Τρίτη, 23 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΑιγαίοΠόρος: Στα βήματα Αστυπάλαιας και Χάλκης αλλά μόνο στο "πρασίνισμα"

Πόρος: Στα βήματα Αστυπάλαιας και Χάλκης αλλά μόνο στο “πρασίνισμα”

|

Ο Πόρος πρόκειται να γίνει το τρίτο πράσινο νησί στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας GR-eco Islands, μετά τη Χάλκη και την Αστυπάλαια. Ομως, πόσο πράσινα είναι στην πραγματικότητα τα πράσινα νησιά; Η πρωτοβουλία εστιάζει προς το παρόν σε ενεργειακά ζητήματα και σε λιγότερο ρυπογόνες μεταφορές, δεν καλύπτει ωστόσο απορρίμματα, λύματα, αλλά και την «παραγωγή» νερού. Σε επικοινωνιακό επίπεδο δείχνει να λειτουργεί εξαιρετικά, αυξάνοντας κατακόρυφα την επισκεψιμότητα των νησιών, μια εξέλιξη που όμως δεν λειτουργεί απαραίτητα προς όφελος της βιωσιμότητας των μικρών νησιωτικών τόπων.

Την Παρασκευή, το υπουργείο Περιβάλλοντος υπέγραψε στο Ντουμπάι συμφωνία με την Abu Dhabi Future Energy Cοmpany – Masdar, ώστε η τελευταία να χρηματοδοτήσει έργα πράσινης υποδομής στον Πόρο. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου, το πεδίο της συνεργασίας αφορά την εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος 7 MW, την εισαγωγή ηλεκτρικού πλοίου και τη μετατροπή των υφιστάμενων επιβατηγών σκαφών σε ηλεκτρικά, τον πράσινο μετασχηματισμό του στόλου οχημάτων του νησιού και την εφαρμογή ενός μοντέλου μηδενικών αποβλήτων.

Αστυπάλαια
Αστυπάλαια

Τι συμβαίνει στην Αστυπάλαια 

Ο Πόρος είναι το τρίτο νησί στην Ελλάδα που εντάσσεται σε αυτή την πρωτοβουλία, η οποία ονομάστηκε GR-eco Islands και επικεντρώνεται στην απανθρακοποίηση της ηλεκτρικής παραγωγής μικρών νησιών και στην υλοποίηση βασικών έργων υποδομής. Τα πρώτα δύο ήταν η Αστυπάλαια (σε συνεργασία με τη Volkswagen) και κατόπιν η Χάλκη (με τη Citroën και άλλες εταιρείες). Στην Αστυπάλαια (που δεν είναι διασυνδεδεμένη με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα) το πρόγραμμα μέχρι στιγμής εστίασε στην κινητικότητα. Οπως αναφέρει ο δήμαρχος του νησιού Νίκος Κομηνέας, η «διπλή» επιδότηση (από πλευράς υπουργείου Περιβάλλοντος και VW) της αγοράς ηλεκτρικού οχήματος έχει οδηγήσει μέχρι στιγμής στην απόκτηση 110 ηλεκτρικών οχημάτων στο νησί. «Από τότε που ξεκίνησε το πρόγραμμα δεν έχει αγοραστεί κανένα συμβατικό όχημα στο νησί», εξηγεί.

Στην Αστυπάλαια, το πρόγραμμα περιλάμβανε την αντικατάσταση των οχημάτων των κρατικών υπηρεσιών, την τοποθέτηση φορτιστών και την ανάπτυξη ενός συστήματος βιώσιμης μεταφοράς, που περιλαμβάνει ένα λεωφορείο που κινείται κατ’ απαίτηση όσων χρησιμοποιούν τη σχετική εφαρμογή και τον διαμοιρασμό διαδρομών (car sharing).

Τέλος, βρίσκεται πλέον υπό κατασκευήν, από τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες, υβριδικός σταθμός παραγωγής ενέργειας που σε πρώτη φάση θα περιλαμβάνει ένα φωτοβολταϊκό 3 MW και μπαταρίες για την αποθήκευση ενέργειας. «Σε πρώτη φάση θα καλύπτει το 50% των αναγκών του νησιού, σε δεύτερη φάση, με την προσθήκη μιας ανεμογεννήτριας, θα καλύψει το 80%-90% της περιόδου αιχμής», λέει ο κ. Κομηνέας. Αυτό, ωστόσο, που θα ήθελε ο δήμος θα ήταν να συμμετάσχει στην παραγωγή ενέργειας μέσω ενεργειακής κοινότητας. «Δυστυχώς το αίτημά μας δεν έγινε δεκτό», εξηγεί.

Τι γίνεται στην Χάλκη; 

Αντιθέτως στη Χάλκη, το φωτοβολταϊκό που τοποθετήθηκε στο νησί έγινε στο πλαίσιο ενεργειακής κοινότητας (ChalkiΟn), με αποτέλεσμα να επωφελείται μέρος της τοπικής κοινωνίας με μείωση ή μηδενισμό του λογαριασμού. Στο πλαίσιο του προγράμματος αντικαταστάθηκαν τα κρατικά οχήματα με ηλεκτρικά από τη Citroën, εγκαταστάθηκαν φορτιστές, ενώ δημιουργήθηκε δίκτυο 5G. «Τώρα ο δήμος ολοκληρώνει μελέτη για την παραγωγή ενέργειας από τα κύματα με κοινοτική χρηματοδότηση», λέει ο δήμαρχος Βαγγέλης Φραγκάκης. «Επιθυμία μας θα ήταν να είμαστε πλήρως αυτόνομοι ενεργειακά μέσω της αποθήκευσης ενέργειας, γιατί αυτή τη στιγμή είμαστε διασυνδεδεμένοι με τη Ρόδο».

Αρκούν όμως αυτά για να χαρακτηριστεί ένα νησί «πράσινο»; Και τα δύο νησιά υστερούν σε σύγχρονες μεθόδους διαχείρισης απορριμμάτων. «Βάσει του περιφερειακού σχεδιασμού, η Χάλκη στέλνει όλα της τα απορρίμματα στη Ρόδο. Κάνουμε προσπάθειες ανακύκλωσης με ένα σύστημα με χωριστές σακούλες και ημέρες αποκομιδής, αλλά το καλοκαίρι είναι αδύνατο να γίνει σωστή δουλειά με έναν υπάλληλο στην καθαριότητα και έναν οδηγό», εξηγεί ο κ. Φραγκάκης. «Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου είχε υποσχεθεί ότι θα κάνει δέκα νησιά μηδενικών απορριμμάτων. Δεν είναι όμως απλό όταν μιλάς για μικρούς νησιωτικούς δήμους με περιορισμένα έσοδα. Το σύστημα που έχει η Τήλος, το οποίο ανέπτυξε ιδιωτική εταιρεία, είναι πάρα πολύ δαπανηρή ιστορία, η Αστυπάλαια δεν έχει τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσει κάτι τέτοιο», λέει ο κ. Κομηνέας.

Η Χάλκη έχει πλέον ένα επιπρόσθετο πρόβλημα: την απότομη αύξηση του τουρισμού. «Το 2019 είχαμε 20.000 επισκέπτες, φέτος 100.000. Μεγάλος αριθμός έρχεται με ημερήσιες εκδρομές. Δεν είναι δυνατόν να διαχειριστούμε τόσο κόσμο», λέει ο κ. Φραγκάκης. Οσον αφορά την παρατήρηση του πρωθυπουργού κατά την έναρξη του προγράμματος, ότι η Χάλκη έπρεπε να γίνει νησί χωρίς αυτοκίνητο, ο κ. Φραγκάκης δεν είναι αισιόδοξος. «Δεν είναι εύκολο να πεις στον πολίτη να μην έχει αμάξι. Θα έπρεπε ωστόσο να περιοριστεί η χρήση Ι.Χ. από τους επισκέπτες, δεν χρειάζεται αυτοκίνητο το νησί».

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Γιος αεροσυνοδού που σκοτώθηκε την 11η Σεπτεμβρίου έλαβε επιστολή της μητέρας του μετά από 24 χρόνια

Η αεροσυνοδός ΣιΣι Λάιλς είχε σκοτωθεί το 2001· το σημείωμα διασώθηκε και δόθηκε σήμερα στον 30χρονο Τζέβον Καστρίγιο

Βρούτσης στην Πάρο με Γιάννακη–Αϊνδιλή–Καγιαλή: «Νησιωτικότητα & Αθλητισμός» στο επίκεντρο

Τετάρτη 24/9, 12:30, αίθουσα «Αθηνά» (Paros Agnanti Resort & Spa): κεντρική ομιλία του Υπουργού Αθλητισμού με παρουσία κορυφαίων Ελλήνων Ολυμπιονικών και ανοικτή συζήτηση με τα σωματεία των Κυκλάδων.

Ευρωπαϊκός Δείκτης Οινοτουρισμού: Πέμπτη η Ελλάδα, πρώτη η Γαλλία

Γαλλία πρώτη, ακολουθούν Ιταλία και Ισπανία· νεότεροι ταξιδιώτες «οδηγούν» τη ζήτηση για κρασί, γαστρονομία και πολιτισμό

Επαναπατρισμός 86 ελληνικών αρχαιοτήτων – και πρωτοκυκλαδικής περιόδου – από ιδιωτική συλλογή του εξωτερικού

Οικειοθελής επιστροφή σε συνεργασία με το ΥΠΠΟΑ – Από νεολιθικά ειδώλια έως χρυσά στεφάνια ελληνιστικών χρόνων

Δήμος Θήρας: Νέα χρονιά για το Κοινωνικό Φροντιστήριο – Ξεκίνησαν οι εγγραφές

Εκπαιδευτική ενίσχυση μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου · Έναρξη 13 Οκτωβρίου, συμμετοχή εθελοντών εκπαιδευτικών

Θεόκτιστα και χειροποίητα: Η νομική προστασία του αγροτικού πολιτιστικού τοπίου των Κυκλάδων

Εκδήλωση στο Ιωνικό Κέντρο (26/9) με ειδικούς και φορείς, για τη διαφύλαξη της ξερολιθιάς, των παραδοσιακών κτισμάτων και του φυσικού πλούτου των νησιών

Πρώτο κουδούνι για τους… πιο μικρούς: Αγιασμός στους Παιδικούς Σταθμούς της Νάξου

Στον Αγιασμό και ο 1ος Βρεφονηπιακός Σταθμός Ολοκληρωμένης Φροντίδας Φιλωτίου – Παρών ο Αντιδήμαρχος Παιδείας, Φώτης Μαυρομμάτης

«Σχολικές Γέφυρες στο Αιγαίο»: Η Humanity Greece στηρίζει 192 μαθητές σε ακριτικά νησιά

Με την αιγίδα του ΠτΔ, σχολικά πακέτα φτάνουν σε Ψέριμο, Ηρακλειά, Δονούσα, Λειψούς και Άγιο Ευστράτιο για μια ισότιμη νέα χρονιά

Γιάννης Πολυχρονάκος: «Εδώ πλέον ντράπηκε και η ντροπή»

"Γόνοι και κληρονόμοι πλούτου και εξουσίας προκαλούν και κουνάνε το δάχτυλο στους νησιώτες για το στεγαστικό πρόβλημα "

Ξεκίνησαν οι εργασίες ανάπλασης γύρω από το Κλειστό Γυμναστήριο Νάξου

Τι αλλάζει στην πρόσβαση – είσοδος μόνο για πεζούς αθλούμενους και φιλάθλους όσον αφορά το Κλειστό Γυμναστήριο

Blue Star Naxos: από 19/9 αναχώρηση 11:05 από Νάξο για Πειραιά — αρχίζει το χειμερινό πρόγραμμα

Σύμφωνα με το Naxos Blue Travel, το νέο ωράριο θα ισχύει όλο τον χειμώνα. Δείτε αναλυτικά τη διαδρομή Αστυπάλαια–Κατάπολα της επόμενης ημέρας.

Σκοπελίτης: Αλλαγές δρομολογίων 19–21/09/2025 λόγω κακοκαιρίας

Το ταξιδιωτικό πρακτορείο Zas Travel Νάξου ενημερώνει: το δρομολόγιο της Παρασκευής μεταφέρεται για Σάββατο και του Σαββάτου για Κυριακή — δείτε αναλυτικά τις ώρες.

Υπόθεση …Νερό: Ο Σύλλογος Επαγγελματιών Δονούσας ζητά επανεξέταση της τιμολογιακής πολιτικής και δίκαιες χρεώσεις

Μετά την Ηρακλειά και τα Κουφονήσια, διαμαρτύρεται και η Δονούσα για τις αυξήσεις - Τι ζητούν οι επαγγελματίες

Απαγορευτικό: Στις 9.30 το βράδυ απόψε αναχωρεί το “Blue Star Naxos” (Πίνακας)

Λόγω κακοκαιρίας αλλάζουν αναχωρήσεις/ακυρώνονται δρομολόγια. Τι ισχύει ανά πλοίο, πότε χρειάζεται αλλαγή εισιτηρίων και ποιες μεταφορές επιβατών έγιναν.

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Σε ποιες περιοχές θα έχει αύριο το πρωί (20/09) διακοπή ρεύματος

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση «Προσωρινή Διακοπή», θα επηρεαστούν Μπαούζι Δαμαριώνα, Αυλωνίτσα, Άγιος Δημήτριος και Αγ. Ανάργυροι Σαγκρί.

Ανεκτέλεστα δρομολόγια για Supercat Jet, Superjet και Superjet 2 λόγω κακοκαιρίας

Η κακοκαιρία που πλήττει το Αιγαίο φέρνει σημαντικές ακυρώσεις στην ακτοπλοΐα – Αναλυτικά ποιες γραμμές επηρεάζονται

ΔΕΔΔΗΕ: Τρίωρη διακοπή ρεύματος αύριο (22/09) στα χωριά της πεδινής Νάξου

Νάξος: Προσωρινή διακοπή ρεύματος τη Δευτέρα 22/09 (09:00–12:00) σε Γλινάδο, Άγιο Αρσένιο, Μύλους & Αργάνι Τριπόδων

Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων: Ο Νίκος Σιδερής ορίστηκε πρόεδρος της Κοινότητας Κεραμωτής

Σιδερής Νίκος η επιλογή του Δημάρχου – Αποχές και ενστάσεις από Κορρέ και Χατζηανδρέου

Κουφονήσια: «Νερό από χρυσάφι», λογαριασμοί έως 10€/m³, τι απαντά ο Βαγγέλης Κατσαράς (video)

Εστίαση, διαμονή και μικρά καταστήματα μιλούν για ασφυξία – Ο Δήμος Νάξου κάνει λόγο για «εξορθολογισμό» βάσει κόστους αφαλάτωσης και αποτροπή υπερκατανάλωσης (video)

Απαγορευτικό απόπλου από Πειραιά, Λαύριο και Ραφήνα έως τις 10:00 — εξαιρούνται Αργοσαρωνικός & Μαρμάρι

Σε ισχύ προληπτικό μέτρο του Λιμενικού λόγω ισχυρών βοριάδων· επανεκτίμηση στις 10:00. Οι ταξιδιώτες να επικοινωνούν με τα πρακτορεία τους.