Κυριακή, 1 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΑιγαίοΑΔΜΗΕ: Στη γραμμή εκκίνησης και η διασύνδεση των Δωδεκανήσων

ΑΔΜΗΕ: Στη γραμμή εκκίνησης και η διασύνδεση των Δωδεκανήσων

|

Με γρήγορους ρυθμούς «τρέχει» ο ΑΔΜΗΕ το πρόγραμμα νησιωτικών διασυνδέσεων, με σκοπό έως το τέλος της τρέχουσας 10ετίας να έχει ενταχθεί στο ηπειρωτικό σύστημα σχεδόν το σύνολο των νησιών που έως αυτή τη στιγμή αποτελούν αυτόνομα συστήματα.

Τη σκυτάλη στο πρόγραμμα παίρνουν πλέον τα Δωδεκάνησα. Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr, ο Διαχειριστής «ωριμάζει» ήδη τις προκαταρκτικές διαδικασίες, που θα του επιτρέψουν εντός του 2024 να προκηρύξει τους διαγωνισμούς για τη βασική «ηλεκτρική λεωφόρο» του πρότζεκτ, δηλαδή για τη διασύνδεση Κόρινθος – Κως.

Με βάση το πρόσφατο 10ετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2024-2033, που έχει υποβάλει ο ΑΔΜΗΕ προς έγκριση στη Ρυθμιστική Αρχή, ο προϋπολογισμός του συνόλου της διασύνδεσης των Δωδεκανήσων ανέρχεται σε 2,026 δισ. ευρώ. Ο χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης όλου του πρότζεκτ είναι το 2028.

Με τα έργα που προγραμματίζονται, θα αποκτήσουν πρόσβαση στο ηπειρωτικό σύστημα μεταφοράς 6 αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα. Έτσι, θα αρθεί η ενεργειακή απομόνωση της Ρόδου (και εμμέσως της Χάλκης που συνδέεται με τη Ρόδο με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης), της Καρπάθου (και της Κάσου που διασυνδέεται με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης), της Σύμη, των Κω – Καλύμνου (και εμμέσως της Ψερίμου της Τελένδου, της Νισύρου, της Τήλου, της Λέρου, των Λειψών και του Γυαλιού), της Πάτμου και των Αρκιών (και του Μαραθίου που διασυνδέεται με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης).

Βασικός «κορμός» του πρότζεκτ

Η διασύνδεση Κόρινθος – Κως αποτελεί βασικό «κορμό» του πρότζεκτ, παίζοντας κεντρικό ρόλο ώστε όλο το νησιωτικό σύμπλεγμα των Δωδεκανήσων να αποκτήσει πρόσβαση στο ηπειρωτικό σύστημα. Για την υλοποίησή της, προβλέπεται η πόντιση δύο υποβρύχιων καλωδίων συνεχούς ρεύματος συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης (HVDC), συνολικής ισχύος 900 MW και μήκους 380 χιλιομέτρων.

Επίσης, στα δύο άκρα της διασύνδεσης (δηλαδή σε Κόρινθο και Κω) θα κατασκευαστούν δύο Σταθμοί Μετατροπής, ενώ θα εγκατασταθούν και υπόγεια καλώδια συνεχούς ρεύματος – από τα σημεία προσαιγιάλωσης των υποβρύχιων καλωδίων, μέχρι τους δύο Σταθμούς. Αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε φάση σύνταξης τα τεύχη δημοπράτησης τόσο για τα υποβρύχια – υπόγεια καλώδια συνεχούς ρεύματος, όσο και για τους Σταθμούς Μετατροπής, βάζοντας στις ράγες την προκήρυξη μέσα στο τρέχον έτος των διαγωνισμών υλοποίησης αυτών των υποδομών.

Νωρίτερα, ολοκληρώθηκε από τον ΑΔΜΗΕ η διαδικασία επιλογής χώρων των δύο σταθμών σε Κω και Κόρινθο και των προμελετών όδευσης των Γραμμών Μεταφοράς (όπου περιλαμβάνονται και εναέριες γραμμές μεταφοράς εναλλασσόμενου ρεύματος στην Κόρινθο). Επίσης ολοκληρωμένες είναι οι εργασίες πεδίου για τις αναλυτικές μελέτες βυθού καθώς για τις μελέτες εναερίων και υπογείων Γραμμών Μεταφοράς σε Κόρινθο και Κω.

Η επεξεργασία των δεδομένων πεδίου είναι σε εξέλιξη και οι οριστικές μελέτες (σχέδια, αναφορές, κλπ) θα έχουν πλήρως ολοκληρωθεί εντός των επόμενων μηνών, έτσι ώστε να συμπεριληφθούν στις διακηρύξεις. Την ίδια στιγμή, έχει υποβληθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την περιβαλλοντική διασύνδεση του συνόλου του πρότζεκτ διασύνδεσης των Δωδεκανήσων, ενώ προετοιμάζονται τα φύλλα απαλλοτριώσεων για να κατατεθούν αμέσως μετά την έκδοση της ΑΕΠΟ (Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων).

Όφελος έως 3,64 δισ. ευρώ από τις ΥΚΩ

Στο πλαίσιο άρσης της ενεργειακής απομόνωσης των Δωδεκανήσων, προβλέπεται μία σειρά ακόμη έργων, όπως η διασύνδεση της Κω με τη Ρόδο, μέσω τριών υποβρύχιων καλωδίων εναλλασσόμενου ρεύματος, μήκους 100 χιλιομέτρων περίπου. Επίσης, θα διασυνδεθεί η Ρόδος με την Κάρπαθο, με ένα υποβρύχιο εναλλασσόμενου ρεύματος, μήκους 88 χιλιομέτρων.

Το πρότζεκτ θα ολοκληρωθεί σε δύο φάσεις, και σε συγχρονισμό με τη διασύνδεση των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου, που επίσης βρίσκεται στα σκαριά. Μάλιστα, με τη διασύνδεση Κω – Σάμου που προβλέπεται να υλοποιηθεί από τον Διαχειριστή, τα δύο νησιωτικά συμπλέγματα θα «επικοινωνούν» ηλεκτρικά μεταξύ τους, ενώ τα Δωδεκάνησα θα έχουν πρόσβαση στο ηπειρωτικό σύστημα και μέσω ενός νέου υποσταθμού που θα κατασκευαστεί στην περιοχή της Καβάλας.

Όπως συμβαίνει και στις νησιωτικές περιοχές που έχουν ήδη διασυνδεθεί (π.χ. με τις τρεις πρώτες φάσεις του πρότζεκτ για τις Κυκλάδες), η τροφοδοσία μέσω του ηπειρωτικού συστήματος θα αναβαθμίσει κατακόρυφα την ποιότητα κάλυψης των τοπικών αναγκών σε ρεύμα. Επίσης, θα απελευθερώσει ηλεκτρικό «χώρο» για την εγκατάσταση νέων μονάδων ΑΠΕ.

Παράλληλα, θα επιτρέψει να «σβήσουν» οι τοπικοί πετρελαϊκοί σταθμοί, μειώνοντας κατακόρυφα το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των νησιών, αλλά και τα ποσά που πρέπει να καταβάλλονται μέσω των χρεώσεων για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ). Σύμφωνα με τις μελέτες κόστους – οφέλους που έχουν διεξαχθεί, για την 24ετία 2029-2053 η εκτίμηση για την εξοικονόμηση των ΥΚΩ ξεκινά από τα 2,8 και φτάνει μέχρι τα 3,64 δισ. ευρώ.

Πηγή insider.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

ΑΟ Μυκόνου: Ο Πέτρος Γερομιχαλός αποτελεί το πρώτο μεταγραφικό απόκτημα για τη νέα χρονιά

Ο έμπειρος φόργουορντ ενισχύει τη Μύκονο στην παρθενική της σεζόν στη μεγάλη κατηγορία, φέρνοντας εμπειρία και ποιότητα στη γραμμή των ψηλών

Ο Μάιος έφυγε αφήνοντας λίγες σταγόνες και πολλά… σημάδια για το καλοκαίρι (πίνακες)

Περισσότερη ζέστη, λιγότερες βροχές και μια υδρολογική εικόνα με ενδείξεις για ένα ακόμα ξηρό καλοκαίρι στην Παροναξία

42 εκατομμύρια ευρώ επιστρέφονται στους νησιώτες μέσω του Μεταφορικού Ισοδύναμου – Ξεκινούν οι πληρωμές

Δημοσιεύθηκε η ΚΥΑ για το Μ.Ι. – Από Δευτέρα στους λογαριασμούς 325.405 πολιτών η επιστροφή του κόστους μετακίνησης για το 2024.

Νέο πλωτό ασθενοφόρο στους Φούρνους: Σημαντική ενίσχυση για την υγειονομική ασφάλεια του ακριτικού νησιού

Πραγματοποιήθηκε ο αγιασμός του υπερσύγχρονου περιπολικού σκάφους–ασθενοφόρου που ενισχύει τις διακομιδές από Φούρνους και Θύμαινα. Παρών ο Υφυπουργός Στέφανος Γκίκας.

Μάνος Κόνσολας: Υπέρ της κοινής διεκδίκησης για κρίσιμα νησιωτικά ζητήματα

Ο Βουλευτής Δωδεκανήσου στηρίζει συντονισμένες πρωτοβουλίες για ΦΠΑ, ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δημόσια υγεία – Πρόταση για νέες παροχές και κίνητρα σε γιατρούς στα νησιά.

Καινοτόμο έργο διαχείρισης όμβριων υδάτων από το ΕΜΠ στη Νάξο

Η Νάξος στο επίκεντρο ερευνητικού έργου του ΕΜΠ με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Horizon – Πιλοτική εφαρμογή συστημάτων συλλογής και αξιοποίησης ομβρίων υδάτων για την καταπολέμηση της λειψυδρίας.

Μύκονος 2025: Ρεκόρ τιμών τον Ιούλιο, αλλά με “κενά” στον Σεπτέμβριο

Παρά τη δυναμική εκκίνηση της σεζόν και τις υψηλές τιμές στα πεντάστερα, η περιορισμένη ζήτηση του φθινοπώρου επαναφέρει το ζήτημα της εποχικότητας

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.

Νάξος – Πύργος Μπαζαίου: Ξεκινάει σήμερα η διήμερη συνάντηση για τη βιώσιμη ανάπτυξη (πρόγραμμα)

Ειδικοί επιστήμονες, φορείς και πολίτες συνδιαμορφώνουν τις προτάσεις για το μέλλον του νησιού – 31 Μαΐου & 1 Ιουνίου 2025 (πρόγραμμα)

«Κλείνουμε – γιατί αλλιώς θα μας κλείσουν»: Η εστίαση στην Πάρο κατεβάζει ρολά στις 5 Ιουνίου

Οι επαγγελματίες διαμαρτύρονται για τις καθυστερήσεις και τα εξοντωτικά πρόστιμα που απειλούν τη λειτουργία των επιχειρήσεων τους – Ζητούν άμεσες λύσεις

Νάξος – Χείμαρρος: Αποχαιρετισμός στον Γιάννη Ψαρρά, έναν άνθρωπο της προσφοράς

Η εξόδιος ακολουθία του 72χρονου θα τελεστεί σήμερα Δευτέρα 26 Μαΐου στον Ιερό Ναό Ζωοδόχου Πηγής στον Χείμαρρο – Θλίψη στο Τσικαλαριό

Νάξος: «Πώς ένα δημόσιο ακίνητο έγινε ιδιωτική “πλατεία”, η αλήθεια πίσω από την περίφραξη στον Λυώνα»

Σαφές μήνυμα από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την περίφραξη στον Λυώνα: παράνομη αυθαίρετη χρήση του χώρου, περίφραξη για λόγους ασφάλειας και αποκατάσταση της νομιμότητας

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Παροναξία: “Ηλεκτρική” νύχτα με βροχόπτωση και …λάσπη (πίνακας)

Έντονα φαινόμενα, αστραπές και «λασποβροχές» χτύπησαν τα νησιά των Κυκλάδων – Τα ύψη υετού από το NaxosWeather (πίνακας)

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Νάξος – Σύλλογος Μηχανικών: “Όχι σε οριζόντιους περιορισμούς, Ναι, σε στοχευμένο πλαίσιο για τις θερινές οικοδομικές εργασίες”

Ο Σύλλογος εκφράζει έντονο προβληματισμό για την αιφνιδιαστική πρόθεση του Δήμου να επιβάλει οριζόντιους περιορισμούς, χωρίς επαρκή διαβούλευση – Προτείνει στοχευμένο και ρεαλιστικό πλαίσιο που προστατεύει τόσο τον τουρισμό όσο και τον κατασκευαστικό κλάδο.

Νάξος – Λυώνας: Όταν ο φράχτης γίνεται σύμβολο απομόνωσης και αντίστασης

Η περίφραξη στην παραλία του Λυώνα της Κορώνου και η οργισμένη αντίδραση των κατοίκων – Ένα πανό που φωνάζει πιο δυνατά από τις λέξεις.

Νάξος: Αναβολή στη συζήτηση για τις θερινές οικοδομικές εργασίες, παράταση διαβούλευσης έως 10 Ιουνίου

Δεν θα ισχύσει από φέτος η ρύθμιση για περιορισμούς στις κατασκευαστικές δραστηριότητες. Συνάντηση διαβούλευσης με οικοδόμους και νέα προθεσμία για προτάσεις.

Greek Islands Trail: Η Νάξος στην καρδιά του πρώτου πεζοπορικού δικτύου των Κυκλάδων

Ένα φιλόδοξο project που φέρνει πιο κοντά τον άνθρωπο, τη φύση και τον πολιτισμό – Η Νάξος ανάμεσα στους πρωταγωνιστές ενός βιώσιμου, τετράμηνου τουριστικού μοντέλου

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.