Σε δεινή θέση βρίσκεται η ελληνική ακτοπλοΐα, καθώς το 2021 εξελίσσεται σε δυσκολότερο έτος από το 2020, δημιουργώντας έντονες ανησυχίες για τη ρευστότητα των εταιρειών και κατ’ επέκταση για την υποβάθμιση των υπηρεσιών, που είναι ζωτικής σημασίας για τη νησιωτικότητα
Ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει την τρέχουσα περίοδο ο κλάδος, είναι το αυξημένο κόστος των καυσίμων. Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), κ. Μιχάλης Σακέλλης επισημαίνει στο Reporter πως καταγράφεται μία αύξηση 65-70% στα καύσιμα που χρησιμοποιούν τα συμβατικά και τα ταχύπλοα, σε σχέση με πέρυσι. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ, το κόστος των καυσίμων αντιπροσωπεύει τουλάχιστον το 1/4 των λειτουργικών δαπανών των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Γίνεται, λοιπόν, αντιληπτό, πως στη δύσκολη «εξίσωση» για τον κλάδο προστίθεται μία ακόμη μεταβλητή.
Μάλιστα, ο κ. Σακέλλης επισημαίνει πως η οικονομική βοήθεια που δίνεται από το κράτος δε φτάνει για να καλύψει το πρόσθετο κόστος των καυσίμων. Όπως εξηγεί, στο σύνολο του Ιανουαρίου, αλλά και 10 μέρες το Φεβρουάριο, η ακτοπλοΐα έμεινε αστήριχτη και «είναι άγνωστο πως θα εξελιχθεί η κατάσταση και το Μάρτιο». «Έχουμε επισημάνει το πρόβλημα στο υπουργείο Ναυτιλίας και περιμένουμε να υπάρξει ανταπόκριση το επόμενο διάστημα» προσθέτει. «Η ακτοπλοΐα δεν είναι ένας κλάδος που μπορεί να κλείσει. Λειτουργεί διαρκώς για την ενίσχυση των νησιών μας και πρέπει να στηριχθεί» υπογραμμίζει ο κ. Σακέλλης.
Την ίδια ώρα τα αυξημένα κρούσματα κορονοϊού θέτουν σε κίνδυνο και το φετινό καλοκαίρι. Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ΣΕΕΝ: «Το πρώτο εξάμηνο χάθηκε οριστικά, καθώς όλα δείχνουν πως θα είναι χειρότερο από το περσινό. Ελπίζουμε να σωθεί το καλοκαίρι και κυρίως οι μήνες Ιούλιος – Αύγουστος, αλλά αυτό θα εξαρτηθεί από την πορεία της πανδημίας. Όσο τα κρούσματα παραμένουν σε τόσο υψηλά επίπεδα, θα εξακολουθούν να μην υπάρχουν κρατήσεις».
Μείζον θέμα για τον κλάδο είναι φυσικά και η ανάγκη ανανέωσης του στόλου. Η έρευνα του ΙΟΒΕ κατέδειξε ότι ο μέσος όρος ηλικίας του ακτοπλοϊκού στόλου διαμορφώνεται στα 28,1 έτη το 2020, με προοπτική να φτάσει τα 38,1 έτη το 2030. Με βάση τις εκτιμήσεις του κ. Σακέλλη, το project της ανανέωσης αποτιμάται στα 4 δισ. ευρώ για τα επόμενα 15 χρόνια.
Αυτή η κατάσταση συνθέτει ένα «εκρηκτικό» μείγμα για την ακτοπλοΐα που απειλεί να «γκρεμίσει όσα χτίστηκαν με κόπο από τις εταιρείες τα τελευταία χρόνια» σημειώνει με έμφαση ο κ. Σακέλλης. «Το 2020 έκλεισε με ζημιές 130 εκατ. ευρώ και φέτος αναμένονται ακόμη μεγαλύτερες. Μπορεί οι εταιρείες να μην αντιμετωπίζουν ακόμη μεγάλα προβλήματα ρευστότητας, αλλά είναι άγνωστο πως θα τους βρει το τέλος του 2021» συμπληρώνει. Ο ίδιος αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο «οι εταιρείες να υποχρεωθούν να εκποιήσουν τα περιουσιακά τους στοιχεία για να επιβιώσουν. Αν φύγουν πλοία, θα είναι τα καλά των εταιρειών με ότι αυτό συνεπάγεται για τις συνολικές υπηρεσίες της ακτοπλοΐας».