Τετάρτη, 13 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΑιγαίοΠόρος: Στα βήματα Αστυπάλαιας και Χάλκης αλλά μόνο στο "πρασίνισμα"

Πόρος: Στα βήματα Αστυπάλαιας και Χάλκης αλλά μόνο στο “πρασίνισμα”

|

Ο Πόρος πρόκειται να γίνει το τρίτο πράσινο νησί στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας GR-eco Islands, μετά τη Χάλκη και την Αστυπάλαια. Ομως, πόσο πράσινα είναι στην πραγματικότητα τα πράσινα νησιά; Η πρωτοβουλία εστιάζει προς το παρόν σε ενεργειακά ζητήματα και σε λιγότερο ρυπογόνες μεταφορές, δεν καλύπτει ωστόσο απορρίμματα, λύματα, αλλά και την «παραγωγή» νερού. Σε επικοινωνιακό επίπεδο δείχνει να λειτουργεί εξαιρετικά, αυξάνοντας κατακόρυφα την επισκεψιμότητα των νησιών, μια εξέλιξη που όμως δεν λειτουργεί απαραίτητα προς όφελος της βιωσιμότητας των μικρών νησιωτικών τόπων.

Την Παρασκευή, το υπουργείο Περιβάλλοντος υπέγραψε στο Ντουμπάι συμφωνία με την Abu Dhabi Future Energy Cοmpany – Masdar, ώστε η τελευταία να χρηματοδοτήσει έργα πράσινης υποδομής στον Πόρο. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου, το πεδίο της συνεργασίας αφορά την εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος 7 MW, την εισαγωγή ηλεκτρικού πλοίου και τη μετατροπή των υφιστάμενων επιβατηγών σκαφών σε ηλεκτρικά, τον πράσινο μετασχηματισμό του στόλου οχημάτων του νησιού και την εφαρμογή ενός μοντέλου μηδενικών αποβλήτων.

Αστυπάλαια
Αστυπάλαια

Τι συμβαίνει στην Αστυπάλαια 

Ο Πόρος είναι το τρίτο νησί στην Ελλάδα που εντάσσεται σε αυτή την πρωτοβουλία, η οποία ονομάστηκε GR-eco Islands και επικεντρώνεται στην απανθρακοποίηση της ηλεκτρικής παραγωγής μικρών νησιών και στην υλοποίηση βασικών έργων υποδομής. Τα πρώτα δύο ήταν η Αστυπάλαια (σε συνεργασία με τη Volkswagen) και κατόπιν η Χάλκη (με τη Citroën και άλλες εταιρείες). Στην Αστυπάλαια (που δεν είναι διασυνδεδεμένη με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα) το πρόγραμμα μέχρι στιγμής εστίασε στην κινητικότητα. Οπως αναφέρει ο δήμαρχος του νησιού Νίκος Κομηνέας, η «διπλή» επιδότηση (από πλευράς υπουργείου Περιβάλλοντος και VW) της αγοράς ηλεκτρικού οχήματος έχει οδηγήσει μέχρι στιγμής στην απόκτηση 110 ηλεκτρικών οχημάτων στο νησί. «Από τότε που ξεκίνησε το πρόγραμμα δεν έχει αγοραστεί κανένα συμβατικό όχημα στο νησί», εξηγεί.

Στην Αστυπάλαια, το πρόγραμμα περιλάμβανε την αντικατάσταση των οχημάτων των κρατικών υπηρεσιών, την τοποθέτηση φορτιστών και την ανάπτυξη ενός συστήματος βιώσιμης μεταφοράς, που περιλαμβάνει ένα λεωφορείο που κινείται κατ’ απαίτηση όσων χρησιμοποιούν τη σχετική εφαρμογή και τον διαμοιρασμό διαδρομών (car sharing).

Τέλος, βρίσκεται πλέον υπό κατασκευήν, από τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες, υβριδικός σταθμός παραγωγής ενέργειας που σε πρώτη φάση θα περιλαμβάνει ένα φωτοβολταϊκό 3 MW και μπαταρίες για την αποθήκευση ενέργειας. «Σε πρώτη φάση θα καλύπτει το 50% των αναγκών του νησιού, σε δεύτερη φάση, με την προσθήκη μιας ανεμογεννήτριας, θα καλύψει το 80%-90% της περιόδου αιχμής», λέει ο κ. Κομηνέας. Αυτό, ωστόσο, που θα ήθελε ο δήμος θα ήταν να συμμετάσχει στην παραγωγή ενέργειας μέσω ενεργειακής κοινότητας. «Δυστυχώς το αίτημά μας δεν έγινε δεκτό», εξηγεί.

Τι γίνεται στην Χάλκη; 

Αντιθέτως στη Χάλκη, το φωτοβολταϊκό που τοποθετήθηκε στο νησί έγινε στο πλαίσιο ενεργειακής κοινότητας (ChalkiΟn), με αποτέλεσμα να επωφελείται μέρος της τοπικής κοινωνίας με μείωση ή μηδενισμό του λογαριασμού. Στο πλαίσιο του προγράμματος αντικαταστάθηκαν τα κρατικά οχήματα με ηλεκτρικά από τη Citroën, εγκαταστάθηκαν φορτιστές, ενώ δημιουργήθηκε δίκτυο 5G. «Τώρα ο δήμος ολοκληρώνει μελέτη για την παραγωγή ενέργειας από τα κύματα με κοινοτική χρηματοδότηση», λέει ο δήμαρχος Βαγγέλης Φραγκάκης. «Επιθυμία μας θα ήταν να είμαστε πλήρως αυτόνομοι ενεργειακά μέσω της αποθήκευσης ενέργειας, γιατί αυτή τη στιγμή είμαστε διασυνδεδεμένοι με τη Ρόδο».

Αρκούν όμως αυτά για να χαρακτηριστεί ένα νησί «πράσινο»; Και τα δύο νησιά υστερούν σε σύγχρονες μεθόδους διαχείρισης απορριμμάτων. «Βάσει του περιφερειακού σχεδιασμού, η Χάλκη στέλνει όλα της τα απορρίμματα στη Ρόδο. Κάνουμε προσπάθειες ανακύκλωσης με ένα σύστημα με χωριστές σακούλες και ημέρες αποκομιδής, αλλά το καλοκαίρι είναι αδύνατο να γίνει σωστή δουλειά με έναν υπάλληλο στην καθαριότητα και έναν οδηγό», εξηγεί ο κ. Φραγκάκης. «Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου είχε υποσχεθεί ότι θα κάνει δέκα νησιά μηδενικών απορριμμάτων. Δεν είναι όμως απλό όταν μιλάς για μικρούς νησιωτικούς δήμους με περιορισμένα έσοδα. Το σύστημα που έχει η Τήλος, το οποίο ανέπτυξε ιδιωτική εταιρεία, είναι πάρα πολύ δαπανηρή ιστορία, η Αστυπάλαια δεν έχει τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσει κάτι τέτοιο», λέει ο κ. Κομηνέας.

Η Χάλκη έχει πλέον ένα επιπρόσθετο πρόβλημα: την απότομη αύξηση του τουρισμού. «Το 2019 είχαμε 20.000 επισκέπτες, φέτος 100.000. Μεγάλος αριθμός έρχεται με ημερήσιες εκδρομές. Δεν είναι δυνατόν να διαχειριστούμε τόσο κόσμο», λέει ο κ. Φραγκάκης. Οσον αφορά την παρατήρηση του πρωθυπουργού κατά την έναρξη του προγράμματος, ότι η Χάλκη έπρεπε να γίνει νησί χωρίς αυτοκίνητο, ο κ. Φραγκάκης δεν είναι αισιόδοξος. «Δεν είναι εύκολο να πεις στον πολίτη να μην έχει αμάξι. Θα έπρεπε ωστόσο να περιοριστεί η χρήση Ι.Χ. από τους επισκέπτες, δεν χρειάζεται αυτοκίνητο το νησί».

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Μικρές Κυκλάδες: Δωρεάν μαθήματα κολύμβησης για παιδιά

Ο Δήμος Νάξου & Μικρών Κυκλάδων δίνει στα παιδιά την ευκαιρία να αγαπήσουν τη θάλασσα και να μάθουν ασφάλεια και τεχνική… παρέα με το χαμόγελο του καλοκαιριού!

ΕΚΑΒ: Εκατοντάδες διακομιδές από τα μέτωπα των πυρκαγιών

Από Αχαΐα μέχρι Χίο, τα πληρώματα του ΕΚΑΒ δίνουν μάχη με τον χρόνο για να φτάσουν στους τραυματίες και όσους αντιμετωπίζουν αναπνευστικά προβλήματα.

Νύχτα αγωνίας – Πρωινή μάχη με τις φλόγες σε όλη την Ελλάδα

33 εναέρια μέσα ρίχτηκαν από το πρώτο φως στη μάχη – Σε γενική επιφυλακή η χώρα, ισχυροί άνεμοι δυσκολεύουν το έργο των πυροσβεστών.

Μήλος: Όλο το προσωπικό και τα απορριμματοφόρα κρατούνται στο Α.Τ., τι αναφέρει ο Δήμος

Η Δημοτική Αρχή μιλά για στοχευμένη ενέργεια που υπονομεύει τη δημόσια υγεία και την εικόνα του νησιού στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου.

Ανώνυμη δωρεά-ανάσα στην Κω: 2 εκατ. ευρώ για στέγαση γιατρών αν δεν βρεθεί κρατική χρηματοδότηση

Όταν η έλλειψη στέγης στα νησιά γίνεται πρόβλημα ζωής, η προσφορά ενός συμπολίτη φέρνει ελπίδα

Ξεπέρασαν το 1,5 εκατ. οι αναχωρήσεις από τα λιμάνια της Αττικής – Άνοδος 3,99% σε σχέση με πέρυσι

Μικρή αύξηση στην ακτοπλοϊκή κίνηση το φετινό καλοκαίρι – Η μεγαλύτερη άνοδος στον Αργοσαρωνικό

Κυκλάδες – Αστυνομικό δελτίο: Συλλήψεις σε Σαντορίνη, Νάξο και Μύκονο, βιασμός, παραβάσεις και κλοπές

Σειρά συλλήψεων από τις τοπικές αστυνομικές υπηρεσίες των Κυκλάδων για σοβαρά και πλημμεληματικού χαρακτήρα αδικήματα

Νάξος (Φιλώτι): 20 χρόνια μνήμης και ποδοσφαίρου, το τουρνουά «Μανώλης Μάκαρης» μας συγκίνησε ξανά

Με επετειακό χαρακτήρα, το φετινό τουρνουά τίμησε τη μνήμη του Μανώλη Μάκαρη, συνδυάζοντας αθλητισμό, συγκίνηση και την παρουσία μικρών παιδιών που έδωσαν ξεχωριστό χρώμα στη διοργάνωση.

Πολυχρόνης Ραπτάκης, πλοίαρχος “Blue Star Naxos”: «Στην ακτοπλοΐα είμαστε πολύ πίσω σε σχέση με το εξωτερικό» (video)

Τι λέει για τις ελλείψεις στις υποδομές, τις “ουρές” στα λιμάνια και τη βοήθεια του Blue Star Delos σε ιστιοπλοϊκό με Γάλλους τουρίστες (video)

Κακολύρι: Το νέο μαρτυρικό χωριό της Ελλάδας, δικαίωση μνήμης και ιστορίας

Μετά από χρόνια αγώνων, το Κακολύρι Εύβοιας εντάσσεται επίσημα στο δίκτυο μαρτυρικών χωριών, τιμώντας τη θυσία των 30 εκτελεσθέντων κατοίκων στις 24 Μαΐου 1944.

Νάξος: Διάσωση δύο ηλικιωμένων κολυμβητών στον Άγιο Γεώργιο με πρωταγωνιστή τον Lennart Neubauer

Ο πρωταθλητής του windsurfing εντόπισε και κράτησε στην επιφάνεια δύο ηλικιωμένους που είχαν παρασυρθεί από ρεύματα και κύματα – Κίνδυνος στην περιοχή του «Πορτοκάλι».

Ένταση στο λιμάνι του Πειραιά: Επιβάτες για Νάξο ανέβηκαν στον καταπέλτη μετά από νέα ακύρωση δρομολογίου

Πάνω από 100 ταξιδιώτες αντέδρασαν έντονα μετά την αιφνιδιαστική ενημέρωση ότι δεν θα ταξιδέψουν ούτε σήμερα, παρά τις αρχικές διαβεβαιώσεις της εταιρείας.

Λιμεναρχείο Νάξου: Απαγόρευση κυκλοφορίας στην παραλιακή της Χώρας Νάξου από 9 Αυγούστου, ποιοι εξαιρούνται

Η Νάξος γεμίζει κόσμο και το Λιμεναρχείο λαμβάνει δράση για την αποφυγή κυκλοφοριακού εφιάλτη.

Κυκλάδες: Ταχύπλοα στο έλεος του καιρού, ποια δεν προσέγγισαν λιμάνια

Δεν προσέγγισε Ηρακλειά το Tera Jet 2 – Διπλό περιστατικό με το CAT I στη Σέριφο – Ακινητοποιήθηκε το Superjet στην Πάρο λόγω ισχυρών ανέμων

Πολυχρόνης Ραπτάκης, πλοίαρχος “Blue Star Naxos”: «Στην ακτοπλοΐα είμαστε πολύ πίσω σε σχέση με το εξωτερικό» (video)

Τι λέει για τις ελλείψεις στις υποδομές, τις “ουρές” στα λιμάνια και τη βοήθεια του Blue Star Delos σε ιστιοπλοϊκό με Γάλλους τουρίστες (video)

Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων: «Απαράδεκτη η καταγγελία του Δημάρχου Νάξου – Δεν θα μας εκφοβίσουν»

Σφοδρή αντίδραση για την προσαγωγή αρχαιολόγου και υπαλλήλων της ΕΦΑ Κυκλάδων – Ζητούν απόσυρση της καταγγελίας και μόνιμη λύση για την προστασία της Πορτάρας

Νάξος: Χάος στο λιμάνι μετά το απαγορευτικό – Οι λιμενικοί κράτησαν την τάξη

Μέρα-ρεκόρ με 5.000 επιβάτες και 1.000 οχήματα σε λίγες ώρες, αλλά το Λιμενικό Σώμα διασφάλισε ομαλή αποβίβαση και επιβίβαση παρά τις ελλείψεις υποδομών.

Attica Group: Ανεκτέλεστα τα δρομολόγια της Παρασκευής 8/8 λόγω απαγορευτικού απόπλου

Ανακοινώθηκε η αναστολή σημαντικών ακτοπλοϊκών δρομολογίων προς και από τις Κυκλάδες – Σε αναμονή νεότερων οδηγιών οι επιβάτες.

Blue Star Ferries: Αναστολή δρομολογίων για σήμερα (08/08), στις 4 το απόγευμα αναχωρεί το “Blue Star Delos”

Ακυρώνονται τα περισσότερα δρομολόγια της Blue Star λόγω απαγορευτικού – Το μόνο που ταξιδεύει είναι το Blue Star Delos με καθυστέρηση και τροποποιημένο δρομολόγιο

Απαγορευτικό απόπλου: Νυχτερινές λύσεις για Άνδρο από Ραφήνα

Καθηλωμένα 25 πλοία στον Πειραιά και 13 στη Ραφήνα – Τρία έκτακτα δρομολόγια μεταμεσονύχτια για Άνδρο για να εξυπηρετηθούν αποκλεισμένοι επιβάτες