Με την απόφαση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους να μην έχει επίσημα ανακοινωθεί όσον αφορά τη δρομολόγηση δύο ταχυπλόων στη γραμμή Πειραιά – Κυκλάδες από την Golden Star Ferries, φημολογείται ότι υπάρχει κόντρα ανάμεσα στην πλοιοκτήτρια εταιρεία και το Υπουργείο Ναυτιλίας – Πρόβλημα και στις ώρες αναχώρησης των συμβατικών πλοίων από Ραφήνα προς Ηράκλειο
Πριν από μερικές ημέρες είχαμε ένα ακόμη Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών αλλά άφησε πίσω του άλυτα ζητήματα.. Και το βασικό θέμα έχει να κάνει με … υπόλοιπα από προηγούμενες συνεδριάσεις που όμως έχουν αντίκτυπο σε μία συγκεκριμένη ακτοπλοϊκή εταιρεία που εξέφρασε και την διαμαρτυρία της.. Ο λόγος για την Golden Star Ferries, όπου βρέθηκε εκπρόσωπος της εταιρείας στο Υπουργείο Ναυτιλίας διαμαρτυρόμενος, διερευνώντας τι θα πράξει το υπουργείο σε σχέση με τα αιτήματα αυτά. Ποια είναι αυτά; Η τήρηση των σχετικών κανόνων για τους χρόνους αφιξοαναχωρήσεων από το Ηράκλειο προς τη Ραφήνα όσον αφορά τη δρομολόγηση δύο συμβατικών πλοίων με ενδιάμεσους σταθμούς νησιά των Κυκλάδων.
Και το δεύτερο ζήτημα έχει να κάνει με το ζήτημα της ετήσιας δρομολόγησης από την ακτοπλοϊκή εταιρεία Golden Star Ferries (από 1/1/2018-31/10/2018) των δύο ταχυπλόων στη γραμμή από Πειραιά για Κυκλάδες. Κι εδώ είναι το ενδιαφέρον της υπόθεσης.. Το ΣΑΣ του Δεκεμβρίου αποφάσισε να ερωτηθεί το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους κατά πόσο είναι σύννομο να εγκριθούν εκπρόθεσμα δρομολόγια ταχυπλόων που έρχονται για πρώτη φορά στην ελληνική ακτοπλοΐα, λόγω είτε αγοράς είτε ναυπήγησης, όπως συμβαίνει με τα συμβατικά πλοία, τα οποία μόλις παραλαμβάνονται από την ακτοπλοϊκή εταιρεία έχουν δικαίωμα να κάνουν αμέσως δρομολόγια.
Και εδώ αρχίζουν τα όμορφα… Όπως διαβάζουμε στην εφημερίδα «Πρώτο Θέμα» το πρόβλημα είναι το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους σύμφωνα με πληροφορίες εξέδωσε γνωμοδότηση που δικαιώνει την εταιρεία, αλλά αν δεν βάλει την υπογραφή του, ο Παναγιώτης Κουρουμπλής κινδυνεύει με απαξίωση η επένδυση των δύο πλοιοκτητών.
Ας δούμε τι αναφέρει το δημοσίευμα…
Εν αρχή τα ταχύπλοα
Με τροποποίηση του νόμου 2932/01 για δρομολόγηση ταχυπλόων σκαφών, άλλαξε η καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης των αιτημάτων και από 30 Νοέμβριου μετατέθηκε νωρίτερα, στις 31 Αυγούστου και μόνο για αυτό το δρομολογιακό έτος, που άρχισε την 1η Νοεμβρίου 2017 έως και την 31η Οκτωβρίου του 2018.
Τα δύο νεοαποκτηθέντα ταχύπλοα της Golden Star Ferries είναι πλαγιοδετημένα μπροστά στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Aκόμη δεν τους έχει δοθεί η έγκριση δρομολόγησης από τον υπουργό Παν. Κουρουμπλή αν και οι πλοιοκτήτες Γιώργος και Δημήτρης Στεφάνου έχουν υπέρ τους γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
Η Golden Star Ferries αγόρασε δύο ταχύπλοα, τον περασμένο Δεκέμβριο. Πρόκειται για το πρώτο επιβατηγό ταχύπλοο τύπου trimaran που ναυπηγήθηκε στον κόσμο και το πρώτο που ήρθε στην Ελλάδα αλλά και με ένα ε/γ-ταχύπλοο catamaran. Το trimaran μετονομάστηκε σε “Super Speed”. Ναυπηγήθηκε το 2001 στα «North West Bay» της Αυστραλίας. Για 6 μήνες έκανε το δρομολόγιο Σπλίτ-Ντουμπρόβνικ στις δαλματικές ακτές. Το catamaran μετονομάστηκε σε “Super Cat”.
Τα δύο ταχύπλοα προορίζονται για τη γραμμή από Πειραιά για Κυκλάδες κάνοντας χιαστή δρομολόγια. Δηλαδή όταν το ένα θα πηγαίνει προς Κυκλάδες το άλλο θα επιστρέφει.
H εταιρεία στις 4 Δεκεμβρίου κατέθεσε αίτηση για τη δρομολόγηση των δύο ταχυπλόων στη γραμμή Πειραιάς – Σίφνος – Μήλος – Φολέγανδρος – Σαντορίνη – Κατάπολα – Κουφονήσι – Νάξος – Μύκονος – Πάρος – Ίος – Σαντορίνη – Νάξος – Πάρος – Μύκονος – Τήνος και διανυκτέρευση στη Σύρο.
Η αίτηση της εταιρείας συζητήθηκε στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών στις 15 Δεκεμβρίου. Λόγω της εκπρόθεσμης υποβολής ζητήθηκε η γνωμοδότηση της Νομικής Υπηρεσίας του υπουργείου. Προφορικά ο δικηγόρος του ΥΝΑ έδωσε τη νομική έγκριση. Όμως το Σ.Α.Σ. παρέπεμψε το ζήτημα στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους. Εκείνη την χρονική περίοδο ανταγωνιστική εταιρεία ζήτησε να μην εγκριθεί το αίτημα της Golden Star Ferries.
Σύμφωνα με πληροφορίες το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους δικαίωσε του αδελφούς Στεφάνου και αυτές τις ημέρες καθαρογράφεται η απόφαση. Η υπόθεση Στεφάνου, όπως επισημαίνουν νομικοί κύκλοι, αποτελεί πλέον δεδικασμένο για παρόμοιες υποθέσεις. Όσα νεοαποκτηθέντα πλοία υψώνουν την ελληνική σημαία και ανήκουν σε έλληνες πλοιοκτήτες και δρομολογούνται για πρώτη φορά στην Ελλάδα θα δρομολογούνται άμεσα.
Εκείνο που φέρεται να προβληματίζει τα αδέλφια Στεφάνου είναι το γεγονός ότι για να δρομολογηθούν τα δύο ταχύπλοα που είναι πλαγιοδετημένα ακριβώς μπροστά από το υπουργείο θα πρέπει να υπογράψει ο ΥΝΑ, Παναγιώτης Κουρουμπλής.
Στο μεταξύ, ο χρόνος κυλάει σε βάρος της εταιρείας, κύκλοι της οποίας επισημαίνουν: «Αδυνατούμε να ανοίξουμε το πλάνο για τις κρατήσεις εισιτηρίων. Όλοι ξένοι προγραμματίζουν από τον χειμώνα το ταξίδι τους και τις διακοπές του για το καλοκαίρι Με αυτή τη χρονοτριβή δεν μπορούμε να ασκήσουμε την εμπορική μας πολιτική».
Και τα δύο συμβατικά
Πρόβλημα όμως υπάρχει και με τη δρομολόγηση δύο συμβατικών πλοίων. Ειδικότερα η Golden Star Ferries δήλωσε δρομολόγια στο ΥΝΑ για τα πλοία Super Ferry I και Super Ferry II στη γραμμή Ραφήνα – Άνδρος – Τήνος – Μύκονος – Πάρος – Ίος – Σαντορίνη – Ηράκλειο. Στη λογική του ένα θα ταξιδεύει από Ραφήνα προς Κρήτη και το άλλο θα κάνει το αντίστροφο δρομολόγιο δηλαδή θα αναβαίνει από Ηράκλειο προς τη Ραφήνα μέσω Κυκλάδων. Το πρόβλημα ανακύπτει στις ώρες αναχώρησης από το Ηράκλειο.
Οι εκπρόσωποι της εταιρείας ζήτησαν ώρα αναχώρησης στις 07.45 π.μ. Όμως τους απάντησαν από το ΣΑΣ ότι μπορούν να επιλέξουν είτε στις 06.30 π.μ. είτε στις 09.30 π.μ. Η εταιρεία υποστηρίζει ότι οι προτεινόμενε από το Σ.Α.Σ. ώρες είναι αντιεμπορικές και μη ανταγωνιστικές σε σύγκριση με τα ωράρια των άλλων εταιρειών:
«Το 06.30 είναι πάρα πολύ νωρίς και το 09.30 είναι αργά αφού θα έχουν αποπλεύσει τα πλοία των άλλων εταιρειών από ώρας» επισημαίνουν κύκλοι της εταιρείας. Επίσης τονίζουν ότι για πρώτη φορά το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών συνεξέτασε θέματα για ταχύπλοα σκάφη με εκείνα για τα συμβατικά.