Σάββατο, 16 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΑιγαίοΑιγαίο: Πεθαίνοντας λόγω βλαβών και τραγικών ελλείψεων

Αιγαίο: Πεθαίνοντας λόγω βλαβών και τραγικών ελλείψεων

|

Πεθαίνοντας στο Αιγαίο ανήμερα τα Χριστούγεννα, καθώς το αεροδρόμιο ακριτικού νησιού, λόγω βλαβών και τραγικών ελλείψεων σε κρίσιμα συστήματα αεροναυτιλίας, αδυνατούσε να υποδεχθεί το αεροσκάφος του ΕΚΑΒ, με αποτέλεσμα η αεροδιακομιδή ενός ασθενούς να καθυστερήσει πέντε ολόκληρες ώρες!

Οι συγγενείς ενός 65χρονου άνδρα, που τελικά έχασε τη ζωή του στην Κάρπαθο στις 25 Δεκεμβρίου 2023, θεωρούν καθοριστική για τη μοιραία έκβαση του περιστατικού την πολύωρη καθυστέρηση μεταφοράς του ανθρώπου τους από το Νοσοκομείο της Καρπάθου στη Ρόδο.

Εκτός του ότι δεν λειτουργούσαν οι γεννήτριες, δεν λειτουργούσαν ούτε οι κύριες και εφεδρικές συχνότηες επικοινωνιών, τα φώτα διαδρόμου και τα επιχειρησιακά μαγνητοφωνούμενα τηλέφωνα

Ο εφιάλτης για την οικογένεια ξεκίνησε στις 12 το μεσημέρι των Χριστουγέννων, όταν ο 65χρονος αισθάνθηκε δύσπνοια, ενώ έπειτα από εξετάσεις διαπιστώθηκε ότι είχε υποστεί έμφραγμα.

Δύο ώρες μετά το πρώτο επεισόδιο, στις 14.00, η οικογένεια ζήτησε από το ΕΚΑΒ την αεροδιακομιδή του ασθενούς στη Ρόδο. Σύμφωνα με το χρονολόγιο που αποκαλύπτουν σήμερα «ΤΑ ΝΕΑ», το προσωπικό του αερολιμένα Καρπάθου ενημερώθηκε για την ανάγκη επείγουσας αεροδιακομιδής από αεροσκάφος του ΕΚΑΒ γύρω στις 18.00, ώστε να είναι έτοιμο να εξυπηρετήσει την πτήση.

Το αεροσκάφος τύπου HAF 403, που θα εκτελούσε την πτήση, είναι ένα εκ των δύο υπερσύγχρονων Beech King Air 350 που παραχωρήθηκαν από το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος τον Απρίλιο του 2021 (μαζί με δύο ελικόπτερα Α119 Trekker), εξειδικευμένων στις αεροδιακομιδές.

Η αρμόδια υπάλληλος, που ασκούσε καθήκοντα παροχής πληροφοριών πτήσης αεροδρομίου, φτάνοντας στον Πύργο Ελέγχου του αερολιμένα Καρπάθου, διαπίστωσε την πλήρη απώλεια των ηλεκτρικών συστημάτων (δεν λειτουργούσαν ούτε οι γεννήτριες), με συνέπεια σχεδόν όλα τα απαραίτητα για τη λειτουργία του αερολιμένα συστήματα να είναι εκτός (κύριες και εφεδρικές συχνότητες επικοινωνιών, φώτα διαδρόμου και τα επιχειρησιακά μαγνητοφωνούμενα τηλέφωνα).

Με τη συνεργασία συναδέλφων της ξεκίνησαν οι αγωνιώδεις προσπάθειες αποκατάστασης των βλαβών, με σκοπό να εξυπηρετηθεί η πτήση και να σωθεί η ζωή του ασθενούς.

Τελικά, με μεγάλη καθυστέρηση, κατέστη δυνατή η λειτουργία του φωτισμού του διαδρόμου προσγείωσης – απογείωσης.

Όμως αυτό δεν ήταν αρκετό για να εκτελεστεί η πτήση, αφού το HAF403 για την προσγείωση – απογείωσή του σε νυχτερινές συνθήκες απαιτεί και τη χρήση του επίγειου ραδιοβοηθήματος VOR/DME, το οποίο, σύμφωνα με έγκυρες πηγές, επανήλθε σε λειτουργία με ακόμη μεγαλύτερη καθυστέρηση!

Το χρονολόγιο
Το χρονικό των πτήσεων που πραγματοποιήθηκαν από το HAF 403 μέσα στο επίμαχο χρονικό διάστημα, όπως αποκαλύπτουν «ΤΑ ΝΕΑ», έχει ως εξής:

# Το αεροσκάφος στις 20.53 απογειώθηκε από τη Ρόδο για τη Σαντορίνη, όπου προσγειώθηκε στις 21.30.

# Εν συνεχεία απογειώθηκε στις 22.00 για το Ηράκλειο, όπου προσγειώθηκε στις 22.22.

# Για την Κάρπαθο αναχώρησε στις 22.48. Δηλαδή, στον αρχικό προορισμό του, την Κάρπαθο, προσγειώθηκε στις 23.22, με καθυστέρηση άνω των 5 ωρών, ενώ στη Ρόδο κατέφθασε στις 00.27 της 26ης/12/23, μεταφέροντας τον άτυχο 65χρονο.

# Για το τραγικό περιστατικό και τον καταλογισμό ευθυνών έχει ήδη διαταχθεί Ενορκη Διοικητική Εξέταση (ΕΔΕ) από τη διοίκηση της ΥΠΑ.

Ωστόσο, εύλογα γεννιούνται και άλλα ερωτήματα, ακόμα και για την ίδια την ΥΠΑ, όπως:

# Από τη χρονική παράθεση των γεγονότων και σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, αιτία της καθυστέρησης της πτήσης προς την Κάρπαθο δεν ήταν μόνο η μη λειτουργία του φωτισμού του διαδρόμου προσγείωσης (αυτό θα διερευνηθεί από την ΕΔΕ), αλλά και εκείνη του απαραίτητου για την προσγείωση ραδιοβοηθήματος VOR/DME.

# Και αυτό, γιατί η αποκατάσταση της εν λόγω βλάβης καθυστέρησε περαιτέρω χρονικά, με αποτέλεσμα το πτητικό πρόγραμμα του αεροσκάφους να τροποποιηθεί (στις 20.53 αναχώρησε για άλλο περιστατικό προς τη Σαντορίνη).

Ομως και αυτή η δυσλειτουργία του VOR/DME, όπως λένε πηγές της ΥΠΑ, δεν θα αποτελούσε εμπόδιο στη διεξαγωγή της επείγουσας αεροδιακομιδής, εάν η Υπηρεσία είχε ήδη εγκαταστήσει τις νέες ενόργανες διαδικασίες άφιξης – αναχώρησης RNAV σε όλα τα αεροδρόμιά της.

Οι ενόργανες διαδικασίες RNAV σχεδιάζονται, πιστοποιούνται και τελικά χρησιμοποιούνται από όλα τα αεροσκάφη με κατάλληλο εξοπλισμό (σχεδόν από όλα τα σύγχρονα επιβατικά αεροσκάφη, όπως και το HAF403), παρέχοντας τη δυνατότητα πραγματοποίησης προσγειώσεων και απογειώσεων τη νύχτα ή και κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες, χωρίς να είναι απαραίτητη η λειτουργία επίγειων ραδιοβοηθημάτων, όπως του VOR/DME της Καρπάθου.

Οι διαδικασίες RNAV, αξιοποιώντας τα δορυφορικά σήματα GPS, είναι ιδιαίτερα αξιόπιστες και έχουν υποκαταστήσει στη συντριπτική πλειονότητα των ευρωπαϊκών αεροδρομίων (ακόμα και της Τουρκίας) τις κλασικές διαδικασίες που στηρίζονται σε μηχανήματα όπως το VOR/DME, τεχνολογίας της δεκαετίας του ΄70.

Η Ελλάδα, αν και έχει σε ισχύ διαδικασίες RNAV σε κάποια αεροδρόμια (Θεσσαλονίκη, Μύκονος, Σαντορίνη, Κέρκυρα, Κως, Μυτιλήνη), υπολείπεται κατά πολύ στην υλοποίησή τους και για την τεράστια αυτή καθυστέρηση απειλείται με παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Premium έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο: Μαθητές από την Κίμωλο, απέκτησαν …φωνή (video)

Μαθητές από Φαρκαδόνα, Κομοτηνή και Κίμωλο «αποκτούν φωνή» στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο - Μια πρωτοβουλία του ευρωβουλευτή του ΠΑΣΟΚ, Σάκη Αρναούτογλου

Naxos Medical: Επίσκεψη από τον αισθητικό χειρουργό Νικόλαο Μουστάκη (video)

Αύριο Σάββατο (16/11) θα βρίσκεται στη Νάξο και δη στο Naxos Medical ο αισθητικός χειρουργός Νικόλαος Μουστάκης (video)

ΠΝΑΙ: Επιδείνωση καιρού, έρχονται καταιγίδες..

Επιδείνωση καιρού στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, οδηγίες Προστασίας για τους πολίτες

Διαχείριση Νερού: Τι είναι η ΤΕΥΑ που αναλαμβάνει κυρίαρχο ρόλο στις Κυκλάδες

Οι μικροί οργανισμοί δεν έχουν τη δυνατότητα πραγματοποίησης έργων υποδομής ούτε μπορούν να λάβουν χρηματοδότηση, σύμφωνα με το ΥΠΕΝ.

ΕΣΗΕΑ – Απεργία: Χωρίς ενημέρωση την 19η Νοεμβρίου

ΕΣΗΕΑ: 24ωρη απεργία σε όλα τα ΜΜΕ την Τρίτη 19 Νοεμβρίου

Blue Star Ferries – Απεργία: Αλλαγές στα δρομολόγια, τι ώρα αναχωρούν Blue Star Paros και Αρτεμις

Τα δρομολόγια των πλοίων της Blue Star Ferries όπως διαμορφώνονται με βάση την απεργία της 20ης Νοεμβρίου

Global DMC Partners: Η Μήλος ανάμεσα στους κορυφαίους προορισμούς στο κόσμο

Η Μήλος στους κορυφαίους προορισμούς παγκοσμίως για συνέδρια, εκδηλώσεις και ταξίδια κινήτρων

Φιλ. Φόρτωμας: Γιατί ο Σκοπελίτης έφτασε στη …βουλή;

Στη Βουλή από τον Φ. Φόρτωμα τα δρομολόγια του Σκοπελίτη για Δονούσα

Λειψυδρία: Τι συμβαίνει στα νησιά των Κυκλάδων; πως αντιμετωπίζεται;

Λειψυδρία στην Ελλάδα: Προκλήσεις, επιπτώσεις και λύσεις

Νάξος – Αγερσανί: Το τελευταίο “αντίο” σήμερα στον Γιάννη Καρεγλά

Το μεσημέρι της Κυριακής συγγενείς και φίλοι στον Αγιο Αρσένιο αποχαιρετούν τον αγαπητό Γιάννη Καρεγλά

Ακτοπλοϊα – Παρατηρητήριο Τιμών: Αυξήθηκε η τιμή στο εισιτήριο Πειραιάς – Ρόδος, μείωση στο Πειραιάς – Πάρος

Πώς διαμορφώνεται ο χάρτης των τιμών στην ακτοπλοΐα με βάση το Παρατηρητήριο Τιμών - Η εικόνα στις Κυκλάδες σε συμβατικά και ταχύπλοα

Taste Atlas: Αρσενικό Νάξου, το ημίσκληρο τυρί, 2ο καλύτερο στον κόσμο

Με βαθμολογία 4.6/5: Το ελληνικό ημίσκληρο τυρί που είναι 2ο καλύτερο στον κόσμο – Το μέλλον του Αρσενικού Νάξου αβέβαιο

Αμοργός: Τιμητική βραδιά για τον cpt Γιάννη Φωστιέρη

Η Αμοργός, ο Δήμος και ο Αθλητικός Ναυτικός Πολιτιστικός Όμιλος θα τιμήσουν τον cpt Γιάννη Φωστιέρη

Κώστας Τέο: Ενιωσε αδιαθεσία, δεν πρόλαβε, η καρδιά του τον πρόδωσε στα 44 του χρόνια

Πέθανε ο αθλητικογράφος Κώστας Τέο - Κάλυπτε το ρεπορτάζ της ΑΕΚ

Επιτέλους βροχή…. “Πρωτοβρόχια” στις Κυκλάδες αλλά με διακοπές ηλεκτρικού ρεύματος

Μετά από σχεδόν επτά μήνες είχαμε την πρώτη βροχή στις Κυκλάδες - Σε Φολέγανδρο και Ιο το μεγαλύτερο ποσοστό βροχόπτωσης

Νάξος: Ξημέρωμα μετά την βροχή στην Κωμιακή ή μήπως όχι;

Μία εικόνα χίλιες λέξεις.. Ξημέρωμα μετά τη βροχή στη Κωμιακή της Νάξου

JYSK: Ερχεται Κυκλάδες, σε ποιο νησί ανοίγει κατάστημα;

Συνεχίζει τη στρατηγική των μικρών καταστημάτων τύπου «σούπερ μάρκετ» - Τι είπε ο διευθυντής μάρκετινγκ της JYSK στην Ελλάδα, κ. Κώστας Δημόπουλος.

Νάξος – Πετράκης: Αγάπησε το κρασί, δημιούργησε το δικό του οινικό καταφύγιο

Ο Μανώλης Πετράκης - πρώτης γενιάς οινοποιός - αγάπησε το κρασί και δημιούργησε το δικό του οινικό καταφύγιο στη Νάξο ..

Ανάφη – Αεροδρόμιο: Προχωρά η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου

Προχωρά η διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου για διάδρομο προσγείωσης μικρών αεροσκαφών στην Ανάφη - Τι λέει ο Δήμαρχος Ανάφης