Κυριακή, 14 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΑιγαίοΚατερίνα Γιαννακά: "Τι συμβαίνει με το Υπουργείο Ναυτιλίας;"

Κατερίνα Γιαννακά: “Τι συμβαίνει με το Υπουργείο Ναυτιλίας;”

|

Άγονες γραμμές που γεννούν πλούτο, διαγωνισμοί-παρωδία και μια ακτοπλοϊκή αγορά σε ομηρία.

Οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, μέσο επιβίωσης για τους νησιώτες, προέκταση του σπιτιού και της εργασίας τους, από αγαθό δημόσιο, κοινωνικό, πρώτης ανάγκης, έχουν καταστεί είδος πολυτελείας.

Βρισκόμαστε στην κορύφωση της ακτοπλοϊκής περιόδου και οι ανησυχίες για τις υψηλές τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων είναι απολύτως δικαιολογημένες. Το κόστος των θαλάσσιων μετακινήσεων έχει μετατρέψει την ιδέα των διακοπών σε πολυτέλεια για χιλιάδες πολίτες. Όμως το πρόβλημα δεν περιορίζεται στα ναύλα, αλλά αγγίζει βαθιά τον τρόπο που οργανώνεται, σχεδιάζεται και χρηματοδοτείται η ελληνική ακτοπλοΐα.

Η εικόνα που διαμορφώνεται είναι αποκαρδιωτική. Νησιώτες σε μόνιμη εξαπάτηση, ταξιδιώτες σε άγνοια του τι πραγματικά πληρώνουν, και μια αγορά σε καθεστώς κλειστού – συχνά φωτογραφικού – ανταγωνισμού που κρατά σε μια ιδιότυπη εξαρτημένη ομηρία την αγορά της ακτοπλοΐας.

Όμως οι στρεβλώσεις αυτές δεν είναι τυχαίες. Αποτελούν την κορύφωση ενός πολιτικού σχεδιασμού, που θυσιάζει το δημόσιο συμφέρον στον βωμό της επικοινωνίας, της αδιαφάνειας και της ιδιοτελούς διαχείρισης των επιδοτήσεων.

Άγονες γραμμές με 1400% αύξηση κόστους, μια πολιτική επιλογή!

Η πρόσφατη αποκάλυψη της Επιτροπής Ανταγωνισμού για αύξηση 1400% στο κόστος των άγονων γραμμών μεταξύ 2001 και 2024 είναι συγκλονιστική.

https://www.epant.gr/enimerosi/deltia-typou/item/3155-deltio-typou-kladiki-erevna-tis-epitropis-antagonismoy-ston-klado-tis-aktoploias.html

Και όμως, είναι απολύτως πραγματική. Η σταδιακή μετάβαση από επιδοτήσεις τοπικών δρομολογίων προς μικρά νησιά, σε επιδοτήσεις «μεγαλονήσων» μέσω τεχνητών τροποποιήσεων των δρομολογίων π.χ. προσθήκη μικρών νησιών ως ενδιάμεσοι σταθμοί, άνοιξε την πόρτα στην καταστρατήγηση της έννοιας «άγονο».

Οι πίνακες επιδοτήσεων που παρουσιάστηκαν στη Βουλή το 2013 και το 2014 από τους τότε υπουργούς ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής αποκαλύπτουν πώς, από τη μεταμνημονιακή περίοδο και μετά, ο αριθμός και το κόστος των επιδοτούμενων γραμμών αυξάνεται δραματικά.

Ο πρώτος πίνακας είναι απολογιστικός για τις περιόδους 2007 -2011

Ο δεύτερος είναι προϋπολογιστικός και έχει σαφώς μνημονιακό κόφτη

Με την επιστροφή της Νέας Δημοκρατίας στην εξουσία, το τέλος των μνημονίων και την εποχή της πανδημίας, είδαμε και την επιστροφή της «ευελιξίας». Βαφτίζονται άγονες, κύριες γραμμές, διαχωρίζονται τεχνητά δρομολόγια για να επιδοτηθούν εις διπλούν και υιοθετούνται νομοθετικά εργαλεία ώστε να αποφεύγονται οι χρονοβόρες διαδικασίες ετήσιου σχεδιασμού.

Νομοθετικές παρεμβάσεις με φωτογραφικά χαρακτηριστικά

Με τον νόμο 49/48/2022, το Υπουργείο απέκτησε για πρώτη φορά τη δυνατότητα να προκηρύσσει έκτακτα δρομολόγια, χρηματοδοτούμενα ως γραμμές Δημόσιας Υπηρεσίας. Έτσι, εποχικά δρομολόγια με υψηλή πληρότητα και εμπορική αξία μπορούν να επιδοτούνται με κρατικό χρήμα χωρίς την υποχρέωση ετήσιας δρομολόγησης.

Η κορύφωση έρχεται με τον κανονισμό 2253.1-1/74032/2024, ο οποίος όρισε 329 κύριες και 164 τοπικές γραμμές. Χρειάστηκε… φαντασία για να δημιουργηθεί ένας τέτοιος χάρτης ακτοπλοϊκών συνδέσεων που όμως λειτουργεί ως απόθεμα «αγόνων», πρόχειρων γραμμών προς δημοπράτηση.

Διαγωνισμοί-παρωδία, χωρίς ανταγωνισμό, χωρίς σκοπιμότητα

Οι διαγωνισμοί για τις άγονες γραμμές χαρακτηρίζονται από τέσσερα κοινά στοιχεία:

  1. Προσαρμοσμένες τεχνικές προδιαγραφές στις δυνατότητες υπαρχόντων πλοίων (ως να είναι προσυμφωνημένες)  – με αποτέλεσμα στο 99% των περιπτώσεων να υπάρχει μόνο μία προσφορά.
  2. Περιορισμένος αριθμός κατακυρωμένων γραμμών – αντιστοιχεί στον πραγματικό διαθέσιμων αριθμό πλοίων εκτός επικερδών ελεύθερων γραμμών (περίπου 73-76). Συμπληρωματικές αναθέσεις την καλοκαιρινή περίοδο σε κάποιες περιπτώσεις για να εξυπηρετηθούν παροπλισμένα πλοία που δεν έχουν μεταφορικό αντικείμενο.
  3. Αδιαφάνεια ως προς την τιμή – οι επιδοτήσεις δεν δηλώνονται στους επιβάτες, ούτε στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες αγοράς εισιτήριων.
  4. Απουσία μελετών σκοπιμότητας – κανείς δεν γνωρίζει την πραγματική αναγκαιότητα κάθε γραμμής.

Η περίπτωση Θεσσαλονίκη – Σποράδες, μια μελέτη “φωτογραφικού” παραδείγματος

Το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη–Σποράδες είναι ένα εξόφθαλμο παράδειγμα διαχείρισης με στόχο τη στήριξη συγκεκριμένης εταιρείας. Από «έκτακτο δρομολόγιο», μετατράπηκε το 2024 σε επιδοτούμενη γραμμή παρά το εμπορικό της ενδιαφέρον. Ο διαγωνισμός του 2025 για την ανάθεσή του, μάλιστα, ολοκληρώθηκε με ημερομηνία ανάθεσης ΠΡΙΝ τη λήξη της προθεσμίας (!).

Το αποτέλεσμα; Μια εταιρεία λαμβάνει άνω των 4 εκατομμυρίων ευρώ για να εκτελεί δρομολόγιο σε λιμάνια που ήδη εξυπηρετεί με ελεύθερη γραμμή (από Βόλο)  , ενώ το κόστος για έναν επιβάτη Θεσσαλονίκη–Σκιάθο–επιστροφή ξεπερνά τα 200 ευρώ, συνυπολογίζοντας την επιδότηση – φυσικά χωρίς ο επιβάτης να το γνωρίζει.

Η ΣΑΣ ως άλλοθι, χωρίς στρατηγική, χωρίς σχεδιασμό

Το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, με σύνθεση κυρίως από υπηρεσιακούς παράγοντες και λίγους εξωτερικούς (εκπρόσωπο ΑΜΕΑ, έναν συγκοινωνιολόγο κ.λπ.), λειτουργεί ως θεσμική σφραγίδα στις ειλημμένες αποφάσεις του Υπουργείου. Δεν συνιστά όργανο σχεδιασμού, αλλά νομιμοποίησης της πολιτικής απόφασης.

Επικοινωνία και μόνο επικοινωνία

Πριν 15 μέρες εξήγγειλε ο Υπουργός κύριος Κικίλιας από τη Χίο, τετραετείς συμβάσεις επιδοτούμενων γραμμών, ενώ ήδη έχουν κατοχυρωθεί ετήσιες για την περίοδο 2025-2026!!! κατά το παράδειγμα του προκατόχου του.

Γνωρίζει καλά, ότι μακροχρόνιες συμβάσεις δεν μπορούν να λειτουργήσουν, γιατί τα  περισσότερα πλοία, ειδικά της μεγάλης ακτοπλοΐας, είναι υπερήλικα και ρυπογόνα, γεγονός που τα καθιστά μην βιώσιμα.

Η τιμή που μπορούν να χρεώσουν στις επιδοτούμενες γραμμές, οι εταιρίες στους επιβάτες ανά δρομολόγιο είναι σταθερή από το 2018, με αποτέλεσμα να δίνεται η εντύπωση στους αυτούς (νησιώτες ή τουρίστες), ότι οι τιμές των εισιτηρίων μένουν σταθερές, μια που δεν δημοσιοποιούνται οι επιδοτήσεις των δρομολογίων, που μπορεί κάθε χρόνο να αυξάνονται.

Όχι άλλα νομοθετήματα-εργαλεία διαχείρισης του κομματικού κράτους.

Στο Κίνημα Δημοκρατίας έχουμε προτάσεις για μια δίκαιη και βιώσιμη ακτοπλοΐα, γιατί η ελληνική ακτοπλοΐα χρειάζεται σχέδιο, τεχνογνωσία και πολιτική βούληση.

  1. Αντιμετώπιση της έλλειψης τεχνογνωσίας
  • Μελέτη σκοπιμότητας για κάθε επιδοτούμενη γραμμή.
  • Επανασχεδιασμός του ακτοπλοϊκού χάρτη από συγκοινωνιολόγους με βάση τις ανάγκες των νησιωτικών κοινωνιών.
  • Συνδυασμός συμβατικών και ταχυπλόων για βέλτιστο μεταφορικό έργο.
  1. Διαφάνεια τώρα
  • Σήμανση κάθε επιδοτούμενης τιμής ναύλου στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες.
  • Δημόσια, σε πραγματικό χρόνο, πλατφόρμα τιμών και επιδοτήσεων.
  1. Τέλος στη διασπάθιση δημόσιου χρήματος
  • Ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού με εξειδικευμένους ελεγκτές.
  • Επαναπροσδιορισμός της έννοιας “άγονη γραμμή” με αντικειμενικά κριτήρια.
  • Κατευθυνόμενη χρηματοδότηση για την ανανέωση του στόλου και την πράσινη μετάβαση.

Η Νησιωτικότητα είναι πλούτος, όχι πρόσχημα

Η Νησιωτικότητα της χώρας δεν είναι βάρος – είναι το μεγάλο της συγκριτικό πλεονέκτημα. Για να αξιοποιηθεί, χρειάζεται ένα «σχέδιο Μάρσαλ», για την ακτοπλοΐα, με ευρωπαϊκή στήριξη, πράσινη τεχνολογία και διαφανείς διαδικασίες. Θα χρειαστεί όμως και μια κυβέρνηση, που θα το διαχειριστεί με στόχο την ΔΙΚΑΙΑ ενεργειακή μετάβαση.

Αυτή η μετάβαση πρέπει να γίνει με σταθερή πυξίδα την ανάδειξη ενός από τους μεγαλύτερους πλούτους που διαθέτει αυτή η μικρή γωνιά της Ευρώπης.

Την μοναδικότητα, της Νησιοτικότητάς της.

Στο Κίνημα Δημοκρατίας, εργαζόμαστε γι’ αυτόν τον στόχο, με προτάσεις τεκμηριωμένες, με δέσμευση στο δημόσιο συμφέρον και με πίστη ότι η Νησιωτικότητα δεν είναι πρόβλημα προς επίλυση, αλλά πλούτος προς αξιοποίηση.

Τομέας Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του Κινήματος Δημοκρατίας


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αναφορά στο Ευρωκοινοβούλιο για την Αμοργό: Αντίδραση σε λιμενικά και οδικά έργα με χρηματοδότηση της Ε.Ε.

Ο Νικόλαος Γαβαλάς, εκ μέρους περιβαλλοντικών συλλόγων και εκατοντάδων πολιτών, καταγγέλλει την καταστροφική επίδραση αναπτυξιακών έργων στην Αμοργό και ζητά παρέμβαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Santorini Experience 2025: Ντρισμπιώτη, Μάλτση, Παπανικολάου, Ιακωβάκης δίνουν δυναμικό «παρών»

Ολυμπιονίκες και παγκόσμιοι πρωταθλητές στο Santorini Experience 2025

Κόρωνος: Νέα δανειστική βιβλιοθήκη από τον Γιάννη Γερασιμίδη, πολιτιστική «ανάσα» στο χωριό

Μια ακόμη πρωτοβουλία του Γιάννη Γερασιμίδη που συμβάλλει στη βελτίωση της εικόνας του τόπου, με στόχο να φέρει το βιβλίο πιο κοντά σε κατοίκους και επισκέπτες.

Νάξος: Αποκαταστάθηκε η βλάβη σε κεντρικό αγωγό ύδρευσης στο ύψος του Λυκείου

Σπασμένος σωλήνας ύδρευσης πλημμύρισε τον δρόμο μπροστά στο ΓΕΛ «Μανώλης Γλέζος». Άμεση κινητοποίηση του Δήμου, αποκατάσταση της ζημιάς σε λίγες ώρες.

40 χρόνια Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης με μια μοναδική δημιουργία του Δημήτρη Παπαϊωάννου

Η παράσταση THIS THAT KEEPS ON – a personal archaeology ζωντανεύει για μία μόνο βραδιά στο Ηρώδειο, σηματοδοτώντας το ξεκίνημα της «Μεταμόρφωσης» του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.

Δημοσκόπηση: Πλειοψηφία Βρετανών υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα

Αυξανόμενη στήριξη καταγράφεται στο Ηνωμένο Βασίλειο για την επιστροφή των Γλυπτών, ενώ ένας στους τρεις ζητά να επαναπατριστούν όλα τα αμφιλεγόμενα εκθέματα.

Τουρκία – Μεγάλη του Γένους Σχολή: Καμία εγγραφή νέων μαθητών στην Α΄ Γυμνασίου για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες

«Καμπανάκι» για τον ελληνισμό της Πόλης – Συνολικά 302 μαθητές φοιτούν φέτος στα ελληνικά σχολεία Κωνσταντινούπολης και Ίμβρου.

Γαύδος: 578 μετανάστες σε λιγότερο από 24 ώρες – Συναγερμός για τις τοπικές αρχές

Με 9 βάρκες έφτασαν εκατοντάδες μετανάστες στο ακριτικό νησί. Πλέον οι φιλοξενούμενοι στην Αγυιά Χανίων φτάνουν τους 1.139, με τις συνθήκες να χαρακτηρίζονται επικίνδυνες.

Αμοργός: Προβολή της ταινίας «Σινεμά ο Παράδεισος» με μουσική του Έννιο Μορρικόνε

Ο Σύλλογος «Νήσος Αμοργός» σε συνεργασία με πολιτιστικούς φορείς τιμούν τον κινηματογράφο με την αριστουργηματική ταινία του Τζουζέπε Τορνατόρε στα Κατάπολα.

Φιλώτι -Εκκλησιαστικό και Λαογραφικό Μουσείο: Στην καρδιά της Νάξου, εκεί όπου οι παραδόσεις ζωντανεύουν

Ανάμεσα στις πλαγιές του Ζα, το κεφαλοχώρι αποκαλύπτει τη γοητεία των Κυκλάδων μέσα από τα σοκάκια, τις γιορτές και το Λαογραφικό του Μουσείο.

«Έφυγε» ο Γιώργος Κωβαίος – Ο χορευταράς παππούς της Σχοινούσας που έγινε σύμβολο ζωής και παράδοσης

Μέχρι τα 92 του χρόνια χόρευε με πάθος στη Γιορτή Φάβας, δίπλα στην εγγονή του Ποθητή – Ένας άνθρωπος που ένωσε γενιές μέσα από τη μουσική και την αγάπη για τον τόπο του.

Νάξος – Εντοπίστηκε ζωντανός ο αγνοούμενος στο Προφήτη Ηλία μετά από 4 ημέρες

Συγκλονιστική διάσωση από το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Νάξου – Στο σημείο σπεύδει ελικόπτερο για τη μεταφορά του στο Νοσοκομείο.

Το στυγερό έγκλημα του Φλώριου Σοϊλέ «Σκιά» στο Φιλώτι

Πώς μια ερωτική ιστορία κατέληξε σε βασανιστήρια, δολοφονία και λαϊκή εξέγερση στη Νάξο του 1902

Στη Δράμα κάνει πρεμιέρα σήμερα το ντοκιμαντέρ «Σμύριδα, μάρμαρο και αμπέλι» με επίκεντρο τη Νάξο (video)

Η μικρού μήκους ταινία του Ορέστη Ρούσκα καταγράφει ιστορίες ανθρώπων που αντιστέκονται στον υπερτουρισμό και δείχνουν τον δρόμο για έναν βιώσιμο τουρισμό στο νησί.

Κακαβιά: Συνελήφθη 37χρονη με ένταλμα από τον Ανακριτή Πλημμελειοδικών Νάξου

Η γυναίκα, υπήκοος Βουλγαρίας, εντοπίστηκε στο συνοριακό σημείο ελέγχου Κακαβιάς και οδηγήθηκε στην Εισαγγελία Ιωαννίνων

Κωμιακή: «Έφυγε» η «Κούλα του Σταματοβασίλη» που σημάδεψε με την παρουσία της το χωριό

Συγκινητικό αντίο στην Κυριακή Πρεβενιού, από τον Γιώργο Κρητικό μέσα από τα social media

Minoan Lines: Δύο νέα πλοία στη γραμμή Ηράκλειο–Μήλος–Πειραιάς μέχρι το 2028

«Στολίδια για το Ηράκλειο» τα χαρακτήρισε ο διευθύνων σύμβουλος Λουκάς Σιγάλας – Στόχος η αύξηση της επιβατικής κίνησης και η πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία

Νάξος: “Στάση” Σινούκ για παραλαβή ασθενούς από άλλο νησί, πριν αναχωρήσει για Αττική

Το είδαμε κι αυτό... Ελικόπτερο Σινούκ έμεινε στη Νάξο για αρκετά λεπτά περιμένοντας το ελικόπτερο του ΕΚΑΒ ώστε να παραλάβει άλλο ασθενή και να τον μεταφέρει στην Αττική

ΒΙΟ.ΚΑ. Απόλλωνα: Μήνυση του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων κατά της “Κίνησης Πολιτών”

Η Δημοτική Επιτροπή αποφάσισε την άσκηση μήνυσης για ψευδή καταμήνυση, δυσφήμηση και διασπορά ψευδών ειδήσεων – Αντιδράσεις μετά το Δελτίο Τύπου της Κίνησης «Σώστε τις Παραλίες της Νάξου».