“Καυτοί” διάλογοι και έντονη αντιπαράθεση των ακτοπλόων που δρομολογούν πλοία από τη Ραφήνα προς τις Κυκλάδες – Απειλή του Στεφάνου να σταματήσει τα πρωινά δρομολόγια και να μην έχει πλοία το χειμώνα – Τι απάντησε ο κος Ηλιόπουλος – Αύριο Παρασκευή (21/07) συνάντηση στην Ραφήνα με επαγγελματίες
Ήταν λίγο πολύ αναμενόμενο… Από την αρχή του καλοκαιριού μιλάμε για τη «Ναυμαχία» της Ραφήνας… Για την κόντρα που υπάρχει ανάμεσα σε συμβατικά και ταχύπλοα… Για τη υποβόσκουσα αντιπαλότητα σε επαγγελματικό επίπεδο ανάμεσα στους ακτοπλόους. Οι ..ουδέτεροι και δη από την Άνδρο είχαν σημειώσει ότι αυτοί στο τέλος θα πληρώσουν την όλη διαμάχη. Και δεν αποκλείεται να δικαιωθούν… Κι αυτό γιατί χθες στη διάρκεια της παρουσίας της μελέτης της εταιρείας XRTC για την ακτοπλοΐα η οποία πραγματοποιήθηκε στη Ναυτιλιακή Λέσχη, οι τόνοι ανέβηκαν… Και είχαμε απειλές και αποκαλύψεις. Για τη κίνηση των πλοίων και την μάχη για την επιβίωση… Λέτε να έχουμε εξελίξεις;
Στεφάνου: Σταματάω το πρωινό δρομολόγιο
Όταν ήρθε η ώρα των ερωτήσεων και των τοποθετήσεων τον λόγο πήρε ο Δημήτρης Στεφάνου, Γενικός Διευθυντής της Golden Star Ferries που έχει τρία συμβατικά πλοία στη Ραφήνα και άρχισε ένα μπαράζ λεκτικών αντιπαραθέσεων με την ένταση να ανεβαίνει όσο περνούσε η ώρα: «Απευθύνομαι τόσο στον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλη Σακέλλη όσο και στον γ.γ. του υπουργείου Ναυτιλίας Διονύση Καλαματιανό. Είναι απαραίτητη η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για τα συμβατικά πλοία και για τα ταχύπλοα. Τα συμβατικά είναι οι πυλώνες των νησιών αφού εξυπηρετούν την ανάπτυξή τους 12 μήνες τον χρόνο, κουβαλώντας τις νταλίκες. Το ταχύπλοο το διέπει ειδικό καθεστώς που προβλέπει την 4μηνη δραστηριοποίησή του. Τα ταχύπλοα ήρθαν για να βοηθήσουν τα συμβατικά τους καλοκαιρινούς μήνες που η κίνηση είναι αυξημένη. Ήρθαν για να λειτουργήσουν συμπληρωματικά» και συνέχισε λέγοντας ότι δεν ξέρει αν θα συνεχίσει τα δρομολόγια των πλοίων τον χειμώνα:
«Όμως τα ταχύπλοα πέταξαν στην άκρη τα συμβατικά και μαζεύουν την κρέμα του καλοκαιριού απορροφώντας την επιβατική κίνηση του καλοκαιριού και τον Σεπτέμβρη… άντε γειά. Μην τα είδατε. Δεν ξέρω αν τον χειμώνα θα κάνω δρομολόγια. Μπαίνω μέσα κάθε ημέρα 50.000 ευρώ. Φθάσαμε να κουβαλάμε μόλις 100 επιβάτες την ημέρα το καλοκαίρι. Θέλω τη βοήθεια του υπουργείου Ναυτιλίας και τα ζητώ ταπεινά. Κάναμε μία επένδυση 32 εκατομμυρίων ευρώ για να φέρω πλοίο-στολίδι. Δεν πήγα ούτε στα ναυπηγεία της Κίνας ούτε της Τουρκίας. Ήρθα στην πατρίδα μου και επένδυσα τα λεφτά αυτά. Δεν ζητάω έλεος αλλά τη νόμιμη υποστήριξη του κράτους. Σταματώ το πρωινό δρομολόγιο».
Στο σημείο αυτό έκανε παρέμβαση ο γγ του ΥΝΑ, Διονύσης Καλαματιανός: « Αυτό το θέμα θα τα συζητήσουμε την Παρασκευή. Έχουμε συνάντηση με όλους τους επαγγελματίες της Ραφήνας. Τουλάχιστον το υπουργείο ακούει.»
Αμέσως μετά τον λόγο ζήτησε ο Μάριος Ηλιόπουλος, της εταιρείας Seajets που έχει δρομολογημένα δύο ταχύπλοα στη Ραφήνα, το TeraJet που είναι το μεγαλύτερο ταχύπλοο στον κόσμο και το ParosJet.
«Η ακτοπλοΐα θέλει προϋποθέσεις για να αναπτυχθεί. Σεβασμό και κοινή λογική. Όταν υπάρχει κοινή λογική από του 10 συμφωνούν οι εννέα. Όμως όταν υπάρχει κρίση στους 10 συμφωνούν οι δύο γατί ο καθένας κοιτάζει τα δικά του. Ο κος Στεφάνου πέταξαν μία πέτρα και όποιον πάρει… Πρέπει να υπάρχει όραμα και συνέχεια. Αν τη μία μιλάμε για βοριά και την άλλη για νοτιά θα δημιουργήσουμε πρόβλημα. Επί 27 χρόνια έχουμε προσπαθήσει πολύ. Η ακτοπλοΐα έχει έρθει σε πολύ καλό επίπεδο. Δεν μπορούμε να λέμε ότι ήρθε το ταχύπλοο και μας έκανε ζημιά και η εταιρεία του κυρίου Στεφάνου να κάνει μείωση στην τομή του εισιτηρίου κατά 30%. Όλες οι εταιρείες στο πλαίσιο του ανταγωνισμού έχουν δημιουργήσει συνθήκες ειρήνης. Ας μην πυροδοτούμε τα ο κλίμα. Όχι να σπάμε τις τιμές’.
Οι διάλογοι
Τότε παρενέβη ο Δημήτρης Στεφάνου απευθυνόμενος στον Μάριο Ηλιόπουλο: «Ποιος σπάει τις τιμές; Εξήγησέ μας».
Ο Μ. Ηλιόπουλος απάντησε: «Να μην προκαλούμε. Να κοιτάξουμε το κοινό συμφέρον.»
Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Μιχάλης Σακέλλης σηκώθηκε εκείνη την ώρα και προσπάθησε να ηρεμήσει τα πνεύματα: «Θέματα τα οποία έχουν σχέση με τα προβλήματα της κάθε εταιρείας δεν έπρεπε να συζητιούνται εδώ, κακώς έγινε αυτό».
Ακολούθησε σχόλιο του γγ του ΥΝΑ Διονύση Καλαματιανού με νόημα: «Τώρα ζητάτε την παρέμβαση του υπουργείου.»
Ένας από τους παρευρισκόμενους ακτοπλόους που το άκουσε είπε: «Κάναμε αμήν και πώς να πετύχουμε την απελευθέρωση της ακτοπλοΐας στις ελεύθερες γραμμές εκτός από εκείνες του δημοσίου συμφέροντος και τώρα πάμε να τα μπλέξουμε.»
Ο χάρτης της… Ραφήνας
Στη Ραφήνα είναι δρομολογημένα δέκα επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία.
– Δύο της εταιρείας Seajets του Μάριου Ηλιόπουλου το TeraJet που είναι το μεγαλύτερο ταχύπλοο στον κόσμο και το ParosJet
– Τρία πλοία της Golden Star Ferries των αδελφών Στεφάνου. To «Super ferry 2» το οποίο αγόρασαν από τη Blue Star, το «SuperFerry 1» και το οποίο είναι νεότευκτο και το «SuperRunner» πρώην «Speedrunner IV» το οποίο αγόρασαν από την Aegean Speed Lines συμφερόντων Λεωνίδα Δημητριάδη-Ευγενίδη.
– Τρία πλοία της Fast Ferries του Θεολόγου Παναγιωτάκη: Το «Θεολόγος Π», το «Αικατερίνη Π» και το «Άνδρος»
Σε αυτά πρέπει να προσθέσουμε και τα δύο πλοία που κάνουν το δρομολόγιο για Μαρμάρι, το «Πανόραμα» και το «Εύβοια Σταρ».
Τα προβλήματα για τους επιβάτες συνεχίζονται αφού δέκα πλοία αναχωρούν για τον προορισμό τους μέσα σε μια ώρα. Το ίδιο γίνεται και με τις αφίξεις. Η πολιτεία αδυνατεί να ρυθμίσει καλύτερα τα δρομολόγια, ενώ ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Μιχάλης Σακέλλης επεσήμανε ότι το λιμάνι, όπως είναι σήμερα, δεν θα μπορέσει να εξυπηρετήσει ούτε τα δρομολόγια γα το 2018.