Ολοκληρώθηκε στις 7 Ιουλίου η διαβούλευση όσον αφορά τον εκσυγχρονισμό του συστήματος Λιμενικής Διακυβέρνησης και ειδικότερα στο θέμα της ενοποίησης των Λιμενικών Ταμείων. Την προσεχή Τετάρτη (26/07) ο υπουργός Ναυτιλίας κος Κουρουμπλής υποδέχεται τα μέλη της ΚΕΔΕ για μία πρώτη συζήτηση
Καλλικράτης στα λιμενικά Ταμεία… Από το 2010 το ακούμε… Όταν τότε το υπουργείο Ναυτιλίας λέγονταν Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας (ΥΘΥΝΑΛ) και είχε ως στόχο τη διαμόρφωση ενός νέου εθνικού λιμενικού συστήματος. Μάλιστα τότε, είχαν πέσει στο τραπέζι και δύο «σενάρια» ενοποιήσεων, με το πρώτο να αφορά ενοποιήσεις γύρω από υπάρχοντες Οργανισμούς Λιμένων και το δεύτερο ενοποιήσεις σε επίπεδο περιφερειών, με τη δημιουργία νέων διοικητικών σχημάτων. Από τότε κύλισε πολύ νερό στο αυλάκι.. Κατά καιρούς είδαμε ουκ ολίγα σενάρια. Όπως τον Νοέμβριο του 2012 όπου παρουσιάζεται μελέτη για τον εξορθολογισμού των λιμανιών. Μάλιστα υπήρχε και η πρόθεση από το ΤΑΙΠΕΔ μέσω πρότασης για την αξιοποίηση των λιμανιών έως τον Φεβρουάριο του 2012 και με δεδομένο ότι η Ελλάδα έχει 890 λιμάνια και απ’ αυτά μόνο τα 12 θεωρούνται εθνικής σημασίας. Και ο λιμενικός Καλλικράτης είχε ως στόχο να κινηθεί σε τέσσερις άξονες: α) Αττικό Λιμενικό Σύστημα, β) Βορ. Ελλάδας, γ) Ιονίου και δ) Αιγαίου.
Τον Δεκέμβριο του 2014, ο νυν πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νάξου, Μικρών Κυκλάδων και Αμοργού κος Νίκος Σέργης είχε δηλώσει όσον αφορά τον «Λιμενικό Καλλικράτη» ότι «αυτό το θέμα έχει κλείσει πλέον καθότι και οι ίδιοι οι πρωτεργάτες για την περιφερειακή διαχείριση κατάλαβαν ότι το πρόβλημα είναι μεγάλο»
Διαβούλευση
Και ερχόμαστε στο σήμερα… Σε ένα σήμερα που έχει πλέον ιδιαίτερη σημασία από τη στιγμή που στις 7 Ιουλίου ολοκληρώθηκε η διαβούλευση για τον εκσυγχρονισμό του συστήματος Λιμενικής Διακυβέρνησης και ειδικότερα στο θέμα της ενοποίησης των Λιμενικών Ταμείων. Και αρχίζουν οι συζητήσεις… Ποιο το σκεπτικό της διαβούλευσης; Η φιλοσοφία; “Η Χώρα μας βρίσκεται αντιμέτωπη με νέες προκλήσεις, που επίσης αφορούν την αναμόρφωση των διοικητικών εκείνων δομών, οι οποίες έχουν νευραλγική σημασία για τη διαμόρφωση αναπτυξιακής προοπτικής.
Άλλωστε σε πολλούς τομείς της οικονομικής-εμπορικής δραστηριότητας, η ανάγκη για ανάληψη δημιουργικών παρεμβάσεων δεν συνεπάγεται οπωσδήποτε δημοσιονομικό κόστος, ενώ έχει καταστεί σαφής μέσα από τη συσσωρευμένη διοικητική εμπειρία και τη διεθνή πρακτική.
Με αφετηρία τις σκέψεις αυτές και έχοντας πλέον διαμορφωμένη την άποψη ότι ο τομέας των λιμενικών δραστηριοτήτων και κατ’ επέκταση το Σύστημα Λιμενικής Διακυβέρνησης, συγκαταλέγονται μεταξύ των τομέων εκείνων που χρήζουν αναμόρφωσης, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών, προτίθεται να ξεκινήσει σειρά παρεμβάσεων – πρωτοβουλιών, με στόχο τη διόρθωση χρόνιων δυσλειτουργιών τους και την εμπέδωση νέας αναπτυξιακής δυναμικής.
Για το σκοπό αυτό έχει συσταθεί Ομάδα Εργασίας με αντικείμενο τη διενέργεια διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, καθώς κοινή πεποίθηση των Υπηρεσιών μας αποτελεί ότι η επιτυχία οποιασδήποτε αλλαγής είναι τόσο πιθανότερη, όσο μεγαλύτερη είναι η συναίνεση που την περιβάλλει.
Προσκαλούμε, λοιπόν, όλους τους εμπλεκόμενους φορείς διαχείρισης, τις δευτεροβάθμιες ενώσεις λιμένων, δήμων, περιφερειών, συνδικαλιστικούς φορείς, επιμελητήρια και γενικά διαχειριστές, παρόχους και χρήστες λιμενικών υπηρεσιών να συμμετάσχουν στην δημόσια διαβούλευση απαντώντας στο συνημμένο ερωτηματολόγιο και να καταχωρήσουν τις απόψεις τους στην ειδική ιστοσελίδα της Ανοικτής Διακυβέρνησης”.
Αντιδράσεις και ΚΕΔΕ
Τι μέλλει γενέσθαι; Πρέπει να σας πούμε ήδη ότι από την Δυτική Ελλάδα έχουμε τις πρώτες αντιδράσεις. Μάλιστα, ο δήμαρχος Αιγιάλειας Θανάσης Παναγόπουλος, είχε συνάντηση με τον υπουργό ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής Παναγιώτη Κουρουμπλή στις 4 Ιουλίου και του είχε εκφράσει τις αντιρρήσεις του τονίζοντας ότι δεν θα μπορούν τα λιμάνια να έχουν αυτόνομη ανάπτυξη αλλά θα έχουμε κεντρικές αποφάσεις που θα δημιουργούν περισσότερα προβλήματα σε σχέση με αυτά που θα επιλύουν… Μάλιστα, την προσεχή Τετάρτη 26 Ιουλίου θα γίνει ειδική συνάντηση στο υπουργείο με την Ένωση Περιφερειαρχών Ελλάδας και την Κεντρική Ένωση Δήμων προκειμένου να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις. Η ΚΕΔΕ έχει επίσης εκφράσει την αντίθεσή της στο ενδεχόμενο συγχωνεύσεων των Λιμενικών Ταμείων με το αιτιολογικό ότι θα απαξιωθούν λιμάνια υψηλών προδιαγραφών, βιώσιμα και αυτοτελή, και θα επηρεαστούν αρνητικά τόσο οι Δήμοι όσο και η τοπικές οικονομίες. Και όπως σημειώνεται, το κυβερνητικό σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία ενός μητροπολιτικού Οργανισμού στην έδρα κάθε Περιφέρειας, όπου υπάρχουν λιμάνια όπου θα ενταχθεί η διαχείριση όλων τα υπολοίπων Λιμενικών Ταμείων. Και τα λεφτά είναι πολλά …