Τρίτη, 26 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΤεχνολογίαΝάξος - Απείρανθος: Μία ακόμη κολόνα του εναέριου έπεσε

Νάξος – Απείρανθος: Μία ακόμη κολόνα του εναέριου έπεσε

|

Μία ακόμη κολόνα από τον εναέριο μεταφοράς σμύριδας, το τεχνολογικό θαύμα της δεκαετίας του 20, έπεσε… Στη θέση “Βουνό” στην Απείρανθο – δείτε φωτό 

«Όταν πέσουν οι πυλώνες όλοι θα στεναχωρηθούμε και θα αρχίζουμε να θυμόμαστε . Φυσικά ιδιωτικές ή συλλογικές πρωτοβουλίες δεν μπορούν να κάνουν τίποτα , δε το επιτρέπει ο νόμος . Οι αρμόδιες υπηρεσίες μάλλον δεν γνωρίζουν ούτε καν την ύπαρξη του μνημείου. Και τι απομένει; Η μέρα που ο εναέριος θα είναι ένας σωρός παλιοσίδερα απλωμένος στις παϊδες της Αμμόμαξης» . Αυτό είχε σχολιάσει κάποιος φίλος της ιστοσελίδας στο άκουσμα ότι έπεσε τον Γενάρη του 2018 πυλώνας του εναέριου μεταφοράς σμύριδας στην Μουτσούνα… 

Σε μερικά χρόνια γιορτάζει τα 100 χρόνια ζωής.. Και το ερώτημα που τίθεται πλέον είναι “θα έχει μείνει τίποτα όρθιο για να γιορτάσουμε τα 100 χρόνια από την κατασκευή ενός έργου που χαρακτηρίστηκε ως .. τεχνολογικό θαύμα της εποχής του;” Μιλάμε για τον εναέριο μεταφοράς σμύριδας που μετράει εδώ και μερικές ημέρες μία ακόμη απώλεια. Και μάλιστα, τη στιγμή που θεωρητικά τα ορυχεία σμύριδας είναι σε κατάσταση ύπνωσης (σ.σ. δεν άνοιξαν φέτος), έχουν γίνει καταγγελίες και αναφορές στη Βουλή για το θέμα του εναέριου και το περασμένο καλοκαίρι όταν είχαμε την αποκάλυψη του μνημείο σμυριδεργάτη από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, δόθηκε η υπόσχεση ότι το πακέτο που ακούει στο όνομα “σμύριδα – υποδομές – εγκαταστάσεις” θα ξανανιώσουν κάτω από τις φτερούγες της Προεδρίας της Δημοκρατίας.. 

Ας δούμε όμως τις τελευταίες εξελίξεις όπως μας τις μεταφέρει ο Ιωάννης Φλώρου Μπαρδάνης μέσα από την προσωπική του ιστοσελίδα στα social media .. Τίτλος της ανάρτησης “Το εναέριο τελεφερίκ μεταφοράς σμύριδος στη Νάξο, υφίσταται καθημερινά ανεπίστρεπτες καταστροφικές φθορές – βλάβες, εξ αιτιας της αδιαφορίας μας”

Και αναφέρει: ” Από τα παλαιότερα χρόνια μέχρι το 1930, η σμύριδα του βουνού του Ζα της Αμόμαξης, μεταφέρονταν στους όρμους του Λυώνα και της Μουτσούνας με γαϊδούρια και μουλάρια, και στην συνέχεια φορτώνονταν στα πλοία για εργοστάσια επεξεργασίας της, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Από το 1930 και μετά η σμύριδα μεταφέρονταν στον λιμένα της Μουτσούνας με το Εναέριο τελεφερίκ μεταφοράς της, που λειτούργησε για περίπου πενήντα χρόνια μέχρι το 1980, τότε που για λόγους ευνόητους διανοίχθηκαν οι αυτοκινητόδρομοι για την μεταφορά της αρχικά στις αποθήκες της Μουτσούνας και στην συνέχεια στις αποθήκες στο Καμπί.
Το έργο του Εναέριου μετά την παύση λειτουργίας του, και μετά από ενέργειες του βουλευτή Νίκου Λεβογιάννη το 1989, χαρακτηρίστηκε από την πολιτεία ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο, αλλά από τότε μέχρι σήμερα 2019, δηλαδή τριάντα χρόνια τώρα δεν έγινε απολύτως τίποτα για την συντήρηση, την προστασία του και την ανάδειξή του.
Έτσι αφημένο αποκλειστικά και μόνον, στην ανύπαρκτη ευσπλαχνία του χρόνου, καταστρέφεται, καταστρέφεται, και έτσι ένα σημαντικό, ιδιαίτερο και μοναδικό έργο, άρρηκτα δεμένο κάποτε με την ζωή των κατοίκων της ορεινής Νάξου, μνημείο του πολιτισμού μας σήμερα, δεν θα υπάρχει αύριο με όσα αρνητικά αυτό συνεπάγεται.
Δυστυχώς οι εκάστοτε δημοτικές αρχές και οι κοινότητες και οι πολιτιστικοί φορείς της ορεινής Νάξου, το παραμέλησαν. Θα ενθυμήστε τις καταστροφές που έγιναν πρόσφατα σε τμήμα του Εναέριου σε περιοχή της Κορώνου.
Αντίστοιχες καταστροφές του μνημείου, προκλήθηκαν από τότε και μετά στην περιοχή του Κακόρυακα, όπου πρόσφατα είχα κάνει ανάρτηση, με φωτογραφίες που έδειχναν την πτώση (κατέβασμα) του συρματόσχοινου προς το έδαφος.
Στην παρούσα ανάρτησή σας παρουσιάζω, φωτογραφικό υλικό από την πτώση κολώνας του Εναέριου στην τοποθεσία «Βουνό» της Απειράνθου. Για μια ακόμη φορά απευθύνω έκκληση προς το Συμβούλιο Κοινότητος Απειράνθου και Κορώνου, τον Α.Π.Σ.«Τα Φανάρια» τον πολιτιστικό σύλλογο του χωριού Κόρωνος καθώς και στους απανταχού Απεραθίτες και Κορωνιδιάτες, σε μια ύστατη προσπάθεια, με ενέργειες προς αρμοδίους, προκειμένου να αποκατασταθούν οι φθορές αν αυτό είναι δυνατόν να γίνει.
Τέλος δε, έχω να πω στους επισκέπτες – εκδρομείς και σε όσους κινούνται κάτω από τα συρματόσχοινα και τα βαγόνια του Εναέριου, τους σταθμούς φόρτωσης και τις στοές των ορυχείων, να αποφεύγουν αυτά τα μέρη, διότι πιστεύω ότι είναι επικίνδυνα για την ζωή τους. Εγώ προσωπικά δεν θα ξαναπεράσω από αυτά τα μέρη.
Ιωάννης Φλώρου Μπαρδάνης 28η Νοεμβρίου, της χρονιάς του 2019, 7:20 μμ”

Το έργο του εναέριου 

Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι την περίοδο 1926-1929, ένα σπουδαίο βιομηχανικό έργο, το πρώτο σημαντικό δημόσιο έργο που εκτελέστηκε στη Νάξο, ο εναέριος σιδηρόδρομος, διαφοροποίησε ριζικά το σύστημα μεταφοράς της σμύριδας και διευκόλυνε τη δουλειά των σμυριδεργατών. Είχε μήκος 9 χλμ από τη Στραβολαγκάδα ως τη Μουτσούνα, και αποτελούνταν από 72 σιδερένιους πυλώνες ύψους από 5 έως και 43 μ., 170 βαγόνια, 2 μηχανές και  7 παρατηρητήρια, ενώ για τη λειτουργία του απαιτούσε από 42 έως και 68 άτομα. Το διπλό κινούμενο συρματόσκοινο που είχε μήκος 8720 μ, ένωνε τους πέντε σταθμούς φόρτωσης του σμυριγλιού με το λιμάνι της Μουτσούνας, και στα χρόνια της λειτουργίας του, από το 1929 μέχρι το 1982, μετέφερε περίπου 340.000 τόνους  σμύριδας.  Μετά το 1982 άνοιξε ο δρόμος και η μεταφορά της σμύριδας γίνεται πλέον με φορτηγά αυτοκίνητα. Στις μέρες μας ο εναέριος έχει χαρακτηριστεί διατηρητέο βιομηχανικό μνημείο και εξακολουθεί να εντυπωσιάζει με τα κτίρια και τις μηχανές του στη Στραβολαγκάδα, τις εγκαταστάσεις φόρτωσης στη Μουτσούνα και τα σκουριασμένα βαγόνια και συρματόσχοινα να αιωρούνται ακόμα πάνω από τα ορυχεία. 

Εμείς τι να πούμε αλήθεια; Οτι έχουμε ακούσει μεγάλα λόγια και υποσχέσεις; Καθημερινά. Από τον Γενάρη του 2018 (για τα πρόσφατα) όταν έπεσε πυλώνας στην Μουτσούνα... Στη συνέχεια είχαμε την παρουσία του κου Παυλόπουλου – Πρόεδρου της Δημοκρατίας – και βέβαια την κατάθεση ερώτηση στη Βουλή από τον κο Συρμαλένιο... Αλλά όσο εσείς είδατε λύση ή έστω μία πρόοδο, άλλο τόσο είδαμε κι εμείς… 

Απλά ντροπή… Στο εξωτερικό ένα τέτοιο έργο θα ήταν ανεκτίμητης αξίας και βάση για δημιουργία μουσείων με μεγάλη επισκεψιμότητα. Εδώ; Απλά να ρημάξει, γιατί είναι του…γείτονα και όχι δικό μας… 

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Κουφονήσια – Σ.Τ.Ε.Κ.: To “αντίο” στον αρχαιολόγο Colin Renfrew

Ο Σύνδεσμος Τουριστικών Επιχειρήσεων Κουφονησίων αποχαιρετά τον αρχαιολόγο Colin Renfrew

Ανάφη: Διάσωση φώκιας, αναμένεται να μεταφερθεί στη Σαντορίνη

SOS από την Ανάφη για τη διάσωση νεογέννητης ορφανής φώκιας

Πρόταση ημέρας: Χοιρινό με σέλινο, πράσα αλλά και χυμό λεμονιού

Μία πρόταση που μοιάζει πιάτο γιορτής αλλά και καθημερινό

Τήνος: Στους 29 τόνους ελαιολάδου η φετινή παραγωγή του δημοτικού ελαιοτριβείου

Ολοκληρώθηκε η φετινή περίοδος λειτουργίας του Ελαιοτριβείου Δήμου Τήνου με 145 τόνους ελιάς

Κουφονήσια: Μεσίστια η σημαία στο νησί για την απώλεια του Sir Colin Renfrew

Μεσίστια για τρεις μέρες η Ελληνική Σημαία στα Κουφονήσια για το θάνατο του Colin Renfrew

Κατερίνα Μονογυιού: “Σπάμε τη Σιωπή, Βάζουμε Τέλος στη Βία κατά των Γυναικών”

Η Βουλευτής Κυκλάδων παρευρέθηκε στο 5ο "Play 2 Win - Celebrity Basketball Game" που διοργάνωσε η W.I.N. Hellas, υπό την αιγίδα του Δήμου Κηφισιάς

Νάξος: Ενοικίαση καταστημάτων στη πόλη της Νάξου

Ενοικιάζονται δύο καταστήματα στη Πόλη της Νάξου ,... δείτε πληροφορίες

Ενδοκυκλαδικά – Αρτεμις: Σύνδεση Σαντορίνη – Σύρος κάθε Τετάρτη, εκτός η Νάξος από το δρομολόγιο

Νέες αλλαγές στα δρομολόγια του "Αρτεμις" έως τέλος του Δεκεμβρίου - Η Σαντορίνη έχει σύνδεση με τη Σύρο κάθε Τετάρτη αντί για Τρίτη - χάνει τη σύνδεση η Νάξος για 2ο δρομολόγιο με τη Σύρο (πίνακας)

Airbne – Ρώμη 2025: Πρόκληση για μονομαχία στο “Κολοσσαίο”

Η εμπειρία προσφέρεται δωρεάν, αλλά οι συμμετέχοντες πρέπει να φροντίσουν οι ίδιοι για τη μετακίνησή τους στη Ρώμη - Χρονοδιάγραμμα

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Νάξος: Το “Blue Star Delos” δεν μπόρεσε να παραμείνει στο λιμάνι, έφυγε νωρίτερα για Πάρο

Το Blue Star Delos το απόγευμα του Σαββάτου δεν μπόρεσε να παραμείνει με ασφάλεια στο λιμάνι της Νάξου

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Blue Star Ferries: Δίωρη καθυστέρηση στην αναχώρηση του “Paros”

Στις 7.30 το απόγευμα θα αναχωρήσει σήμερα (21/11) το Blue Star Paros από τον Πειραιά για το ταξίδι στις Κυκλάδες

MSC: Βάζει στο πρόγραμμα την Σύρο, “βλέπει” τις υποδομές στη Σαντορίνη

MSC: Αντί για τέλη, επενδύσεις σε υποδομές για ανάπτυξη της κρουαζιέρας

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος: Ποια η σχέση των λουκουμάδων με την εορτή της Παναγίας Χρυσοπολίτισσας;

Ο Γιάννης Παπαδόπουλος μας εξηγεί την ιδιαίτερη σχέση που έχουν οι λουκουμάδες με την εορτή της Νάξου, της Παναγίας Χρυσοπολίτισσας