Τι θέλουν οι γερμανοί για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας – 330 εκατ. Ευρώ οι επενδύσεις – Τι «σκέφτονται» για Σαντορίνη, Μύκονο
Στο τέλος του χρόνου εάν όλα πάνε όπως έχουν σχεδιάσει οι Γερμανοί, τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας – ανάμεσά τους και τα δύο μεγαλύτερα των Κυκλάδων, Σαντορίνη και Μύκονο – θα περάσουν στα χέρια της κοινοπραξίας Fraport – Slentel για τα επόμενα σαράντα (40) χρόνια. Μέσα από τις σελίδες της εφημερίδας «Το Βήμα της Κυριακής» έχουμε το πλάνο ανάπτυξης των αεροδρομιών και σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει να εκτελέσει στην προσεχή τετραετία έργα αναβάθμισης των υποδομών ύψους 330 εκατ. ευρώ, λειτουργώντας παράλληλα τα αεροδρόμια. Βέβαια, αυτό θα είναι το πρώτο κύμα έργων, καθώς στη συνέχεια και καθ’ όλη την περίοδο της παραχώρησης θα υπάρξουν και νέα έργα αναβάθμισης και βαριάς συντήρησης των αερολιμένων.
Κυκλάδες
Ας δούμε όμως τι σκέφτονται για το σύνολο των αεροδρομίων, ξεκινώντας αρχικά από αυτά των Κυκλάδων… Στη Σαντορίνη οι εγκαταστάσεις του αεροσταθμού είναι περιορισμένες. Το πλάτος του διαδρόμου πρέπει να επεκταθεί κατά 75 μέτρα ενώ θα απαιτηθεί μετατόπιση ή αναδιαμόρφωση του διαδρόμου, για τις ανάγκες της οποίας θα απαιτηθεί απαλλοτρίωση 7 στρεμμάτων. Επίσης, επίκειται αναβάθμιση και επέκταση των βασικών χώρων του αεροσταθμού κατά 17.000 τ.μ. για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ταξιδιωτών. Μάλιστα, στο μέλλον θα ακολουθήσουν άλλες δύο επεκτάσεις του αεροσταθμού.
Στη Μύκονο υπάρχουν αρκετά προβλήματα στον διάδρομο, καθώς δεν υπάρχει παράλληλος τροχόδρομος, ο φωτισμός και η σήμανση δεν πληρούν τους διεθνείς κανόνες, το οδόστρωμα βρίσκεται σε κακή κατάσταση, το πλάτος του διαδρόμου χρήζει επέκτασης, ενώ οι ζώνες ασφαλείας χρειάζονται είτε μετατόπιση του διαδρόμου προσγείωσης είτε αναδιάταξη γης, με απαλλοτρίωση 13 στρεμμάτων. Ετσι, οι παρεκκλίσεις μάλλον θα συνεχιστούν. Στο πλαίσιο των έργων προγραμματίζεται επέκταση του αεροσταθμού κατά σχεδόν 9.000 τ.μ. και άμεση ανακαίνιση και αντικατάσταση του οδοστρώματος του διαδρόμου κα του χώρου ελιγμών.
Νότιο Αιγαίο
Στη συνέχεια περνάμε στο Νότιο Αιγαίο και δη στα αεροδρόμια Ρόδου και Κω… Για τη Ρόδο θα γίνει επέκταση του πλάτους της λωρίδας του διαδρόμου προκειμένου να πληροί τα διεθνή στάνταρ. Παράλληλα, προγραμματίζεται επέκταση του αεροσταθμού κατά 11.000 τ.μ. ώστε να συνάδει με τους διεθνείς κανονισμούς, αλλά και αποκατάσταση του διαδρόμου τροχοδρόμησης. Μελλοντικά, ο παραχωρησιούχος θα εκτελέσει δύο επεκτάσεις του αεροσταθμού, αλλά και νέα αποκατάσταση του οδοστρώματος.
Και στην Κω, κρίνεται ότι η υφιστάμενη δομή του αεροδρομίου εμφανίζει σημαντικούς περιορισμούς, καθώς δεν υπάρχει χώρος υποδοχής των επιβατών και οι εγκαταστάσεις του είναι πολύ μικρές για να καλύψουν την υφιστάμενη ζήτηση. Ετσι, προγραμματίζεται επέκταση κατά σχεδόν 18.000 τ.μ. σε πρώτη φάση, ενώ μελλοντικά εκτιμάται ότι θα χρειαστούν άλλες δύο επεκτάσεις. Επίσης, το αεροδρόμιο διαθέτει μόνο έναν διάδρομο χωρίς παράλληλο διάδρομο τροχοδρόμησης, κάτι που μειώνει τη χωρητικότητα, ενώ ναός παραβιάζει τα όρια επιφανειακών εμποδίων. Ακόμη, απαιτείται επέκταση του πλάτους της λωρίδας του διαδρόμου κατά 75 μέτρα, ενώ πρόβλημα υπάρχει και με τη ζώνη ασφαλείας τέλους διαδρόμου και χρειάζεται μετατόπιση ή εκχέρσωση. Ετσι, θα απαιτηθεί απαλλοτρίωση περίπου 3,5 στρεμμάτων. Μελλοντικά εξετάζονται επεκτάσεις του αεροσταθμού σε δύο φάσεις και αποκατάσταση του οδοστρώματος.
Βόρειο και Κεντρικό Αιγαίο
Και για να κλείσουμε το Αιγαίο περνάμε σε Μυτιλήνη, Σκιάθο και Σάμο… Στη Μυτιλήνη ο αεροσταθμός είναι σε κακή κατάσταση, με τους χώρους να είναι υποδιαστασιολογημένοι και με ελάχιστη συντήρηση. Δεν υπάρχει παράλληλος τροχόδρομος, ενώ ανάχωμα δυσχεραίνει τις επιφάνειες προσέγγισης, όπως κάνει και μπάλωμα στο οδόστρωμα. Μάλιστα, τίθεται ζήτημα για τη διάσταση του διαδρόμου, αν και υπάρχει χώρος για επέκτασή του. Στο σύντομο μέλλον θα χρειαστούν έργα συντήρησης στον διάδρομο. Στον αεροσταθμό θα γίνει αναδιάταξη του χώρου και επέκταση 7.000 τ.μ. για να δημιουργηθεί επιπρόσθετος χώρος για τους επιβάτες.
Στη Σάμο οι αίθουσες αναμονής είναι υποδιαστασιολογημένες και απαιτείται εγκατάσταση συστήματος διαχείρισης αποσκευών, ενώ υπάρχει μόνο ένας διάδρομος χωρίς παράλληλο τροχόδρομο, το πλάτος του δεν συμμορφώνεται με τα διεθνή πρότυπα, ενώ δεν υπάρχει αρκετή διαθέσιμη γη για την επέκτασή του. Στον αεροσταθμό θα γίνει εκτεταμένη βελτιστοποίηση και επαναδιαμόρφωση των εγκαταστάσεων διαχείρισης επιβατών.
Στη Σκιάθο το πλάτος του διαδρόμου δεν συμμορφώνεται με τους διεθνείς κανόνες, ενώ δεν υπάρχει αρκετός χώρος για ζώνη ασφαλείας τέλους διαδρόμου, καθώς η περιοχή περιορίζεται από δρόμους και τη θάλασσα. Η ανάκτηση γης είναι οικονομικά απαγορευτική και θα απαιτηθεί ειδικό σύστημα. Παράλληλα, εξετάζεται να αξιοποιηθεί ο παλαιότερος αεροσταθμός.
Και τα άλλα
Οσο για τα υπόλοιπα αεροδρόμια; Στη Θεσσαλονίκη το αεροδρόμιο «Μακεδονία» θα ενισχυθεί τόσο από την επέκταση του αεροσταθμού κατά 35.000 τ.μ. όσο και από την αναδιάταξή του ώστε να ανοίξει χώρος. Στο μέλλον προγραμματίζονται άλλες δύο επεκτάσεις του αεροσταθμού βάσει των προβλέψεων της επιβατικής κίνησης. Στόχος είναι η αύξηση του αεροσταθμού κατά 100.000 τ.μ. Τα έργα κρίνονται απαραίτητα καθώς ο υφιστάμενος αεροσταθμός βρίσκεται στα όρια της χωρητικότητάς του. Παράλληλα, θα υπάρξουν δομικές επισκευές στον τροχόδρομο και στον χώρο ελιγμών αεροσκαφών, ενώ παρεμβάσεις στον χώρο στάθμευσης των αεροπλάνων θα αυξήσουν τη χωρητικότητα από 22 σε 28 αεροσκάφη.
Στην Κέρκυρα ο αεροσταθμός και ο αστικός χώρος του αεροδρομίου κρίνονται σημαντικά περιορισμένοι και χρήζουν τόσο επέκτασης όσο και ανακαίνισης. Ετσι, επίκειται αναδιάταξη και επέκταση του αεροσταθμού, η οποία θα γίνει σε φάσεις, με επέκταση 2.700 τ.μ. αρχικά, ενώ στα πρώτα χρόνια της παραχώρησης θα γίνουν επιπρόσθετες εργασίες για να διαπιστωθεί ο υπολειπόμενος χρόνος ζωής των οδοστρωμάτων. Επίσης, σχεδιάζονται άλλες δύο επεκτάσεις του αεροσταθμού, σε συνδυασμό με την αποκατάσταση του διαδρόμου και την αναδιάταξη των θέσεων στάθμευσης των αεροσκαφών για την αύξηση της χωρητικότητας.
Στα Χανιά ο παραχωρησιούχος θα εγκαταστήσει ραδιοβοηθήματα για τις ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας. Επίσης, στα μελλοντικά έργα περιλαμβάνονται επεκτάσεις σε δύο φάσεις, οι οποίες θα αυξήσουν τον χώρο του αεροσταθμού σε περίπου 80.000 τ.μ., ενώ η αναδιάταξη των θέσεων στάθμευσης θα παράσχει επιπρόσθετη χωρητικότητα για τα αεροσκάφη.
Στη Ζάκυνθο θα απαιτηθεί η υλοποίηση εργασιών στον αεροσταθμό για τη μείωση του χρόνου αναμονής στα γκισέ. Το αεροδρόμιο έχει έναν διάδρομο χωρίς παράλληλο τροχόδρομο και απαιτείται τα αεροσκάφη να τροχοδρομούν στον ίδιο διάδρομο. Επίσης, υπάρχουν σοβαρά προβλήματα σε πολλές υποδομές του αεροδρομίου και θα απαιτηθούν σημαντικές παρεμβάσεις, ενώ δρομολογείται επέκταση του πλάτους του διαδρόμου κατά 75 μέτρα, μέσω απαλλοτρίωσης 250 στρεμμάτων.
Στην Κεφαλλονιά κρίνεται ότι ο αεροσταθμός είναι υποδιαστασιολογημένος και δεν έχει αποδοτικές διαδικασίες διαχείρισης επιβατών, καθώς υπάρχει ελάχιστος χώρος αναμονής και κυκλοφορίας, ενώ απουσιάζει χώρος αναμονής εντός του κτιρίου, κάτι που δημιουργεί μεγάλες ουρές. Το κτίριο βρίσκεται σε κακή κατάσταση λόγω παλαιότητας και θα απαιτηθούν σημαντικές εργασίες ανακαίνισης και επέκτασης τόσο στον αεροσταθμό όσο και στον χώρο ελιγμών και στον διάδρομο – μελλοντικά σχεδιάζεται και νέα επέκταση του αεροσταθμού. Το αεροδρόμιο παρουσιάζει παρόμοιο πρόβλημα με το πλάτος του διαδρόμου και θα απαιτηθεί και εκεί απαλλοτρίωση.
Στο Ακτιο κρίνεται απαραίτητη η επέκταση του πλάτους της λωρίδας του διαδρόμου κατά 75 μέτρα προκειμένου να συνάδει με τα διεθνή στάνταρ, στο πλαίσιο της οποίας θα απαιτηθεί μετατόπιση ή εκχέρσωση της λεγόμενης ζώνης ασφαλείας τέλους διαδρόμου, ενώ οι υφιστάμενες παρεκκλίσεις θα συνεχιστούν. Παράλληλα, προγραμματίζεται επέκταση του τερματικού σταθμού κατά τέσσερα στρέμματα – και ακόμη μία στο μέλλον.
Και τέλος, στην Καβάλα καθώς ο υφιστάμενος αεροσταθμός θεωρείται μικρός, προωθείται επέκταση του αεροσταθμού κατά σχεδόν 5.000 τ.μ.
Πηγή: Το «Βήμα της Κυριακής»