Αρχίζουν τις επόμενες ημέρες τα… όργανα με το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών για τα 20 (από 28) δρομολόγια των άγονων αεροπορικών γραμμών – Μήλος και Λέρος από ένα εκατ. ευρώ, στα 400.000 η Νάξος, στα 200.000 η Σύρος και …εκτός η Πάρος
Τα καλά χρόνια όπου γίνονταν μάχη στον …αέρα για τα χρήματα των άγονων αεροπορικών γραμμών εσωτερικού έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Τα 157 εκατομμύρια ευρώ που είχαν δοθεί την τετραετία 2012 – 16 δεν υπάρχουν ούτε ως ανέκδοτο. Η μάχη που είχε δώσει τότε ο Βγενόπουλος (Olympic Air) με τον Βασιλάκη (Aegean Air) για τα περίπου 40 εκατομμύρια το χρόνο για 24 άγονες γραμμές είχε βρει νικητή τον Βγενόπουλο. Όμως, τα χρόνια περνούν και οι αλλαγές είναι δεδομένες. Και ενώ ο Βγενόπουλος είχε νικήσει, στο τέλος της τετραετίας ο Βασιλάκης είναι ο απόλυτος κυρίαρχος του παιχνιδιού. Οι τέσσερις αεροπορικές γραμμές πλέον είναι τρεις από τη στιγμή που η Olympic έχει «απορροφηθεί» από την Aegean Air και η μάχη που καλείται να δώσει τις επόμενες ημέρες η οικογένεια Βασιλάκη με τους ανταγωνιστές της μοιάζει πιο εύκολη από ποτέ. Είναι όμως έτσι; Και οι δύο «μικρότερες» εταιρείες κάνουν μικρά αλλά σταθερά βήματα οπότε σε βάθος χρόνου και με δεδομένο ότι η Ευρωπαϊκή πολιτική λέει όχι στα μονοπώλια, ίσως να έχουμε εξελίξεις… Μέχρι τότε όμως;
Μειώσεις /απορρίψεις
Η ουσία είναι ότι φτάσαμε στο τέλος της …διαδρομής. Και τις επόμενες ημέρες (έως τις 20 Σεπτεμβρίου λένε οι πληροφορίες ) θα ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές για τα 20 άγονα δρομολόγια, που θα ανατεθούν την περίοδο από 1η Οκτωβρίου 2016 έως 30 Σεπτεμβρίου 2020. Και ήδη έχουμε νικητές και χαμένους. Χαμένες είναι οι αεροπορικές εταιρείες από τη στιγμή που έχει μειωθεί η ετήσια επιχορήγηση: από τα 40 εκατομμύρια το χρόνο που ήταν στην προηγούμενη προκήρυξη, έχουμε πέσει χοντρικά στα 15 εκατομμύρια (!!!) Η διαφορά μεγάλη. Επίσης από τις 28 γραμμές πέσαμε στις 20 κάτι που σημαίνει ότι αρκετοί προορισμοί πλέον έχουν άλλα δεδομένα και ανάμεσά τους είναι και η Πάρος. Εάν αυτό είναι καλό ή κακό θα το δείξει η …νεκροψία στο τέλος της τετραετίας. Επίσης, έγινε γνωστό ότι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) απέρριψε την τεχνική προσφορά της Olympic Air για τέσσερις γραµµές (Κέρκυρα – Άκτιο – Κεφαλονιά – Ζάκυνθος, Λήµνος – Μυτιλήνη – Χίος – Σάµος – Ρόδος, Ρόδος – Κάρπαθος – Κάσος και Ρόδος – Κως – Κάλυµνος – Λέρος – Αστυπάλαια).
Κέρδος Μήλος, ήττα Νάξου
Υπάρχουν όμως και κάποιες αλλαγές που είναι εντυπωσιακές… Η Μήλος και η Λέρος είναι από τα κερδισμένα νησιά (αεροδρόμια) από τη στιγμή που η ετήσια μέγιστη επιδότηση φτάνει στο 1 εκατομμύριο ευρώ για κάθε μία από τις γραμμές. Κάτι που σημαίνει ότι ακόμη και στη χαμηλή περίοδο θα έχει τουλάχιστον ένα δρομολόγιο την ημέρα. Η Νάξος είναι στους χαμένους όπως και η Σύρος (όσον αφορά τις Κυκλάδες) από τη στιγμή που επιδοτούνται με 400.000 και 200.000 αντίστοιχα. Κάτι που σημαίνει ότι θα πάμε ακόμη και σε τέσσερις ή και δύο πτήσεις την χαμηλή περίοδο (χειμώνας) και μόνο την καλοκαιρινή περίοδο θα έχουμε ημερήσιες πτήσεις…. Και βέβαια έχουμε την Πάρο, όπου έχει τεθεί εκτός … διαγωνισμού. Η αναβάθμιση του αεροδρομίου φέρνει αλλαγές προς το καλύτερο. Υπάρχει πλέον μηδενικό αντιστάθμισμα όπως και για τα νησιά (από Αθήνα) Ικαρία, Κάρπαθος, Κύθηρα, Σκιάθος και Ζάκυνθος κάτι που σημαίνει ότι δραστηριοποιούνται κι άλλες αεροπορικές εταιρίες. Δεν υπάρχει δηλαδή αυτό που λέμε …μονοπώλιο. Και το κράτος εμφανίζεται από τις κινήσεις αυτές να έχει κερδίσει έως και 2,1 εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση….
Οι αλλαγές
Εν κατακλείδι, η ΥΠΑ έχει ανάψει το πράσινο φως για τη συμμετοχή τριών ελληνικών αεροπορικών εταιρειών – «Olympic Air», «Sky Express» και «Astra» – των οποίων ήδη εξετάστηκαν οι τεχνικές προσφορές και πάντα μιλάμε για την περίοδο από 1η Οκτωβρίου του 2016 έως τις 30 Σεπτεμβρίου του 2020. Εδώ πρέπει να πούμε ότι έχουμε κάποιες μικρές αλλαγές σε σχέση με τα δημοσιεύματα της 3ης Αυγούστου όταν και ορίστηκε η ημερομηνία κατάθεσης των προσφορών. Όπως έχουμε αναφέρει το μέγιστο ετήσιο αντιστάθμισμα ανέρχεται στα 14,64 εκατ., κάτι το οποίο σημαίνει ότι, σε βάθος 4ετίας, η μέγιστη επιχορήγηση φτάνει τα 58,57 εκατ. Όσο για τους λόγους που έγιναν οι περικοπές; Από τη μία έχουμε την επίσημη ανακοίνωση ότι σε αρκετές γραμμές τα αεροσκάφη πετούσαν άδεια κι από την άλλη ότι ελέω των ιδιωτικοποιήσεων στα περιφερειακά αεροδρόμια έπεισε …τσεκούρι σε όλα..
Η ετήσια μέγιστη επιδότηση ανά γραμμή διαμορφώνεται ως εξής:
Αθήνα – Αστυπάλαια 650.000
Αθήνα – Λέρος 1.000.000
Αθήνα – Μήλος 1.000.000
Αθήνα – Νάξος 400.000
Αθήνα – Σητεία 500.000
Αθήνα – Κάλυμνος 600.000
Αθήνα – Σκύρος 12.000
Αθήνα – Σύρος 200.000
Αθήνα – Κοζάνη – Καστοριά 300.000
Θεσσαλονίκη – Κέρκυρα 400.000
Θεσσαλονίκη – Καλαμάτα 12.000
Θεσσαλονίκη – Σκύρος 12.000
Θεσσαλονίκη – Λήμνος – Ικαρία 700.000
Αλεξανδρούπολη – Σητεία 500.000
Άκτιο – Σητεία 12.000
Κέρκυρα – Άκτιο – Κεφαλονιά – Ζάκυνθος 700.000
Λήμνος – Μυτιλήνη – Χίος – Σάμος – Ρόδος 1.000.000
Ρόδος – Κάρπαθος – Κάσος 1.200.000
Ρόδος – Κως – Κάλυμνος – Λέρος – Αστυπάλαια 700.000
Ρόδος – Καστελόριζο 900.000