Η γραφειοκρατία έχει βυθίσει τα Υδατοδρόμια αλλά η είσοδος της Ελλάκτωρ και η προτεινόμενη αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου ίσως να είναι η λύση
Ποιο είναι το πιο ..σύντομο ανέκδοτη στην Ελλάδα εδώ κι έναν χρόνο; Μα η λέξη «υδατοδρόμια»… Εδώ και τρία χρόνια όλοι ζουν με την αίσθηση ότι το καλοκαίρι θα πετάξουν τα υδροπλάνα προσφέροντας μία ακόμη εναλλακτική λύση στο τομέα των αερομεταφορών, όμως η έναρξη των πτήσεων μετατίθεται από καλοκαίρι σε καλοκαίρι, όχι από υπαιτιότητα των εταιρειών με αποτέλεσμα να μιλάμε για …ανέκδοτο. Μάλιστα το θέμα των υδροπλάνων είναι ιδιαίτερα επίκαιρο στο Αιγαίο από τη στιγμή που την Δευτέρα (28/03) στη διάρκεια της συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου το βασικό θέμα είναι η τροποποίηση των μελετών για τα 23 υδατοδρόμια στο Νότιο Αιγαίο…
Κολλήσαμε
Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα, το μοναδικό αδειοδοτημένο, κατά 100%, υδατοδρόμιο είναι αυτό της Κέρκυρας, αλλά από εκεί και πέρα το χάος. Μάλιστα, όπως αποκαλύφθηκε τον περασμένο Ιανουάριο σε απάντηση των υπουργείων Οικονομίας και Υποδομών σε γραπτή ερώτηση του βουλευτή Χίου της ΝΔ κ. Νότη Μηταράκη, το 2015 δεν δόθηκε καμία (!!!) απολύτως άδεια λειτουργίας υδατοδρομίου, καθώς είτε δεν έχουν εκδοθεί οι αποφάσεις έγκρισης περιβαλλοντικών επιπτώσεων είτε οι φάκελοι των αιτήσεων είναι ελλιπείς. Κάτι που σημαίνει ότι έχουμε κολλήσει. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του υδατοδρομίου Παξών, για το οποίο έχουν παρέλθει 15 μήνες από τη στιγμή της υποβολής του προς αδειοδότηση φακέλου.
Στο μικρό νησί των Επτανήσων, που ανήκει στον νομό Κέρκυρας, χάθηκε πολύτιμος χρόνος, καθώς η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) απαίτησε να αυξηθούν οι προδιαγραφές ασφαλείας μέσω της εγκατάστασης μαγνητικής πύλης εισόδου και ανιχνευτή x-ray αποσκευών.
Πρόκειται για εύλογη απαίτηση, σχολιάζουν παράγοντες της αγοράς, αλλά η νομοθεσία προβλέπει την πραγματοποίηση του ελέγχου αποσκευών από το προσωπικό ασφαλείας των υδατοδρομίων.
Τελικά στο σχεδιαζόμενο υδατοδρόμιο των Παξών εγκαταστάθηκαν μαγνητικές πύλες, αλλά η επιμέρους αυτή διαδικασία, που δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, καθυστέρησε κατά δύο μήνες το χρονοδιάγραμμα του έργου.
Αποκάλυψη
Και έτσι όπως αποκαλύφθηκε σε απάντηση του υπουργείου Υποδομών, εκπονείται νέο σχέδιο νόμου που θα επιχειρήσει να επιταχύνει τις αδειοδοτικές διαδικασίες των υδατοδρομίων. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών που διαβίβασε στον κ. Μηταράκη ο υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Σπίρτζης, ο κατάλογος των προς αδειοδότηση υδατοδρομίων περιλαμβάνει τις πόλεις Βόλο, Λαύριο, Ρέθυμνο, Πάτρα, Αγία Μαρίνα Γραμματικού, Ζάκυνθο, Σκύρο, Αλόννησο, Σκόπελο, Παξούς, Αμφιλοχία, Πάτμο, Τήνο και Θεσσαλονίκη. Ο ισχύον νόμος (4146/2013 για τη διαμόρφωση φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις) δεν εφαρμόζεται, όπως αναφέρουν ενημερωμένες πηγές, με αποτέλεσμα η πρόοδος να είναι ανύπαρκτη. Και αυτό, επειδή το ανώτατο χρονικό όριο των 65 ημερών από την υποβολή προς αδειοδότηση ενός φακέλου δεν τηρείται και, προς την κατεύθυνση αυτή, θα έπρεπε να είχαν ήδη αποδοθεί πειθαρχικές ευθύνες προς τους εμπλεκόμενους δημοσίους υπαλλήλους.
Ελλάκτωρ
Κι έτσι πάμε στην αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου του 2013, με στόχο την επιτάχυνση της διαδικασίας, γεγονός που αναμένεται να προσθέσει περαιτέρω καθυστέρηση στην εκκίνηση των υδροπλάνων. Έτσι, ούτε κατά τη φετινή θερινή σεζόν πρόκειται να δραστηριοποιηθούν τα υδροπλάνα, καθώς οριακά μέχρι τον Ιούνιο θα μπορούσε να καταστεί δυνατή η αδειοδότηση ενός ακόμη υδατοδρομίου.
Υπάρχουν όμως και θετικά στοιχεία… Και δεν μιλάμε μόνο για την ανάληψη συντονιστικού έργου από το ΤΑΙΠΕΔ στην επιτάχυνση της αδειοδότησης των υδατοδρομίων, κάτι που μπορεί να επιτρέψει τουλάχιστον charter πτήσεις, αλλά και στην είσοδο της Ελλάκτωρ, με τη θυγατρική ΑΚΤΩΡ Facility Management, στην «Ελληνικά Υδατοδρόμια». «Τώρα που μπήκε η Ελλάκτωρ στο χώρο, θα δείτε ότι θα επισπεύδονται οι αδειοδοτήσεις», σχολίασε στέλεχος της εγχώριας αγοράς αερομεταφορών… Οι ξένοι επενδυτές, πάντως, πέραν όλων των άλλων, έχουν να διαχειριστούν το αυξημένο ρίσκο που αντιμετωπίζει ξανά η χώρα και αναρωτιούνται εάν ακανθώδη προβλήματα, όπως το προσφυγικό, θα επιλυθούν σύντομα. Οπότε; Πάμε για του χρόνου…
Με πληροφορίες από την εφημερίδα Naftemporiki.gr