Σε Ερώτηση προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, οι βουλευτές Αλέξανδρος Αυλωνίτης, Κυριακή Μάλαμα, Γιώτα Πούλου, Θεοδώρα Τζάκρη και Ραλλία Χρηστίδου αναδεικνύουν την πρωτοφανή απαξίωση που υφίσταται το Μεταφορικό Ισοδύναμο, ένα μέτρο που από το 2018 αποτέλεσε εργαλείο ουσιαστικής στήριξης των νησιωτών.
Η κυβέρνηση, με καθυστερήσεις στις καταβολές που πλέον ξεπερνούν τον ένα χρόνο, ελάχιστα διαθέσιμα κονδύλια και ασαφείς δηλώσεις για περιορισμούς και εισοδηματικά κριτήρια, οδηγεί τον θεσμό σε σταδιακή ακύρωση και ενδεχόμενη κατάργηση. Οι νησιωτικές κοινωνίες βρίσκονται σε αδιέξοδο, καθώς ο θεσμός που σχεδιάστηκε για να εξισορροπήσει τις ανισότητες μεταξύ ηπειρωτικής χώρας και νησιών, υποβαθμίζεται καθημερινά.
Οι βουλευτές του “Κινήματος Δημοκρατίας“ καλούν την κυβέρνηση να απαντήσει άμεσα για το πότε θα αποδοθούν τα οφειλόμενα στους νησιώτες και τις επιχειρήσεις, αν προβλέπεται αναπροσαρμογή του θεσμού προς την κατεύθυνση της ενίσχυσής του και ποια μέτρα σχεδιάζονται για την τακτική και έγκαιρη καταβολή της επιδότησης.
Το Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι ζωτικής σημασίας για τη στήριξη της νησιωτικότητας και της υγιούς επιχειρηματικότητας. Η συνέχιση της απαξίωσής του συνιστά κατάφωρη αδικία εις βάρος των νησιωτών και της ανάπτυξης των νησιών μας.
Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης :
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ. Υπουργό
Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
ΘΕΜΑ: Απόλυτη απαξίωση του Μεταφορικού Ισοδύναμου, με το σταγονόμετρο οι καταβολές οφειλόμενων στους νησιώτες
Το Μεταφορικό Ισοδύναμο, έργο εμβληματικό, από τη θεσμοθέτηση και την εφαρμογή του τον Ιούλιο του 2018, αποτέλεσε σημαντική θεσμική παρέμβαση στον πυρήνα της ζωής των νησιωτών. Στη βάση ότι, σε περιοχές της ηπειρωτικής χώρας και ειδικά στην πρωτεύουσα, οι αστικές συγκοινωνίες επιδοτούνται από το κράτος με τεράστια ποσά κατ’ έτος, οι νησιωτικές κοινωνίες, στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, που αποτελούν το κύριο, αν όχι μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς από νησί σε νησί και στην ηπειρωτική χώρα, στερούνταν αυτής της επιδότησης και στήριξης.
Η διεκδίκηση επιδότησης του εισιτηρίου προσώπων και αγαθών στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, αποτελούσε διαχρονικό αίτημα των νησιωτικών κοινωνιών, ως ένα αντιστάθμισμα στις διαρθρωτικές αδυναμίες που προκαλεί η νησιωτικότητα και ιδιαίτερα στο μεταφορικό κόστος.
Από το καλοκαίρι του 2019 η κυβέρνηση της Ν.Δ, ενώ διεύρυνε το μέτρο και στη διακίνηση των εμπορευμάτων, αντί να συνεχίσει την τακτική απόδοση της επιδότησης, άρχισαν οι καθυστερήσεις από τρίμηνο αρχικά, σε εξάμηνο στη συνέχεια και σε 12μηνο σήμερα. Η κατάσταση είναι απελπιστική και πολλοί νησιώτες πλέον προβληματίζονται, αν αξίζει να δίνουν το Μ.Α.Ν. όταν εκδίδουν εισιτήρια, ενώ έχουν ξεχάσει πλέον πόσα είναι τα χρωστούμενα.
Η πολιτική αυτή της κυβέρνησης προκαλεί ανησυχία και προβληματισμό ως προς τις πραγματικές προθέσεις της. Οι νησιώτες βλέπουν ότι, με την τακτική αυτή και τη χαώδη κατάσταση που δημιουργείται, ο θεσμός του μεταφορικού ισοδύναμου οδηγείται στην απαξίωση, την ακύρωση και τη δημιουργία των συνθηκών για την επίσημη κατάργησή του.
Το κονδύλι που διατίθεται, για την τακτική καταβολή της επιδότησης του εισιτηρίου στους νησιώτες, τόσο για τους κατοίκους, όσο και για τα αγαθά, είναι αμελητέα ποσότητα συγκριτικά με εκείνο που διατίθεται για τις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας.
Η καταβολή μέρους των οφειλόμενων για το μεταφορικό ισοδύναμο των εισιτηρίων και μόνο για διάστημα 40 ημερών (Ιούνιος – Ιούλιος 2023) αρχικά, και εν συνεχεία μέχρι και το Νοέμβριο του 2023, το οποίο σταδιακά καταβάλλεται αλλά δεν έχει αποδοθεί σε όλους τους δικαιούχους, δεν πείθει ότι σχεδιάζεται η αναπροσαρμογή και επέκταση του μέτρου, αλλά ότι προωθείται η κατάργησή του.
Η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη για τα οφειλόμενα στις νησιωτικές επιχειρήσεις, όπου τώρα καταβάλλονται οι οφειλές του δευτέρου εξαμήνου του 2022 (!!!) και μάλιστα μόνο σε εκείνες τις επιχειρήσεις που έχουν ελεγχθεί και έχουν λαμβάνειν ποσό έως 2.000€. Για τις υπόλοιπες συνεχίζονται οι έλεγχοι…
Όμως αυτή η πρακτική της κυβέρνησης, να θέτει σε αναμονή τους νησιώτες όλης της χώρας για δύο χρόνια και να αποδίδει ψίχουλα, αφήνοντας πάλι χρωστούμενα 13 μηνών, δεν είναι ανακούφιση, όσο κι αν η ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προσπαθεί να το παρουσιάσει ως «σπουδαίο επίτευγμα». Υπάρχουν σοβαρότατες ενδείξεις ότι το Μεταφορικό Ισοδύναμο, ένα μέτρο ανακούφισης και εξισορρόπησης των ανισοτήτων ανάμεσα στην ηπειρωτική χώρα και τα νησιά μας, οδεύει προς οριστικό τέλος.
Κατόπιν αυτών
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Μελετάται η αναπροσαρμογή και αναμόρφωση του μέτρου και προς ποια κατεύθυνση; Πότε, με σαφές χρονοδιάγραμμα, θα αποδοθούν τα οφειλόμενα στους νησιώτες και στις νησιωτικές επιχειρήσεις και πότε θα εξοφληθούν τα καύσιμα του 2024;
- Προτίθεται η κυβέρνηση να διευρύνει το μέτρο, θεσμοθετώντας περισσότερα κίνητρα και σε άλλους τομείς της οικονομίας, σε ομάδες πολιτών, όπως στους φοιτητές, που δεν προβλέπονται, ώστε όντως ο θεσμός να ενισχυθεί και να καταστεί πιο αναλογικός και κοινωνικά δικαιότερος;
- Προτίθεται η κυβέρνηση να λύσει άμεσα και οριστικά το θέμα της έγκαιρης ανά μήνα καταβολής της επιδότησης στα εισιτήρια, στα μεταφορικά των αγαθών, για την στήριξη και της υγιούς επιχειρηματικότητας;
- Οι πρόσφατες δηλώσεις του αρμόδιου Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής, για τη μελέτη εξ αρχής του θεσμού, αφήνουν περιθώρια για επιβολή περιορισμών, για πλαφόν και εισοδηματικά όρια, αλλά και για περιορισμό του μέτρου μόνο στα μικρά νησιά. Αποτελούν αυτές οι αναφορές κυβερνητικό σχεδιασμό;
Ο ερωτών βουλευτής
Αλέξανδρος Αυλωνίτης / Κυριακή Μάλαμα / Γιώτα Πούλου / Θεοδώρα Τζάκρη / Ραλλία Χριστίδου