Οι μαθητές του ΓΕΛ Τραγαίας που πήραν μέρος στο πρόγραμμα της ΚΕ Συνόδου της Βουλής των Εφήβων – Οι εργασίες που κατέθεσαν…
Το Γενικό Λύκειο Τραγαίας Νάξου, συμμετέχοντας σταθερά στο πρόγραμμα της προετοιμάστηκε και φέτος για τις εργασίες της ΚΕ΄ συνόδου που θα πραγματοποιηθούν διαδικτυακά, σύμφωνα με την απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπή του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία. Το Λύκειο Τραγαίας επιλέχθηκε με βάση μικτά κριτήρια μαζί με άλλα 299 ελληνικά σχολεία, για να πάρει μέρος στις σχετικές διαδικασίες.
Το φετινό εκπαιδευτικό πρόγραμμα φέρει τον τίτλο «Βουλή των Εφήβων-Βήματα δημοκρατίας: Κάνοντας πράξη τη συμμετοχή». Βασικοί στόχοι του προγράμματος είναι η εξοικείωση των εφήβων με τις αρχές και τις αξίες της δημοκρατίας, με τον τρόπο λειτουργίας και τον ρόλο του Κοινοβουλίου, η άσκηση δημοκρατικών πρακτικών και η ενεργοποίηση των εφήβων για θέματα που απασχολούν το σχολείο, την κοινότητα αλλά και την ευρύτερη κοινωνία. Η προσωπική έκφραση, η δημιουργικότητα, ο προβληματισμός, ο διάλογος και η συμμετοχή αποτελούν τους βασικούς πυλώνες της διαδικασίας ολοκλήρωσης των εργασιών.
Το πρόγραμμα, εντασσόμενο στην εκπαιδευτική διαδικασία από το σχολικό έτος 2018-2019, στηρίζεται στη συγκρότηση μαθητικών ομάδων που εργάζονται πάνω σε θέματα της δικής τους επιλογής, κάτω από την ομπρέλα του γενικότερου θέματος που ορίζεται στην αρχή της σχολικής χρονιάς. 300 έφηβοι βουλευτές από την Ελλάδα και ελληνικά λύκεια του εξωτερικού συμμετέχουν ενεργά.. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με τη διεξαγωγή της Συνόδου μέσα στο καλοκαίρι και μετά το πέρας των μαθημάτων.
Συγκεκριμένα το θέμα που ορίστηκε για το σχολικό έτος 2019-2020 και 2020-21 είναι «Το περιβάλλον, ο τόπος μου, ο κόσμος μου». Οι εργασίες που διακόπηκαν εξαιτίας των έκτακτων συνθηκών την περσινή σχολική χρονιά συνεχίστηκαν και ολοκληρώθηκαν φέτος. Οι ομάδες συμμετοχικής δράσης δούλεψαν πάνω στις εξής θεματικές ενότητες: 1. περιβάλλον και εκπαίδευση, 2. περιβάλλον και πολιτισμός, 3. περιβάλλον και άνθρωποι που μετακινούνται, 4. περιβάλλον και νέες τεχνολογίες, 5. περιβάλλον και κοινωνικές ανισότητες, 6. φυσικό περιβάλλον. Στο πρόγραμμα πήραν μέρος μαθητές και μαθήτριες της Α΄ και Β΄ τάξης, όπως προβλέπεται.
Το Λύκειο Τραγαίας ακολουθώντας τους δικούς του ρυθμούς, όπως και τα υπόλοιπα σχολεία, υλοποίησε τα βήματα λειτουργίας των ομάδων που ορίστηκαν από τη Βουλή των Εφήβων, η οποία είχε μια σχέση συνεχούς επικοινωνίας και ανατροφοδότησης με τα σχολεία. Ας σημειωθεί ότι και κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης τα μέλη των ομάδων εργάστηκαν για το πρόγραμμα. Δεσμεύτηκαν για τη συμμετοχή τους, προέβησαν σε αρχικές διερευνητικές συζητήσεις, γνωρίστηκαν καλύτερα, προσέγγισαν σημαντικές έννοιες, διεξήγαγαν έρευνα, αξιοποίησαν το υλικό τους και έδωσαν τελική μορφή στις εργασίες τους. Πέρυσι και πριν την πανδημία, το σχολείο μας υλοποίησε εξωστρεφή δράση πραγματοποιώντας συνάντηση με εκπρόσωπο του Συλλόγου προστασίας άγριας ζωής της Νάξου. Στην τελική φάση του προγράμματος το σχολείο μας όρισε την εκπρόσωπό του για την ΚΕ΄ Σύνοδο.
Οι ομάδες του σχολείου μας παρήγαγαν το παρακάτω έργο κατά τη διάρκεια των δύο σχολικών ετών σε σχέση με το περιβάλλον: βίντεο και παρουσίαση με τις φυσικές ομορφιές της Νάξου, κείμενα και παρουσιάσεις για διάφορα θέματα όπως σχέση εκπαίδευσης και περιβάλλοντος, κοινωνικές ανισότητες και εκμετάλλευση των φυσικών πόρων, κίνδυνοι που ελλοχεύουν για το περιβάλλον της Νάξου, όπως το βουνό «Κόρωνος», χλωρίδα της Νάξου-απειλές και προστασία, περιβάλλον και τεχνολογία-ανεμογεννήτριες στη Νάξο, περιβάλλον και πολιτισμός-Αποκριάτικα δρώμενα Νάξου. Επίσης έγραψαν σενάριο θεατρικού έργου για το περιβάλλον. Οι εργασίες παρουσιάστηκαν στην ολομέλεια των τμημάτων και προέκυψε γόνιμος διάλογος.
Οι μαθητές που έλαβαν μέρος: Για το θέμα της διαχείρισης των υδάτινων πόρων τις εργασίες υπογράφουν οι μαθήτριες: Ελένη Βαθρακοκοίλη Ελένη, Λιανή Βασιλάκη, Πετρούλα Θεολογίτου, Μεριλίνα Ιωάννου και Μαριάννα Καλκάνη. Για τις φυσικές ομορφιές της ορεινής Νάξου μιλούν και γράφουν οι: μαθητές του ΓΕΛ Τραγαίας Νάξου, Κυριάκος Ισπανόπουλος, Αγαπητός Ανδρής και Κωνσταντίνος Κορρές. Και για τα υπόλοιπα θέματα ασχολήθηκαν οι μαθητές: Νικόλας Κοττάκης, Κώστας Δέτσης, Βούλα Κώτσου, Αντώνης Απειρανθίτης, Χρήστος Μαγκανάρης και Φώτης Κάβουρας.
Η Σιδερή στη Βουλή των Εφήβων
Στην ΚΕ’ Σύνοδο της Βουλής των Εφήβων που πραγματοποιήθηκε φέτος διαδικτυακά στα μέσα Ιουλίου, συμμετείχε ως τακτικό μέλος η μαθήτρια του σχολείου μας Μαργαρίτα Σιδερή η οποία επικοινώνησε με παιδιά από τα άλλα σχολεία καθώς συμμετείχαν άλλοι 299 μαθητές και μαθήτριες. Αφού γνωρίστηκαν μεταξύ τους, αντάλλαξαν απόψεις σχετικά με τα θέματα που τους απασχόλησαν στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς για τα περιβαλλοντικά προβλήματα και τις λύσεις που μπορούν να δοθούν σε αυτά, παρακολούθησαν πολιτιστικές διαδικτυακές εκδηλώσεις και είχαν μία χρήσιμη και πολύ ουσιαστική επικοινωνία.
Η Μαργαρίτα Σιδερή μιλώντας στη σελίδα naxospress.gr για την εμπειρία της μας είχε αναφέρει ανάμεσα στα άλλα “
“… Παίρνοντας τα πράγματα από την αρχή, η φετινή σύνοδος της Βουλής των Εφήβων με θέμα το περιβάλλον, σε αντίθεση με την περσινή η οποία δεν πραγματοποιήθηκε λόγω πανδημίας, έλαβε χώρα στις 14 με 16 Ιουλίου, διαδικτυακά. Το σχολείο μας, το λύκειο Τραγαίας, με πρωτοβουλία της καθηγήτριάς μας κυρίας Μαρίας Καλτσά, δηλώνει συμμετοχή εδώ και πολλά χρόνια στο πρόγραμμα, στο οποίο συμμετέχουν πολλά σχολεία της Ελλάδας και της Κύπρου. Μόνο, όμως, 300 από αυτά εκλέγονται κάθε χρόνο για να στείλουν τους δικούς τους εκπροσώπους στη Βουλή. Έτσι λοιπόν, είχα την τεράστια τύχη να φοιτώ στο σχολείο κατά την εκλογή του, να δηλώσω υποψήφια και τελικά να εκλεχθώ εκπρόσωπος του Λυκείου Τραγαίας.
Κατά τη διάρκεια της συνόδου, οργανωθήκαμε και συνεργαστήκαμε γόνιμα με υπεύθυνους του προγράμματος και άλλους συμμετέχοντες, εκπαιδευτικούς και μη, συζητήσαμε μαζί τους και μεταξύ μας και προβληματιστήκαμε πάνω στο θέμα του περιβάλλοντος. Επιπλέον, συνδιαλεχθήκαμε με κάποιους ειδικούς και με βουλευτές του ελληνικού κοινοβουλίου, αρμόδιους σε περιβαλλοντικά ζητήματα ή απλώς ενεργούς πάνω στο θέμα, με τους οποίους συζητήσαμε εκτενέστερα για τα σημεία που χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής, ενώ τους θέσαμε και ερωτήματα που μας είχαν γεννηθεί.
Τέλος, “συναντηθήκαμε” με τον ίδιο τον πρόεδρο της Βουλής, κύριο Τασούλα, στον οποίο περιγράψαμε τις εργασίες της συνόδου και στον οποίο καταθέσαμε τις σκέψεις και τους προβληματισμούς που προέκυψαν, καθώς και τα συμπεράσματα στα οποία καταλήξαμε. Το συναίσθημα της τελευταίας ημέρας ήταν μία τεράστια ικανοποίηση και χαρά για τους καινούργιους μου φίλους, για την ευκαιρία να εκφράσω τις δικές μου απόψεις και να ακούσω τις απόψεις των άλλων, για μία τέλεια απεικόνιση της Βουλής των Ελλήνων αλλά και της κοινωνίας, θα έλεγα, αλλά και μία θλίψη και απογοήτευση που κάτι τόσο όμορφο τελείωνε…”.
Υ.γ. Τα ονόματα και οι εργασίες που αναφέρθηκαν παραπάνω είναι μόνο όσες η Βουλή Εφήβων δημοσίευσε. Aς σημειωθεί ότι στο φετινό πρόγραμμα της Βουλής Εφήβων πήραν μέρος όλοι οι μαθητές, – τριες της Β τάξης πραγματοποιώντας δράσεις και ολοκληρώνοντας εργασίες. Επίσης και στο περσινό πρόγραμμα της Βουλής Εφήβων συμμετείχαν όλοι οι μαθητές και μαθήτριες της περσινής Β τάξης και φετινής Γ, απλώς οι εργασίες της συνόδου είχαν ακυρωθεί λόγω covid την άνοιξη του 2020.
Περισσότερες λεπτομέρειες στη σελίδα του Σχολείου