Έως τον προσεχή Μάρτιο η ΕΥΔΑΠ Νήσεων θα καταθέσει το πλάνο για την οριστική λύση της υδροδότησης των νησιών του Αιγαίου
Αυτές τις ημέρες όλη η Ελλάδα έχει μετατραπεί σε μία οργισμένη Βενετία με τις βροχοπτώσεις να έχουν δημιουργήσει μικρά και μεγάλα κανάλια σε όλο σχεδόν το οδικό της δίκτυο. Και οι αποταμιευτήρες στα νησιά του Αιγαίου γεμίζουν αργά και σταθερά ώστε το καλοκαίρι να μην διψάσουν. Κανείς τώρα δεν μιλάει για το σημαντικό πρόβλημα της λειψυδρίας. Φωνές που ακούγονταν έντονα τον Φεβρουάριο, ακόμη και τον Νοέμβριο με τους κτύπους της αντίστροφης μέτρησης να ακούγονται δυνατά. Όμως, το αύριο δεν είναι πολύ μακριά και παρά την προεκλογική περίοδο που διανύουμε, η ΕΥΔΑΠ μοιάζει να φροντίζει για τους πελάτες της. Και έως τον Μάρτιο αναμένεται να είναι έτοιμο το αναλυτικό επιχειρηματικό σχέδιο της ΕΥΔΑΠ Νήσων (θυγατρική της ΕΥΔΠΑ), η οποία φιλοδοξεί να λύσει τα προβλήματα υδροδότησης των νησιών. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», η εταιρεία δουλεύει πυρετωδώς με στόχο τόσο να διαμορφώσει ένα ρεαλιστικό πλάνο για τη νέα της δραστηριότητα όσο και να εξασφαλίσει τα κεφάλαια που θα χρειαστούν για το εγχείρημα. Ήδη πλαισιώνεται από χρηματοοικονομικούς (PWC) και νομικούς συμβούλους που την υποστηρίζουν στην κατάρτιση του business plan. Παράλληλα ενισχύει τη συνεργασία της με το υπουργείο Ναυτιλίας και τις κατά τόπους δημοτικές επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης προκειμένου να δημιουργήσει καλύτερους όρους και προϋποθέσεις για τη δραστηριοποίησή της στα νησιά. Σύμφωνα με το ιδρυτικό καταστατικό της ΕΥΔΑΠ Νήσων, στόχος της είναι η παροχή υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης και συλλογής όμβριων υδάτων, η διαχείριση αποβλήτων, αλλά και ένα ευρύ φάσμα συναφών δραστηριοτήτων στη νησιωτική Ελλάδα. Η ανάληψη εργασιών σε κάθε νησί θα προκύπτει από ειδική σύμβαση που θα υπογράφει η ΕΥΔΑΠ Νήσων με τον αρμόδιο δήμο. Το υπουργείο Υποδομών έχει θέσει ως προτεραιότητα την υπόθεση της ΕΥΔΑΠ Νήσων προκειμένου να λυθεί μια για πάντα το υδροδοτικό πρόβλημα του Αιγαίου.
Στο πάγο
Η ΕΥΔΑΠ Νήσων, η οποία ιδρύθηκε πριν από τρία χρόνια, δεν έχει καταφέρει ως σήμερα να «γκαζώσει» αφού η προοπτική ιδιωτικοποίησης της μητρικής της αλλά και η έλλειψη δεσμευμένων προς αυτή την κατεύθυνση κεφαλαίων λειτουργούσαν ανασταλτικά στην ωρίμαση των εργασιών της. Πλέον η ΕΥΔΑΠ Νήσων αποτελεί τον τεχνικό σύμβουλο του υπουργείου Ναυτιλίας για θέματα διαχείρισης νερού για 15 νησιά. Σύμφωνα με την ΕΥΔΑΠ, τα νησιά πληρώνουν για τη μεταφορά νερού με πλοία περί τα 10-12 ευρώ ανά κυβικό μέτρο, οι δε απώλειες στα δίκτυά τους πλησιάζουν το 60%. Είναι χαρακτηριστικό του πόσο ευνοϊκές αναμένεται να είναι για την οικονομία οι επενδύσεις που θα αναλάβει η ΕΥΔΑΠ Νήσων ότι, αν η ακτοπλοϊκή μεταφορά υδάτων κοστίζει 10,2 ευρώ ανά κυβικό, μια ακριβή αφαλάτωση έχει κόστος περίπου 2,8 ευρώ ανά κυβικό μέτρο. Το θέμα «καίει» τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου, η οποία χρηματοδοτεί με περίπου 10 εκατ. ευρώ κατ’ έτος τη μεταφορά νερού στα νησιά, όταν με πολύ λιγότερα χρήματα θα μπορούσαν να δημιουργηθούν μονάδες αφαλάτωσης και να λύσουν το πρόβλημα. Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η κυβέρνηση, το Δημόσιο τα τελευταία δέκα χρόνια έχει πληρώσει για μεταφορά ύδατος τους «νερουλάδες» του Αιγαίου περί τα 80 εκατ. ευρώ. Το υπουργείο Υποδομών επιδιώκει τη δημιουργία ενός εθνικού φορέα υδάτων μέσα από το «πάντρεμα» ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ με στόχο την εμπλοκή του στις δημοτικές επιχειρήσεις ύδρευσης. Οπως υπολογίζεται από αρμόδιες πηγές, οι διαρροές στα δημοτικά δίκτυα κυμαίνονται μεταξύ 35% και 75% και το ειδικό καθεστώς τους δεν επιτρέπει στις δημοτικές επιχειρήσεις να λειτουργήσουν ως σύγχρονες ανώνυμες εταιρείες. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Υποδομών, το Δημόσιο έχει επενδύσει για ύδρευση και αποχέτευση στην Ελλάδα – εκτός Αθηνών και Θεσσαλονίκης – άνω του 1,2 δισ. ευρώ την τελευταία εικοσαετία.
Αποκρατικοποίηση
Στο μεταξύ, μετά την καταλυτική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας με την οποία κατήργησε τη μεταβίβαση της ΕΥΔΑΠ στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), το θέμα της αποκρατικοποίησης της ΕΥΔΑΠ και δευτερευόντως της ΕΥΑΘ έχει «παγώσει». Μάλιστα, ακόμη και τα όποια εναλλακτικά σχέδια είχαν εκπονηθεί φαίνεται ότι σε κυβερνητικό επίπεδο και τουλάχιστον σε αυτή τη φάση τελούν εν «υπνώσει». Πάντως, εν όψει της ιδιωτικοποίησης, το Δημόσιο κατέβαλε στην ΕΥΔΑΠ «ζεστό» χρήμα ύψους 141 εκατ. ευρώ ως ληξιπρόθεσμες οφειλές του για έργα υποδομής, κατασκευές έργων ύδρευσης και κατασκευή και συντήρηση έργων αντιπλημμυρικής προστασίας. Επίσης αποσβέστηκαν μη φορολογικές οφειλές της εταιρείας και συμψηφίστηκαν αξιώσεις βάσει της σύμβασης παραχώρησης Δημοσίου – ΕΥΔΑΠ του 1999 ύψους 294 εκατ. ευρώ. Ως εκ τούτου τα ταμεία της ΕΥΔΑΠ είναι γεμάτα.