Τα υδροπλάντα θεωρητικά είναι έτοιμα να πετάξουν το προσεχές καλοκαίρι, τα πρώτα υδατοδρόμια είναι έτοιμα κυρίως στις Σποράδες αλλά στις Κυκλάδες υπάρχουν …θέματα
Και το δούλεμα με το project για λειτουργία υδροπλάνων στην Ελλάδα καλά κρατεί… Μάλιστα, τώρα στο παιχνίδι εμφανίζονται και οι …Κινέζοι μπας και βρεθούν χρήματα για την αναχρηματοδότηση του όλου εγχειρήματος … Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα Naftemporiki.gr «ο βασικός μέτοχος της εταιρείας που κατασκευάζει τα υδροπλάνα «Dornier Seastar», το κινεζικό Fund «SEAWINGS AIRCRAFT (JIANGSU) CO.LTD AND WUXI INDUSTRIAL DEVELOPMENT GROUP CO.LTD», σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, φτάνει στην Αθήνα στο τέλος του μήνα για να έχει συναντήσεις με υψηλόβαθμα στελέχη της κυβέρνησης.
Το κινεζικό Fund, το οποίο έχει επενδύσει 120 εκατ. ευρώ στο project Dornier Seastar, έχει δείξει σημαντικότατο ενδιαφέρον για την αγορά της Ελλάδας στους τομείς υδατοδρόμια/υδροπλάνα και γι’ αυτόν τον λόγο έξι υψηλόβαθμα στελέχη του θα βρίσκονται από τις 24 – 27 Ιανουαρίου 2016 στη χώρα μας για συναντήσεις με θεσμικούς φορείς αρμόδιους επί του θέματος. Οι Κινέζοι, οι οποίοι έχουν προγραμματίσει την κατασκευή στο εργοστάσιο της Dornier στο Μόναχο 50 αεροσκαφών τύπου Seastar, μέσω της «Ελληνικά Υδατοδρόμια», ζήτησαν πρόγραμμα επαφών τους με κυβερνητικά στελέχη και επισκέψεις σε λιμάνια όπου πρόκειται να λειτουργήσουν υδατοδρόμια. Και βέβαια θα υπάρξει σειρά συναντήσεων με φορείς των αρμόδιων υπουργείων αλλά και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με πρώτη και καλύτερη την περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.
Στόχος
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι να λειτουργήσουν τουλάχιστον 10 υδατοδρόμια έως τον Μάρτιο του 2016 και σε βάθος τριετίας φιλοδοξεί να αυξήσει τον αριθμό στα 50 προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες μεταφοράς σε νησιά, σε παραθαλάσσιες αλλά και σε παραλίμνιες πόλεις. Παράλληλα, επιδιώκει να δώσει τονωτική ένεση στον τουρισμό, στηρίζοντας το τρίπτυχο υδατοδρόμια, μαρίνες, κρουαζιέρα. Περισσότερο «ώριμα» είναι τα υδατοδρόμια που βρίσκονται στα Ιόνια νησιά και συγκεκριμένα σε Κέρκυρα και Παξούς. Εκεί προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα μικρό δίκτυο, με το πρώτο βήμα να γίνεται σε σύντομο διάστημα. Το επόμενο βήμα προβλέπει τη δημιουργία υδατοδρομίων σε Πάτρα, Κεφαλονιά, Ζάκυνθο και Ιθάκη, ενώ εξετάζεται και η περιοχή της Καλαμάτας. Όσο για το μητροπολιτικό υδατοδρόμιο; Αυτό κατά πάσα πιθανότητα θα κατασκευαστεί στον Άγιο Κοσμά. Μέχρι στιγμής με πρωτοβουλία του Ταμείου έχει αδειοδοτηθεί το υδατοδρόμιο της Κέρκυρας. Στη διαδικασία αδειοδότησης βρίσκονται τα υδατοδρόμια σε Παξούς, Πάτρα, Λαύριο, Αγ. Μαρίνα (Ραφήνα), Ηράκλειο, Αλεξανδρούπολη, Θεσσαλονίκη και Βόλο. Οσον αφορά το θέμα του Υδατοδρομίου Παξών, όπως μαθαίνουμε, βρίσκεται στην τελική του ευθεία για να αδειοδοτηθεί. Έχουν εγκριθεί όλα τα εγχειρίδια από την ΥΠΑ και το ΥΝΑ, ενώ πραγματοποιήθηκε και η τελική επιθεώρηση των εγκαταστάσεων στο λιμάνι των Παξών από την επιτροπή Υδατοδρομίων.
Νότιο Αιγαίο
Με την ολοκλήρωση του επενδυτικού αυτού σχεδίου, θα καλυφθεί ο άξονας της Δυτικής Ελλάδας. Προσπάθειες για να δημιουργηθούν υδατοδρόμια γίνονται όμως και σε Κρήτη, Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, με συντονιστή την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, η οποία ανέλαβε το κόστος αδειοδότησης για 24 νησιά.
Ο Γιώργος Χατζημάρκος, περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, είχε υπογράψει προ μηνών πέντε προγραμματικές συμβάσεις με τα αντίστοιχα δημοτικά λιμενικά ταμεία για τη μελέτη, κατασκευή και λειτουργία υδατοδρομίων σε Λέρο, Κάλυμνο, Νάξο, Αμοργό και Μήλο.
Μένοντας Αιγαίο και δη …Κυκλάδες να σημειώσουμε ότι σε αναμονή βρίσκεται το υδατοδρόμιο της Τήνου που αν και σε προχωρημένη φάση το λιμεναρχείο του νησιού δεν συμφωνεί με την θέση του υδατοδρομίου και θέλει να ακυρώσει την μέχρι σήμερα διαδικασία. Αντίθετα συνεχίζονται οι διαδικασίες αδειοδότησης για Μήλο και Πάρο ενώ οι αιτήσεις για την δημιουργία υδατοδρομίων σε λίμνες έχουν παγώσει νομοθετικού κενού που αφορά την διαχείριση των υδάτων. Το μόνο θετικό; Η νέα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε σε αλλαγή στο θεσμικό πλαίσιο και δίνεται η δυνατότητα ανάθεσης στους κατά τόπους δήμους ώστε να αδειοδοτούν αυτοί τις εταιρείες με τα υδροπλάνα. Με αυτόν τον τρόπο, σε περίπτωση που κάποια αδειοδοτημένη εταιρεία εγκαταλείψει το επενδυτικό της σχέδιο, η άδεια μεταβιβάζεται στον δήμο και άρα δεν χάνεται. Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι «ο δήμος, δηλαδή ο προορισμός, αποκτά υπεραξία και καρπώνεται από την αδειοτότηση που είναι θωρακισμένη. Αυτό είναι κεντρικό στοιχείο στην πολιτική του ΤΑΙΠΕΔ, προωθεί δηλαδή την απόκτηση υπεραξίας για το δημόσιο συμφέρον» όπως τονίζουν παράγοντες του ΤΑΙΠΕΔ