Σάββατο, 5 Οκτωβρίου, 2024
ΑρχικήΑιγαίοΜύκονος: Εντοπίστηκε η πλώρη του ιταλικού υποβρυχίου Jantina

Μύκονος: Εντοπίστηκε η πλώρη του ιταλικού υποβρυχίου Jantina

|

Την πλώρη του ιταλικού υποβρυχίου Jantina που βυθίστηκε κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μοναδικά ντοκουμέντα φέρνει στο φως η ερευνητική ομάδα του Κώστα Θωκταρίδη, ολοκληρώνοντας έτσι το παζλ της ιστορίας του.

Το Jantina είχε βυθιστεί στις 5 Ιουλίου του 1941 από τις τορπίλες του βρετανικού υποβρυχίου HMS Torbay. Τον Νοέμβριο του 2021 το ιταλικό υποβρύχιο είχε εντοπιστεί από τον Κ. Θωκταρίδη και την ομάδα του νότια της Μυκόνου σε βάθος 103 μέτρων.

Οπως διαπιστώθηκε, το υποβρύχιο κείτεται στον βυθό με κλίση 53 μοιρών αριστερά ενώ διακρίνεται ο πυργίσκος και το χαρακτηριστικό πυροβόλο καταστρώματος 102 χιλιοστών. Τα περισκόπια είναι κατεβασμένα και η ανθρωποθυρίδα του πυργίσκου είναι ανοιχτή.

Η πλώρη του όμως, έχει αποκοπεί από το υπόλοιπο υποβρύχιο όταν αυτό βυθίστηκε μετά από ναυμαχία με το βρετανικό υποβρύχιο HMS Tοrbay.

Δυόμιση χρόνια μετά την αρχική ανακάλυψη του ιταλικού υποβρυχίου, σε βάθος 103 μέτρων και σε μεγάλη απόσταση από το υπόλοιπο υποβρύχιο, βρέθηκε και ταυτοποιήθηκε η πλώρη του Jantina. Βρίσκεται σε βάθος 103 μέτρων και ακουμπά στο βυθό με την αριστερή πλευρά. Η κατάσταση της πλώρης παρότι έχουν περάσει 83 χρόνια από την ημέρα της βύθισης, είναι εξαιρετική.

«Στην πραγματικότητα μιλάμε για δυο τμήματα ναυαγίου την πλώρη και το υπόλοιπο τμήμα του υποβρυχίου που είναι και το μεγαλύτερο σε μήκος. Ενώ η πλώρη βυθίστηκε αμέσως, το υπόλοιπο υποβρύχιο συνέχιζε να πλέει και βυθίστηκε αρκετά αργότερα διανύοντας μια σημαντική απόσταση στην επιφάνεια της θάλασσας. Είναι χαρακτηριστικός ο ανθυποβρυχιακός κόφτης που διαθέτει αυτός ο τύπος υποβρυχίου στην πλώρη. Διακρίνονται επίσης, οι κλειστοί τορπιλοσωλήνες κάτι που φανερώνει ότι το Jantina δεν ήταν σε πολεμική έγερση άρα δεν είχαν αντιληφθεί τον κίνδυνο από το βρετανικό υποβρύχιο» δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Κώστας Θωκταρίδης.

Ερευνα στα αρχεία – Φωτίζοντας νέες πτυχές της ιστορίας

Η ομάδα ολοκλήρωσε την έρευνα και σε ιστορικό επίπεδο, συλλέγοντας στοιχεία από πρωτογενείς πηγές και φέρνοντας στο φως σπάνια ντοκουμέντα από τα ιταλικά, βρετανικά και γερμανικά αρχεία.

Στο τελευταίο του ταξίδι το Jantina είχε αποπλεύσει από τη Λέρο. Στο υποβρύχιο επέβαιναν 48 άτομα. Το απόγευμα της 5ης Ιουλίου 1941 έπλεε στην επιφάνεια, νότια της Μυκόνου με τελικό προορισμό την Μεσίνα της Ιταλίας. Στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή περιπολούσε το βρετανικό υποβρύχιο HMS TORBAY. Το HMS TORBAY – σύμφωνα με το πολεμικό ημερολόγιο που συνέταξε ο κυβερνήτης του αμέσως μετά την επίθεση- εντόπισε το Jantina από απόσταση 4 ναυτικών μιλίων, σήμανε συναγερμό και όντας σε περισκοπικό βάθος, πήρε θέση επίθεσης. Η αναμέτρηση δύο υποβρυχίων είναι σπάνιο ναυτικό γεγονός. Στις 20:16 εξαπέλυσε τορπιλική επίθεση με μια δέσμη 6 τορπιλών από απόσταση 1500 γιαρδών. Παρά την απέλπιδα προσπάθεια του πληρώματος του ιταλικού υποβρυχίου να τις αποφύγει, αυτό δεν κατέστη δυνατόν.

Οι δύο πρώτες τορπίλες πέρασαν μπροστά από το ιταλικό υποβρύχιο χωρίς να βρουν στόχο. Στις 20:17 όμως, η δεύτερη ομάδα τορπιλών βρήκε στόχο και δημιούργησε πολύ ισχυρή έκρηξη κόβοντας ένα μεγάλο τμήμα της πλώρης του υποβρυχίου. Ένα γερμανικό JU 52 που πετούσε από τη Ρόδο προς την Αθήνα είδε το Jantina να χτυπιέται από τορπίλη και μια δεύτερη τορπίλη να εκρήγνυται στην ακτή. Το γερμανικό αεροσκάφος σήμανε συναγερμό και τρία σκάφη τύπου MAS από τη Σύρο και ένα μηχανοκίνητο σκάφος από τη Σάμο καθώς και τρία υδροπλάνα από τη Ρόδο και τη Λέρο, κατευθύνθηκαν στην περιοχή.

Λίγο πριν βυθιστεί το Jantina πάνω από 20 από τους συνολικά 48 επιβαίνοντες κατάφεραν να πέσουν στην θάλασσα όμως τελικά μόνο δύο αξιωματικοί και τέσσερις υπαξιωματικοί κατάφεραν να φτάσουν στην Δήλο μετά από έξι έως επτά ώρες κολύμβησης. Οι επιζώντες μεταφέρθηκαν αργότερα με υδροπλάνο στον Πειραιά. Ανάμεσα στους 42 άνδρες που σκοτώθηκαν ήταν και ο κυβερνήτης του υποβρυχίου Vincenzo Politi, το σώμα του οποίου ανασύρθηκε μετά από έρευνες.

Η ταυτότητα του υποβρυχίου JANTINA

Το Jantina καθελκύσθηκε το 1932 στην La Spezia Ιταλίας και ήταν κλάσης ARGONAUTA. Το μήκος του ήταν 61,5 μέτρα, το πλάτος 5,65 μέτρα και το εν καταδύσει εκτόπισμά του ήταν 810 τόνοι. Στην επιφάνεια είχε ικανότητα μέγιστης ταχύτητας πλεύσης 14 κόμβους, ενώ σε κατάδυση 8. Το μέγιστο επιχειρησιακό του βάθος ήταν τα 80 μέτρα. Ο οπλισμός του αποτελείτο από 4 τορπιλοσωλήνες στην πλώρη και 2 στην πρύμνη. Επίσης διέθετε ναυτικό πυροβόλο καταστρώματος 102/35.

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Υπουργείο Αμυνας: Κατασκευή κατοικιών σε στρατιωτικούς σε Σαντορίνη, Μύκονος

Κατοικίες για στελέχη του στρατού στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου αλλά και σε τουριστικά όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος

ΣΥΡΙΖΑ – Εκλογές: Το συνέδριο πάει το τριήμερο 8 – 10 Νοεμβρίου

Έκτακτη συνεδρίαση της Πολιτικής Γραμματείας του ΣΥΡΙΖΑ: Αλλαγή ημερομηνίας του συνεδρίου, για τις 8-10 Νοεμβρίου, και εκλογή συνέδρων στις 2 και 3 Νοεμβρίου. Συνεδριάζει η Κεντρική Επιτροπή

Μήλος – Στυλιανίδης: “Αναγκαία η χάραξη Master Plan στο Αιγαίο με σκοπό την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών”

Χρήστος Στυλιανίδης: «Η ανάπτυξη των νησιών και η ενίσχυση της νησιωτικότητας της Ελλάδας στο επίκεντρο της πολιτικής του Υπουργείου»

ΠΑΣΟΚ – Γ. Πολυχρονάκος: “Η ψήφος στον Νίκο Ανδρουλάκη είναι επιλογή αξιοπρέπειας και νίκης (video)

Ο Γιάννης Πολυχρονάκος - υποψήφιος βουλευτής στις τελευταίες εκλογές με το ΠΑΣΟΚ στις Κυκλάδες - εξηγεί γιατί η επιλογή Ανδρουλάκη είναι ιδανική για την προεδρία του ΠΑΣΟΚ (video)

ΑΠΑΣ Νάξου Terranaxia: Τζάμπολ κόντρα στην Αναγέννηση και παρουσίαση νέων παικτών

Λίγο πριν το πρώτο τζάμπολ της σεζόν και η διοίκηση του ΑΠΑΣ Νάξου Terranaxia προχώρησε στην ανακοίνωση - παρουσίαση νέων παικτών

Finos Film: Αποχαιρετά τον μεγάλο μουσικοσυνθέτη Μίμη Πλέσσα (video)

Η Finos Film αποχαιρετά τον μεγάλο μουσικοσυνθέτη Μίμη Πλέσσα: "Ένας μύθος της μουσικής" (video)

Καλοκαίρι 2025: Ακριβότερο θα είναι το νερό στα νησιά, ποιος ο λόγος;

Ο τρόπος τιμολόγησης θα γίνεται με κλίμακες, με στόχο την αντιμετώπιση της υπερκατανάλωσης. To νέο πλαίσιο είναι το πρώτο που έρχεται σε εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας, καθώς το προηγούμενο, που θεσπίστηκε το 2017, ακυρώθηκε το 2022 από το Συμβούλιο της Επικρατείας

ΥΠΑ – Περιφερειακά Αεροδρόμια: Τα έργα αναβάθμισης δείχνουν … ιδιωτικά χέρια ;

Τα σημαντικά έργα αναβάθμισης που γίνεται σε μεγάλα περιφερειακά αεροδρόμια δείχνουν ότι πάμε για "αξιοποίηση" προς όφελος ιδιώτη επιχειρηματία;

Κυκλάδες – ΠΑΣΟΚ: Τα τμήματα όπου έχουν στηθεί κάλπες για τις εκλογές

Προϋποθέσεις για την συμμετοχή στις εκλογές του ΠΑΣΟΚ - ΚΙΝΑΛ - Σε ποιες περιοχές ψηφίζουν οι φίλοι του Κινήματος στις Κυκλάδες

Νάξος – Σαγκρί: Έρχεται επένδυση σε συγκρότημα κατοικιών με πισίνες

Άδεια για επένδυση συγκροτήματος κατοικιών με πισίνες στο Σαγκρί της Νάξου

Golden Star Ferries: Το “Andros King” ετοιμάζεται για Ελλάδα, που θα δρομολογηθεί;

Ετοιμάζεται το Andros King για τον ερχομό του στην Ελλάδα

Fast Ferries: Το “Αικατερίνη Π” είπε “αντίο” στη Νάξο, μένει δεμένο (για την ώρα) στη Ραφήνα (video)

Δεμένο για μερικές ημέρες παραμένει το "Αικατερίνη Π" στην Ραφήνα.. (video)

Νάξος – “Μια βραδιά κάτω από την ελιά”: Ανοιγμα φεστιβάλ με Βικτόρια Χίσλοπ… (πρόγραμμα)

Η πολιτιστική πρωτοβουλία διοργανώνεται για τρίτη χρονιά στη Νάξο - Το φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί 2-5 Οκτωβρίου με σημαντικούς καλεσμένους (πρόγραμμα)

Αμοργός: Στο δάσκαλό μας (Σταύρο Τζαννίνη) με αγάπη

Στην Αμοργό μαθητές τιμούν τον δάσκαλό τους Σταύρο Τζαννίνη.. Πότε και που

Κυκλάδες – Fraport: Σαντορίνη και Μύκονος χωρίς αεροπορική σύνδεση για 20 περίπου μέρες

Πότε θα ξεκινήσουν οι εργασίες συντήρησης στα αεροδρόμια της Fraport (πίνακας)

Νάξος – Αεροδρόμιο: Το φανάρι κυκλοφορίας “νεκρό” και οι κίνδυνοι που δημιουργούνται (Photo)

Ψηφιακή ανάλυση από τον Κώστα Κατσιούλη για τον πιθανό κίνδυνο ατυχήματος στο αεροδρόμιο λόγω της έλλειψης του φαναριού

ΠΝΟ: Απόφαση για 48ωρη προειδοποιητική απεργία.. Πότε θα γίνει;

Η ΠΝΟ ανακοίνωσε νέα 48ωρη απεργία για τις 22 και 23 Οκτωβρίου - Ποιοι είναι οι λόγοι

Νάξος – Κυνηγετικός Σύλλογος: Απελευθέρωσαν περισσότερες από 400 πέρδικες (video)

Φιλοθηραματικές δράσεις Κυνηγετικού Συλλόγου Νάξου – Απελευθέρωση άνω των 400 νησιωτικής πέρδικας (video)

Κίναρος: Ολική ανακατασκευή του σπιτιού της κυρίας Ρηνιώς

Με αποκλειστική χορηγία της Motor Oil η ολική ανακατασκευή του σπιτιού της κυρίας Ρηνιώς στην ακριτική Κίναρο