Τρίτη, 10 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΑιγαίοΠόρος: Στα βήματα Αστυπάλαιας και Χάλκης αλλά μόνο στο "πρασίνισμα"

Πόρος: Στα βήματα Αστυπάλαιας και Χάλκης αλλά μόνο στο “πρασίνισμα”

|

Ο Πόρος πρόκειται να γίνει το τρίτο πράσινο νησί στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας GR-eco Islands, μετά τη Χάλκη και την Αστυπάλαια. Ομως, πόσο πράσινα είναι στην πραγματικότητα τα πράσινα νησιά; Η πρωτοβουλία εστιάζει προς το παρόν σε ενεργειακά ζητήματα και σε λιγότερο ρυπογόνες μεταφορές, δεν καλύπτει ωστόσο απορρίμματα, λύματα, αλλά και την «παραγωγή» νερού. Σε επικοινωνιακό επίπεδο δείχνει να λειτουργεί εξαιρετικά, αυξάνοντας κατακόρυφα την επισκεψιμότητα των νησιών, μια εξέλιξη που όμως δεν λειτουργεί απαραίτητα προς όφελος της βιωσιμότητας των μικρών νησιωτικών τόπων.

Την Παρασκευή, το υπουργείο Περιβάλλοντος υπέγραψε στο Ντουμπάι συμφωνία με την Abu Dhabi Future Energy Cοmpany – Masdar, ώστε η τελευταία να χρηματοδοτήσει έργα πράσινης υποδομής στον Πόρο. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου, το πεδίο της συνεργασίας αφορά την εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος 7 MW, την εισαγωγή ηλεκτρικού πλοίου και τη μετατροπή των υφιστάμενων επιβατηγών σκαφών σε ηλεκτρικά, τον πράσινο μετασχηματισμό του στόλου οχημάτων του νησιού και την εφαρμογή ενός μοντέλου μηδενικών αποβλήτων.

Αστυπάλαια
Αστυπάλαια

Τι συμβαίνει στην Αστυπάλαια 

Ο Πόρος είναι το τρίτο νησί στην Ελλάδα που εντάσσεται σε αυτή την πρωτοβουλία, η οποία ονομάστηκε GR-eco Islands και επικεντρώνεται στην απανθρακοποίηση της ηλεκτρικής παραγωγής μικρών νησιών και στην υλοποίηση βασικών έργων υποδομής. Τα πρώτα δύο ήταν η Αστυπάλαια (σε συνεργασία με τη Volkswagen) και κατόπιν η Χάλκη (με τη Citroën και άλλες εταιρείες). Στην Αστυπάλαια (που δεν είναι διασυνδεδεμένη με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα) το πρόγραμμα μέχρι στιγμής εστίασε στην κινητικότητα. Οπως αναφέρει ο δήμαρχος του νησιού Νίκος Κομηνέας, η «διπλή» επιδότηση (από πλευράς υπουργείου Περιβάλλοντος και VW) της αγοράς ηλεκτρικού οχήματος έχει οδηγήσει μέχρι στιγμής στην απόκτηση 110 ηλεκτρικών οχημάτων στο νησί. «Από τότε που ξεκίνησε το πρόγραμμα δεν έχει αγοραστεί κανένα συμβατικό όχημα στο νησί», εξηγεί.

Στην Αστυπάλαια, το πρόγραμμα περιλάμβανε την αντικατάσταση των οχημάτων των κρατικών υπηρεσιών, την τοποθέτηση φορτιστών και την ανάπτυξη ενός συστήματος βιώσιμης μεταφοράς, που περιλαμβάνει ένα λεωφορείο που κινείται κατ’ απαίτηση όσων χρησιμοποιούν τη σχετική εφαρμογή και τον διαμοιρασμό διαδρομών (car sharing).

Τέλος, βρίσκεται πλέον υπό κατασκευήν, από τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες, υβριδικός σταθμός παραγωγής ενέργειας που σε πρώτη φάση θα περιλαμβάνει ένα φωτοβολταϊκό 3 MW και μπαταρίες για την αποθήκευση ενέργειας. «Σε πρώτη φάση θα καλύπτει το 50% των αναγκών του νησιού, σε δεύτερη φάση, με την προσθήκη μιας ανεμογεννήτριας, θα καλύψει το 80%-90% της περιόδου αιχμής», λέει ο κ. Κομηνέας. Αυτό, ωστόσο, που θα ήθελε ο δήμος θα ήταν να συμμετάσχει στην παραγωγή ενέργειας μέσω ενεργειακής κοινότητας. «Δυστυχώς το αίτημά μας δεν έγινε δεκτό», εξηγεί.

Τι γίνεται στην Χάλκη; 

Αντιθέτως στη Χάλκη, το φωτοβολταϊκό που τοποθετήθηκε στο νησί έγινε στο πλαίσιο ενεργειακής κοινότητας (ChalkiΟn), με αποτέλεσμα να επωφελείται μέρος της τοπικής κοινωνίας με μείωση ή μηδενισμό του λογαριασμού. Στο πλαίσιο του προγράμματος αντικαταστάθηκαν τα κρατικά οχήματα με ηλεκτρικά από τη Citroën, εγκαταστάθηκαν φορτιστές, ενώ δημιουργήθηκε δίκτυο 5G. «Τώρα ο δήμος ολοκληρώνει μελέτη για την παραγωγή ενέργειας από τα κύματα με κοινοτική χρηματοδότηση», λέει ο δήμαρχος Βαγγέλης Φραγκάκης. «Επιθυμία μας θα ήταν να είμαστε πλήρως αυτόνομοι ενεργειακά μέσω της αποθήκευσης ενέργειας, γιατί αυτή τη στιγμή είμαστε διασυνδεδεμένοι με τη Ρόδο».

Αρκούν όμως αυτά για να χαρακτηριστεί ένα νησί «πράσινο»; Και τα δύο νησιά υστερούν σε σύγχρονες μεθόδους διαχείρισης απορριμμάτων. «Βάσει του περιφερειακού σχεδιασμού, η Χάλκη στέλνει όλα της τα απορρίμματα στη Ρόδο. Κάνουμε προσπάθειες ανακύκλωσης με ένα σύστημα με χωριστές σακούλες και ημέρες αποκομιδής, αλλά το καλοκαίρι είναι αδύνατο να γίνει σωστή δουλειά με έναν υπάλληλο στην καθαριότητα και έναν οδηγό», εξηγεί ο κ. Φραγκάκης. «Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου είχε υποσχεθεί ότι θα κάνει δέκα νησιά μηδενικών απορριμμάτων. Δεν είναι όμως απλό όταν μιλάς για μικρούς νησιωτικούς δήμους με περιορισμένα έσοδα. Το σύστημα που έχει η Τήλος, το οποίο ανέπτυξε ιδιωτική εταιρεία, είναι πάρα πολύ δαπανηρή ιστορία, η Αστυπάλαια δεν έχει τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσει κάτι τέτοιο», λέει ο κ. Κομηνέας.

Η Χάλκη έχει πλέον ένα επιπρόσθετο πρόβλημα: την απότομη αύξηση του τουρισμού. «Το 2019 είχαμε 20.000 επισκέπτες, φέτος 100.000. Μεγάλος αριθμός έρχεται με ημερήσιες εκδρομές. Δεν είναι δυνατόν να διαχειριστούμε τόσο κόσμο», λέει ο κ. Φραγκάκης. Οσον αφορά την παρατήρηση του πρωθυπουργού κατά την έναρξη του προγράμματος, ότι η Χάλκη έπρεπε να γίνει νησί χωρίς αυτοκίνητο, ο κ. Φραγκάκης δεν είναι αισιόδοξος. «Δεν είναι εύκολο να πεις στον πολίτη να μην έχει αμάξι. Θα έπρεπε ωστόσο να περιοριστεί η χρήση Ι.Χ. από τους επισκέπτες, δεν χρειάζεται αυτοκίνητο το νησί».

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νέος ΚΟΚ: Ισόβια για πολύνεκρα τροχαία και κλιμακωτές ποινές για παραβάσεις όπως το κινητό, το αλκοόλ, η παραβίαση STOP

Αυστηρότερες ποινές με στόχο τη μείωση των τροχαίων και την προστασία της ανθρώπινης ζωής

Τριήμερη περιοδεία Κατερίνας Μονογυιού σε Μύκονο, Σαντορίνη και Νάξο

Κ. Μονογυιού: Στηρίζουμε έμπρακτα την Υγεία, τη Δικαιοσύνη και τον Τουρισμό στη Μύκονο, τη Σαντορίνη και τη Νάξο

Αντιδράσεις για τη μεταφορά των Κούρων του Φλεριού – Τι δηλώνει ο Βασίλης Φλεριανός (video)

Ο Βασίλης Φλεριανός μιλά στη Ραδιοφωνία Κυκλάδων για την απόφαση μεταφοράς των Κούρων στη Νησίδα Μουσείων και τις αντιδράσεις που προκαλεί στην τοπική κοινωνία των Μελάνων.

Μέλανες: Αντίθετος και ο Κυνηγετικός Σύλλογος Νάξου στην απομάκρυνση των Κούρων

Ο Σύλλογος εκφράζει την έντονη αντίθεσή του στην απομάκρυνση των αρχαιοτήτων από τις Μέλανες - Πλήρης στήριξη σε φορείς και κατοίκους που αντιδρούν

Επιμελητήριο Κυκλάδων: Νέο επιδοτούμενο πρόγραμμα για ανέργους στις Κυκλάδες

Η δράση συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο ΕΚΤ), από εθνικούς πόρους του ΠΔΕ.

Σαντορίνη: Την Τετάρτη 11 Ιουνίου το 3ο εκπαιδευτικό σεμινάριο για την αυθεντικότητα και την ταυτότητα του νησιού

Ο Δήμος Θήρας προσκαλεί επαγγελματίες του τουρισμού στο τρίτο και τελευταίο σεμινάριο με θέμα «Γνωριμία με τη Σαντορίνη» – Διαδικτυακή συμμετοχή και από τον καθηγητή Κώστα Παπαζάχο

Στάση εργασίας και κινητοποίηση των ταξί Αττικής για τις ρυθμίσεις του νέου ΚΟΚ

Έντονη αντίδραση του ΣΑΤΑ στις αλλαγές για τις λεωφορειολωρίδες – Συγκέντρωση στις 17:00

Λειψυδρία στην Ευρώπη: Ο αγροτικός κόσμος σε ασφυξία, τα μέτρα σε αναμονή

Με το 40% των Ευρωπαίων να πλήττεται από έλλειψη νερού, η γεωργία πληρώνει το κόστος – Σχέδια κινήτρων, καθυστερήσεις σε έργα και ανησυχία για τη ρύπανση των υδάτων

Αμοργιανό Φεστιβάλ: Ζωντάνεψε η Πλατεία Καταπόλων με Χορούς και Μουσική (video)

Παραδοσιακοί χοροί από το Λύκειο Ελληνίδων στην πλατεία Καταπόλων και πανηγυρικός εσπερινός στη Λαγκάδα με τη χορωδία “Ορφέας Τρίπολης

Πανευρωπαϊκή διαμαρτυρία κατά του ανεξέλεγκτου τουρισμού στις 15 Ιουνίου

Η Μαγιόρκα αναμένεται να είναι το επίκεντρο των διαδηλώσεων, με 60 ομάδες να προγραμματίζουν μαζικές κινητοποιήσεις.

Νάξος: Πυρκαγιά σε ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο καθοδόν προς τη Χώρα

Με ψυχραιμία και συνεργασία πολιτών και Πυροσβεστικής αποφεύχθηκε σοβαρό περιστατικό στο δρόμο Γλυνάδου – Χώρας

Νάξος – Αεροδρόμιο: Επιστροφή στη κανονικότητα, αλλά μας έμεινε “αμανάτι” το αεροσκάφος (!!!)

Ένα περιστατικό που θα μπορούσε να εξελιχθεί σε κρίση, μετατράπηκε σε απόδειξη επαγγελματισμού και ετοιμότητας. Η επόμενη ημέρα βρίσκει το νησί να μετρά την ωριμότητά του ως τουριστικός προορισμός πρώτης γραμμής.

Εκτακτο – Olympic Air: Καθηλωμένο στο διάδρομο το αεροσκάφος λόγω προβλήματος στον κινητήρα

Εκτακτο.. Καθηλώθηκε αεροπλάνο της Olympic Air στον διάδρομο καθότι πήρε φωτιά ο κινητήρας του λίγο μετά την απογείωσή του από το αεροδρόμιο της Νάξου

Νάξος – Κόρωνος: Μια προσφορά από καρδιάς στη μνήμη του Νικόλα Μανωλά

Οι γονείς των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου Κορώνου Νάξου ευγνωμονεί την οικογένεια του Νικόλα Μανωλά για μια δωρεά που θα δώσει φωνή στις μαθητικές εκδηλώσεις

Μια ιστορική βραδιά: Οι Κονιτοπουλαίοι επανενώνονται στο Άλσος Βεΐκου

Στις 22 Ιουλίου, η οικογένεια-σύμβολο της νησιώτικης μουσικής ανεβαίνει ξανά στη σκηνή, σε μια γιορτή της παράδοσης και των ριζών μας

Νάξος – “Emerald Azzurra”: Η πολυτέλεια “έδεσε” στο νησί των Κυκλάδων

Με 110 μέτρα μήκος και 50 πολυτελείς καμπίνες, το υπερσύγχρονο "Emerald Azzurra" πραγματοποιεί μία ακόμη επταήμερη κρουαζιέρα στο Αιγαίο και φέρνει τη Νάξο στο χάρτη των VIP προορισμών

Cine Naxos Open: Το καλοκαίρι ξεκινά με… “Επικίνδυνες Αποστολές”

Η θερινή σεζόν στη Νάξο ανοίγει επίσημα την Πέμπτη 5 Ιουνίου με την ταινία περιπέτειας "Mission: Impossible – The Final Reckoning"!

Reddit – Νάξος: Στη δεύτερη θέση των πιο υποτιμημένων νησιών στον κόσμο

Το μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων εντυπωσιάζει τη διεθνή κοινότητα του Reddit με την αυθεντικότητα, την ηρεμία και την φυσική του ομορφιά

Θηρασία: Σημαντική ανακάλυψη (σφραγίδες) που αλλάζει την ιστορία της γραφής στο Αιγαίο

Σφραγίδες 4.500 ετών φέρνουν στο φως ένα άγνωστο κεφάλαιο επικοινωνίας και εμπορίου ανάμεσα σε Κυκλαδικά νησιά – Με προέλευση από τη Νάξο το πήλινο αγγείο

«Το Γλέντι»… αλλιώς! ONIRAMA & Νίκος Οικονομίδης ενώνουν κόσμο, βιολί και καλοκαίρι (video)

Η πιο feel-good διασκευή του καλοκαιριού είναι εδώ: Νησιώτικο βιολί, ηλεκτρική ενέργεια και ρυθμός που δεν κάθεται ποτέ