Παρασκευή, 31 Ιανουαρίου, 2025
ΑρχικήΑιγαίοΠόρος: Στα βήματα Αστυπάλαιας και Χάλκης αλλά μόνο στο "πρασίνισμα"

Πόρος: Στα βήματα Αστυπάλαιας και Χάλκης αλλά μόνο στο “πρασίνισμα”

|

Ο Πόρος πρόκειται να γίνει το τρίτο πράσινο νησί στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας GR-eco Islands, μετά τη Χάλκη και την Αστυπάλαια. Ομως, πόσο πράσινα είναι στην πραγματικότητα τα πράσινα νησιά; Η πρωτοβουλία εστιάζει προς το παρόν σε ενεργειακά ζητήματα και σε λιγότερο ρυπογόνες μεταφορές, δεν καλύπτει ωστόσο απορρίμματα, λύματα, αλλά και την «παραγωγή» νερού. Σε επικοινωνιακό επίπεδο δείχνει να λειτουργεί εξαιρετικά, αυξάνοντας κατακόρυφα την επισκεψιμότητα των νησιών, μια εξέλιξη που όμως δεν λειτουργεί απαραίτητα προς όφελος της βιωσιμότητας των μικρών νησιωτικών τόπων.

Την Παρασκευή, το υπουργείο Περιβάλλοντος υπέγραψε στο Ντουμπάι συμφωνία με την Abu Dhabi Future Energy Cοmpany – Masdar, ώστε η τελευταία να χρηματοδοτήσει έργα πράσινης υποδομής στον Πόρο. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου, το πεδίο της συνεργασίας αφορά την εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος 7 MW, την εισαγωγή ηλεκτρικού πλοίου και τη μετατροπή των υφιστάμενων επιβατηγών σκαφών σε ηλεκτρικά, τον πράσινο μετασχηματισμό του στόλου οχημάτων του νησιού και την εφαρμογή ενός μοντέλου μηδενικών αποβλήτων.

Αστυπάλαια
Αστυπάλαια

Τι συμβαίνει στην Αστυπάλαια 

Ο Πόρος είναι το τρίτο νησί στην Ελλάδα που εντάσσεται σε αυτή την πρωτοβουλία, η οποία ονομάστηκε GR-eco Islands και επικεντρώνεται στην απανθρακοποίηση της ηλεκτρικής παραγωγής μικρών νησιών και στην υλοποίηση βασικών έργων υποδομής. Τα πρώτα δύο ήταν η Αστυπάλαια (σε συνεργασία με τη Volkswagen) και κατόπιν η Χάλκη (με τη Citroën και άλλες εταιρείες). Στην Αστυπάλαια (που δεν είναι διασυνδεδεμένη με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα) το πρόγραμμα μέχρι στιγμής εστίασε στην κινητικότητα. Οπως αναφέρει ο δήμαρχος του νησιού Νίκος Κομηνέας, η «διπλή» επιδότηση (από πλευράς υπουργείου Περιβάλλοντος και VW) της αγοράς ηλεκτρικού οχήματος έχει οδηγήσει μέχρι στιγμής στην απόκτηση 110 ηλεκτρικών οχημάτων στο νησί. «Από τότε που ξεκίνησε το πρόγραμμα δεν έχει αγοραστεί κανένα συμβατικό όχημα στο νησί», εξηγεί.

Στην Αστυπάλαια, το πρόγραμμα περιλάμβανε την αντικατάσταση των οχημάτων των κρατικών υπηρεσιών, την τοποθέτηση φορτιστών και την ανάπτυξη ενός συστήματος βιώσιμης μεταφοράς, που περιλαμβάνει ένα λεωφορείο που κινείται κατ’ απαίτηση όσων χρησιμοποιούν τη σχετική εφαρμογή και τον διαμοιρασμό διαδρομών (car sharing).

Τέλος, βρίσκεται πλέον υπό κατασκευήν, από τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες, υβριδικός σταθμός παραγωγής ενέργειας που σε πρώτη φάση θα περιλαμβάνει ένα φωτοβολταϊκό 3 MW και μπαταρίες για την αποθήκευση ενέργειας. «Σε πρώτη φάση θα καλύπτει το 50% των αναγκών του νησιού, σε δεύτερη φάση, με την προσθήκη μιας ανεμογεννήτριας, θα καλύψει το 80%-90% της περιόδου αιχμής», λέει ο κ. Κομηνέας. Αυτό, ωστόσο, που θα ήθελε ο δήμος θα ήταν να συμμετάσχει στην παραγωγή ενέργειας μέσω ενεργειακής κοινότητας. «Δυστυχώς το αίτημά μας δεν έγινε δεκτό», εξηγεί.

Τι γίνεται στην Χάλκη; 

Αντιθέτως στη Χάλκη, το φωτοβολταϊκό που τοποθετήθηκε στο νησί έγινε στο πλαίσιο ενεργειακής κοινότητας (ChalkiΟn), με αποτέλεσμα να επωφελείται μέρος της τοπικής κοινωνίας με μείωση ή μηδενισμό του λογαριασμού. Στο πλαίσιο του προγράμματος αντικαταστάθηκαν τα κρατικά οχήματα με ηλεκτρικά από τη Citroën, εγκαταστάθηκαν φορτιστές, ενώ δημιουργήθηκε δίκτυο 5G. «Τώρα ο δήμος ολοκληρώνει μελέτη για την παραγωγή ενέργειας από τα κύματα με κοινοτική χρηματοδότηση», λέει ο δήμαρχος Βαγγέλης Φραγκάκης. «Επιθυμία μας θα ήταν να είμαστε πλήρως αυτόνομοι ενεργειακά μέσω της αποθήκευσης ενέργειας, γιατί αυτή τη στιγμή είμαστε διασυνδεδεμένοι με τη Ρόδο».

Αρκούν όμως αυτά για να χαρακτηριστεί ένα νησί «πράσινο»; Και τα δύο νησιά υστερούν σε σύγχρονες μεθόδους διαχείρισης απορριμμάτων. «Βάσει του περιφερειακού σχεδιασμού, η Χάλκη στέλνει όλα της τα απορρίμματα στη Ρόδο. Κάνουμε προσπάθειες ανακύκλωσης με ένα σύστημα με χωριστές σακούλες και ημέρες αποκομιδής, αλλά το καλοκαίρι είναι αδύνατο να γίνει σωστή δουλειά με έναν υπάλληλο στην καθαριότητα και έναν οδηγό», εξηγεί ο κ. Φραγκάκης. «Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου είχε υποσχεθεί ότι θα κάνει δέκα νησιά μηδενικών απορριμμάτων. Δεν είναι όμως απλό όταν μιλάς για μικρούς νησιωτικούς δήμους με περιορισμένα έσοδα. Το σύστημα που έχει η Τήλος, το οποίο ανέπτυξε ιδιωτική εταιρεία, είναι πάρα πολύ δαπανηρή ιστορία, η Αστυπάλαια δεν έχει τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσει κάτι τέτοιο», λέει ο κ. Κομηνέας.

Η Χάλκη έχει πλέον ένα επιπρόσθετο πρόβλημα: την απότομη αύξηση του τουρισμού. «Το 2019 είχαμε 20.000 επισκέπτες, φέτος 100.000. Μεγάλος αριθμός έρχεται με ημερήσιες εκδρομές. Δεν είναι δυνατόν να διαχειριστούμε τόσο κόσμο», λέει ο κ. Φραγκάκης. Οσον αφορά την παρατήρηση του πρωθυπουργού κατά την έναρξη του προγράμματος, ότι η Χάλκη έπρεπε να γίνει νησί χωρίς αυτοκίνητο, ο κ. Φραγκάκης δεν είναι αισιόδοξος. «Δεν είναι εύκολο να πεις στον πολίτη να μην έχει αμάξι. Θα έπρεπε ωστόσο να περιοριστεί η χρήση Ι.Χ. από τους επισκέπτες, δεν χρειάζεται αυτοκίνητο το νησί».

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ιος – “Πηγαδάκια”: Ο Δήμος μετέτρεψε τα παλιά σφαγεία σε ένα υπερσύγχρονο κτήριο

Ανακατασκευή των Παλαιών Σφαγείων από το Πράσινο Ταμείο - Ερωτηματικό η νέα τους χρήση

ΟΠΑΠ – Τζόκερ: Από τα 4.7 δις δραχμές του 1998 στα 19.8 εκατ. ευρώ του 2025

Ο μεγαλύτερος νικητής όλων των εποχών αναδείχθηκε στο opaponline.gr- Κέρδισε 19,8 εκατ. ευρώ παίζοντας μόλις 5 ευρώ

Αμοργός: Εκπέμπει SOS για την υποστελέχωση του ΚΥ, έρχεται συνάντηση με Υπουργό Υγείας

Η εικόνα στην Αμοργό όσον αφορά τη στελέχωση του Κέντρου Υγείας, το ραντεβού που εκκρεμεί με τον Υπουργό Υγείας και η νοσηλεύτρια που περιμένει

Νάξος – Ιωαν. Μαργαρίτης: Δίνει συγχαρητήρια σε Neubauer και Σαραλιώτη για την επιτυχία τους στο FPT Tow in Freestyle World Cup

Συγχαρητήρια σε Neubauer και Σαραλιώτη από τον Επαρχο Νάξου, Μικρών Κυκλάδων και Αμοργού, Γιάννη Μαργαρίτη για την επιτυχία τους στο FPT Tow in Freestyle World Cup στην Γερμανία

Τήνος: Η νύχτα έγινε πιο φωτεινή με τα ” Φαναράκια” στο νησί Της Παναγίας

Το έθιμο που αναβιώνει κάθε χρόνο στις 30 Ιανουαρίου στο

Ερώτηση για την «Λήψη αναγκαίων μέτρων προστασίας της Θήρας από τον ηφαιστειακό κίνδυνο» κατέθεσε ο Μ. Καφούρος

Λόγω της σεισμικής ηφαιστειακής δραστηριότητας που παρατηρείται στον χώρο της καλντέρας της Σαντορίνης!

Κέα – Δήμος: Συμμετοχή στη διεθνή έκθεση θαλάσσιου τουρισμού BOOT 2025

Ο Δήμος Κέας στη διεθνή έκθεση θαλάσσιου τουρισμού BOOT 2025 - Κινήσεις και δράσεις

Υπουργείο Παιδείας: Επαγγελματικές ακαδημίες σε Κοζάνη, Τρίπολη και Νάουσα με συνεργασία επιχειρήσεων

Σε ποιες πόλεις και γιατί αναμένεται να δημιουργηθούν Επαγγελματικές Ακαδημίες

Νάξος – Γ. Μαράκης για ΕεεεΚ: “Το να πανηγυρίζεις .. είναι αν μη τι άλλο προκλητικό”

Γιάννης Μαράκης για την ανάρτηση του κου Μαυρομμάτη σχετικά με τις εργασίες στο ΕΕΕΚ Νάξου: “Προκλητικός πανηγυρισμός αντί για ουσιαστικές λύσεις στο ΕΕΕΕΚ Νάξου”

Καθολική Αρχιεπισκοπή Νάξου – Τήνου: Η Μητρόπολη γιορτάζει, δείτε το πρόγραμμα

Η Μητρόπολη της Καθολικής Αρχιεπισκοπής Νάξου - Τήνου γιορτάζει την Κυριακή 2 Φεβρουαρίου, της Υπαπαντής... Δείτε το πρόγραμμα

Νάξος: Μπαίνει … λουκέτο προσεχώς στην “Παπαβασιλείου”

Η κατασκευή των νέων πεζοδρομίων, τα καλώδια της ΔΕΔΔΗΕ και το «λουκέτο» στην Παπαβασιλείου… Προϋπολογισμός και χρονοδιάγραμμα

Νάξος: Το “Naxos Star” έφυγε, το “Aegean Gem” έρχεται

Μετά από αρκετά χρόνια παρουσίας στα νερά της Νάξου, το Naxos Star φεύγει ... Επόμενος προορισμός τα Δωδεκάνησα με το όνομα Aegean Gem

Νάξος – Μέλανες: Εκοιμήθη ο πατέρας Μάρκος Φάρκωνας

Εφυγε από την ζωή ο Ιερέας Μάρκος Φάρκωνας, ο οποίος για πολλά χρόνια ήταν εφημέριος στην Ενορία Μελάνων - Αύριο η εξόδιος ακολουθία

Πάρος: Σοκ προκαλεί η αγορά οικοπέδου 115,6 τ.μ. έναντι 75 εκατ. ευρώ (!!!)

Τρομερό... στην Πάρο οικόπεδο 115,6 τ.μ. έπιασε τιμή 75 εκατ. ευρώ! - Η συμφωνία στο μικροσκόπιο της ΑΑΔΕ

Δονούσα: Ενοικιάζεται επιχείρηση Εστίασης

Επιχείρηση Εστίασης ενοικιάζεται στην Δονούσα και δη στη Μερσίνη

Εκτακτο: Φωτιά τώρα σε εξέλιξη στην περιοχή Βουνιά Μαραθίου (Πάρος)

Φωτιά σε χαμηλή βλάστηση στην Πάρο - Κινητοποιήθηκαν εναέρια μέσα

Τέμπη – Νάξος: “Δεν έχω οξυγόνο”, ανατριχίλα στην ανάγνωση του ονόματος των 57 θυμάτων (video)

Δυναμική παρουσία κατοίκων και επισκεπτών της Νάξου στη σημερινή (26/01) συγκέντρωση διαμαρτυρίας για τα θύματα των Τεμπών (video)

Νάξος – Laguna Coast: Το Μοναδικό Ελληνικό Ξενοδοχείο στη Λίστα του Forbes με τα Κορυφαία Νέα Openings για το 2025

Νάξος - Laguna Coast: Το Μοναδικό Ελληνικό Ξενοδοχείο στη Λίστα του Forbes με τα Κορυφαία Νέα Openings για το 2025

Κυκλάδες – “Δεν έχω Οξυγόνο”: Σε 15 νησιά θα ακουστεί η φωνή διαμαρτυρίας για τα θύματα στα Τέμπη

«Δεν έχω οξυγόνο»: Οι Κυκλάδες βγαίνουν στους δρόμους – Δείτε σε ποια νησιά θα γίνουν κινητοποιήσεις

Νότιο Αιγαίο: Η …μεγάλη επιστροφή του “Πρέβελης”

Το αγαπημένο "Πρεβελάκι" επιστρέφει για μερικές εβδομάδας στην άγονη γραμμή του Νοτίου Αιγαίου (πίνακας)