Το Υπουργείο Υποδομών προχώρησε στην αναμενόμενη εξάμηνη παράταση (έως 30/09) της σύμβασης των άγονων αεροπορικών γραμμών (ανάμεσά τους και η Αθήνα – Νάξος) αντί να προχωρήσει σε νέο διαγωνισμό
Για μία ακόμη φορά αποδεικνύεται ότι η συγκεκριμένη κυβέρνηση αρνείται ουσιαστικά να …σπάσει τα αυγά ώστε να δημιουργήσει ομελέτα και απλά σκεπάζει κάτω από το χαλάκι την όποια σκόνη…. Στη συγκεκριμένη περίπτωση μιλάμε για το καυτό ζήτημα των επιδοτούμενων (άγονων) αεροπορικών δρομολογίων…. Πολλές δηλώσεις, ακόμη περισσότερες ανακοινώσεις αλλά στο τέλος; Εξάμηνη παράταση στο υφιστάμενο καθεστώς έδωσε το υπουργείο Υποδομών. Και μάλιστα βρήκε και την κατάλληλη δικαιολογία, τη πρόθεση αναμόρφωσης του χάρτη των επιδοτούμενων αεροπορικών δρομολογίων… Ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών κος Χρήστος Σπίρτζης είχε εκφράσει την πρόθεσή του να θέσει εκτός επιδότησης ορισμένα από τα δρομολόγια που χαρακτηρίστηκαν το 2012 άγονα, όμως ο χρόνος πέρασε κι έτσι αντί για τις αλλαγές που όλοι περίμεναν και με την άμμο να έχει αδειάσει πλέον (στις 31 31 Μαρτίου λήγουν οι συμβάσεις με τις αεροπορικές εταιρείες που έχουν αναλάβει την εκτέλεση των εν λόγω πτήσεων από το 2012) πάμε σε …παράταση.
Απόφαση
Μάλιστα, με απόφαση του Χρ. Σπίρτζη εγκρίθηκε η «διαδικασία διαπραγμάτευσης και η πρόσκληση υποβολής προσφορών για την ανάδειξη αναδόχου/ων για την εκμετάλλευση των 26 άγονων αεροπορικών γραμμών» για τέσσερις μήνες από 1 Απριλίου έως 30 Σεπτεμβρίου 2016. Η σχετική απόφαση κοινοποιήθηκε στις εταιρείες Aegean, Olympic Air, Astra Airlines και Sky Express που έχουν αναλάβει από τον Μάιο του 2012 τα 26 άγονα δρομολόγια, ώστε να συμμετάσχουν στη διαδικασία διαπραγμάτευσης με πενταμελή επιτροπή της ΥΠΑ. Να σημειώσουμε ότι ο προϋπολογισμός το 2012 ήταν στα 148 εκατομμύρια ευρώ… Η Olympic Air, η οποία τότε ανήκε στον όμιλο της MIG, είχε λάβει 13 δρομολόγια αντί 109 εκατ. ευρώ, η Aegean μόλις ένα (έναντι 3,2 εκατ. ευρώ), η Astra πέντε (αντί 9,2 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα τρία χωρίς επιδότηση) και η Sky Express πέντε δρομολόγια έναντι 35,4 εκατ. ευρώ. Και η Aegean μέσω ανακοίνωσή της στο Χρηματιστήριο γνωστοποίησε την πρόθεσή της να συμμετάσχει στη διαδικασία
Πρόσκληση
Προκειμένου, λοιπόν, να μη μείνουν χωρίς αεροπορική εξυπηρέτηση, το ΥΠΟΜΕΔΙ κάλεσε τις 4 υφιστάμενες αεροπορικές εταιρείες, που διαχειρίζονται τις γραμμές (Aegean Airlines – ASTRA Airlines – Olympic Air – Sky Express) να καταθέσουν την περασμένη Πέμπτη (03/03) προς την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας τους φακέλους προσφορών τους, προκειμένου να δοθεί παράταση κατά έξι μήνες, από 01/04/2016 μέχρι 30/09/2016, με κριτήριο επιλογής «το χαμηλότερο αιτούμενο οικονομικό αντιστάθμισμα», όπως αναφέρεται στο έγγραφο του υπουργείου. Σύμφωνα με την ίδια απόφαση, “η διενέργεια της διαδικασίας της διαπραγμάτευσης θα πραγματοποιηθεί από πενταμελή επιτροπή, που θα συγκροτηθεί για τον σκοπό αυτό από τον διοικητή της ΥΠΑ” και η οποία, “αφού εξετάσει τις υποβληθείσες προσφορές, συντάσσει πρακτικό με το οποίο γνωμοδοτεί ως προς την κατακύρωση του αποτελέσματος της διαπραγμάτευσης”. Σύμφωνα με άλλη απόφαση του υπουργού Υποδομών, η επιτροπή θα πρέπει να ολοκληρώσει το έργο της έως αύριο Τρίτη 8 Μαρτίου.
Διασφάλιση
Η κατεπείγουσα απόφαση του υπουργού Υποδομών επικαλείται «το γεγονός ότι οι συμβάσεις εκμετάλλευσης των… τακτικών αεροπορικών γραμμών, στις οποίες έχουν επιβληθεί υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας, λήγουν στις 31.3.2016, την ανάγκη διασφάλισης επαρκούς εξυπηρέτησης στα συγκεκριμένα δρομολόγια, που είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη των 3 περιφερειών στις οποίες αφορούν, εν όψει έναρξης της θερινής περιόδου, την επικείμενη δημοσίευση της προκήρυξης νέας διαγωνιστικής διαδικασίας για την οποία απαιτείται χρονικό διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών και την ως εκ τούτου κατεπείγουσα ανάγκη λήψης άμεσων μέτρων αντιμετώπισης της κατάστασης µε βάση τις αρχές της ισότητας, της διαφάνειας και της µη εισαγωγής διακρίσεων, η οποία εξασφαλίζεται µε την προσφυγή στην διαδικασία διαπραγμάτευσης».
Δρομολόγια
Και βέβαια καλό είναι να θυμηθούμε ποια είναι τα δρομολόγια που θεωρούνται ως … άγονα ή επιδοτούμενα και έχουν τεθεί στο στόχαστρο της Κυβέρνησης, όπου ανάμεσά τους είναι και δρομολόγια που έχουν άμεση σχέση με τις Κυκλάδες (Αθήνα – Μήλος, Νάξος, Σύρος και Πάρος)
• Αθήνα – Αστυ̟πάλαια
• Αθήνα – Ικαρία
• Αθήνα – Λέρος
• Αθήνα – Μήλος
• Αθήνα – Κύθηρα
• Αθήνα – Νάξος
• Αθήνα – Πάρος
• Αθήνα – Κάρ̟παθος
• Αθήνα – Σητεία
• Αθήνα – Σκιάθος
• Αθήνα – Κάλυμνος
• Αθήνα – Σκύρος
• Αθήνα – Ζάκυνθος
• Αθήνα – Σύρος
• Θεσσαλονίκη – Σάμος
• Θεσσαλονίκη – Χίος
• Θεσσαλονίκη – Κέρκυρα
• Θεσσαλονίκη – Καλαμάτα
• Θεσσαλονίκη – Σκύρος
• Αλεξανδρού̟πολη – Σητεία
• Άκτιο – Σητεία
• Κέρκυρα – Άκτιο – Κεφαλονιά – Ζάκυνθος – Κύθηρα
• Λήμνος – Μυτιλήνη – Χίος – Σάμος – Ρόδος
• Ρόδος – Κάρ̟παθος – Κάσος – Σητεία
• Ρόδος – Κως – Κάλυμνος – Λέρος – Αστυ̟πάλαια
• Ρόδος – Καστελόριζο
Αναδιάρθρωση
Οσο για τα κριτήρια σύμφωνα με τα οποία θα γίνει η ριζική αναδιάρθρωση των άγονων γραμμών αυτά είναι τέσσερα.
Το πρώτο είναι εποχικότητα των γραμμών, κάτι που, σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, μπορεί να οδηγήσει σε ένα σύστημα κυλιόμενης επιδότησης, που θα μεγαλώνει τον «άγονο» χειμώνα και θα μικραίνει τη θερινή σεζόν.
Το δεύτερο κριτήριο είναι η επιβατική κίνηση κάθε γραμμής, ενώ το τρίτο, σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, είναι ο διαχωρισμός της επιδότησης των μόνιμων κατοίκων των «άγονων» περιοχών από τους επισκέπτες, κάτι που όμως ίσως συγκρούεται με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, όπως αναφέρουν κοινοτικοί κύκλοι.
Το τέταρτο κριτήριο, σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, είναι ένας συνδυασμός χαρακτηριστικών, όπως η χιλιομετρική απόσταση, τα τεχνικά χαρακτηριστικά του διαδρόμου απογείωσης, τα πληθυσμιακά και οικονομικά χαρακτηριστικά του προορισμού, η αναπτυξιακή και τουριστική πολιτική, οι εθνικοί λόγοι, οι ανάγκες εκσυγχρονισμού των αεροδρομίων, το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς των αεροδρομίων κτλ.
Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, οι περιοχές των άγονων γραμμών οι οποίες χρήζουν κρατικής βοήθειας δεν θα έχουν κανένα πρόβλημα, όμως άλλες «όπου παρατηρούνται τέτοιου είδους σπατάλες» θα υποστούν δραματικές μειώσεις ή και ακύρωση της επιδότησης.
Με πληροφορίες από τις εφημερίδες «Βήμα» και «Καθημερινή»