Οι Καλύμνιοι ψαράδες αποδεικνύονται άσοι στο ψάρεμα τόνου… Και ο καπετάν Νίκος με το “Ανάσταση” έφεραν σήμερα στο λιμάνι της Νάξου τόνους βάρους 1,5 τόνοι και ο μεγαλύτερος ήταν μόλις … 2,17 μέτρα και 153 κιλά – Νίκος Μακαρούνας ” έχουμε σηκώσει και μεγαλύτερα ψάρια, μετά από πέντε μήνες καραντίνας βγήκαμε στο πέλαγος αλλά ψαρεύουμε χωρίς να ξέρουμε τιμή”
“Του κυνηγού και του ψαρά το πιάτο, δέκα φορές είναι αδειανό και μια φορά γεμάτο….” Που την θυμηθήκαμε την έκφραση αυτή ε; Μα πολύ απλά γιατί σήμερα στο λιμάνι της Νάξου έφτασε το “Ανάσταση”, ένα αλιευτικό από την Κάλυμνο που μας εντυπωσίασε με το φορτίο του… Τι ήταν; Ξιφίες και τόνοι… Μάλιστα, ένας εξ αυτών ήταν ούτε λίγο , ούτε πολύ δύο μέτρα (!!!)
Κι εάν νομίζετε ότι είναι ρεκόρ, ας κάνουμε ένα ταξίδι στο χρόνο… Και να γυρίσουμε σελίδα στο ημερολόγιο φτάνοντας στα τέλη Απριλίου του 2019. Οταν το αλιευτικό “Κάλυμνος”, της οικογένειάς Μακαρούνα, ξεκίνησε να παρουσιάζει εκείνο το βράδυ 23ης Απριλίου το φορτίο του… Κι όταν έκανε την εμφάνισή του ένας τόνος μήκους 2.74 μέτρων και βάρους 288 κιλών, όλοι ξέσπασαν σε χειροκροτήματα… Χαρούμενοι οι ψαράδες που ήταν στο αλιευτικό, έκπληκτοι οι λιμενικοί που κλήθηκαν να προχωρήσουν στα διαδικαστικά της αρχειοθέτησης, αλλά και οι ντόπιοι που επιστρατεύτηκαν ώστε να μεταφερθεί το ψάρι – γίγας με φορτηγό στο ψυγείο και από εκεί στον τόπο προορισμού του.. Μαζί και μικρότερα άλλα ψάρια, είτε ξιφίες είτε τόνοι (όταν λέμε για μικρότερα, εε ανάλογα με το γίγαντα της παρέας)….
Σήμερα το μεσημέρι λοιπόν, είχαμε το αλιευτικό “Ανάσταση” με καπετάνιο τον Νίκο Μακαρούνα, ξάδελφο του ιδιοκτήτη και καπετάνιου του “Κάλυμνος”… Μας το υπενθύμισε όταν επικοινωνήσαμε μαζί του για να μας πει για την εντυπωσιακή ψαριά…Α τι είχε η σημερινή ψαριά; Είπαμε έναν τόνο μήκους 2,17 μέτρων και βάρους 153 κιλών (!!) ως το ξεχωριστό πιάτο σ’ αυτό το ξεχωριστό φορτίο. Ξιφίες και βέβάια τόνοι. Σύνολο στα 1,5 τόνους. Οχι κι άσχημα ε; Το αλιευτικό άδειασε, τα ψάρια μπαίνουν στο ψυγείο και ετοιμάζονται για την Ιαπωνία, για να γίνουν σούσι… Και τα στελέχη του Λιμενικού για μία ακόμη φορά έκαναν το καθήκον τους με ακρίβεια…
Καπετάν Νίκος: “Εχουμε πιάσει και μεγαλύτερα”
Τι μας λέει όμως ο καπετάν – Νίκος; “Μην με μπερδεύετε με τον ξάδελφό μου… Αυτός έχει το “Κάλυμνος” και είχε πιάσει το μεγάλο ψάρι που λέτε όλοι… Να πω την αλήθεια έχουμε πιάσει κι εμείς. Αλλωστε, είμαστε οικογένεια και ακολουθούμε όλοι το επάγγελμα του ψαρά. Η Κάλυμνος είναι ένας μεγάλος βράχος. Δεν είναι όπως η Νάξος… Το μεγαλύτερο που έχουμε σηκώσει είναι στα 340 κιλά, ενώ παλαιότερα (την περασμένη δεκαετία) και στα νερά της Κύπρου είχαμε πιάσει ακόμη και περίπου 500 κιλιά τόνο, μόνο που δεν μπορέσαμε ποτέ να τον σηκώσουμε… Δεν άντεξε το καϊκι”…
Πως όμως είναι η …σεζόν; “Μετά από πέντε μήνες καραντίνας, βγαίνουμε και πάλι στα νερά. Επίσημα το ψάρεμα, έχει ξεκινήσει από τα μέσα Μάρτη αλλά πως να βγεις να ψαρέψεις από τη στιγμή που οι έμποροι σε Ισπανία, Ιταλία και Ιαπωνία ουσιαστικά είναι κλειστοί… Αυτή η ψαριά που είδαμε ήταν δύο ημερών. Είναι η 3η φορά που ερχόμαστε στη Νάξο και θα ξαναρθούμε σύντομα. Εξι μέρες τώρα ψαρεύουμε. Αλλά οφείλουμε να σας πούμε ότι κινούμαστε στα …βαθιά και χωρίς πυξίδα”...
Οταν τον ρωτάμε τι εννοεί, ο καπετάν Νίκος (μαζί με άλλα τρία άτομα, οι δύο συγγενείς του, ο 3ος είναι στη …παρέα σχεδόν 25 χρόνια) μας απαντάει “δεν έχει καθοριστεί ακόμη η τιμή των ψαριών. Οπότε εμείς ψαρεύουμε χωρίς να ξέρουμε τι θα πληρωθούμε. Πέρυσι, η τιμή ήταν καλή για τα ψάρια με καλή ποιότητα, φέτος όμως; Να σκεφτείτε ότι δεν έχουν βγει όλα τα σκάφη από την Κάλυμνο για ψάρεμα. Ουσιαστικά, τώρα ξεκινάμε”…
Ο καπετάν Νίκος μας ενημέρωσε ότι λόγω της καραντίνας τα επόμενα χρόνια θα δούμε περισσότερα ψάρια στις θάλασσες μας καθότι δεν υπήρχε ψαριά αυτό το χρονικό διάστημα και έτσι τα μικρότερα ψάρια είχαν την δυνατότητα να μεγαλώσουν… Και βέβαια εδώ να σημειώσουμε ότι πρόσφατα, το “Ανάσταση” βραβεύτηκε από τον ΟΣΠΑ (Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Αλιείας) ως το πιο τυπικό όσον αφορά τη γραφειοκρατία σκάφος… Σε μία εποχή, όπου όλοι θέλουμε να ξεφεύγουμε και λίγο από τα γρανάζια της γραφειοκρατίας, υπάρχουν κάποιοι που είναι απόλυτα τυπικοί….
Στο δρόμο για Ιαπωνία
Εμείς να αναφέρουμε ότι μιλάμε για τον ερυθρό τόνο blue fin tuna (γαλάζόπτερο) και διαθέτει κόκκινο χρώμα το κρέας του σε αντίθεση με άλλα ψάρια που έχουν λευκό κρέας… Οι τόνοι έχουν σώμα υδροδυναμικό και συμπαγές και μπορούν να φτάσουν σε μεγάλες ταχύτητες, μέχρι 70 χιλιόμετρα την ώρα, ενώ το βάρος τους μπορεί να φτάσει ακόμη και στα 450 κιλά (!!!)
Τα ψάρια αυτά αλιεύονται σε όλες τις θάλασσες του κόσμου, με αποτέλεσμα αρκετά είδη να βρίσκονται στο χείλος της εξαφάνισης από την υπεραλίευση και την παράνομη αλιεία. Ο κόκκινος τόνος, το μεγαλύτερο είδος τόνου, κινδυνεύει με εξαφάνιση. Ο κόκκινος τόνος θεωρείται εκλεκτός μεζές στην Ιαπωνία, όπου καταναλώνεται ωμός ως σούσι. Στη Μεσόγειο η αλιεία τους γίνεται συνήθως με κυκλωτικά δίκτυα (γριγρι). Οι τόνοι που αιχμαλωτίζονται σε αυτά τα δίκτυα στη συνέχεια οδηγούνται σε φάρμες πάχυνσης ώστε να μεγαλώσουν και το κρέας του να αποκτήσει μεγάλη περιεκτικότητα σε λίπος