Τετάρτη, Ιανουάριος 22, 2025
ΑρχικήΑιγαίοΑστυπάλαια: "Κλειστό" το λιμάνι του Αγίου Ανδρέα εδώ και ένα χρόνο (!!!)

Αστυπάλαια: “Κλειστό” το λιμάνι του Αγίου Ανδρέα εδώ και ένα χρόνο (!!!)

|

Με πλήρη απομόνωση κινδυνεύει η Αστυπάλαια, καθώς εξαιτίας της εγκατάλειψης γίνεται όλο και δυσκολότερη η ακτοπλοική προσέγγιση στο νησί. Το ένα από τα δύο λιμάνια της «πεταλούδας του Αιγαίου», αυτό του Αγίου Ανδρέα, το οποίο είναι το μόνο που μπορεί να εξυπηρετήσει το νησί ακόμα και όταν πνέουν αντίθετοι άνεμοι είναι εκτός λειτουργίας εδώ και περίπου ένα χρόνο. Έχει εμφανίσει σοβαρά προβλήματα στατικότητας και ρηγματώσεις που το καθιστούν πλέον επικίνδυνο ακόμα και για τους πεζούς και τους αλιείς και όχι μόνο για την πρόσδεση πλοίων.

Παρά τις συνεχείς οχλήσεις και εκκλήσεις εκ μέρους του δήμου Αστυπάλαιας, καμία παρέμβαση στο λιμάνι δεν έχει γίνει ακόμα με αποτέλεσμα η κατάστασή του διαρκώς να επιδεινώνεται, να κινδυνεύει με κατάρρευση και πτώση ογκόλιθων στο νερό.

Είναι χαρακτηριστικό ότι λίγες ημέρες πριν σε έγγραφο του Λιμενικού Σταθμού Αστυπάλαιας αναφέρεται ότι «κατόπιν επιτόπιου ελέγχου στελεχών της Υπηρεσίας στο λιμάνι του Αγίου Ανδρέα την 09/03/2023 διαπιστώθηκε επιδείνωση των ζημιών και πιο συγκεκριμένα σημαντικές ρωγμές στο εδαφικό υπόστρωμα του δαπέδου με σπασίματα τμημάτων σκυροδέματος ικανά να προκαλέσουν ατυχήματα τόσο σε πεζούς όσο και οχήματα.
Για το λόγο αυτό συνιστούμε όσοι επισκέπτονται τον χώρο να επιδεικνύουν ιδιαίτερη προσοχή για την πρόληψη οποιοδήποτε ατυχήματος, έως ότου το συγκεκριμένο σημείο επισκευαστεί και θεωρεί και πάλι ασφαλές προς χρήση».

Παρά τα εντεινόμενα προβλήματα όμως το μόνο που έχει δεχτεί έως τώρα ο δήμαρχος του νησιού, Νίκος Κομηνέας είναι μόνο υποσχέσεις. Έτσι, ένα χρόνο μετά, το βασικό λιμάνι του νησιού δε λειτουργεί καθώς η κακή κατασκευή και τα ρήγματα που έχουν δημιουργηθεί, καθιστούν αδύνατη την προσέγγιση των πλοίων της γραμμής. Μόλις έσβησαν τα φώτα της γιορτής που είχε διοργανώσει η κυβέρνηση για τη μετατροπή του νησιού σε «πράσινο» και ενώ το συγκεκριμένο πρόγραμμα προχωρά, κανείς δεν ενδιαφέρθηκε ώστε να αποκατασταθεί η ακτοπλοϊκή προσέγγιση της Αστυπάλαιας έγκαιρα με αποτέλεσμα να μένει ουσιαστικά ακτοπλοϊκά αποκομμένη όταν φυσάει νοτιάς.

Κι αυτό γιατί στο διάστημα αυτό χρησιμοποιείται ξανά το παλιό λιμάνι στον Πέρα Γιαλό, το οποίο όμως εκτός του ότι απαιτεί μία επιπλέον ώρα ταξιδιού, βγαίνει επίσης από τον χάρτη όταν φυσούν ισχυροί νότιοι άνεμοι, αφού στις περιπτώσεις αυτές ούτε εκεί μπορούν να προσεγγίσουν πλοία.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών γνωρίζει το πρόβλημα εδώ και ένα χρόνο, αλλά έως τώρα δεν έχουν προχωρήσει οι εργασίες αποκατάστασης. Αυτός είναι και ο λόγος, για τον οποίο ο δήμαρχος απευθύνθηκε ξανά πριν λίγες ημέρες στο υπουργείο, αυτή τη φορά στον νέο υπουργό, Γιώργο Γεραπετρίτη, στον οποίο απέστειλε επιστολή.

Στην επιστολή του ο κ. Κομηνέας ενημερώνει τον υπουργό ότι το λιμάνι δε χρησιμοποιείται από τις 5 Απριλίου 2022 προσθέτοντας ότι μόλις προ ενός μήνα είχε υποβληθεί στο υπουργείο έκθεση για την αποκατάσταση των ζημιών.

Ο δήμαρχος σημειώνει ότι «λόγω της μεγάλης καθυστέρησης λήψης μέτρων η κατάσταση στον λιμένα Αγ. Ανδρέα έχει σαφώς επιδεινωθεί και είναι πλέον ορατός ο κίνδυνος κατάρρευσης μεγάλου τμήματος του προβλήτα. Αν η καθυστέρηση συνεχισθεί, το γεγονός αυτό θα σημάνει την κατάρρευση πολύ μεγάλου τμήματος του λιμανιού με αποτέλεσμα όχι μόνο την απαίτηση πολύ περισσότερων χρηματικών πόρων για την αποκατάσταση της λειτουργικότητας του, αλλά και τον αποκλεισμό του νησιού για πολύ μεγάλα διαστήματα και αρκετά χρόνια».

Χαρακτηριστικό της κατάστασης είναι ότι φέτος δεν πραγματοποιήθηκαν 4 προσεγγίσεις στην Αστυπάλαια και το νησί κινδυνεύει να αποκλειστεί εντελώς με δυσμενέστατες επιπτώσεις για τους ανθρώπους και την οικονομία του.

Όπως εξηγεί ο κ. Κομηνέας στο «Εθνος» οι κτηνοτρόφοι του νησιού κινδυνεύουν με καταστροφή καθώς εάν φυσούν νότιοι άνεμοι την περίοδο πριν το Πάσχα και δεν μπορεί να προσεγγίσει το πλοίο στο νησί δε θα είναι δυνατή η μεταφορά αμνοεριφίων στον Πειραιά και αλλού.

Ωστόσο, αυτός δεν είναι ο μοναδικός κίνδυνος για τους κτηνοτρόφους. Από τον περασμένο Δεκέμβριο εξαιτίας της απόσυρσης του πλοίου «Κάλυμνος» δεν υπάρχει ακτοπλοική σύνδεση με την Κάλυμνο και την Κω με αποτέλεσμα να μην μπορούν να μεταφερθούν προϊόντα, με τους κατοίκους του νησιού να αντιμετωπίζουν και άλλα προβλήματα καθώς οι δημόσιες υπηρεσίες βρίσκονται σε αυτά τα νησιά. Πρακτικά η Αστυπάλαια είναι εδώ και 4 μήνες απομονωμένη από τα υπόλοιπα Δωδεκάνησα καθώς υπάρχει μόνο ένα δρομολόγιο την εβδομάδα, με το οποίο αδυνατούν να γίνουν οι αποστολές του συνόλου των αμνοεριφίων.

Αναφορικά με την αποκατάσταση των βλαβών στο λιμάνι του Αγίου Ανδρέα, οι κάτοικοι της Αστυπάλαιας λαμβάνουν μόνο αόριστες υποσχέσεις, όπως αυτή του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη ότι υπάρχει η δυνατότητα χρηματοδότησης, τόσο της μελέτης αποκατάστασης, όσο και του έργου αποκατάστασης του λιμένα Αγίου Ανδρέα Αστυπάλαιας από το ΕΣΠΑ 2021-2027.

Κι αυτό παρά τον Γολγοθά που έχουν περάσει έως τώρα. Μετά την πρώτη διαπίστωση των βλαβων, έφτασε στο νησί επιτροπή από το υπουργείο Υποδομών. Η τεχνική έκθεσή τους ήταν έτοιμη από πέρυσι τον Ιούνιο, αλλά έκανε 8 μήνες για να «εμφανιστεί» στις υπηρεσίες του υπουργείου.

«Από το κλείσιμο του λιμανιού έχει περάσει ένας χρόνος καθώς διαπιστώθηκε ότι δεν μπορούσε να χρησιμοποιηθεί εάν δε γίνονταν άμεσα υποστηρικτικές εργασίες. Φέτος χάσαμε 4 – 5 δρομολόγια το χειμώνα επειδή δεν μπόρεσε να προσεγγίσει το πλοίο. Έμεινε μια βδομάδα το νησί χωρίς προϊόντα. Εάν πριν το Πάσχα έχει σοροκάδα και το πλοίο δε φτάσει στο λιμάνι του Πέρα Γιαλού, οι κτηνοτρόφοι θα καταστραφούν. Αυτό προσπαθούσαμε να αποφύγουμε με τα συνεχή έγγραφα που κάναμε στο υπουργείο», λέει ο κ. Κομηνέας.

Ο ίδιος διαπιστώνει πως το τελευταίο διάστημα υπάρχει κάποια κινητικότητα, κυρίως με τις δηλώσεις του κ. Πλακιωτάκη, ο οποίος όμως ζήτησε να υποβληθεί αίτημα και προς αυτούς: «Αν και έχουμε εγκαίρως αποστείλει όλα τα έγγραφα στο υπουργείο Υποδομών, θα το κάνουμε κι αυτό. Παρόλα αυτά οι διαδικασίες πρέπει να τρέξουν πολύ πιο γρήγορα. Το νησί δεν μπορεί να περιμένει άλλα 6 χρόνια για να αποκατασταθεί η λειτουργία του λιμανιού».

Για το λόγο αυτό ο δήμος υπέβαλε αίτημα στο Λιμενικό Ταμείο να κηρυχθεί το λιμάνι σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης μήπως και κινηθούν πιο γρήγορα οι διαδικασίες ώστε να μην καταρρεύσει ένα μεγάλο τμήμα του μετώπου του λιμένα.

Σήμερα οι μόνιμοι κάτοικοι της Αστυπάλαιας είναι 1.399, αλλά το καλοκαίρι αυξάνονται σε περίπου 7.500 κατά μέσο όρο. Το νησί διαθέτει 3.500 κλίνες και 500 σε κάμπινγκ, ενώ υπό κανονικές συνθήκες το λιμάνι δέχεται κανονικά 5 μεγάλα καράβια από Πειραιά, 2 φορές την εβδομάδα Καταμαράν από την Κω και άλλες 3 φορές καράβια από την Κάλυμνο και την Κω.

Στο «πράσινο νησί», όπως λέει ο δήμαρχος, έχουν αποκατασταθεί εδώ και 2 χρόνια όλες οι παλιές εγκαταστάσεις ώστε να παραδοθεί πόσιμο νερό στη βρύση του καταναλωτή.

Παράλληλα προχωρά το πρόγραμμα της ηλεκτροκίνησης, ενώ λειτουργεί και η συγκοινωνία αστικού τύπου on demand με ηλεκτρικά βανάκια και μέσω εφαρμογής από κινητό τηλέφωνο. Η λειτουργία της μάλιστα, σύμφωνα με τον δήμαρχο, έχει ήδη μειώσει αισθητά τον αριθμό των οχημάτων που αποβιβάζονται στο νησί τα καλοκαίρια, ενώ από φέτος εκτός από ηλεκτρικά σκούτερ οι επισκέπτες θα μπορούν να νοικιάζουν και ηλεκτρικά ποδήλατα.

Πηγή ethnos.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Εταιρεία Κυκλαδικών Μελετών: Το Σεπτέμβριο ανοίγει τις εργασίες του το Ε΄ Διεθνές Κυκλαδολογικό Συνέδριο

Στον Αδάμαντα της Μήλου από την Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2025 έως και το Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2025 με τίτλο: ΚΥΚΛΑΔΕΣ : Αειφορία - Πολιτισμός

Μήλος: Η κίνηση της Δημοτικής Αρχή με βάση το περιβάλλον και τη προστασία του

Επείγον δημοτικό κάλεσμα για την περιβαλλοντική προστασία της Μήλου - Ποιος ο λόγος; τι θέλει να πετύχει;

Με την ηγεσία των Υπουργείων Αγροτικής Ανάπτυξης και Εργασίας συναντήθηκε ο Πρόεδρος του Περιφερειακού Φυτωρίου

Στη συνάντησή του με τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, ο Πρόεδρος έθεσε ζητήματα του πρωτογενούς τομέα της εταιρίας και ενημέρωσε τον Υπουργό για τις δραστηριότητες του φυτώριου.

Ξενοδοχεία: Επενδύσεις ύψους 8 εκ. ευρώ σε μονάδες στην Σχοινούσα και Μήλο

Πέντε (5) νέες ξενοδοχειακές επενδύσεις σε Ρόδο, Κω, Μήλο, Σχοινούσα, Χαλκίδα

Εγγραφή στο «Μητρώο 11» για την αποφυγή ανεπιθύμητων κλήσεων – Η διαδικασία

Ασπίδα για τις ενοχλητικές κλήσεις αυτού του είδους αποτελεί η ένταξη των συνδρομητών στο ειδικό «μητρώο 11» των εταιρειών κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας

Τουρισμός: 1.300 νέες απευθείας πτήσεις σε 8 μεγάλα Ελληνικά αεροδρόμια φέτος

Το μεγαλύτερο αριθμό νέων πτήσεων το 2025 συγκεντρώνει το αεροδρόμιο Ηρακλείου, με συνολικά 343 νέες πτήσεις και 10 νέες συνδέσεις

Ακτοπλόοι για αύξηση εισιτηρίων: Να ακολουθήσει η Κυβέρνηση το μοντέλο Ιταλών και Γερμανών

Ακτοπλοϊκές: Τα 5 μέτρα που προτείνουν για να μην γίνουν αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων

Σύρος: Η μπασκετική γιορτή Stoiximan AegeanBall Festival επιστρέφει στις 27-29 Ιουνίου 2025

Φέτος, η διοργάνωση ανεβάζει τον πήχη ακόμα ψηλότερα, με καλεσμένους-έκπληξη, πλούσιες παράλληλες εκδηλώσεις και νέες εμπειρίες

Π.Ν.Αι. – Ρόδος: Συνεδρίαση για την αποκατάσταση ζημιών από την θεομηνία Bora

Κατακυρώθηκε ο διαγωνισμός για την καθαίρεση της κατεστραμμένης γέφυρας στο Φαληράκι. Εντός των ημερών εγκαθίσταται ο ανάδοχος

Αποκλειστικό: Ο ΣΚΑΙ μετέτρεψε το λιμάνι της Νάξου σε αεροδρόμιο (video)

Απίστευτο... Ο ΣΚΑΙ μετέδωσε ρεπορτάζ από νερά που μπάζει το αεροδρόμιο της Νάξου με φωτογραφίες από το λιμάνι και μάλιστα άσκησε και κριτική (video)

Μεταφορικό Ισοδύναμο: Ερχονται αλλαγές και δη τον προσεχή Μάιο

Έρχονται αλλαγές στο Μεταφορικό Ισοδύναμο. Κατατίθεται νομοσχέδιο τον Μάιο

Νάξος – ΔΕΔΔΗΕ: Πολύωρη πρωινή διακοπή ρεύματος (17/01) στη πόλη

Χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα για τέσσερις ώρες περίπου αύριο η πόλη της Νάξου... Δείτε σε ποιες γειτονιές

Ελληνικά Λιμάνια: Επενδύσεις σε Αμοργό, Σίκινο, Φολέγανδρο, απουσιάζει η Νάξος

Το σχέδιο για τις επενδύσεις στα ελληνικά λιμάνια - Τι προβλέπεται για τις Κυκλάδες

Ανδρος: Στα .. σκαριά ένα ακόμη 5αστερο ξενοδοχείο

“Στα σκαριά” έργο για νέο ξενοδοχείο 5 αστέρων στην Άνδρο - Σε ποια περιοχή

Νάξος – Κεραμωτή: Εφυγε από τη ζωή ο Πατέρας Γεώργιος Φυρογένης

Εφυγε από τη ζωή ο παπά Γιώργης Φυρογένης - Πότε θα γίνει η εξόδιος ακολουθία

SeaJets: Τα δρομολόγια που προτείνει για το φετινό καλοκαίρι

Αυτά είναι τα δρομολόγια που έχει θέσει ως προτεραιότητα η SeaJets για το φετινό καλοκαίρι

Eurovision 2025: Στην 12αδα του τελικού το “High Road” του Ναξιώτη John Βλασερού και της Georgina Kalais (video)

Στον τελικό της 30ης Ιανουαρίου για την πρόκριση στην φετινή Eurovision ο Ναξιώτης John Vlasseros με την Georgina Kalais και το τραγούδι "High Road" (video)

Νάξος – Αρχαίος μόλος: Ανάγκη για σωστή ενημέρωση μέσω πινακίδας

Ο μοναχικός αρχαϊκός μόλος στο λιμάνι της Νάξου - Η πρόταση από τον Γιώργο Καρνέζη

Νάξος – Ευαγγελία Γατσωτή: Πρεμιέρα σήμερα (17/01) για τη παράσταση “Γιάννης το βούδι”

Δύο παραστάσεις έργων με την υπογραφή της ανερχόμενης συγγραφέα από τη Νάξο Ευαγγελίας Γατσωτή ανεβαίνουν αυτή την εβδομάδα: «Κόκκινες γραμμές ή Λέξεις που κάνουν τζιζ» (Θέατρο του Νέου Κόσμου, από 20/1) και «Γιάννης το βούδι» (Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης», από 17/1)