Σάββατο, 2 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΑιγαίοΝαυαγοσωστική κάλυψη: Πολλά τα εμπόδια, γκρινιάζουν οι δήμοι

Ναυαγοσωστική κάλυψη: Πολλά τα εμπόδια, γκρινιάζουν οι δήμοι

|

Είναι ένα πρόβλημα που τείνει να γίνει «κλασικό». Το συζητάμε πολύ, συνήθως στην αρχή του καλοκαιριού, όμως η κατάσταση παραμένει σταθερά κακή. Ο λόγος για τα θαλάσσια ατυχήματα στην Ελλάδα, μια χώρα με «θηριώδη» ακτογραμμή μήκους 13.676 χιλιομέτρων.

Τα στατιστικά στοιχεία για το 2022 είναι για άλλη μια φορά αρνητικά. Σύμφωνα με την έκθεση του Παρατηρητηρίου Ατυχημάτων του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Safe Water Sports, το 2022 καταγράφηκαν 386 θανάσιμα ατυχήματα – 379 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στη θάλασσα, ενώ οι υπόλοιποι 7 στα εσωτερικά ύδατα της χώρας (λίμνες, ποτάμια, κολυμβητικές δεξαμενές κ.λπ.).
Ο μέσος όρος της τελευταίας πενταετίας είναι 338 θάνατοι σε ελληνικά ύδατα, ενώ το 2019 – χρονιά που η οργάνωση θεωρεί πιο ενδεικτική για σύγκριση με το 2022, μιας και το 2020 και 2021 ίσχυαν περιορισμοί λόγω πανδημίας- οι αντίστοιχοι θάνατοι ήταν 391.

 

Aπό τα 386 θανάσιμα ατυχήματα που καταγράφηκαν το 2022, το 62% συνέβησαν σε περιοχές χωρίς ναυαγοσωστική κάλυψη ή εκτός του ωραρίου των ναυαγοσωστών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το ποσοστό της ναυαγοσωστικής κάλυψης έφτασε πέρυσι το 89%. Εύλογα λοιπόν προκύπτει το ερώτημα, πού οφείλεται ο σταθερά υψηλός αριθμός θαλάσσιων ατυχημάτων;

Σύμφωνα με τον Παναγιώτη Πασχαλάκη, πρόεδρο της Safe Water Sports, το θέμα είναι πολυπαραγοντικό και απαιτεί λύσεις σε πολλά επίπεδα.

Όσον αφορά τη ναυαγοσωστική κάλυψη, η οποία είναι αρμοδιότητα των δήμων, ο κ. Πασχαλάκης σημειώνει πως «πρέπει να ξεκαθαρίσουμε πως το ποσοστό φτάνει στο 89% στις αρχές του Αυγούστου ή και αργότερα. Στην αρχή της καλοκαιρινής σεζόν η ναυαγοσωστική κάλυψη είναι στο 60% με το ποσοστό να ανεβαίνει σταδιακά κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.

Άρα, η έγκαιρη επάνδρωση με ναυαγοσώστες εκ μέρους των δήμων, παραμένει προβληματική, ενώ είναι εξαιρετικά σημαντική και άκρως απαραίτητη στην προσπάθεια να μειώσουμε τα θαλάσσια ατυχήματα. Υπάρχουν μάλιστα περιοχές, που μένουν εδώ και πολλά χρόνια ακάλυπτες».

Υψηλό κόστος, άγονοι διαγωνισμοί

Οι δήμαρχοι από πλευράς τους παραθέτουν μια σειρά από λόγους που η επάνδρωση αυτή είναι όντως προβληματική, όπως παραδέχονται και οι ίδιοι. Τα προβλήματα κατά τους ίδιους ξεκίνησαν το 2020, όταν το Προεδρικό Διάταγμα 71 αυστηροποίησε το πλαίσιο της ναυαγοσωστικής κάλυψης στις παραλίες.

Ανάμεσα στα νέα μέτρα που προβλέφθηκαν ήταν η μείωση της απόστασης μεταξύ δύο ναυαγοσωστικών σταθμών από τα 200 στα 300 μέτρα. Προστέθηκαν επίσης επόπτες, ενώ αυξήθηκε και ο απαραίτητος, συνοδεύον εξοπλισμός των ναυαγοσωστών, ο οποίος περιλαμβάνει λέμβους, jet ski κ.α. Παράλληλα, πολλαπλασιάστηκαν οι παραλίες που κρίνονται ως «πολυσύχναστες» και άρα απαιτούν ύπαρξη ναυαγοσωστών.

Για τους δημάρχους, οι νέες ρυθμίσεις σε συνδυασμό με τη μεγάλη αύξηση των κρινόμενων ως «πολυσύχναστων» παραλιών είναι υπερβολικές, όταν το υπουργείο Ναυτιλίας καλύπτει περίπου το 35% του συνολικού κόστους, με το υπόλοιπο, εξαιρετικά υψηλό, κατά τους ίδιους, ποσό, να μετακυλίεται στους «στρεσαρισμένους» προϋπολογισμούς των Ο.Τ.Α.

Ο Δημήτρης Παπαστεργίου, πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, λέει στην «Καθημερινή» ότι βασικός λόγος για τον οποίο το κόστος είναι τόσο υψηλό είναι ότι «οι ιδιωτικές εταιρείες που παρέχουν αυτές τις υπηρεσίες, δίνουν συνεννοημένα, υψηλές τιμές». Αυτός ωστόσο δεν είναι ο μόνος παράγοντας. «Η πανδημία κατά τη διάρκεια της οποίας οι σχολές ναυαγοσωστών λειτουργούσαν με εμπόδια, οδήγησε και σε έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού», προσθέτει ο κ. Παπαστεργίου. «Ειδικά στις περιοχές όπου τα ενοίκια είναι πολύ ακριβά, οι ναυαγοσώστες δεν πηγαίνουν για να εργαστούν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Κέρκυρα, όπου πέρυσι το καλοκαίρι κανείς από τους τρεις δήμους της, παρόλο που είχε κινήσει τις διαδικασίες και τους διαγωνισμούς, δεν επανδρώθηκε με ναυαγοσώστες. Το αποτέλεσμα ήταν μετά από έναν πνιγμό στο νησί, ο εισαγγελέας να ασκήσει ποινική δίωξη στον δήμαρχο Νότιας Κέρκυρας, όπου συνέβη το τραγικό γεγονός».

Ο Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, δήμαρχος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης αναφέρει με τη σειρά του πως πολλές φορές, οι εν λόγω διαγωνισμοί βγαίνουν άγονοι. Το αποτέλεσμα ήταν πέρυσι 30 δήμοι να βρεθούν αντιμέτωποι με μεγάλα διοικητικά πρόστιμα -ύψους ως και 300.000 ευρώ . Τελικά, πολλά από αυτά διαγράφηκαν όταν η ΚΕΔΕ εξήγησε στα αρμόδια υπουργεία γιατί έμειναν παραλίες ακάλυπτες ή μερικώς επανδρωμένες.

Σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντέλλο, η ΚΕΔΕ έχει ήδη αποστείλει τρεις φορές τις σχετικές παρατηρήσεις της στο υπουργείο Ναυτιλίας. «Τον περασμένο Οκτώβριο, αποφασίστηκε να συγκροτηθεί μια επιτροπή, με εκπροσώπους των υπουργείων Εσωτερικών και Ναυτιλίας, αλλά και της ΚΕΔΕ, την οποία εκπροσώπησα εγώ, για να επανεξεταστεί το Προεδρικό Διάταγμα. Η επιτροπή δεν συναντήθηκε ποτέ».

«Χρειάζεται αληθινή βούληση εφαρμογής από τους δήμους»

Ο κ. Πασχαλάκης, ο οποίος έχει αφιερωθεί με όλη του τη ψύχη στη μείωση των θανάτων στη θάλασσα, μιας και ο ίδιος έχασε με τραγικό τρόπο το παιδί του σε ένα τέτοιο ατύχημα το 2014, συμφωνεί με ένα μέρος των παραπάνω παρατηρήσεων. Τονίζει όμως ότι και οι δήμοι έχουν μεγάλο μερίδιο ευθύνης.

Όπως σημειώνει, τα δυο πρώτα χρόνια εφαρμογής του νέου Π.Δ., η επιχορήγηση από την πολιτεία προς τους δήμους ήταν 7 εκ. ευρώ, ενώ φέτος ανέβηκε στα 10 εκ. ευρώ για τους 129 δήμους που πρέπει να εφαρμόζουν τα μέτρα ναυαγοσωστικής κάλυψης. «Του χρόνου, αυτό το ποσό θα αυξηθεί περαιτέρω» σημειώνει ο ίδιος, αναφέροντας πως «πολλοί δήμοι αποφεύγουν εδώ και χρόνια “με σύστημα” την υιοθέτηση των προβλεπόμενων, παρότι έχουν έσοδα από τη χρήση των παραλιών».

«Το ότι οι σχολές είναι ιδιωτικές εταιρείες με στόχο το κέρδος, είναι μια πραγματικότητα, την οποία άλλωστε βλέπουμε συχνά να επαναλαμβάνεται στη χώρα μας με τους ανάδοχους δημόσιων έργων. Αυτές τις περιπτώσεις πρέπει να τις εξετάσουμε, χρειάζεται όμως και αληθινή βούληση εφαρμογής του Π.Δ. από τους δήμους», καταλήγει ο ίδιος.

Συμφωνίες την τελευταία στιγμή 

Τη δική του άποψη για το θέμα παραθέτει μιλώντας στην «Κ» και ο Μάριος Μυρωνάκης, Πρόεδρος της «Ένωσης Σχολών Ναυαγοσωστικής Ελλάδας». Ο ίδιος τονίζει πως η έγκαιρη επάνδρωση με ναυαγοσώστες παραμένει προβληματική, διότι το 70 % των δήμων εκκινούν τις διαδικασίες ανάθεσης της ναυαγοσωστικής κάλυψης από τα μέσα Μαΐου και μετά, γνωρίζοντας ότι οι χρόνοι δεν μπορούν να «βγουν» μέχρι τα τέλη Ιουνίου ή και αργότερα. «Είναι ενδεικτικό πως οι υπογεγραμμένες συμβάσεις αυτή τη στιγμή με δήμους ώστε να ξεκινήσει η κάλυψη από την 1η Ιουνίου 2023 είναι μόλις 12 σε σύνολο 129 δήμων. Όσο για το μεγάλο κόστος που επικαλούνται οι δήμοι ότι προκάλεσε το νέο Π.Δ., χρηματοδοτείται σε σημαντικό μέρος από την πολιτεία. Και παρόλα τα προβλήματα που δημιούργησε η πανδημία, απο τις ναυαγοσωστικές σχολές έχουν αποφοιτήσει τα τελευταία δύο χρόνια 3.000 και πλέον επαγγελματίες ναυαγοσώστες. Δυστυχώς, πολλοί εξ’ αυτών, λόγω των καθυστερήσεων των δήμων, απορροφώνται τελικά στην εργασία των ξενοδοχείων, ως ναυαγοσώστες πισίνας» καταλήγει ο κ. Μυρωνάκης.

Βαρύνουσα η έλλειψη κολυμβητικής παιδείας
Η παραπάνω κατάσταση, η οποία έχει ως αποτέλεσμα να μην υιοθετούνται πλήρως όλα όσα προβλέπονται για την ασφάλεια των κολυμβητών, είναι η μια πλευρά του ζητήματος.

«Οι ναυαγοσώστες δεν είναι οι μόνοι που μπορούν να σώσουν τους ανθρώπους. Είναι ένα μέτρο από τα πολλά» εξηγεί ο κ. Πασχαλάκης και προσθέτει: «Πολλοί θάνατοι συμβαίνουν εκτός ωρών ναυαγοσωστικής κάλυψης, συνήθως τις πρώτες πρωινές ώρες, όπου προτιμούν να κολυμπούν οι μεγαλύτερης ηλικίας άνθρωποι. H κάλυψη των παραλιών διαρκεί πλέον 8 ώρες, από τις 10:00 μέχρι τις 18:00. Δεν είναι εφικτό όπως καταλαβαίνετε να καλύπτονται με ναυαγοσώστες οι παραλίες 24 ώρες το 24ώρο».

Είναι ενδεικτικό, πως από τα 379 θανάσιμα ατυχήματα τo 2022, τα 292 αφορούσαν άτομα άνω των 60 ετών (ποσοστό 77%). Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι το χρονικό διάστημα μεταξύ 08:00-10:00 είναι αυτό κατά το οποίο καταγράφονται τα περισσότερα περιστατικά θανάσιμων ατυχημάτων.

«Είναι λοιπόν νευραλγικής σημασίας να καλλιεργήσουμε στους πιο μεγάλους σε ηλικία ανθρώπους την αντίληψη, την κουλτούρα και τη συνείδηση πως είναι επικίνδυνο να πηγαίνουν για μπάνιο μόνοι τους, στις 07.00, σε παραλίες που δεν έχουν ναυαγοσώστες. Αν ζαλιστούν, είναι πάρα πολύ πιθανό να πνιγούν, αν δεν είναι κάποιος εκεί να τους βοηθήσει» σημειώνει εμφαντικά ο κ. Πασχαλάκης.

Όπως σημειώνει, οι παραλίες στις οποίες υπάρχει παρουσία κολυμβητών φτάνουν στην Ελλάδα τις 3.500 περίπου, ενώ αυτές που επανδρώνονται με ναυαγοσώστες είναι περίπου 550.

Μάλιστα, η εκπαίδευση και η καλλιέργεια της ασφαλούς κολύμβησης, πρέπει να ξεκινούν από την παιδική ηλικία ήδη, κάτι το οποίο επίσης απουσιάζει σε σημαντικό βαθμό στη χώρα μας, σύμφωνα με τον κ. Πασχαλάκη.

Όπως υπογραμμίζει: «H Safe Water Sports κάνει ό,τι μπορεί για αυτή την καλλιέργεια, μέσα από ενημερωτικές καμπάνιες και επισκέψεις σε ΚΑΠΗ και σε σχολεία. Όμως, ένα πολύ ουσιαστικό εργαλείο, το οποίο ανακοίνωσε πως θα βάλει σε εφαρμογή πριν από ένα χρόνο το υπουργείο Παιδείας, το μάθημα της κολύμβησης δηλαδή στα παιδιά της Γ’ και Δ’ δημοτικού σε συνεργασία με τους ΟΤΑ, εφαρμόστηκε σε ελάχιστα σχολεία».


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Παγκόσμια ημέρα φάρων 2025: Περιήγηση στη ναυτική κληρονομιά της Ελλάδας

Στις 17 Αυγούστου, πολίτες και επισκέπτες καλούνται να γνωρίσουν από κοντά τη σημασία των φάρων και τη συμβολή των φαροφυλάκων.

Αεροδιακομιδή Φολεγάνδρου: Επίσημες διευκρινίσεις από το ΕΚΑΒ για το χρονικό και τις καθυστερήσεις

Το ΕΚΑΒ απαντά στις καταγγελίες για πολύωρη καθυστέρηση στη μεταφορά ασθενούς – Τι αναφέρει για τα επιχειρησιακά πρωτόκολλα, τον ρόλο της Πολεμικής Αεροπορίας και τις καιρικές συνθήκες

16ο Συνέδριο Συλλόγων Γυναικών Κυκλάδων: Στη Μύκονο ο διάλογος για τη βιωσιμότητα

Πάνω από 100 γυναίκες από όλο το νησιωτικό σύμπλεγμα συζήτησαν για την αειφορία, την τοπική ταυτότητα και τη συμβολή τους στην τουριστική ανάπτυξη.

Νάξος – Δημοτική Επιτροπή: Συνεδριάζει (05/08), στην ατζέντα, καθαρισμοί ακτών, ναοί και αφαλάτωση στη Σχοινούσα

Τα μέλη της Δημοτικής Επιτροπής Δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων θα εξετάσουν σειρά σημαντικών θεμάτων που αφορούν το περιβάλλον, την πολιτιστική κληρονομιά και τις υποδομές στα νησιά του Δήμου.

6 νέα πυροσβεστικά οχήματα για τις Κυκλάδες – Παρέμβαση Μονογυιού

Τέσσερα ISUZU 4x4 και δύο υδροφόρα οχήματα ενισχύουν την επιχειρησιακή ικανότητα των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών στις Κυκλάδες.

37 χρόνια “Απεραθίτικα”: Μια έκδοση–σύμβολο για την πολιτιστική ψυχή της Νάξου

Μιχάλης Φραγκίσκος: Αναδρομή στην πρώτη έκδοση του περιοδικού “Απεραθίτικα” (1η Αυγούστου 1988) και φόρος τιμής στους Μανώλη Γλέζο και Κώστα Κατσουρό

Αναφορά Φόρτωμα για τις ελλείψεις προσωπικού στους Δήμους των Κυκλάδων

Ο Βουλευτής Κυκλάδων ζητά από τον Υπ. Εσωτερικών ουσιαστικά μέτρα για την ενίσχυση των δημοτικών υπηρεσιών στα νησιά.

Στη Σύρο ο Πρέσβης της Κίνας – Συνάντηση με τον Αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων

Ο Πρέσβης της Κίνας Fang Qiu συναντήθηκε με τον Αντιπεριφερειάρχη Γ. Λεονταρίτη και συζήτησαν για τουρισμό, επενδύσεις και πολιτισμό.

Οι Αμερικανοί ανακαλύπτουν τη Νάξο – η «αυθεντική» Ευρώπη γίνεται τάση

Η Νάξος και η Λευκάδα στη νέα λίστα προορισμών που επιλέγουν οι Αμερικανοί τουρίστες – στροφή από τα τουριστικά «κλισέ» στην αυθεντική εμπειρία

Φολέγανδρος: Καταγγελία για πολύωρη καθυστέρηση σε αεροδιακομιδή επείγοντος περιστατικού

Ο Δήμαρχος Φολεγάνδρου με επιστολή προς τους βουλευτές καταγγέλλει ολιγωρία που έθεσε σε κίνδυνο ανθρώπινη ζωή και ζητά άμεση ενίσχυση του συστήματος αεροδιακομιδών στις Κυκλάδες

«Γκαζιά στο χωριό, προσγείωση στον στύλο – Ένα ακόμα crash test στους δρόμους της Νάξου»

Όταν η τουριστική ταχύτητα συναντά την επαρχιακή… στενότητα: Τροχαίο έξω από το Γαλανάδο υπενθυμίζει τι σημαίνει "δρόμοι made in 1965".

Ο Tom Hanks στη Νάξο: Στιγμές απλότητας, χαμόγελα και μια σέλφι στην Απείρανθο

Ο χολιγουντιανός σταρ επισκέφθηκε τη Νάξο την Τετάρτη 30 Ιουλίου, ανακαλύπτοντας τη μαγεία του Σαγκρίου και της Απειράνθου – Ένα γεύμα, μια σέλφι και πολλές όμορφες αναμνήσεις

Νάξος: Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων βάζει “όρια” στην Πορτάρα, τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων βάζει “όρια” στην Πορτάρα – Τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση - Όταν ο σεβασμός δεν είναι αυτονόητος, η προστασία γίνεται μονόδρομος

Κυκλάδες: Γυρίζουν την πλάτη στα «χρυσά» νησιά, “χαμένη” και η Αμοργός, σταθερή η Νάξος

Υψηλές τιμές και οικονομική πίεση στρέφουν Έλληνες και ξένους σε εναλλακτικούς, οικονομικότερους προορισμούς

Νάξος – Τραγαία: Όταν η προσπάθεια γράφει ιστορία, Επιτυχίες για τους μαθητές του Γενικού Λυκείου (πίνακας)

Με δάκρυα συγκίνησης, χαμόγελα και βαθιά υπερηφάνεια, οι μαθητές του ΓΕΛ Τραγαίας πέτυχαν σπουδαίες εισαγωγές στις Πανελλαδικές 2025 — αποδεικνύοντας πως τα μεγάλα όνειρα ανθίζουν και στα μικρά σχολεία

Αμοργός: Ένταση και επεισόδια στο πανηγύρι της ψημένης ρακής μετά από πολιτικό σύνθημα

Απρόσμενη τροπή πήρε το παραδοσιακό γλέντι στα Κατάπολα, όταν συνθήματα υπέρ της Παλαιστίνης προκάλεσαν αντιδράσεις, λογομαχίες και τελικά, διακοπή της γιορτής.

Hellenic Seaways: Το “HIGHSPEED 4” αντικαθιστά το “HELLENIC HIGHSPEED”, ποιος ο λόγος;

Αλλαγή πλοίου στη γραμμή Πειραιάς – Κυκλάδες – Κατάπολα – Επιστροφή, σύμφωνα με ανακοίνωση της Hellenic Seaways

Πανελλαδικές 2025: «Πνοή» επιτυχίας για τους μαθητές της Νάξου

Μαθητές και μαθήτριες του φροντιστηρίου «ΠΝΟΗ» στη Νάξο διακρίνονται στις Πανελλαδικές εξετάσεις – Πού πέρασαν και τι βαθμούς συγκέντρωσαν

Η Κέα λέει «όχι» στην τουριστική υπερβολή, το νησί αντέχει μέχρι 1.000 ακόμη κλίνες

Ο Δήμος Κέας ζητά επίσημη απαγόρευση για τα Σύνθετα Τουριστικά Καταλύματα – Στο τραπέζι το ζήτημα της φέρουσας ικανότητας και της ταυτότητας του νησιού

Έλενα Ξενάκη: Από το Σαγκρί Νάξου στην κορυφή του κόσμου με την Εθνική Πόλο (video)

Η MVP του παγκόσμιου τελικού μιλά με συγκίνηση για το χρυσό μετάλλιο, τις θυσίες, την ομάδα της καρδιάς της και το αίτημα για ένα κολυμβητήριο αποκλειστικά για την Εθνική – Μια Νάξια ψυχή που εμπνέει. (video)