Φωτογραφικά-ντοκουμέντα που δημοσιεύει το iEidiseis αποκαλύπτουν ότι τα δουλεμπορικά δίκτυα δεν διστάζουν να «προωθήσουν» μετανάστες στη χώρα μας ακόμα και όταν οι καιρικές συνθήκες στο Αιγαίο εκτοξεύουν την επικινδυνότητα των δρομολογίων τους.
Τα δύο πολύνεκρα ναυάγια, μέσα σε διάστημα λίγων ημερών σε Λέρο και Λέσβο, απέδειξαν ότι τα κυκλώματα φτάνουν στο σημείο να πουν ψέματα στους μετανάστες σε σχέση με τον καιρό, να υπερφορτώσουν τις λέμβους και να τις ρίξουν στη θάλασσα , με χειριστές διακινητές χωρίς εμπειρία πλοήγησης, που παρά ταύτα αναλαμβάνει την αποστολή για λίγα ευρώ.
Σε φωτογραφία-ντοκουμέντο φαίνεται το «εργαστήριο» ενός εκ των κυκλωμάτων, όπου βρίσκονται «παραταγμένες» οι μηχανές των φουσκωτών τους. Η εικόνα αναρτήθηκε στην εφαρμογή Tik Tok και συνοδεύεται από το κείμενο: «Κάθε δύο εβδομάδες ένα δρομολόγιο προς τη Ρόδο. Αριθμός τηλεφώνου στο WhatsApp 0030698….».
Η ανάρτηση είχε στόχο να «διαφημιστεί» το δρομολόγιο από τα τουρκικά παράλια στη Ρόδο και να βρεθούν «πελάτες». Όπως προέκυψε από το ρεπορτάζ του iEidiseis, το κινητό τηλέφωνο που δημοσιεύεται στην ανάρτηση έχει δηλωθεί από άτομο που ζει στην περιοχή της Κυψέλης.
Σε άλλη φωτογραφία που αναρτήθηκε στα social media απεικονίζονται στοιβαγμένοι μετανάστες πάνω σε λέμβο, χωρίς οι περισσότεροι να φορούν σωσίβιο. Δεν είναι όμως μόνο τα δρομολόγια που γίνονται διά θαλάσσης, καθώς τα δουλεμπορικά δίκτυα «πιέζουν» και στα χερσαία σύνορα. Ενδεικτική είναι η φωτογραφία που δείχνει μετανάστες να περπατούν, φορτωμένοι με τις αποσκευές τους, μέσα στο χιονισμένο δάσος, όπως και η εικόνα με τους μετανάστες να περπατούν υπό καταρρακτώδη βροχή φορώντας αδιάβροχα.
Το υλικό που ανεβαίνει στα social media προέρχεται είτε από τους ίδιους τους διακινητές είτε από τους μετανάστες. Στην πρώτη περίπτωση παραλείπονται οι εικόνες που αποτυπώνουν τις κακουχίες και τους κινδύνους των δρομολογίων. Εμφανίζεται μία εικόνα ότι όλα είναι ελεγχόμενα και ότι το ταξίδι είναι «ανέφελο».
Σε αρκετές περιπτώσεις φτιάχνουν βίντεο που τα «ντύνουν» με μουσική για να γίνουν περισσότερο ελκυστικά, ενώ κάποια εξ αυτών συγκεντρώνουν χιλιάδες likes.
Μόλις κάποιος ενδιαφερθεί για τις… υπηρεσίες τους, τότε τα κυκλώματα προτείνουν η επικοινωνία να συνεχιστεί μέσω Telegram ή Whats’ Up, δηλαδή εφαρμογές που παρέχουν κρυπτογράφηση. Οι τιμές κατ’ άτομο ξεκινούν από τα 2.400 ευρώ και φτάνουν τα 4.000 ευρώ.
Διακινητής γράφει στο Facebook: «Να είστε όλοι καλά… Έχουμε δρομολόγιο από Τουρκία για Ελλάδα. Τιμή 3.000 ευρώ το άτομο. Μόνο τρεις ώρες περπάτημα. Μόνο για όσους ενδιαφέρονται σοβαρά»
Εκατοντάδες είναι αυτοί που μπαίνουν στα προφίλ των διακινητών και ζητούν πληροφορίες για το πώς μπορεί κάποιος να ταξιδέψει από την Τουρκία στην Ελλάδα ή να πραγματοποιήσει άλλα δρομολόγια.
Σημειώνεται ότι τα κυκλώματα συνηθίζουν να αλλάζουν προφίλ στα social media ανά τακτά χρονικά διαστήματα για να μην παρακολουθούνται από τις Αρχές. Συνήθως αλλάζουν τα ονόματα των προφίλ και οι διαχειριστές παραμένουν οι ίδιοι.
Οι δουλέμποροι του Μπόντρουμ
Στο μικροσκόπιο των ελληνικών Αρχών βρίσκονται τα κυκλώματα διακίνησης μεταναστών με έδρα το Μπόντρουμ της Τουρκίας, τα οποία φαίνεται ότι παρά το βαρύ χειμώνα και τις ακραίες καιρικές συνθήκες συνεχίζουν να προωθούν ανθρώπους στα ελληνικά νησιά.
Οι δουλέμποροι βάζουν στο στόχαστρό τους νησιά όπως η Λέρος, η Κως και η Λέσβος. Μόνο τυχαίο δεν είναι ότι μέσα σε λίγες ημέρες είχαμε δύο ναυάγια με νεκρούς σε Λέρο και Λέσβο.
Στα ακριτικά νησιά του Αιγαίου βρίσκονται κλιμάκια της ΕΥΠ και ειδικών υπηρεσιών του Λιμενικού που επιχειρούν να αντλήσουν στοιχεία από ραντάρ που «σαρώνουν» τα θαλάσσια ελληνοτουρκικά σύνορα αλλά και από καταθέσεις διασωθέντων. Στο ναυάγιο της Λέρου, με τα τέσσερα νεκρά παιδιά και μία πνιγμένη γυναίκα, τα στελέχη του Λιμενικού εντόπισαν ανάμεσα στους διασωθέντες τους διακινητές.
Σύμφωνα με πληροφορίες του iEidiseis, άντρας από το Κονγκό είχε το ρόλο του χειριστή του σκάφους, ενώ βοηθός του ήταν ένας Αφγανός. «Τα κυκλώματα συνήθως βάζουν δύο διακινητές πάνω στα σκάφη. Είναι ένα μοτίβο που βλέπουμε να επαναλαμβάνεται», αναφέρει πηγές του Λιμενικού.
Κάτι αντίστοιχο εκτιμάται ότι εφάρμοσαν οι διακινητές και στο σκάφος που ναυάγησε στη θαλάσσια περιοχή «Προβοσκίδα», ανατολικά της Λέσβου, με τρεις νεκρούς και 11 αγνοούμενους. «Λίγες ημέρες μετά το ναυάγιο στη Λέρο, ήρθε το ναυάγιο στη Λέσβο. Τα κυκλώματα επιχειρούν με κάθε τρόπο να μην χάσουν κέρδη λόγω της κακοκαιρίας, θέτοντας φυσικά σε κίνδυνο τις ζωές μωρών, παιδιών, μανάδων και όλων όσων επιβαίνουν στα καρυδότσουφλά τους», προσθέτει στέλεχος του Λ.Σ.
Στην Κω, πριν από περίπου 20 ημέρες, στήθηκε μυστική επιχείρηση για το «ξήλωμα» εγκληματικής οργάνωσης δουλεμπόρων, που χρησιμοποιούσε δύο σκάφη με θηριώδη ιπποδύναμη για τη «vip» διακίνηση μεταναστών. Αφορμή για να ξεκινήσει η έρευνα στάθηκε το γεγονός ότι αποβιβάζονταν στις ακτές του νησιού μετανάστες, χωρίς κανείς να γνωρίζει τον τρόπο λόγω της ταχύτητας του μεταφορικού μέσου (που αποκαλύφθηκε από τις κάμερες και τα ραντάρ σε δεύτερο χρόνο).
Τα σκάφη έφεραν μηχανές τεράστιας ισχύος και είχαν αξία 150.000 ευρώ. Η έδρα του κυκλώματος ήταν το Μπόντρουμ, στα τουρκικά παράλια. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το ταξίδι από τα παράλια της Τουρκίας μέχρι τις ακτές της Κω γινόταν με τα συγκεκριμένα σκάφη μέσα σε διάστημα 30 λεπτών. Κλιμάκιο της Ασφάλειας από το αρχηγείο του Λιμενικού στην Αθήνα, σε συνεργασία με τις τοπικές λιμενικές Αρχές, «λόκαραν» τα σκάφη και άρχισαν να τα παρακολουθούν.
Το βράδυ της 3ης Φεβρουαρίου επιχείρησαν να κάνουν ακόμα δύο δρομολόγια. Δεν υπολόγισαν, ωστόσο, ότι βρίσκονται στο στόχαστρο των ελληνικών Αρχών. Τα ταχύπλοα ακινητοποιήθηκαν και συνελήφθησαν τρεις διακινητές. Οι δύο δήλωσαν Τούρκοι και ο ένας Σύρος. Ο ένας εκ των δύο Τούρκων υποστήριξε ότι είναι καταδρομέας των τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων. Η περίπτωσή του απασχόλησε, σύμφωνα με ασφαλείς πηγές ενημέρωσης, και την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών, χωρίς να προκύψει πάντως από την έρευνα σύνδεσή του με υπηρεσίες ασφαλείας της γείτονος.
Οι ελληνικές υπηρεσίες συλλογής πληροφοριών προσπαθούν εδώ και καιρό να χαρτογραφήσουν τα κυκλώματα με έδρα την ευρύτερη περιοχή του Μπόντρουμ, τα οποία παρομοιάζονται με «λερναία Ύδρα». Αυτός είναι ο λόγος που το «ξήλωμα» του κυκλώματος με τα ταχύπλοα δεν εφησυχάσει το Λιμενικό, που γνωρίζει καλά ότι τα κυκλώματα έχουν τον τρόπο να αναπληρώνουν γρήγορα τις «απώλειες».