Τρίτη, 5 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠεριβάλλονΝότιο Αιγαίο: Σ' αυτά τα 14 νησιά θα μπουν (τεράστιες) ανεμογεννήτριες

Νότιο Αιγαίο: Σ’ αυτά τα 14 νησιά θα μπουν (τεράστιες) ανεμογεννήτριες

|

Μεταξύ Κυκλάδων και Δωδεκανήσου σε 14 νησιά θα τοποθετηθούν ανεμογεννήτριες – Δείτε ποια είναι και πως επηρεάζεται το φυσικό περιβάλλον – Τι δηλώνουν οι αρμόδιοι φορείς 

Τις προηγούμενες μέρες αρκετοί έμαθαν τη νήσο Κίναρο, λόγω της αναζήτησης της κυρα-Ρηνιώς, μοναδικής κατοίκου της απομονωμένης αυτής νησίδας. Η Κίναρος βρίσκεται μεταξύ των 14 μικρών νησιών σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, για τα οποία υπάρχει αντιπαράθεση σχετικά με την τοποθέτηση ή όχι ανεμογεννητριών στο έδαφός τους. Ολα ξεκίνησαν από το σχέδιο εγκατάστασης τριών Αιολικών Σταθμών Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΣΠΗΕ) συνολικής ισχύος 486 MW, από 106 μεγάλες ανεμογεννήτριες (ύψους 150 έως 198,5 μέτρων) στα νησάκια Κουνούποι, Σύρνα, Πλακίδια, Μεσονήσι, Μεγάλο Σοφράνο, Παχειά Ανάφης, Μακρά, Λιάδι, Κίναρος, Λέβιθα, Οφιδούσσα, Κανδελιούσσα, Περγούσσα, Παχειά Νισύρου, που ανήκουν στους Δήμους Νισύρου, Αστυπάλαιας, Λέρου και Ανάφης.

Η παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια θα μεταφέρεται με υποθαλάσσιο καλώδιο μήκους 245 χιλιομέτρων από τα Λέβιθα στο Δασκαλειό Αττικής (άλλο υποθαλάσσιο καλώδιο μήκους 311 χλμ. θα συνδέει τα 14 νησιά) και στη συνέχεια με υπόγειο καλώδιο θα διοχετεύεται στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας. Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή 71,8 χιλιομέτρων οδικού δικτύου, 14 λιμένων στις νησίδες, κτιρίων και άλλων υποδομών υποστήριξης. Φορέας υλοποίησης είναι η εταιρεία «Κυκλαδικά Μελτέμια Α.Ε.», που ανήκει στον όμιλο Eunice Energy Group.

Το σχέδιο έχει προκαλέσει αντίδραση από περιβαλλοντικές οργανώσεις και επιστημονικούς φορείς, ενώ έχει απορριφθεί στη διαδικασία της διαβούλευσης από τους δύο αρμόδιους Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών τόσο των Κυκλάδων όσο και των Δωδεκανήσων. Οσοι αντιδρούν, υπογραμμίζουν τη μοναδικότητα της συγκεκριμένης υπόθεσης. Οι 14 επιλεγμένες νησίδες αναφέρονται στην επιστημονική κοινότητα ως τα «Γκαλαπάγκος της Μεσογείου», καθώς είναι μεταξύ των τελευταίων καταφυγίων της άγριας ζωής, (σχεδόν) ανεπηρέαστα από την παρουσία του ανθρώπου, ένα μοναδικό φαινόμενο «Κιβωτού» βιοποικιλότητας στη σύγχρονη εποχή.

Σε αυτές τις μικρές απομακρυσμένες νησίδες του Αιγαίου φωλιάζουν αποικίες σπάνιων πουλιών, ενώ αναπτύσσονται και άλλα σπάνια ή/και ενδημικά είδη χλωρίδας και πανίδας. «Για πρώτη φορά ολόκληρο το έργο σχεδιάζεται εντός του πυρήνα προστατευόμενων περιοχών και εξαφανίζει το βασικό χαρακτηριστικό για το οποίο οι νησίδες είναι προστατευόμενες: την απουσία ανθρώπινων δραστηριοτήτων», τονίζει η Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία (ΕΟΕ).

Η έκκληση των ειδικών

Για «φαραωνικό έργο που θα προκαλέσει ανεπανόρθωτη περιβαλλοντική βλάβη και θα αλλοιώσει οριστικά τον χαρακτήρα των νησίδων» μιλά στην «Καθημερινή» η κυρία Ρούλα Τσίγκου, εκ μέρους της ΕΟΕ. «Καλούμε τον πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη και τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωνσταντίνο Χατζηδάκη να αποτρέψουν τη χωροθέτηση ΑΣΠΗΕ στις ανέγγιχτες μέχρι σήμερα νησίδες και να τις διαφυλάξουν ως ένα από τα πολυτιμότερα αποθέματα της παγκόσμιας φυσικής κληρονομιάς», συμπληρώνει.

Ο Φορέας Διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών Κυκλάδων, τονίζει πως «το σχεδιαζόμενο έργο καταστρέφει τον πυρήνα και το προστατευτέο αντικείμενο έξι Ζωνών Ειδικής Προστασίας, χωρίς δυνατότητα αντιμετώπισης ή αντισταθμιστικών μέτρων» και επιφέρει «διαλυτικές συντριπτικές επιπτώσεις εντός δέκα οικοτόπων του Ευρωπαϊκού Δικτύου Natura 2000».

Στον αντίποδα η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) εκτιμά τις συνέπειες στο ανάγλυφο και στη μορφολογία του εδάφους ως «ασθενείς και μερικώς αντιμετωπίσιμες», αναφέροντας πως μετά την ολοκλήρωση των έργων θα καταληφθεί το 4,5% της συνολικής έκτασης των νησίδων. Ακόμα, τονίζεται πως «πρόκειται να εγκατασταθούν ανεμογεννήτριες κατάλληλου τύπου και σε κατάλληλη απόσταση μεταξύ τους έτσι ώστε να αποφευχθεί το φαινόμενο του “ανεμοφράκτη”». Σημειώνεται, πως αρχικά υπήρχε πρόθεση για την τοποθέτηση 138 ανεμογεννητριών σε 23 νησίδες, όμως περιορίστηκε η έκταση «προς αποφυγή πρόκλησης σημαντικών επιπτώσεων στο περιβάλλον».

«Η μεγάλη κλίμακα του έργου επιβάλλεται όχι μόνο από τη βέλτιστη εκμετάλλευση του εξαιρετικά πλούσιου αιολικού δυναμικού του νοτιοανατολικού Αιγαίου, παραμέτρου με έντονα περιβαλλοντικό χαρακτήρα, αλλά και από την ανάγκη υψηλής αξιοποίησης των έργων ηλεκτρικής διασύνδεσης με το δίκτυο της ηπειρωτικής χώρας», αναφέρεται στη μελέτη. Ας σημειωθεί πως τα τρία ΑΣΠΗΕ θα έχουν ισχύ ίση με το 21,11% της εγκατεστημένης ισχύος από το σύνολο των αιολικών σταθμών παραγωγής του διασυνδεδεμένου συστήματος.

Συνολικά, η ΜΠΕ εκτιμά πως «δεν αναμένεται να υπάρξει σημαντική μείωση της έκτασης ή κατακερματισμός των τύπων οικοτόπων, ή υποβάθμιση της φυσικότητας και της αντιπροσωπευτικότητάς τους και δεν αναμένεται να επηρεαστεί ο βαθμός διατήρησης της δομής και των οικολογικών λειτουργιών των τύπων οικοτόπων και των ειδών χλωρίδας και πανίδας εντός των παρακάτω περιοχών Natura 2000 λαμβάνοντας υπόψη και τα μέτρα αντιμετώπισης που προτείνονται».

Οσον αφορά τη διαδικασία αδειοδότησης, η έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και της μελέτης ειδικής οικολογικής αξιολόγησης εκκρεμεί, ενώ πολλοί αρμόδιοι φορείς δεν έχουν εκφέρει γνώμη. Με πρόσφατη απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου «ζητεί από την κυβέρνηση και κάθε εµπλεκόµενο φορέα, να ανασταλούν οι οποιεσδήποτε αδειοδοτήσεις και εργασίες για τα αιολικά πάρκα, µέχρι να γίνει ένα ειδικό χωροταξικό σχέδιο προκειµένου να υπάρχει µια δίκαιη, εύλογη και αποδεκτή, έπειτα από διαβούλευση, χωροθέτηση των αιολικών πάρκων που επιχειρούνται να εγκατασταθούν στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου».

Από την πλευρά του το ΓΕΕΘΑ στη γνωμοδότησή του σημειώνει πως «δεν συμφωνεί με την εγκατάσταση των αιολικών πάρκων στις θέσεις Λιάδι, Κανδελιούσσα, Κουνούποι, Μεσονήσι, Πλακίδα, Περγούσσα και Παχειά Νισύρου για θέματα εθνικής ασφάλειας, καθώς και ασφάλειας ναυσιπλοΐας». Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας σημειώνει πως «από αεροναυτικής πλευράς δεν έχουμε αντίρρηση, με την προϋπόθεση ότι οι εν λόγω ανεμογεννήτριες θα σημανθούν για ημέρα και νύχτα». Η υποχρέωση αυτή όμως αντίκειται σε προτάσεις για αποφυγή δυνατού φωτισμού, έτσι ώστε να περιοριστεί η όχληση των πουλιών.

Τα Λέβιθα και η Κίναρος

Αμέσως μετά την Πρωτοχρονιά την επικαιρότητα απασχόλησε η ανεύρεση της κυρα-Ρηνιώς στην Κίναρο, από το πλήρωμα ελικοπτέρου της Πολεμικής Αεροπορίας που έσπευσε στο νησάκι, καθώς η μόνη (και μόνιμη) κάτοικός του δεν είχε δώσει σημείο ζωής για μερικές μέρες λόγω βλάβης που σχετιζόταν με το δορυφορικό της τηλέφωνο. Ετσι έγινε ευρέως γνωστό πως στην Κίναρο (μία νησίδα μεταξύ Αμοργού και Λέρου-Καλύμνου) υπάρχει μία κάτοικος, η κυρία Ρηνιώ Κατσοτούρχη, ηλικίας 74 ετών. Στο διπλανό νησάκι Λέβιθα ζει η οικογένεια Καμπόσου, με παρουσία από 3-5 ατόμων ανάλογα με την εποχή. Η ύπαρξη κατοίκων είναι γνωστή στους ιστιοπλόους ή άλλους ταξιδιώτες με σκάφη, καθώς ειδικά στα Λέβιθα υπάρχει και δυνατότητα εξυπηρέτησης από την οικογένεια Καμπόσου. Η παρουσία κατοίκων στις νησίδες έχει ιδιαίτερη σημασία από κοινωνική και γεωπολιτική άποψη. Στο σχεδιαζόμενο έργο αιολικής ηλεκτροπαραγωγής όμως χαρακτηρίζονται ακατοίκητες νησίδες και τα Λέβιθα και η Κίναρος, παρότι είναι γνωστή η κατοίκησή τους εδώ και χρόνια.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Διαδικτυακά εργαστήρια για γονείς με θέμα την εφηβεία από τον “Θησέα Κυκλάδων”

Οι ενδιαφερόμενοι γονείς μπορούν να συμμετέχουν σε ένα ή/και περισσότερα από τα αυτοτελή πρωινά ή/και απογευματινά εργαστήρια.

Πανεπιστήμια: Περίπου 300.000 οι αιώνιοι φοιτητές που αναμένεται να διαγραφούν

Πιερρακάκης: Περίπου 300.000 οι επικείμενες διαγραφές αιώνιων φοιτητών

Σέριφος: Εγκρίθηκε το ευρωπαϊκό πρόγραμμα “CERV L Democracy”

Επιτυχής συνεργασία του Δήμου Σερίφου με τη σύμβουλο ευρωπαϊκών προγραμμάτων Έφη Αναστασοπούλου

Seajets: Έφτασε στην Ελλάδα το νέο ταχύπλοο MAX

Έφτασε στην Ελλάδα το νέο ταχύπλοο MAX της Seajets - Βρίσκεται στη Σαλαμίνα, ποιοι το έφεραν

Μύκονος – Λιμενικό Ταμείο: Διαγωνισμός συντήρησης κρηπιδώματος του Παλιού Λιμένα

Διαγωνισμός συντήρησης κρηπιδώματος του Παλιού Λιμένα Μυκόνου από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο

Γ. Χατζημάρκος: “Η πριμοδότηση της εντοπιότητας στις προσλήψεις του δημόσιου τομέα, ήταν αίτημα μας για πολλά χρόνια”

Ο Περιφερειάρχης αναλύει τους λόγους για τους οποίους αυτή η απόφαση είναι εξαιρετικά σημαντική

Αμερική: Εφυγε από τη ζωή σε ηλικία 91 ετών ο μουσικός Quincy Jones

Ο Jones έγινε ευρύτερα γνωστός για τα άλμπουμ Off the Wall, Thriller και Bad του Μάικλ Τζάκσον

Νέα Υόρκη: Ο Σύλλογος Αμοργού τίμησε τον π. Θωμά Συνοδινό

Ο π. Θωμάς Συνοδινός κατέχει θέση συμβούλου στο Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, ενώ έχει τιμηθεί από την Εκκλησία της Ελλάδος, και την Πολιτεία σε μια αναγνώριση της προσφοράς, των ικανοτήτων αλλά και της ακούραστης διακονίας του.

Νάξος – Σύλλογος Προστασία Άγριας Ζωής: Ανέλαβε την περίθαλψη τραυματισμένης Λασποσκαλίδρας

Η ανακοίνωση του Συλλόγου Προστασίας Αγριας Ζωής για την τραυματισμένη Λασποσκαλίδρα αλλά και για τα παρυδάτια πτηνά (english)

Τι κάνει ο Άκης Πετρετζίκης στη Νάξο;

Το "Akis’ Food Tour" ξεκινά το πιο γευστικό ταξίδι του από τη Νάξο

Εκτακτο: Νεκρός σε τροχαίο ο μουσικός Φίλιππος Ρούσσος

Νεκρός σε τροχαίο στο Κορωπί ο μουσικός Φίλιππος Ρούσσος

Ιος: “Πράσινο” φως για νέο ξενοδοχείο

Εγκρίθηκε έργο για νέο ξενοδοχείο στην Ίο

Ακτοπλοϊα – Σεπτέμβριος: Σαντορίνη και Μύκονος έκλεψαν την παράσταση (στατιστικά)

Ο Σεπτέμβριος αποδείχτηκε ιδιαίτερα .. καυτός για τα νησιά των Κυκλάδων

ZanteFerries: Το μεσημέρι της Τετάρτης αναχωρεί από Πειραιά το “Σολωμός”

Διαμόρφωση δρομολογίου για το "Σολωμός" (πίνακας)

Μ. Χατζόπουλος (Naxos Vibe): «Θέλουμε ο ιδιοκτήτης να αισθάνεται ότι το ακίνητό του είναι στα καλύτερα χέρια»

Συνέντευξη με τον Μιχάλη Χατζόπουλο, ιδιοκτήτη του Naxos Vibe, που ασχολείται με τη διαχείριση πολυτελών ακινήτων και βιλών στη Νάξο

Νάξος – Δ. Λιανός: “Εργα που θα συμβάλουν καθοριστικά στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων”

Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων: Ένα βήμα μπροστά στον αθλητισμό - Τι δηλώνει ο Δήμαρχος Δημήτρης Λιανός

Κρήτη: Δύο πλοία που έγραψαν ιστορία, το Kriti I και το Kriti II ετοιμάζονται για διάλυση (video)

Γράφεται αυτές τις ημέρες ο επίλογος για δύο πλοία που έγραψαν ιστορία στο Αιγαίο (video)

Blue Star Chios: “Ανοιχτά” τα χειμερινά δρομολόγια για Ανάφη, γνωστά και τα καλοκαιρινά δρομολόγια του …Delos

Διαθέσιμα τα χειμερινά δρομολόγια του Blue Star Chios και του Blue Star Delos για το καλοκαίρι με προορισμό την Ανάφη

Νάξος – Καιρικές Συνθήκες: Δεύτερη σερί χρονιά χωρίς ίχνος βροχόπτωσης ο Οκτώβριος

Το ...χειρότερο ξεκίνημα υδρολογικού έτους από το 2018 για τη Νάξο - Αλλάζει ο Νοέμβριος; Η εικόνα των στοιχείων μέσα από τους .. αριθμούς