Τετάρτη, Ιανουάριος 22, 2025
ΑρχικήΑιγαίοΑστυπάλαια: Το μέγα project 2.000 στρεμμάτων που αλλάζει το νησί

Αστυπάλαια: Το μέγα project 2.000 στρεμμάτων που αλλάζει το νησί

|

Το ένα μετά το άλλο νησιά που μέχρι σήμερα θεωρούνταν «εναλλακτικά» ή εν γένει μακριά από το πρότυπο της μονοκαλλιέργειας του τουρισμού, αλλάζουν φυσιογνωμία.

Σε αυτή την κατεύθυνση οδεύει πλέον και η Αστυπάλαια, στην οποία προτείνεται να δημιουργηθεί ουσιαστικά ένας νέος οικισμός με τουριστικές κατοικίες στο μέγεθος της Χώρας του νησιού. Παράλληλα, εδώ και ενάμισι έτος έχουν διπλασιαστεί τα αιτήματα για οικοδομικές άδειες, σχεδόν στο σύνολό τους για τουριστικές κατοικίες και διαμερίσματα, με τον περιφερειακό δρόμο του νησιού να έχει ήδη γεμίσει οικοδομές.

Σύμφωνα με τον δήμαρχο Αστυπάλαιας Νίκο Κομηνέα, πριν από περίπου ένα έτος σημαντικός ξενοδοχειακός όμιλος ξεκίνησε διερευνητικές επαφές στο νησί με στόχο να υλοποιήσει μεγάλη τουριστική επένδυση. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινής», η πρόταση αυτή πλέον έχει κατατεθεί σε κρατικές υπηρεσίες προς έγκριση. Την κατέθεσε εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων με έδρα την Αθήνα και αφορά έκταση περίπου 2.000 στρεμμάτων στο Αγριλίδι, έκταση ανάλογη με αυτήν που καταλαμβάνει η πρωτεύουσα του νησιού. Η πρόταση προβλέπει την ανάπτυξη τουριστικής εγκατάστασης με βίλες προς πώληση ή ενοικίαση και αντιστοιχεί σε 25.000-30.000 τετραγωνικά δόμησης. Μέσο για τη χωροθέτηση και την πολεοδομική οργάνωση θα είναι ένα (ακόμη) ειδικό πολεοδομικό σχέδιο (δηλαδή ένα πολεοδομικό σχέδιο ειδικά για την έκταση της επένδυσης), με το οποίο θα τροποποιηθούν οι χρήσεις γης και θα επιτραπεί η ανέγερση ενός οικισμού στην εκτός σχεδίου περιοχή.

«Νομίζω ότι υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον για επενδύσεις στο νησί», εκτιμά ο κ. Κομηνέας. «Είναι βέβαια κάτι που θα πρέπει να προσέξουμε λόγω της πίεσης που φαίνεται ότι θα αρχίσει να ασκείται. Οταν με προσέγγισαν από τον ξενοδοχειακό όμιλο, τους είπα ότι δεν επιθυμούμε τη δημιουργία μονάδων αδιάκριτα σε εκτός σχεδίου περιοχές, υποδεικνύοντάς τους οικισμούς που έχουν ακόμη μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης, όπως η Χώρα, το Λιβάδι, η Ανάληψη (Μαλτεζάνα), το Εξω και το Μέσα Βαθύ. Επιπλέον να υπάρχει διασπορά των κτιρίων και να ακολουθηθεί η τοπική αρχιτεκτονική, ώστε να ταιριάζει με τη φυσιογνωμία του νησιού. Αν κάποια στιγμή κορεστούν οι οικισμοί, προτιμότερο είναι να δημιουργηθεί ένας νέος οικισμός παρά να διασπαρεί η δόμηση στην ύπαιθρο».

Παράλληλα, την τελευταία διετία η δόμηση στο νησί έχει αυξηθεί κατακόρυφα. Εκεί που οι οικοδομικές άδειες δεν ξεπερνούσαν ετησίως τις 15 (λ.χ. 2020 13 άδειες, μαζί με προσθήκες και αναπαλαιώσεις), το 2023 υπερέβησαν τις 30: σχεδόν όλες αφορούν συγκροτήματα 2-3 κτιρίων για ενοικιαζόμενα (δωμάτια, διαμερίσματα ή κατοικίες). Από τις αρχές του 2023 έχουν δοθεί 7 άδειες, 9 προεγκρίσεις οικοδομικών αδειών και άλλες 25 βεβαιώσεις χρήσεων γης ή όρων δόμησης.

Αστυπάλαια
Αστυπάλαια

«Ανάγκη για προστασία»
Σε τι περιβάλλον συμβαίνουν όλα αυτά; Η Αστυπάλαια δεν έχει πολεοδομικό σχέδιο (αναμένεται τώρα να ξεκινήσει η εκπόνησή του). Περιλαμβάνεται ωστόσο στην ομάδα των 25 μικρών νησιών της άγονης γραμμής, τα οποία το 2002 ένα προεδρικό διάταγμα του τότε υπουργείου Αιγαίου τα χαρακτήρισε «περιοχές που έχουν ανάγκη από ιδιαίτερη προστασία». Σε αυτά τα νησιά, τα κτίρια τουριστικών εγκαταστάσεων δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν τα 1.500 τ.μ. ανά ιδιοκτησία ή για «αυτοεξυπηρετούμενα διαμερίσματα» και επιπλωμένα δωμάτια τα 200 τ.μ. ανά ιδιοκτησία. Ως αποτέλεσμα της νομοθεσίας, τα νησιά αυτά δεν έχουν ακόμη μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες. Επιπλέον, η Αστυπάλαια είναι ένα νησί με σημαντικές δασικές εκτάσεις. Σύμφωνα με στοιχεία του Ελληνικού Κτηματολογίου, από τα 110.422 στρέμματα που καλύπτει ο δασικός χάρτης του νησιού, το 49,54% είναι δασικές εκτάσεις, το 38,84% χορτολιβαδικά και μόλις το 11,62% άλλης μορφής.

Το τελευταίο διάστημα η πληροφορία για την τουριστική επένδυση άρχισε να «κυκλοφορεί» στο νησί, με τις γνώμες επ’ αυτής να διίστανται. «Τα μεγέθη που ακούω είναι δύσκολο να χτιστούν», εκτιμά ο κ. Κομηνέας, μάχιμος μηχανικός και ο ίδιος. «Στο Αγριλίδι δεν υπάρχουν πολλές γεωργικές ή χορτολιβαδικές εκτάσεις, τα περισσότερα είναι δασικά. Επιπλέον, πολλά ακίνητα ανήκουν στο Εκκλησιαστικό Φιλανθρωπικό Ταμείο Αστυπάλαιας, νομικό πρόσωπο στη διοίκηση του οποίου εκλέγονται πέντε κάτοικοι του νησιού, καθώς και ο εκάστοτε μητροπολίτης και δήμαρχος. Προς το παρόν δεν είχαμε “κρούση” για την απόκτηση εκτάσεων».

Η Μαρία Λεκκάκου, καθηγήτρια Ναυτιλίας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, εργάστηκε για μεγάλο διάστημα στην Αστυπάλαια, στο πλαίσιο της εκτενούς διαβούλευσης με την τοπική κοινωνία για την εφαρμογή του προγράμματος «Εξυπνο και βιώσιμο νησί» (βασίζεται στην εισαγωγή της ηλεκτροκίνησης, σε συνεργασία με μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία). «Είμαι λάτρις της Αστυπάλαιας από τα φοιτητικά μου χρόνια, από… προ Χριστού, όπως λέω στους φοιτητές μου, εξαιτίας της φιλίας μου με την κόρη του ιδιοκτήτη του πρώτου κάμπινγκ του νησιού. Πολλοί γνώρισαν ως φοιτητές τη δεκαετία του ’80 το νησί και επέστρεψαν, αγόρασαν ένα σπίτι ή το επισκέπτονται σταθερά. Από εκείνη την εποχή η Αστυπάλαια έχει αλλάξει, αλλά ευτυχώς δεν έχει γίνει καρικατούρα όπως άλλα νησιά. Υπάρχει όμως μια σαφής αντιπαράθεση στην τοπική κοινωνία, ανάμεσα στους κατοίκους του Κάστρου που θέλουν το νησί να μείνει ως έχει και τον μέσο κάτοικο που θέλει να ενισχυθεί ο τουρισμός, να αποκτήσει η γη μεγαλύτερη αξία. Τουριστικά το νησί εξακολουθεί να έχει ένα μέτρο, με μικρές μονάδες, με λίγα δωμάτια και μια ανθρώπινη κλίμακα». Ερωτώμενη για τη δρομολογούμενη επένδυση, η κ. Λεκκάκου δεν είναι αρνητική. «Δεν είμαι ειδική στον τουρισμό, ακούγεται πάντως σαν να δημιουργείται μια νέα κοινότητα σε ένα μέρος του νησιού, κάτι που δεν είναι απαραίτητα αρνητικό, αν γίνει με μέτρο και σεβαστεί τον χώρο».

«Προς το χειρότερο»
«Αλλάζουν όλα πολύ γρήγορα προς το χειρότερο», εκτιμά η Μαρία Μαυρουδή, επιχειρηματίας στο νησί. «Το νησί μου το πονάω. Μπήκα στον τουρισμό ως οικονομολόγος και πιστεύω ότι το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να πηγαίνουμε σταθερά προς τα πίσω και αυτό να το πουλάμε ακριβά. Τη στιγμή που οι άλλοι θα γίνονται ένα τεχνητό, τουριστικό σκηνικό, εμείς να διατηρήσουμε ένα παρθένο μέρος χωρίς τουριστική αλλοτρίωση, το οποίο θα συνδυάζει στοιχεία παράδοσης με το σήμερα. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε ένα κομβικό σημείο. Eγινε η έκρηξη με το πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης, το οποίο σήμερα παραμένει κάθε άλλο παρά βιώσιμο. Πήραμε ηλεκτροκίνητα οχήματα και τα φορτίζουμε με τις ντιζελομηχανές της ΔΕΗ, αφού δεν υπάρχουν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Ετσι από τη μια έχουμε ένα ωραίο αφήγημα –που αν ίσχυε πλήρως θα συμφωνούσα– και από την άλλη τους ντόπιους, οι οποίοι εκεί που είχαν 30 ημέρες σεζόν τη διπλασίασαν, έχουν γλυκαθεί από το χρήμα και δεν έχουν την ωριμότητα να καταλάβουν ότι όλο αυτό είναι ευκαιριακό. Η πρώτη συζήτηση σήμερα στο νησί είναι αν θα επιτραπούν εστιατόρια και μπαρ μέσα στη Χώρα – αν αλλοτριωθεί και αυτή, χαθήκαμε. Στον περιφερειακό έχει σήμερα τουλάχιστον 15 οικοδομές σε εξέλιξη. Ανησυχώ γιατί η Αστυπάλαια ανέκαθεν μάζευε ποιοτικό κόσμο και αυτή τη στιγμή έχει μια τάση απλώς να αυξήσει τις διανυκτερεύσεις».

«Νομίζω ότι το νησί αλλάζει προς το καλύτερο. Βέβαια, το βασικό μας πρόβλημα παραμένει η συγκοινωνία», λέει η Φρόσω Χαραλάμπη, επιχειρηματίας. «Είναι αλήθεια ότι υπάρχει μεγάλη ώθηση στην οικοδομή, οι περισσότεροι είναι ντόπιοι και φτιάχνουν τουριστικά καταλύματα. Θεωρούν ότι το νησί “έχει πάρει τα πάνω του” και υπάρχει προοπτική. Oλο το βουνό μέχρι τη Χώρα έχει πλέον πουληθεί. Oσο για τη φημολογούμενη επένδυση, προσωπικά δεν μου ακούγεται καλή. Τόσο απότομη ανάπτυξη δεν κάνει καλό σε κανένα μέρος. Το πλεονέκτημα της Αστυπάλαιας είναι ότι από τη μια πλευρά το νησί παραμένει γραφικό και από την άλλη ότι δεν πάμε να “κατασπαράξουμε” τον επισκέπτη. Με αυτή την έννοια, πρώτο μας μέλημα θα πρέπει να είναι να προστατεύσουμε το τοπίο μας. Αν θέλει αυτό το ανάπηρο κράτος να μας βοηθήσει, ας βελτιώσει τις συγκοινωνίες».

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος: Παρουσιάστηκε η πρώτη ποιητική συλλογή της Παρασκευής Ανεβλαβή (video + Photos)

Δείτε την παρουσίαση της πρώτης ποιητικής συλλογής της Ναξιώτισσας συγγραφέα Παρασκευής Ανεβλαβή - Που έγινε και πότε

Πρόταση Ημέρας: Η Μαριέττα Γαλάνη μας παρουσιάζει “Ψωμάκια γεμιστά με ξινοτύρι Νάξου Πιτταρά”

Μία ξεχωριστή συνταγή.. Η Μαριέττα Γαλάνη κάνει το .. θαύμα της χάρη στα προϊόντα από το Τυροκομείο Πιτταρά

Νάξος – Απείρανθος: Ερχεται η 1η βραδιά ΠεριΠοίησης για το 2025

Πότε και που θα γίνουμε μύστες της 1ης βραδιάς ΠεριΠοίησης για το 2025 στην Απείρανθο

Τρίποδες – Δημοτικό Σχολείο: Κάλεσμα συμμετοχής στον μαθητικό διαγωνισμό «Πυθαγόρας»

Το Δημοτικό Σχολείο Βίβλου Νάξου καλεί μαθητές (Δημοτικού και Γυμνασίου) να συμμετάσχουν στο μαθητικό διαγωνισμό «Πυθαγόρας» - Χρονοδιάγραμμα

Λέσβος – Σεισμός: Ενταση 5,1 R, αισθητός έως Κομοτηνή, κλειστά τα σχολεία σήμερα

Σεισμός 5,1 Ρίχτερ στη Λέσβο: Έπεσαν βράχοι, κλειστά σήμερα τα σχολεία -Τι λένε οι σεισμολόγοι

Μαρινέλλα: Πήρε εξιτήριο, γύρισε σπίτι της

Πήρε εξιτήριο η Μαρινέλλα και μεταφέρθηκε στο σπίτι της

Επιμελητήριο Κυκλάδων: Παραδόθηκε στον Στυλιανίδη το σχέδιο αναβάθμισης των άγονων γραμμών

Επιμελητήριο Κυκλάδων: Πρώτη διευρυμένη συνάντηση με την ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Υποθηκοφυλακεία: Μπήκε λουκέτο σε 392 γραφεία σε όλη την Ελλάδα

Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης: Οριστικό τέλος για 392 υποθηκοφυλακεία σε όλη τη χώρα - Πέρασαν στο ψηφιακό Κτηματολόγιο

Αεροδρόμια Κυκλάδες: Διπλάσια η επιβατική κίνηση της Πάρου σε σχέση με τη Νάξο

Mtc Group: Η εικόνα των αεροδρομίων στις Κυκλάδες το τελευταίο τρίμηνο του 2024 με βάση την επιβατική κίνηση - Η "μάχη" Σαντορίνης - Μυκόνου και η πίεση από .. Πάρο και Μήλο προς τη Νάξο

Τήνος: Επίσκεψη του Αντιπεριφερειάρχη Πρωτογενούς Τομέα, Φιλήμονα Ζαννετίδη

Ενημέρωση από τον Δήμο Τήνου για την επίσκεψη του Αντιπεριφερειάρχη Πρωτογενούς Τομέα, Φιλήμονα Ζαννετίδη

Αποκλειστικό: Ο ΣΚΑΙ μετέτρεψε το λιμάνι της Νάξου σε αεροδρόμιο (video)

Απίστευτο... Ο ΣΚΑΙ μετέδωσε ρεπορτάζ από νερά που μπάζει το αεροδρόμιο της Νάξου με φωτογραφίες από το λιμάνι και μάλιστα άσκησε και κριτική (video)

Μεταφορικό Ισοδύναμο: Ερχονται αλλαγές και δη τον προσεχή Μάιο

Έρχονται αλλαγές στο Μεταφορικό Ισοδύναμο. Κατατίθεται νομοσχέδιο τον Μάιο

Νάξος – ΔΕΔΔΗΕ: Πολύωρη πρωινή διακοπή ρεύματος (17/01) στη πόλη

Χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα για τέσσερις ώρες περίπου αύριο η πόλη της Νάξου... Δείτε σε ποιες γειτονιές

Ελληνικά Λιμάνια: Επενδύσεις σε Αμοργό, Σίκινο, Φολέγανδρο, απουσιάζει η Νάξος

Το σχέδιο για τις επενδύσεις στα ελληνικά λιμάνια - Τι προβλέπεται για τις Κυκλάδες

Ανδρος: Στα .. σκαριά ένα ακόμη 5αστερο ξενοδοχείο

“Στα σκαριά” έργο για νέο ξενοδοχείο 5 αστέρων στην Άνδρο - Σε ποια περιοχή

Νάξος – Κεραμωτή: Εφυγε από τη ζωή ο Πατέρας Γεώργιος Φυρογένης

Εφυγε από τη ζωή ο παπά Γιώργης Φυρογένης - Πότε θα γίνει η εξόδιος ακολουθία

SeaJets: Τα δρομολόγια που προτείνει για το φετινό καλοκαίρι

Αυτά είναι τα δρομολόγια που έχει θέσει ως προτεραιότητα η SeaJets για το φετινό καλοκαίρι

Σίφνος: Σε ποια περιοχή εγκρίθηκε κατασκευή 4αστερου ξενοδοχείου

“Στα σκαριά” επένδυση για νέο ξενοδοχείο 4 αστέρων στη Σίφνο

Eurovision 2025: Στην 12αδα του τελικού το “High Road” του Ναξιώτη John Βλασερού και της Georgina Kalais (video)

Στον τελικό της 30ης Ιανουαρίου για την πρόκριση στην φετινή Eurovision ο Ναξιώτης John Vlasseros με την Georgina Kalais και το τραγούδι "High Road" (video)

Νάξος – Αρχαίος μόλος: Ανάγκη για σωστή ενημέρωση μέσω πινακίδας

Ο μοναχικός αρχαϊκός μόλος στο λιμάνι της Νάξου - Η πρόταση από τον Γιώργο Καρνέζη