Μεταφορικό Ισοδύναμο… Μία έκφραση που μπήκε στη ζωή μας το 2018 ως αντιστάθμισμα στους μειωμένους φορολογικούς συντελεστές που καταργήθηκαν, αλλά ποτέ δεν είχε ανάλογο αποτέλεσμα.
Μάλιστα, χρόνο με το χρόνο η πίστωση προς ιδιώτες και επιχειρηματίες που δικαιούνται αυτής της ρύθμισης στη νησιωτική Ελλάδα όλο και καθυστερει με αποτέλεσμα η φημολογία για κατάργησή της να είναι καθημερινότητα.
Πριν από δύο εβδομάδες, ο αρμόδιος Γενικός Γραμματέας Νησιωτικής Πολιτικής Μανώλης Κουτουλάκης από τη Χίο είχε σχολιάσει “δεν μιλάμε για κατάργηση. Μόνο για αναπροσαρμογή και ίσως μετονομασία του μέτρου εντός του 2024, ώστε να ανταποκρίνεται πλήρως στις απαιτήσεις των νησιωτών και μάλιστα ανά νησί”...
Κάτι που επιβεβαίωσε και ο βουλευτής Κυκλάδων Μάρκος Καφούρος μιλώντας σήμερα στην “Ραδιοφωνία Κυκλάδων 101,3” και στην εκπομπή “Cyclades On Air” έχοντας πριν από μερικές ημέρες συνάντηση με τον κο Κουτουλάκη για ζήτημα της Θηρασιάς…
Ομως, από χθες έχουμε ένα ακόμη δημοσίευμα. Αυτή τη φορά από την εφημερίδα “Εστία” που σημειώνει ότι εντός του 2025 το μέτρο … τελειώνει.
Ας δούμε τι αναφέρει στην σελίδα estianews.gr με τίτλο ” Καταργεῖται τό μεταφορικό ἰσοδύναμο!”
“Νέες περικοπές στό κοινωνικό κράτος
ΠΡΟΣ σημαντική συρρίκνωση ὁδεύει ἀπό τό 2025 τό Μεταφορικό Ἰσοδύναμο, τό μέτρο ἐπιδοτήσεως τοῦ μεταφορικοῦ κόστους γιά τούς κατοίκους τῶν νησιῶν πού ἔχει ζωτική σημασία γιά τήν προστασία τῆς νησιωτικότητος καί τήν ἐξασφάλιση ἀναπτυξιακῶν προοπτικῶν στά νησιά μας. Tό Μεταφορικό Ἰσοδύναμο ἐθεσπίσθη μέ πρωτοβουλία τοῦ ἀείμνηστου Νεκτάριου Σαντορινιοῦ καί ὑλοποιήθηκε τόν Ἰούλιο τοῦ 2018 μέ σκοπό τήν ἐξισορρόπηση τοῦ κόστους μετακινήσεως τῶν νησιωτῶν, τήν ἐλάφρυνση τοῦ ἀνταγωνιστικοῦ μειονεκτήματος τῶν ἐπιχειρήσεών τους ἀλλά καί τήν μείωση τῆς τιμῆς τῶν καυσίμων.
Ὡστόσο ὁ προϋπολογισμός γιά τό 2023 γιά τά 59 νησιά στά ὁποῖα ἐφαρμόζεται ἀνέρχεται μόλις στά 90 ἑκατομμύρια εὐρώ, ποσόν πού ἀναμένεται νά διατηρηθεῖ καί τό 2024 γιά νά περιορισθεῖ σημαντικά ἀπό τό 2025 καί νά παραμείνει μόνο σέ ὁρισμένα νησιά τῆς ἄγονης γραμμῆς, στό πλαίσιο ἐξοικονομήσεως πόρων ἀπό τόν κρατικό Προϋπολογισμό. Τό μέτρο ἰσχύει καί γιά νησιῶτες ὡς πρόσωπα, ἀλλά καί γιά ἐπιχειρήσεις, καί στήν Κυβέρνηση ἐκτιμοῦν ὅτι δέν συντρέχουν πλέον οἱ λόγοι γιά τήν ἐνίσχυση τῶν νησιῶν μας, παρά μόνο ἑνός περιορισμένου ἀριθμοῦ ἀκριτικῶν νησιῶν.
Τό μέτρο τοῦ Μεταφορικοῦ Ἰσοδύναμου Καυσίμων ἐφαρμόζεται πιλοτικῶς στά νησιά Ἀγαθονήσι, Ἅγιο Εὐστράτιο, Ἀγκίστρι, Ἁλόννησο, Ἀμμουλιανή, Ἀμοργό, Ἀνάφη, Ἀντικύθηρα, Ἀντίπαρο, Ἀρκιοί, Ἀστυπάλαια, Γαῦδο, Δονοῦσα, Ἐλαφόνησο, Ἐρεικούσα, Ἡρακλειά, Θύμαινα, Ἰθάκη, Ἰκαρία, Ἴο, Κάλυμνο, Κάρπαθο, Κάσο, Κέα, Κίμωλο, Κίναρο, Κουφονήσια, Κύθηρα, Κύθνο, Λέβιθα, Λειψούς, Λέρο, Λῆμνο, Μαθράκι, Μαράθι, Μεγανήσι, Μεγίστη, Μῆλο, Νίσυρο, Ὀθωνοί, Οἰνοῦσσες, Παξοί, Πάτμο, Σαμοθράκη, Σέριφο, Σίκινο, Σίφνο, Σκιάθο, Σκόπελο, Σκῦρο, Σύμη, Σχοινούσα, Τέλενδο, Τῆλο, Φολέγανδρο, Φούρνους, Χάλκη, Ψαρά καί Ψέριμο, ἀναδρομικά ἀπό 1-01-2023 ἕως 31-12-2023.
Οἱ κάτοικοι τῶν νησιῶν αὐτῶν καταγγέλλουν ὅτι καταγράφονται πολύμηνες καί συστηματικές καθυστερήσεις πού παρατηροῦνται στήν πληρωμή γιά τό Μεταφορικό Ἰσοδύναμο. Δέν εἶναι λίγες οἱ φορές πού ἀπευθύνονται στίς ὑπηρεσίες τοῦ Ὑπουργείου Ναυτιλίας, προκειμένου νά ἐνημερωθοῦν γιά τό πότε θά τούς κατατεθοῦν τά χρήματα πού δικαιοῦνται, ὡστόσο οἱ ἀπαντήσεις πού λαμβάνουν ἐπιτείνουν τήν σύγχυση”.