Παρασκευή, 15 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΑιγαίοΠεριφέρεια Νοτίου Αιγαίου: Μια αυτόβουλη ομολογία της αποτυχίας της.

Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου: Μια αυτόβουλη ομολογία της αποτυχίας της.

|

Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου προεκλογικά υπενθύμισε την έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή του Περιφερειακού Προγράμματος Νοτίου Αιγαίου 2021-2027 με αυξημένο προϋπολογισμό.

Του Μιχάλη Φραγκίσκου (*) 

Το Περιφερειακό Πρόγραμμα Νοτίου Αιγαίου είναι το σημαντικότερο θεσμικό πλαίσιο για τον αναπτυξιακό προγραμματισμό της προγραμματικής περιόδου 2021-2027, με καθοριστική σημασία για το μέλλον των νησιών, αφού δίδει τις κατευθύνσεις της βιώσιμης ολοκληρωμένης ανάπτυξης σε συνθήκες αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης – πράσινης μετάβασης και δυνητικά  δίνει λύσεις στα βασικά ζητήματα της νησιωτικότητας.

Η διαδικασία της κατάρτισης του, προέβλεπε τη διαβούλευση πάνω σε ένα Κείμενο Βασικών Αρχών (CONCEPT PAPER) το οποίο συντάχθηκε από την Ομάδα Σχεδιασμού που όρισε η Περιφέρεια[1].

Στο κείμενο αυτό αρχικά καταγράφεται η υφιστάμενη κατάσταση και η σύνδεσή της με την προηγούμενη προγραμματική περίοδο 2014-2020. Δηλαδή γίνεται ένας συνοπτικός απολογισμός της απόδοσης της Περιφερειακής Αρχής, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις και τους στόχους που είχαν τεθεί τότε.

Η καταγραφή, η αποτίμηση των παρεμβάσεων στο κείμενο ανατρέπει «εκ των έσω» την ειδυλλιακή εικόνα που δίνει η Περιφέρεια στα πεπραγμένα της, την περίοδο 2014-2020. Με μια απλή ανάγνωση του κειμένου στις σελ.2-8, χωρίς να γίνεται καμία κρίση, διαπιστώνονται οι παρακάτω σημαντικές επισημάνσεις στους επιμέρους τομείς παρεμβάσεων:

Περιφερειακή Οικονομία: «Σταθερή τάση υποχώρησης» με αποτέλεσμα την επαναφορά της ΠΝΑι στη χαμηλότερη κατηγορία των μεταβατικών Περιφερειών.

Έρευνα – Ανάπτυξη – Καινοτομία: «Ουραγός καινοτομίας» στη τελευταία θέση των 11 περιφερειών, αντί της 8ης που κατείχε το 2011.

Ψηφιακή Συνδεσιμότητα: Περιορισμένη διείσδυση και χρήση ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, υστέρηση δεξιοτήτων, ανεπάρκεια επιχειρήσεων ΤΠΕ και σημαντική διαρροή επαγγελματιών ΤΠΕ.

Περιβάλλον, Κλιματική Αλλαγή και Φυσικοί – Πολιτιστικοί πόροι: Κρίσιμες ανάγκες παρεμβάσεων προστασίας και αποκατάστασης βιοποικιλότητας στις περιοχές NATURA, στη θωράκιση από κινδύνους, καθώς και στην προστασία – ανάδειξη της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς.

Διαχείριση αποβλήτων: Το 1/3 των ΧΥΤ δεν λειτουργεί, ενώ λειτουργούν ακόμη 8 ΧΑΔΑ. Στα υγρά απόβλητα από τους 30 οικισμούς Γ’ προτεραιότητας μόνο οι 10 έχουν συμ[2]μορφωθεί στις οδηγίες.

Διαχείριση υδάτων: Καταγράφεται ποσοτική – ποιοτική υποβάθμιση των υπόγειων υδροφορέων και αλλοίωση των επιφανειακών υδατικών συστημάτων. Επιδεινώνονται τα προβλήματα νερού και απώλειες δικτύων.

Ενεργειακή Απόδοση: Θεωρεί την ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών ως ευκαιρία αξιοποίησης του αιολικού δυναμικού με ανάπτυξη νέων μονάδων ΑΠΕ. Επισημαίνει το ενεργοβόρο απόθεμα τόσο των κτηρίων της ΠΝΑ, όσο και των κατοικιών, όπως και την ανάγκη να αντιμετωπισθεί η μεγάλη κατανάλωση στις επιχειρήσεις.

Υποδομές Μεταφορών: Παρά τα έργα που υλοποιούνται οι υποδομές «υπολείπονται σημαντικά» στην κάλυψη των αναγκών. Καταγράφονται ανεπαρκείς λιμενικές υποδομές, χωρίς υπηρεσίες, ανορθολογικός σχεδιασμός ακτοπλοϊκού, μεγάλο κόστος μεταφορών, χωρίς υποδομές κρουαζιέρας, οδικό δίκτυο και οδική ασφάλεια.

Απασχόληση: Παρά το πλήθος των παρεμβάσεων η ανεργία παραμένει στο 13,7% με την αντίστοιχη των νέων (15-24) στο 30,4%. Με την 4η χειρότερη επίδοση μεταξύ των Περιφερειών στην αναλογία νέων εκτός αγοράς εργασίας.

Κοινωνική συνοχή: Το ποσοστό του κινδύνου φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού είναι 34,5% (έναντι 30% της χώρας), των υλικών στερήσεων 22,3% (έναντι 16,2% της χώρας). Οι ανάγκες για την αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού ευάλωτων ομάδων είναι αυξημένες.

Ο δείκτης υγείας πληθυσμού βρίσκεται στην 196η θέση της ΕΕ (266 περιφέρειες) παρουσιάζοντας συνεχή μείωση, με αναλογία κλινών στην 9η θέση, με μικρή πρόοδο στις δομές πρωτοβάθμιας και μεγάλες ανάγκες για σύγχρονες ποιοτικές υπηρεσίες υγείας.

Εκπαίδευση – Δια βίου Μάθηση: Επίπεδο εκπαίδευσης υπολείπεται σημαντικά της χώρας και της ΕΕ28, με μεγάλη σχολική διαρροή στη β΄βάθμια, με ποσοστό εγκατάλειψης της εκπαίδευσης 11,8%, διπλάσιο από το Εθνικό και αυξανόμενο. Με ανάγκες επενδύσεων εκσυγχρονισμού σε όλες τις βαθμίδες.

Στο κείμενο της Ομάδας Σχεδιασμού δεν παραλείπεται να προσεγγιστούν οι παράγοντες που επηρέασαν την πορεία (μη) υλοποίησης των παρεμβάσεων της περιόδου 2014-2020. Αναφέρονται, ως λόγοι, οι νέοι κανονισμοί, το νέο θεσμικό πλαίσιο, η αλλαγή των δημοσίων συμβάσεων, οι νέες διαδικασίες εγκρίσεων, οι αδυναμίες δικαιούχων, η αδυναμία διαθεσιμότητας κατάλληλων και αποτελεσματικών δομών υποστήριξης των διαδικασιών και διαχείρισης – παρακολούθησης – υλοποίησης της περιφερειακής στρατηγικής έξυπνης εξειδίκευσης.

Συμπεράσματα:

Η ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης από την ίδια την ΠΝΑι (με αντικειμενικά στοιχεία, έστω και ρηχή), αποπνέει ένα κλίμα πλατιάς αποτυχίας των στόχων της. Το γεγονός της ικανοποιητικής απορρόφησης πόρων  χωρίς να συνεισφέρουν στην υλοποίηση των στόχων, είναι ακόμα πιο ανησυχητικό. Οι αιτιολογίες της Ομάδας Σχεδιασμού στην ουσία μεταβιβάζουν την ευθύνη για τη μη έγκαιρη προσαρμογή, στην Περιφερειακή Αρχή, όπως και την ευθύνη μη θωράκισης της οικονομίας από τους κινδύνους της μονοκαλλιέργειας του τουρισμού. Γίνεται φανερό ότι η είσοδος στη νέα περίοδο πραγματοποιείται από δυσμενέστερες θέσεις, αφού τα ζητήματα προτεραιότητας της προηγούμενης περιόδου όχι μόνο δεν λύθηκαν, αλλά υποβαθμίστηκαν και εντάθηκαν.

Οι βαθύτερες αιτίες της αποτυχίας οφείλονται στο τρόπο λειτουργίας της Περιφερειακής Αρχής. Η λειτουργία με βάση ένα σύστημα πελατειακών σχέσεων, συναλλαγής, αλληλοεξυπηρετήσεων, πιέσεων σε δημάρχους, εργολάβους, κομματάρχες, με κατασπατάληση των πόρων σε έργα συναλλαγής και βιτρίνας, με χρηματοδοτήσεις χωρίς σαφή κριτήρια, σε πλήρη αδιαφάνεια και χωρίς δημόσια λογοδοσία, οδηγούν τα νησιά στη στασιμότητα, στην οπισθοδρόμηση, στον αφοπλισμό τους, ώστε να αντιμετωπίσουν αφοπλισμένα, χωρίς στρατηγικό όραμα, της προκλήσεις της κλιματικής κρίσης και της μετά-covid εποχής.

Η εκτέλεση του προγραμματισμού της νέας περιόδου που έχει ήδη ξεκινήσει,  θα έχει τα ίδια αρνητικά αποτελέσματα εάν υλοποιηθεί από την ίδια Περιφερειακή Αρχή. Τα νησιά θα χάσουν τη τελευταία και πιο κρίσιμη ευκαιρία για βιώσιμη και δίκαιη ανάπτυξη προς όφελος των κατοίκων τους.

[1] https://espa3.pepna.gr/wp-content/uploads/2021/04/Concept_Paper_%CE%9D%CE%91%CE%99%CE%93_20.04.pdf

(*)  Μιχάλης Φραγκίσκος είναι Διδάκτορας Μηχανικός ΕΜΠ

Υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος με την Παράταξη «Ανοιχτοί Ορίζοντες στο Νότιο Αιγαίο»  

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Δεκαπενταύγουστος 2025: 81.500 επιβάτες φεύγουν για τα νησιά – Η μεγάλη καλοκαιρινή έξοδος

Γεμάτα δρομολόγια από Πειραιά, Ραφήνα και Λαύριο – Αυξημένη κίνηση και μετά την αργία

Κάδος στο κεδροδάσος: 30 μέτρα που αποκαλύπτουν την έλλειψη παιδείας

Όταν ο εθελοντισμός δεν φτάνει και η αδιαφορία σκορπίζει σκουπίδια στον αέρα

Άνοδος 6,5% στην επιβατική κίνηση των αεροδρομίων ΥΠΑ, «Πετάει» η Σύρος με 125,5% αύξηση

Ρεκόρ για τη Σύρο και σταθερή άνοδος σε Πάρο, Νάξο και Μήλο – Συνολικά 44,7 εκατ. επιβάτες στα ελληνικά αεροδρόμια το επτάμηνο.

Μήνυμα Δημάρχου Τήνου για τον Δεκαπενταύγουστο και την Παναγία της Μεγαλόχαρης

Ο Παναγιώτης Κροντηράς στέλνει ευχές και μήνυμα αλληλεγγύης στους πληγέντες από τις πυρκαγιές, τιμώντας ταυτόχρονα την επέτειο του τορπιλισμού της «Έλλης».

Η Πορτάρα της Νάξου: Το μνημείο των 26 αιώνων που φυλάει μυστικά και θρύλους

Από τον Διόνυσο και την Αριάδνη έως τις σύγχρονες μάχες για την προστασία του εμβληματικού μνημείου που στέκει αγέρωχο στο Αιγαίο

Δωρεάν βραδινά δρομολόγια Σαντορίνης – Θηρασιάς με το «ΑΛΜΙ»

Ο Δήμος Θήρας επεκτείνει τη θαλάσσια σύνδεση των δύο νησιών, προσφέροντας βραδινά δρομολόγια χωρίς κόστος για κατοίκους και επισκέπτες.

Χίος: Αγώνας για τον πλήρη έλεγχο της μεγάλης πυρκαγιάς, 42.000 καμένα στρέμματα γης

Μειώθηκε η ένταση της φωτιάς στη Βόρεια Χίο – Εκτεταμένες οι καταστροφές σε σπίτια, δάση και δίκτυο ηλεκτροδότησης.

ΑΜΣ Φιλωτίου: Άνοιξαν οι εγγραφές για τη νέα σεζόν στην Ακαδημία Ποδοσφαίρου

Η αθλητική οικογένεια του Φιλωτίου καλεί παλιούς και νέους αθλητές να φορέσουν ξανά τα ποδοσφαιρικά τους παπούτσια.

Καβαλώντας τα κύματα, μιλώντας στον άνεμο, μία μέρα με τον Παγκόσμιο Πρωταθλητή Lennart Neubauer (photos)

Από τους λόφους της Νάξου μέχρι την αλμυρή άκρη της Λαγκούνας, πέρασα μια ολόκληρη μέρα με τον Lennart Neubauer, τον 21χρονο Παγκόσμιο και Ευρωπαίο Πρωταθλητή Windsurf Freestyle, ανάμεσα σε σανίδες, ιστορίες και τον ρυθμό του Bob Marley.

Ίος: Το νησί που ζει το πιο φωτεινό του καλοκαίρι

Αυθεντική κυκλαδίτικη ψυχή, χρυσές παραλίες και γιορτές που γεμίζουν το Αιγαίο με χαμόγελα.

Νάξος: Διάσωση δύο ηλικιωμένων κολυμβητών στον Άγιο Γεώργιο με πρωταγωνιστή τον Lennart Neubauer

Ο πρωταθλητής του windsurfing εντόπισε και κράτησε στην επιφάνεια δύο ηλικιωμένους που είχαν παρασυρθεί από ρεύματα και κύματα – Κίνδυνος στην περιοχή του «Πορτοκάλι».

Κυκλοφοριακό χάος στο Χαλκί Νάξου: Εικόνες αγανάκτησης και πλήγμα στον τουρισμό

Ακινητοποιημένα αυτοκίνητα, εγκλωβισμένοι οδηγοί και επισκέπτες – Ζητούνται λύσεις για υποδομές και συγκοινωνία στο μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων

Ένταση στο λιμάνι του Πειραιά: Επιβάτες για Νάξο ανέβηκαν στον καταπέλτη μετά από νέα ακύρωση δρομολογίου

Πάνω από 100 ταξιδιώτες αντέδρασαν έντονα μετά την αιφνιδιαστική ενημέρωση ότι δεν θα ταξιδέψουν ούτε σήμερα, παρά τις αρχικές διαβεβαιώσεις της εταιρείας.

Πολυχρόνης Ραπτάκης, πλοίαρχος “Blue Star Naxos”: «Στην ακτοπλοΐα είμαστε πολύ πίσω σε σχέση με το εξωτερικό» (video)

Τι λέει για τις ελλείψεις στις υποδομές, τις “ουρές” στα λιμάνια και τη βοήθεια του Blue Star Delos σε ιστιοπλοϊκό με Γάλλους τουρίστες (video)

Λιμεναρχείο Νάξου: Απαγόρευση κυκλοφορίας στην παραλιακή της Χώρας Νάξου από 9 Αυγούστου, ποιοι εξαιρούνται

Η Νάξος γεμίζει κόσμο και το Λιμεναρχείο λαμβάνει δράση για την αποφυγή κυκλοφοριακού εφιάλτη.

Κυκλάδες: Ταχύπλοα στο έλεος του καιρού, ποια δεν προσέγγισαν λιμάνια

Δεν προσέγγισε Ηρακλειά το Tera Jet 2 – Διπλό περιστατικό με το CAT I στη Σέριφο – Ακινητοποιήθηκε το Superjet στην Πάρο λόγω ισχυρών ανέμων

Νάξος: Χάος στο λιμάνι μετά το απαγορευτικό – Οι λιμενικοί κράτησαν την τάξη

Μέρα-ρεκόρ με 5.000 επιβάτες και 1.000 οχήματα σε λίγες ώρες, αλλά το Λιμενικό Σώμα διασφάλισε ομαλή αποβίβαση και επιβίβαση παρά τις ελλείψεις υποδομών.

Attica Group: Ανεκτέλεστα τα δρομολόγια της Παρασκευής 8/8 λόγω απαγορευτικού απόπλου

Ανακοινώθηκε η αναστολή σημαντικών ακτοπλοϊκών δρομολογίων προς και από τις Κυκλάδες – Σε αναμονή νεότερων οδηγιών οι επιβάτες.

Blue Star Ferries: Αναστολή δρομολογίων για σήμερα (08/08), στις 4 το απόγευμα αναχωρεί το “Blue Star Delos”

Ακυρώνονται τα περισσότερα δρομολόγια της Blue Star λόγω απαγορευτικού – Το μόνο που ταξιδεύει είναι το Blue Star Delos με καθυστέρηση και τροποποιημένο δρομολόγιο

Απαγορευτικό απόπλου: Νυχτερινές λύσεις για Άνδρο από Ραφήνα

Καθηλωμένα 25 πλοία στον Πειραιά και 13 στη Ραφήνα – Τρία έκτακτα δρομολόγια μεταμεσονύχτια για Άνδρο για να εξυπηρετηθούν αποκλεισμένοι επιβάτες