Με γρήγορους ρυθμούς προχωρούν τα έργα που έχει βάλει στις ράγες ο ΑΔΜΗΕ, ώστε να δοθεί τέλος στην ενεργειακή απομόνωση σχεδόν όλων των νησιών, όπως δείχνει το επικαιροποιημένο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ), το οποίο υποβλήθηκε προς έγκριση στη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ).
Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, χάρις στην οποία το νησί θα μπορεί πλέον να καλύπτει το σύνολο των αναγκών του σε ρεύμα από το ηπειρωτικό σύστημα. Όπως αναφέρεται στο ΔΠΑ, έως τις αρχές Ιουνίου του 2023 είχε υπάρξει σημαντική πρόοδος στο έργο, η υλοποίηση του οποίου βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.
Σε ό,τι αφορά το υποθαλάσσιο τμήμα του έργου, έχει ολοκληρωθεί η πόντιση των υποβρυχίων καλωδίων καθώς και το σύνολο των καλωδίων οπτικών ινών. Στην πλευρά της Αττικής οι εργασίες εγκατάστασης των υπόγειων καλωδιακών τμημάτων βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, ενώ έχουν ξεκινήσει οι θεμελιώσεις των βασικών κτηρίων των Σταθμών Μετατροπής που θα κατασκευαστούν στα δύο άκρα της διασύνδεσης, δηλαδή τη Δαμάστα Ηρακλείου και τον Ασπρόπυργο Αττικής.
Σύμφωνα με το ισχύον χρονοδιάγραμμα, αναμένεται η ηλέκτριση του έργου το 2ο εξάμηνο του 2024.
Κυκλάδες
Με «φουλ τις μηχανές» προχωρά επίσης και η 4η φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων, χάρις στην οποία θα ενταχθούν στο ηπειρωτικό δίκτυο η Σαντορίνη, η Φολέγανδρος, η Μήλος και η Σέριφος. Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Ανάπτυξης, σε εξέλιξη βρίσκονται τα έργα διασύνδεσης Θήρας – Νάξου, χάρις στα οποία η Σαντορίνη θα πάψει να συγκαταλέγεται πλέον στα ηλεκτρικώς αυτόνομα νησιά. Μάλιστα, ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο έχει ολοκληρωθεί η πόντιση του υποβρύχιου καλωδίου Σαντορίνη-Νάξος.
Επίσης, μέσα στο 1ο εξαμήνου του 2023, δρομολογήθηκαν και οι καλωδιακές διασυνδέσεις της Φολέγανδου, της Μήλου και της Σερίφου. Υπενθυμίζεται ότι ο Όμιλος Hellenic Cables ανέλαβε ανάδοχος για το το καλωδιακό τμήμα της διασύνδεσης Λαύριο-Σέριφος και Σέριφος-Μήλος, ενώ η Prysmian θα υλοποιήσει τα τμήματα των διασυνδέσεων Μήλος-Φολέγανδρος και Φολέγανδρος-Σαντορίνη.
Όπως είναι γνωστό, εκτός από τα άμεσα διασυνδεδεμένα τέσσερα νησιά, πρόκειται να συνδεθούν έμμεσα έξι ακόμη νησιά που ανήκουν στο σύμπλεγμα: η Ανάφη, η Κίμωλος, η Σίκινος, η Σίφνος, η Κύθνος και η Θηρασιά. Ουσιαστικά με την 4η φάση θα εξασφαλιστεί σταθερή, πράσινη και φθηνή ηλεκτροδότηση σε δέκα συνολικά Κυκλαδονήσια, δίνοντας οριστικό τέλος στα προβλήματα ευστάθειας που αντιμετωπίζουν έως τώρα για την τροφοδοσία τους με ρεύμα.
Δωδεκάνησα και Β. Αιγαίο
Την ίδια στιγμή, με βάση ΔΠΑ το 2028 και 2029, αντίστοιχα, πρόκειται να ολοκληρωθούν οι διασυνδέσεις των Δωδεκανήσων και των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου. Τα έργα που προβλέπονται για αυτό τον σκοπό βρίσκονται σε φάση ωρίμανσης από τον Διαχειριστή.
Υπενθυμίζεται ότι η διασύνδεση των Δωδεκανήσων, project προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027, προβλέπει τη διασύνδεση της Κω με το Ηπειρωτικό Σύστημα Μεταφοράς μέσω του νέου Κέντρου Υπερυψυλής Τάσης στην Κόρινθο (το οποίο βρίσκεται υπό κατασκευή) μέσω υποθαλάσσιου καλωδίου συνεχούς ρεύματος μήκους 380 χλμ. και μεταφορικής ικανότητας 900 MW. Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει η διασύνδεση της Κω με την Ρόδο και της Ρόδου με την Κάρπαθο.
Τα παραπάνω έργα θα υλοποιηθούν σε «συγχρονισμό» με τις διασυνδέσεις των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου και θα γίνουν σε τρεις φάσεις. Έτσι, εκτός από τις διασυνδέσεις ΚΥΤ Κορίνθου-Κω, Κω-Ρόδου, στην 1η φάση θα κατασκευαστούν τα έργα ΚΥΤ Ν. Σάντας-Λήμνου, Λήμνου-Λέσβου.
Η 2η φάση προβλέπει τις διασυνδέσεις ΚΥΤ Αλιβερίου-Σκύρου, Λέσβου-Χίου, Κω-Σάμου και Ρόδου-Καρπάθου. Στο επόμενο και τελευταίο στάδιο, προβλέπεται το κλείσιμο των διασυνδετικών βρόχων, με τις διασυνδέσεις Λέσβου-Σκύρου και Χίου-Σάμου.