Καταρρέει το εγχείρημα της Cycladic για τακτικές πτήσεις μεταξύ των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων. Η εταιρεία σχεδίαζε να διασυνδέσει έξι νησιά των Κυκλάδων, όπως και τη Ρόδο και την Κρήτη, κατά τη φετινή θερινή περίοδο. Θα πρέπει όμως να περιορίσει τη δραστηριότητά της στην εκτέλεση ναυλωμένων πτήσεων (charter).
Το θέμα που δημοσίευσε το moneyreview της «Καθημερινής» προχθές προκάλεσε ήδη την αντίδραση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου που στάθηκε από την πρώτη στιγμή δίπλα στο εγχείρημα ακόμη και με φωτογραφίες και βίντεο του ίδιου του περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου κ. Γιώργου Χατζημάρκου στα social media από τις πρώτες μάλιστα πτήσεις της.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία έχει καταθέσει από τον περασμένο Οκτώβριο στον Εθνικό Οργανισμό Συντονισμού Πτήσεων αίτημα χορήγησης διαθέσιμου χρόνου χρήσης – χρονοθυρίδας (slot), το οποίο όμως δεν έχει ακόμη ικανοποιηθεί.
Μέχρι τις 24 Μαρτίου η Cycladic εκτελούσε τακτικές πτήσεις, κάνοντας χρήση της άδειας εκμετάλλευσης αερομεταφορέα (AOC) της εταιρείας ifly. Aπό τον Οκτώβριο μέχρι περίπου τα τέλη Μαρτίου, ελλείψει ζήτησης, δεν απαιτείται η χορήγηση slots για την πραγματοποίηση πτήσεων από τα συντονισμένα αεροδρόμια (όλα πλην του «Ελ. Βενιζέλος»). Γι’ αυτό η Cycladic κατέθεσε τον Οκτώβριο αίτημα για slots, με στόχο την εκτέλεση τακτικών πτήσεων τη θερινή περίοδο. Να διευκρινιστεί ότι για τις πτήσεις «εξ όψεως», όπως αυτές που εκτελούν τα μονοκινητήρια αεροσκάφη ή τα ελικόπτερα και είναι ναυλωμένες, οι αερομεταφορείς λαμβάνουν λίγες ημέρες πριν από την προγραμματισμένη ημερομηνία άφιξης εγκριτικό αριθμό στάθμευσης (PPR).
Αντίθετα, για τις υπόλοιπες πτήσεις, τις «δι’ οργάνων» (τακτικές), απαιτείται η χορήγηση χρονοθυρίδας (slot). Τις προϋποθέσεις για τη χορήγηση slot ή PPR προβλέπει η αεροπορική διάταξη 4, η οποία είναι σε φάση τροποποίησης, με τη διαβούλευση της νέας να έχει ολοκληρωθεί στα τέλη του περασμένου Δεκεμβρίου.
Γιατί όμως δεν έχει ικανοποιηθεί το αίτημα της Cycladic για χορήγηση slots;
«Ως Εθνικός Οργανισμός Συντονισμού Πτήσεων υιοθετούμε την υπάρχουσα αερολιμενική διάταξη 4, βάσει της οποίας δεν επιτρέπεται η χορήγηση slot σε πτήσεις VFR, δηλαδή εξ όψεως (σ.σ.: η Cycladic επιδιώκει να εκτελεί τακτικά δρομολόγια με μονοκινητήρια high wing turboprop Cessna Grand Caravan EX, που υπακούουν στους κανόνες των πτήσεων εξ όψεως). Αυτή η διάταξη βρίσκεται σε διαδικασία επικαιροποίησης και τροποποίησης. Ως ΕΟΣΠ έχουμε προτείνει η νέα αερολιμενική διάταξη να προβλέπει τη χορήγηση slots στις VFR πτήσεις εμπορικού χαρακτήρα», σημειώνει στην «Κ» ο πρόεδρος της ανεξάρτητης Αρχής, δρ Νικόλαος Λυμούρης.
Σύμφωνα με παράγοντες των αερομεταφορών, η χορήγηση slot σε πτήσεις εξ όψεως για τις οποίες βάσει του υφιστάμενου κανονισμού προβλέπεται μόνο εγκριτικός αριθμός στάθμευσης, ενδεχομένως να ήγειρε ζητήματα μη ισότιμης αντιμετώπισης των αεροπορικών, που έχουν ήδη δεσμευμένες χρονοθυρίδες. Το ζήτημα αποτελεί έως έναν βαθμό «γκρίζα ζώνη», δεδομένου ότι η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας δεν έχει εκδώσει ακόμη τη νέα αερολιμενική διάταξη.
Την ίδια στιγμή, πηγές της αγοράς υποστηρίζουν ότι η ΑΠΑ είναι υποστελεχωμένη. Μετά το διαχωρισμό της από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), τα έμπειρα στελέχη της τελευταίας δεν επέδειξαν ενδιαφέρον να καλύψουν τις περισσότερες από 60 κενές θέσεις σε σύνολο 172 της ΑΠΑ.
Η είδηση προκάλεσε την έντονη δυσαρέσκεια του αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων, κ. Γιώργου Λεονταρίτη για την αδράνεια και την παθητικότητα με την οποία αντιμετωπίστηκε η αεροπορική εταιρεία από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Η αγνόηση του αιτήματος της αεροπορικής εταιρείας – το οποίο είχε υποστηριχθεί και με επιστολή του περιφερειάρχη κ. Γιώργου Χατζημάρκου, προς τον αρμόδιο τέως υπουργό, Κώστα Καραμανλή, τον περασμένο Φεβρουάριο – είχε ως αποτέλεσμα η Cycladic IFLY να διακόψει το πτητικό της πρόγραμμα από τις 24 Μαρτίου.
Ο κ. Λεονταρίτης χαρακτήρισε στον RealVoice ακατανόητη και αδικαιολόγητη την αδιαφορία και την αδράνεια του Υπουργείου για ένα τόσο απλό στην επίλυσή του αλλά και τόσο κρίσιμο για τα νησιά ζήτημα, πολύ περισσότερο όταν πρόκειται για μια εταιρεία που δεν επιδοτείται ούτε με ένα ευρώ για τα δρομολόγια που εκτελεί, αντιθέτως, έχει επενδύσει εκατομμύρια ευρώ για την εξυπηρέτηση των μικρών νησιών.
Ο αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων είπε ότι η περιφερειακή αρχή δεν πρόκειται να αφήσει το θέμα και ότι θα επανέλθει προς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, υπογραμμίζοντας την εθνική σημασία της παρουσίας της Cycladic IFLY στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου, στα τουριστικά, επιχειρηματικά και οικονομικά οφέλη που έχει αποφέρει, αλλά και στον καθοριστικό ρόλο της στην εμπέδωση του αισθήματος της ασφάλειας από τους νησιώτες, αφού η προσφορά της είναι σημαντική και στον τομέα της υγείας.
Με πληροφορίες από την εφημερίδα “Δημοκρατική”