Προσοχή… Αγνωστος επικοινώνησε τηλεφωνικά με επιχειρηματία Μαζικής Εστίασης στη Νάξο και με πρόφαση τη σύναψη συνεργασίας για την καλοκαιρινή περίοδο του ζήτησε προσωπικά δεδομένα και τραπεζικούς λογαριασμούς.. Προσοχη στα τηλεφωνήματα από αγνώστους – Τι συμβουλεύει η Αστυνομία
Η υπόθεση με το “γιατρό” στη Νάξο που πέρυσι είχε καταφέρει να αποσπάσει αρκετά χρήματα από επιχειρηματίες εποχικών επαγγελμάτων σίγουρα δεν θα ξεχαστεί γρήγορα. Πόσο μάλλον ότι μόλις πριν από δύο ημέρες είχαμε μία ανάλογη κίνηση, μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας, που όμως έπεσε στο κενό. Και μπορεί να μην είχε σχέση με τον …γιατρό, όμως προκάλεσε συναγερμό, όχι μόνο στους επιχειρηματίες αλλά και στην Αστυνομία.
Τι συνέβη; Άγνωστος επικαλούμενος ότι είναι ξεναγός, επικοινώνησε με γνωστό επιχειρηματία Μαζικής Εστίασης στη Νάξο και ζήτησε συνεργασία. Τι είδους; Να του φέρνει γκρουπ για φαγητό καθόλη τη διάρκεια της σεζόν. Ζήτησε δε από τον επιχειρηματία να του δώσει τραπεζικό λογαριασμό για να του καταθέσει άμεσα χρήματα (σ.σ. ένα ποσό άνω των 1000 ευρώ για το πρώτο …τραπέζωμα στα μέσα Ιουλίου). Που είναι το παράξενο; Στο γεγονός ότι απαίτησε συγκεκριμένο κρασί που είναι ιδιαίτερα ακριβό και θεωρείται σπάνιο για την τοπική κοινωνία. Ο επιχειρηματίας αρχικά έκανε ότι δέχτηκε, ζήτησε δεύτερο ραντεβού τηλεφωνικό για την συνέχεια της συνεργασίας και στο μεσοδιάστημα έψαξε να βρει το συγκεκριμένο κρασί. Κι εκεί ανακάλυψε ότι και άλλοι επιχειρηματίες (σ.σ. όχι μόνο στη Νάξο) είχαν δεχτεί ανάλογη πρόταση και μάλιστα είχαν πέσει θύμα παγίδας.
Όπως ήταν λογικό στη δεύτερη επικοινωνία, έπεσε άκυρο, υπήρξε ενημέρωση στην υπηρεσία ηλεκτρονικού εγκλήματος και ανακαλύφθηκε ότι το κινητό που χρησιμοποιήθηκε ήταν στην black list της Αστυνομίας… Ο συγκεκριμένος επιχειρηματίας απέφυγε την παγίδα, όμως φοβάται ότι λόγω της κρίσης και του γεγονότος ότι το φετινό καλοκαίρι θα είναι δύσκολο για τους επιχειρηματίες, αρκετοί επιτήδειοι θα επιχειρήσουν να εκμεταλλευτούν την αγωνία για την καθημερινότητα… Και ζητάει απ όλους να προσέχουν αυτού του είδους τις επαφές…
Η έκθεση από την Europol,
Εμείς να σημειώσουμε ότι η Europol, με έκθεση που συνέταξε από κοινού με την Trend Micro, τον Μάρτιο 2019, παρέχει μια επισκόπηση του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί η απάτη στον τομέα των τηλεπικοινωνιών. Υπογραμμίζει ότι η απάτη αυτή καθίσταται εναλλακτική λύση χαμηλού κινδύνου έναντι του παραδοσιακού οικονομικού εγκλήματος. Το μειωμένο κόστος και η αυξημένη διαθεσιμότητα εξοπλισμού hacking σημαίνει ότι αυτό το είδος απάτης είναι σε άνοδο. Το κόστος της απάτης στον τομέα των τηλεπικοινωνιών εκτιμάται ότι ανέρχεται σε 29 δισ. ευρώ ετησίως.
Στην καρδιά της, αυτή η απάτη αφορά την κατάχρηση προϊόντων (κυρίως σταθερών και κινητών τηλεφώνων) ή υπηρεσιών, με σκοπό την παράνομη απόκτηση χρημάτων από έναν πάροχο τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών ή από τους πελάτες του. Ο κύριος στόχος των εγκληματιών είναι να αποκτήσουν πρόσβαση στους λογαριασμούς των πελατών.
Γράφημα: Πέγκυ Βαριτάκη
Οι πιο συνηθισμένες μέθοδοι μπορούν να χωριστούν σε διαφορετικές κατηγορίες που κυμαίνονται από απλές έως εξαιρετικά περίπλοκες απάτες:
Κλήσεις Vishing (συνδυασμός των λέξεων Voice και Phishing). Το Vishing είναι μια τηλεφωνική απάτη στη διάρκεια της οποίας τα θύματα αποκαλύπτουν προσωπικές, οικονομικές ή πληροφορίες ασφαλείας τους ή μεταφέρουν χρήματα στους απατεώνων
Wangiri- Ιαπωνικά για «Ένα κουδούνισμα και παύση κλήσης»- Ένας απατεώνας θα δημιουργήσει ένα σύστημα για να καλέσει έναν μεγάλο πλήθος τυχαίων αριθμών τηλεφώνου. Κάθε κλήση χτυπά μια φορά και στη συνέχεια κλείνει, αφήνοντας μια αναπάντητη στα τηλέφωνα των παραληπτών. Οι χρήστες βλέπουν συχνά την αναπάντητη κλήση και, πιστεύοντας ότι είναι νόμιμη, καλούν τον αριθμό πίσω.
Η Διεθνής Απάτη Διαμοιρασμού Εσόδων (IRSF): Περιλαμβάνει τη μεταφορά χρηματικών ποσών με βάση τη διεθνή εμπιστοσύνη μεταξύ τηλεπικοινωνιακών φορέων. Απατεώνες περιμένουν υπομονετικά να λήξουν τα αρχεία καταγραφής πριν εκτελέσουν οποιαδήποτε περαιτέρω βήματα για τη νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες.
Ειδικές συμβουλές από την Ελληνική Αστυνομία για αποφυγή εξαπάτησης πολιτών
- Εφόσον άγνωστο άτομο εισέλθει στην οικία σας με οποιαδήποτε πρόφαση (π.χ. διεξαγωγή έρευνας, πώληση κάποιου προϊόντος, ανάγκη να πραγματοποιήσουν μια κλήση κ.λπ.), να μην επιτρέπετε να μεταβαίνει σε άλλους χώρους του σπιτιού σας, πέραν αυτών που χρειάζεται και ποτέ να μην χάνετε την οπτική επαφή μαζί του.
- Στην περίπτωση αυτή, να προσέχετε τα προσωπικά σας αντικείμενα, προκειμένου να αποφευχθεί το ενδεχόμενο αφαίρεσής τους με τη μέθοδο της απασχόλησης.
- Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να σας πείσουν για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού – φιλικού προσώπου (π.χ. νοσηλεία σε νοσοκομείο).Το ίδιο μπορεί να προσπαθήσουν και τηλεφωνικά. Για τους ίδιους λόγους να μην ενδίδετε σε προτροπές για συνάντηση (ραντεβού κ.λπ.).
- Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού -συγγενικού σας προσώπου, να επιδιώκετε πάντα οι ίδιοι να επικοινωνείτε τηλεφωνικά με το γνωστό-συγγενικό σας πρόσωπο, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται. Η επικοινωνία να γίνεται με δικό σας τηλέφωνο και κατόπιν δικής σας πρωτοβουλίας και να μην δέχεστε να μιλάτε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι.
- Σε κάθε περίπτωση, να δηλώνετε ότι δεν πρόκειται να παραδώσετε χρήματα, εάν δεν εμφανιστούν οι γνωστοί-συγγενείς σας.
- Να μην δέχεστε σε καμία περίπτωση άγνωστα άτομα να σας οδηγήσουν σε Πιστωτικό Κατάστημα ή ΑΤΜ για ανάληψη χρηματικού ποσού.
- Να μην πείθεσθε εύκολα σε ευκαιριακές αγορές προϊόντων που σας προτείνουν άγνωστα άτομα, ιδιαίτερα δε δίχως να δείτε πρώτα τα προϊόντα αυτά.
- Να μην πείθεστε από άγνωστους, οι οποίοι εμφανίζονται ως υπάλληλοι Δημόσιας Υπηρεσίας ή άλλου φορέα για την επιδιόρθωση κάποιου τεχνικού προβλήματος, εάν δεν τους έχετε εσείς προηγουμένως καλέσει.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις εδώ, στις σελίδες του Naxospress.gr