία

Η Οία υποδέχεται το μουσικό οδοιπορικό «Ένα σακί τραγούδια» με ήχους από κάθε γωνιά του Ελληνισμού

Γιώργος Λεονταρίτης: Μια νέα σελίδα για τη δημόσια υγεία στις Κυκλάδες

Η Ογκολογική Μονάδα του Νοσοκομείου Σύρου, χάρη στη δωρεά του Αντώνη Κομνηνού, ενώνει επιστήμη και ανθρωπιά

Σεισμός 6 Ρίχτερ στο Αφγανιστάν – Τουλάχιστον 622 νεκροί και 1.500 τραυματίες

Χάος και καταστροφή στην Τζαλαλαμπάντ και την επαρχία Κουνάρ – Ολόκληρα χωριά ισοπεδώθηκαν, φόβοι για περαιτέρω αύξηση των θυμάτων.

Εκτακτο: Τροχαίο στο δρόμο προς το αεροδρόμιο της Νάξου

Αυτοκίνητο κατέληξε σε τάφρο στον δρόμο Χώρας – Αεροδρομίου. Σώα η οδηγός, νέα ερωτήματα για το οδικό δίκτυο της Νάξου.

Ψήφισμα της Τοπικής Οργάνωσης ΝΔ Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για τον θάνατο του Ιωάννη Σκάρκου

Η Τοπική Οργάνωση της Νέας Δημοκρατίας αποχαιρετά με συγκίνηση τον πρώην πρόεδρο και ενεργό μέλος της, Ιωάννη Σκάρκο πότε και που θα γίνει η εξόδιος ακολουθία

Νάξος: Η «Αξιώτισσα» απαντά για το επεισόδιο με τους Βρετανούς τουρίστες – «Έσκισαν το αυτοκόλλητο, δεχόμαστε απειλές»

Ο ιδιοκτήτης της ταβέρνας Γιάννης Βάσιλας δίνει τη δική του εκδοχή: οι τουρίστες αποχώρησαν αφού πρώτα προκάλεσαν, ενώ μετά το δημοσίευμα της Daily Mail η επιχείρηση καταγγέλλει μπαράζ συκοφαντιών και απειλών.

Νάξος: Συλλήψεις για παράνομη θήρα – Θανάτωσαν 5 άγρια ζώα εκτός κυνηγετικής περιόδου

Δύο άτομα, 26 και 59 ετών, συνελήφθησαν για θήρευση χωρίς άδεια και κατοχή παράνομου εξοπλισμού.

Νάξος – Δαμαριώνας: “Γιώργος Μπίλης: Ο καλλιτέχνης που τραγούδησε τη ζωή” (video)

Μια βραδιά μνήμης και αγάπης στον Δαμαριώνα για τον άνθρωπο της παρέας και της μουσικής. (video)

Νάξος: «Μαμά με καρότσι σε πόλη αφιλόξενη», η κραυγή αγωνίας μιας νέας μητέρας

Το σχόλιο του Στράτου Φουτάκογλου και η ανοιχτή επιστολή μαθήτριας του που φωτίζει την αδιαφορία για πεζούς, μητέρες και ΑμεΑ

Ρωγμές στο ελληνικό τουριστικό θαύμα: Η Σαντορίνη χάνει έδαφος, η κλιματική κρίση πιέζει

Μετά τα 21,7 δισ. ευρώ που απέφερε ο τουρισμός το 2024, η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με υπερφόρτωση υποδομών, λειψυδρία, στεγαστικό χάος και τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής.

Άδωνις Γεωργιάδης: «Ντροπή για το επεισόδιο στη Νάξο – Οι Εβραίοι πολίτες είναι ασφαλείς στην Ελλάδα»

Σαφή θέση υπέρ των βρετανών τουριστών πήρε ο υπουργός Υγείας, καταδικάζοντας το περιστατικό αντισημιτισμού και μιλώντας για επιλεκτικές «ευαισθησίες» στην ελληνική κοινωνία.

Ασφυξία στο λιμάνι της Νάξου – Μαζική επιστροφή εκδρομέων και το διαχρονικό ζήτημα των υποδομών

Με χιλιάδες ταξιδιώτες να επιστρέφουν, η Νάξος βρέθηκε ξανά αντιμέτωπη με το αδιαχώρητο στο λιμάνι και την ανάγκη για νέο σύγχρονο λιμενικό έργο.

ΑΑΔΕ: Πρόστιμα και 48ωρο «λουκέτο» σε επιχειρήσεις νησιών (Πάρος) για φοροδιαφυγή

Εντατικοί έλεγχοι σε Ρόδο, Πάρο, Χανιά, Ύδρα, Κέρκυρα και Πειραιά αποκάλυψαν περισσότερες από 400 παραβάσεις για μη έκδοση αποδείξεων.