Πέμπτη, 18 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΑιγαίοΤουρισμός: Super Market και mini market κερδίζουν την φετινή χρονιά λόγω της...

Τουρισμός: Super Market και mini market κερδίζουν την φετινή χρονιά λόγω της αλλαγής συνήθειας των επισκεπτών

|

Ποιοι είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι της φετινής χρονιάς έως τώρα όσον αφορά τον τουρισμό; Χθες αναφερθήκαμε στην Εστίαση και το γεγονός ότι αντιμετωπίζει τα μεγαλύτερα προβλήματα λόγω της αλλαγής στην συνήθεια των καταναλωτών – επισκεπτών…  Σήμερα θα μιλήσουμε για την εικόνα που παρουσιάζουν τα Super Market αλλά και τα μικρότερα market τη στιγμή μάλιστα που βλέπουμε συνεχείς επεκτάσεις των μεγάλων αλυσίδων και στη νησιωτική Ελλάδα… Και οι περισσότεροι επισκέπτες επιλέγουν το “γρήγορο φαγητό”, το .. έτοιμο και λιγότερο την παρουσία τους σε μία ταβέρνα ή ένα εστιατόριο. Κάτι που παραδέχτηκε ο κος Γιάννης Παπαδόπουλος – Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου στον τομέα της Εστίασης,..

Οπως διαβάζουμε σε σχετικό άρθρο στο “Πρώτο Θέμα”…  Κερδισμένες αυτής της αλλαγής τάσης οι επιχειρήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου, από τα σούπερ μάρκετ και τα μίνι μάρκετ ως ακόμα και τα περίπτερα. Απόδειξη το γεγονός ότι την τελευταία διετία ξαφνικά τα νησιά και γενικά οι τουριστικοί προορισμοί να έχουν μπει στο προσκήνιο της επέκτασης των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, καθώς αποφέρουν μεγάλους τζίρους και κέρδη. Ηδη η τουριστική ένεση κάθε χρόνο στον τζίρο του οργανωμένου λιανεμπορίου στη χώρα ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ και αυξάνεται.

Στις 8 Αυγούστου η ΑΒ Βασιλόπουλος ξεκίνησε τη λειτουργία του τελευταίου της καταστήματος στην Παροικιά της Πάρου. Είχε προηγηθεί αυτό της Χερσονήσου στην Κρήτη σε μια ξεκάθαρη προσπάθεια ο Νο2 παίκτης στην αγορά του λιανεμπορίου να εκμεταλλευτεί τη μεγάλη ζήτηση.

«Η τάση είναι ξεκάθαρη. Οι τουρίστες στρέφονται στη λιανική αναζητώντας λύσεις στις διακοπές τους», λέει στο «ΘΕΜΑ» ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΒ Βασιλόπουλος Νίκος Λαβίδας, κάτι που είναι εξώφθαλμο σε ακριβούς προορισμούς. «Για παράδειγμα, στη Μύκονο η επισκεψιμότητα μπορεί να έχει μειωθεί και ο τζίρος της εστίασης επίσης να είναι κάτω, οι πωλήσεις του franchisee μας είναι αυξημένες κατά 15%-17% σε σχέση με πέρυσι», λέει ο κ. Λαβίδας.

Νάξος
Νάξος

«Η τάση, ωστόσο, είναι συνολική και αφορά τόσο νησιωτικούς προορισμούς όσο και προορισμούς στην ηπειρωτική χώρα. Στην Τήνο το κατάστημά μας τρέχει με μια ανάπτυξη 10% σε σχέση με πέρυσι. Το ίδιο και στη Νάξο, που εκεί τα στοιχεία δείχνουν ότι υπάρχει μείωση επισκεψιμότητας στο νησί. Διψήφια είναι η αύξηση των πωλήσεων και για τους δύο franchisees μας στην Πάρο που καλύπτουν Νάουσα, Μάρπησσα και Αντίπαρο. Σάμος, Πάτμος, το ίδιο. Εκεί όμως που πραγματικά έχω εκπλαγεί φέτος, κυρίως γιατί απουσιάζουν οι παραδοσιακοί επισκέπτες Ρώσοι, είναι η Χαλκιδική, όπου τα δύο καταστήματα μας τρέχουν με ετήσια ανάπτυξη 15%».

Μια αντίστοιχη εικόνα περιέγραψε στην τελευταία συνάντησή του με δημοσιογράφους ο κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της METRO ΑΒΕΕ, της εταιρείας που έχει τα καταστήματα χονδρικής Metro Cash & Carry και την αλυσίδα λιανικής My market, αλλά και πρόεδρος της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος. Οπως είχε πει τότε, οι επιδόσεις της λιανικής την τελευταία διετία ήταν λίγο καλύτερες.

«Διαβάζουμε για το πόσο καλά πήγε ο τουρισμός, ωστόσο η χονδρική δεν το είδε αυτό, όπως τις προηγούμενες χρονιές. Κάτι που σημαίνει ότι τελικά ο τουρίστας δεν ξόδεψε πολλά έξω. Αντιθέτως, ξόδεψε περισσότερα μέσα, π.χ., στα διαμερίσματα που μπορεί να νοίκιασαν μέσω Airbnb, κάτι βέβαια που ίσως να εξηγεί και τις καλύτερες επιδόσεις στον χώρο της λιανικής». Οπως είχε πει, μάλιστα, η METRO ΑΒΕΕ εξετάζει επέκταση σε κάποια νησιά μεταξύ των οποίων η Λέσβο, η Κως, η Σάμος και η Κεφαλονιά και σε δεύτερη φάση οι Κυκλάδες.

Επέκταση στα νησιά

Η επέκταση του δικτύου καταστημάτων, είτε ιδιόκτητων είτε μέσω δικαιόχρησης (franchise), αποτελεί προτεραιότητα και για την ΑΒ Βασιλόπουλος, όπως εξηγεί ο κ. Λαβίδας: «Σε γενικές γραμμές κάνουμε πολύ προσεκτικές κινήσεις στην επέκτασή μας. Τα τουριστικά έσοδα, όμως, δεν μπορείς να τα αγνοήσεις, ιδίως καθώς είναι πρόσθετα έσοδα για εμάς. Επομένως, ανοίξαμε τώρα το κατάστημα στην Πάρο και επίσης νωρίτερα ανοιξαμε ένα στη Ρόδο κι ένα στη Χερσόνησο, στην Κρήτη. Δηλαδή ο ορισμός των τουριστικών περιοχών. Στη δε Χερσόνησο, όπου βρίσκονται τα μεγάλα ξενοδοχεία, έρχεται πελατεία ακόμα και από τα all inclusive. Αγοράζουν έτοιμα γεύματα και ποτά κυρίως. Δεν είναι αυτοί που θα βγουν να πάνε στα εστιατόρια. Οπότε θα κάνουν ό,τι κάνουν μέσα στο ξενοδοχείο συν ό,τι ψωνίσουν από το σούπερ μάρκετ. Μετά θα πάνε πάλι στο ξενοδοχείο».

Ο εποχικός τζίρος, δε, είναι τέτοιος που ξεπερνά κάθε δισταγμό για το ότι το κατάστημα ουσιαστικά για ένα 6μηνο θα έχει λιγοστή κίνηση… «Κάνει τον τζίρο ολόκληρου έτους μέσα σε 5-6 μήνες. Οπότε αυτό δεν είναι τόσο πρόβλημα. Το μεγάλο πρόβλημα έγκειται στην αδυναμία εξεύρεσης προσωπικού. Ντόπιους βρίσκουμε λίγους και αναγκαστικά φέρνουμε υπαλλήλους από άλλα καταστήματά μας. Για παράδειγμα, στην Πάρο έχουμε βρει μόνο δύο ντόπιους από σύνολο είκοσι. Τους υπόλοιπους τους στείλαμε από άλλα καταστήματα, οπότε τους νοικιάσαμε δωμάτια μέχρι τελικά να στελεχωθεί το μαγαζί όπως πρέπει. Αυτό όμως σημαίνει και πάλι μεγάλο κόστος λειτουργίας. Και πάλι όμως δεν μπορείς να παραβλέψεις μια τέτοια αγορά και τους τζίρους που θα σου φέρει», εξηγεί ο κ. Λαβίδας.

Ηδη στη νέα ευκαιρία όλες οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ σπεύδουν να πάρουν θέση ανοίγοντας νέα καταστήματα ή προχωρώντας σε εξαγορές τοπικών αλυσίδων σε μέρη που κάποτε λόγω έντονης εποχικότητας δεν θα δικαιολογούνταν! Από τους πλέον δραστήριους σε αυτό το κομμάτι κατά την τελευταία διετία ήταν η αλυσίδα Μασούτης.

Με ορόσημο τη συμφωνία που πέτυχε το 2022 με τον ΣΥΝΚΑ αλλά και αργότερα με τις εξαγορές των Γαλαξίας – Δήμητρα Μάρκετς, Μαρκάτος και Αφοί Ιωάννου Δεναξά κατάφερε να αποκτήσει παρουσία σε Κρήτη, Νάξο, Πάρο, Μήλο, Τήνο, Σύρο, Σαντορίνη, Μύκονο, Κέρκυρα, Κάλυμνο, Χίο, Ανδρο και Μυτιλήνη, ενώ έχει θέσει ως επόμενο στόχο τη Λευκάδα, όπως έλεγε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Γιάννης Μασούτης στο περιθώριο των εγκαινίων του μεγάλου καταστήματος στην πόλη της Κέρκυρας.

Αυτή την ολοένα αυξανόμενη βαρύτητα των τουριστικών προορισμών στον τζίρο και την ανάπτυξη των σούπερ μάρκετ καταδεικνύει και η τελευταία ετήσια έρευνα της εταιρείας ερευνών NielsenIQ για το οργανωμένο λιανεμπόριο. Σύμφωνα με αυτή, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ στα νησιά παίρνουν σημαντική ώθηση από την παρουσία Ελλήνων και ξένων επισκεπτών.

Ενδεικτικό είναι ότι το 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenΙQ, τα σούπερ μάρκετ στα νησιά κατέγραψαν διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης (+12,9% στην Κρήτη και +14% στα νησιά Ιονίου και Αιγαίου) έναντι +9,3% του συνολικού τζίρου της αγοράς. Παράλληλα, η συνεισφορά των νησιών στις συνολικές πωλήσεις των λιανεμπορίου τροφίμων έφτασε το 11,2% στην «καρδιά» του καλοκαιριού, από 8,4% στο σύνολο του έτους.

# Κεντρική Φωτογραφία: Στα Κουφονήσια… 10 η ώρα, βράδυ Σαββάτου, και τα δύο μικρά σούπερ μάρκετ ασφυκτιούν από κόσμο, όπως δείχνει η φωτογραφία που έχει αναρτήσει ο συνάδελφος Φρίξος Δρακοντίδης


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Υπόθεση …Νερό: Ο Σύλλογος Επαγγελματιών Δονούσας ζητά επανεξέταση της τιμολογιακής πολιτικής και δίκαιες χρεώσεις

Μετά την Ηρακλειά και τα Κουφονήσια, διαμαρτύρεται και η Δονούσα για τις αυξήσεις - Τι ζητούν οι επαγγελματίες

Κύπελλο Ελλάδος: Πάλεψε η ΕΛΛΑΣ Σύρου αλλά ηττήθηκε (4-2) από τον Ατρόμητο, περιμένει εκτός έδρας το Αιγάλεω

Οι Συριανοί έδειξαν χαρακτήρα και πέτυχαν δύο γκολ, αποσπώντας το χειροκρότημα – Τιμήθηκε ο Μιχάλης Λυγνός πριν τη σέντρα

Νάξος: Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η πρώτη φωλιά Πράσινης θαλάσσιας χελώνας στις Κυκλάδες

138 νεοσσοί κατάφεραν να φτάσουν στη θάλασσα – Ένα μοναδικό γεγονός για το νησί και την προστασία της φύσης

Κάρπαθος: Γεννήθηκε το πρώτο φωκάκι της χρονιάς

Η πρώτη γέννηση μεσογειακής φώκιας (Monachus monachus) για το 2025 καταγράφηκε σε θαλάσσιο σπήλαιο – Σπάνια στιγμή για το απειλούμενο είδος

Αγιο Ορος: Εκοιμήθη ο Αγιορείτης Γέροντας Βασίλειος Γοντικάκης

Η εξόδιος ακολουθία αύριο στην Ιερά Μονή Ιβήρων – Ο λόγιος και πνευματικός καθοδηγητής που σφράγισε το Άγιον Όρος και την Ορθοδοξία

Μάρκος Καφούρος: Αναφορά για επαναφορά μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου

Ο Βουλευτής Κυκλάδων της ΝΔ μεταφέρει το ψήφισμα του Δ.Σ. Θήρας στον Υπουργό Οικονομικών, ζητώντας μέτρα στήριξης για νοικοκυριά και επιχειρήσεις στις νησιωτικές περιοχές.

Παρέμβαση Φιλίππου Φόρτωμα για τις συντάξεις χηρείας του πρώην ΟΓΑ

Ερώτηση στη Βουλή για την άρση αδικιών του νόμου Κατρούγκαλου και την εξίσωση παλαιών και νέων συντάξεων χηρείας προς όφελος των δικαιούχων.

Φεστιβάλ Στρογγύλη On The Road: Μια μουσική βραδιά με το «The Hollywood Project»

Την Παρασκευή 19 Σεπτεμβρίου 2025 στον υπαίθριο χώρο μπροστά από τον Μητροπολιτικό Ναό Θήρας, τρεις μουσικοί παρουσιάζουν αγαπημένα ελληνικά τραγούδια

Κύπελλο Ελλάδας: Από το Περιστέρι κόντρα στον Ατρόμητο ξεκινάει η μάχη της ΕΛΛΑΣ Σύρου (video)

Πρεμιέρα στη League Phase του κυπέλλου Ελλάδος, με τους Συριανούς να αγωνίζονται σήμερα στις 16:00 στο Δημοτικό γήπεδο Περιστερίου

«Έφυγε» ο Γιώργος Κωβαίος – Ο χορευταράς παππούς της Σχοινούσας που έγινε σύμβολο ζωής και παράδοσης

Μέχρι τα 92 του χρόνια χόρευε με πάθος στη Γιορτή Φάβας, δίπλα στην εγγονή του Ποθητή – Ένας άνθρωπος που ένωσε γενιές μέσα από τη μουσική και την αγάπη για τον τόπο του.

Νάξος – Εντοπίστηκε ζωντανός ο αγνοούμενος στο Προφήτη Ηλία μετά από 4 ημέρες

Συγκλονιστική διάσωση από το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Νάξου – Στο σημείο σπεύδει ελικόπτερο για τη μεταφορά του στο Νοσοκομείο.

Το στυγερό έγκλημα του Φλώριου Σοϊλέ «Σκιά» στο Φιλώτι

Πώς μια ερωτική ιστορία κατέληξε σε βασανιστήρια, δολοφονία και λαϊκή εξέγερση στη Νάξο του 1902

Κωμιακή: «Έφυγε» η «Κούλα του Σταματοβασίλη» που σημάδεψε με την παρουσία της το χωριό

Συγκινητικό αντίο στην Κυριακή Πρεβενιού, από τον Γιώργο Κρητικό μέσα από τα social media

Αναφορά στο Ευρωκοινοβούλιο για την Αμοργό: Αντίδραση σε λιμενικά και οδικά έργα με χρηματοδότηση της Ε.Ε.

Ο Νικόλαος Γαβαλάς, εκ μέρους περιβαλλοντικών συλλόγων και εκατοντάδων πολιτών, καταγγέλλει την καταστροφική επίδραση αναπτυξιακών έργων στην Αμοργό και ζητά παρέμβαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Minoan Lines: Δύο νέα πλοία στη γραμμή Ηράκλειο–Μήλος–Πειραιάς μέχρι το 2028

«Στολίδια για το Ηράκλειο» τα χαρακτήρισε ο διευθύνων σύμβουλος Λουκάς Σιγάλας – Στόχος η αύξηση της επιβατικής κίνησης και η πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία

Γυμνάσιο Σκαδού: 22 μαθητές φέτος δίνουν ζωή στο σχολείο της Ορεινής Νάξου

Από το παλιό δημοτικό του Σκαδού στο σύγχρονο Γυμνάσιο: Ένα σχολείο που κρατά ζωντανή την εκπαίδευση στα ορεινά χωριά της Νάξου

Νάξος – Αύγουστος 2025: περισσότερες αφίξεις, Ισχυρότερο το σύνολο του καλοκαιριού (πίνακες)

Στο λιμάνι της Νάξου οι επιβάτες αυξήθηκαν 5,2% τον Αύγουστο σε σχέση με πέρυσι, ενώ το τρίμηνο Ιουνίου–Αυγούστου έκλεισε με +6,5% συνολικά. Τι δείχνει η δεκαετία.

Χώρα Νάξου: «Πάγωσε» το αίτημα κατοίκων για αλλαγή κυκλοφοριακού στη Μικρασιατών Προσφύγων

Παρά τις έντονες διαμαρτυρίες κατοίκων για επικίνδυνες συνθήκες, ο Δήμος Νάξου απάντησε αρνητικά στο αίτημα αλλαγής κατεύθυνσης της ημικεντρικής οδού.

Νάξος: “Στάση” Σινούκ για παραλαβή ασθενούς από άλλο νησί, πριν αναχωρήσει για Αττική

Το είδαμε κι αυτό... Ελικόπτερο Σινούκ έμεινε στη Νάξο για αρκετά λεπτά περιμένοντας το ελικόπτερο του ΕΚΑΒ ώστε να παραλάβει άλλο ασθενή και να τον μεταφέρει στην Αττική