Σάββατο, 14 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΠολιτικήΑπό το 2018 πλοία - νοσοκομεία στο Αιγαίο

Από το 2018 πλοία – νοσοκομεία στο Αιγαίο

|

Από τα πλοία νοσοκομεία περνάμε στα πλωτά ασθενοφόρα το 2018 σύμφωνα με τον υφυπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριο Σαντορινιό που μίλησε στο «ΒΗΜΑ» για τα προβλήματα στα νησιά, τον ΦΠΑ, τις άγονες γραμμές και τη χρηματοδότηση των μετακινήσεων

Οι μεγαλύτεροι θα θυμούνται το πάλαι ποτέ …”Ελλη” που ελέω ΕΣΥ έγινε «Ιπποκράτης» δώσαμε μέσω της Ευρωπαϊκής Ένωσης ένα …σκασμό λεφτά για να το μετατρέψουμε σε πλωτό – νοσοκομείο αλλά αυτό ποτέ δεν έλυσε κάβους. Έμεινε και σάπισε δεμένο… Από την αρχή του ΕΣΥ υπήρχε ο σχεδιασμός για τη δημιουργία πλωτών νοσοκομείων και ασθενοφόρων. Μόνο που ο σχεδιασμός αυτός έμεινε στα χαρτιά. Και ήρθαν και πάλι στο προσκήνιο όταν έγινε γνωστό ότι η Τουρκία είναι έτοιμη να ρίξει στο Αιγαίο πλωτό νοσοκομείο που θα γυρίζει στα νησιά και θα προσφέρει ιατρικές εξετάσεις ενώ θα κάνει και επεμβάσεις… Οπότε έπρεπε να έρθει η απάντηση από την Ελλάδα. Αλλά χωρίς λεφτά δεν μπορείς να κάνεις τίποτα. Όπερ και δεν …εγένετο. Αποτέλεσμα; Να έρχεται σήμερα ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός και να δηλώνει στην εφημερίδα «ΒΗΜΑ» ότι έρχονται πλωτά ασθενοφόρα από το 2018. Είπε κι άλλα. Και για τον ΦΠΑ. Ο οποίος μάλλον σήμερα πεθαίνει οριστικά για τους κατοίκους του Αιγαίου… Αλλά είπαμε … πολιτικοί είναι ότι θέλουν λένε και υπόσχονται. Αυτή είναι η δουλειά τους.. Είπε για τις «άγονες γραμμές» με νόημα ότι «δεν μπορεί με την πρόσβαση των νησιών να γίνονται επιχειρηματικά παιχνίδια», ενώ επεσήμανε ότι δεν έχει εγκαταλείψει την άποψη ότι στα νησιά πρέπει να επιστρέψουν οι προηγούμενοι συντελεστές ΦΠΑ και άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο χρηματοδότησης μετακινήσεων των νησιωτών με πλοία με βάση εισοδηματικά κριτήρια.

Ένα από τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νησιώτες είναι οι μετακινήσεις σε περίπτωση ασθενείας, ειδικά τον χειμώνα. Πώς σκοπεύετε να το αντιμετωπίσετε;

«Έχουμε βάλει σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα την προμήθεια τεσσάρων σκαφών για το Αιγαίο. Θα είναι διαμορφωμένα να παρέχουν τις βασικές πρώτες βοήθειες και θα είναι υπό την επιχειρησιακή λειτουργία του Λιμενικού. Το πλήρωμα θα είναι λιμενικοί και θα επιβαίνουν επίσης διασώστες και γιατροί του ΕΚΑΒ. Τα 4 σκάφη κοστίζουν περίπου 1,5 εκατομμύριο ευρώ και μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχουμε προχωρήσει στην αγορά τους. Στόχος το 2018 να είναι στην Ελλάδα».

Μία ακόμη επιτροπή που θα εξετάσει το υφιστάμενο πλαίσιο για την ακτοπλοΐα και θα καταθέσει προτάσεις συστήθηκε από το υπουργείο. Ποιος είναι ο στόχος;

«Στόχος είναι η αλλαγή πολλών από τα προβλήματα και τις αγκυλώσεις που υπάρχουν στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο. Πολλές φορές οι δρομολογιακές γραμμές δεν ορίζονται με γνώμονα το συμφέρον των νησιών αλλά με γνώμονα το συμφέρον των ναυτιλιακών εταιρειών. Παράλληλα θέλω οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να είναι κερδοφόρες και υγιείς. Όμως δεν μπορεί να παίζονται επιχειρηματικά παιχνίδια με την πρόσβαση των νησιών.  Διευκρινίζω ότι δεν αναφέρομαι στο σύνολο των ακτοπλόων οι οποίοι νοιάζονται για τα νησιά. Υπάρχουν περιπτώσεις που τα επιχειρηματικά παιχνίδια ξεφεύγουν. Κυρίως σε τοπικές γραμμές. Δηλαδή κάποιες «άγονες» γραμμές δεν είναι ακριβώς «άγονες» αλλά επιδιώκεται να μην προσεγγίζονται για να φαίνονται μη εμπορικές και επομένως να χρηματοδοτηθούν. Έχει εκτοξευτεί, σχεδόν έχει δεκαπλασιαστεί το κόστος των άγονων γραμμών από τότε που εφαρμόστηκε ο νόμος 2932/2001, και είναι ευρωπαϊκή οδηγία. Πρέπει όμως σε έναν βαθμό να πείσουμε και την ευρωπαϊκή επιτροπή ότι κάποια πράγματα στη νησιωτικότητα δεν μπορούν να εφαρμόζονται. Δεν μπορεί να εφαρμόζεται απόλυτα ο ανταγωνισμός, γιατί υπάρχουν συνθήκες ολιγοπωλίου».

Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα τα νησιά;

«Τα κυρίαρχα ζητήματα, ιδιαίτερα στα μικρά νησιά, είναι όπως λένε οι κάτοικοι, η Υγεία και το ακτοπλοϊκό. Αυτά βέβαια από πίσω έχουν άλλα ζητήματα. Είναι οι αναπτυξιακές πολιτικές που μπορεί να έχει ένα νησί, οι θέσεις εργασίας, η πρόσβαση σε υπηρεσίες, η εκπαίδευση κ.ά. Όλα αυτά είναι ζητήματα στα οποία πρέπει να δοθούν λύσεις, και δεν είναι εύκολο αυτό. Πολλές φορές θα έλεγα ότι είναι και ανέφικτο. Βασικοί στόχοι μας είναι να βελτιώσουμε την πρόσβαση των κατοίκων. Να αναιρέσουμε όσο μπορούμε το πρόβλημα της απομόνωσης. Να έχουν υδατική αυτονομία τα νησιά. Να αλλάξει το ακτοπλοϊκό δίκτυο».

Τι θα λέγατε σε κάποιον που θέλει να επιστρέψει με την οικογένειά του στο νησί που μεγάλωσε;

«Εγώ θα του έλεγα «ναι» και ότι προσπαθώ να βελτιώσω ακόμα περισσότερο τις συνθήκες. Γιατί προσπαθούμε να αυξήσουμε τις ιατρικές υπηρεσίες στα νησιά τόσο με φυσική παρουσία γιατρών (έχουν αυξηθεί οι γιατροί στα κέντρα υγείας) όσο και με επιπλέον γιατρούς από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Προσπαθούμε να βελτιώσουμε την πρόσβαση μέσω των ακτοπλοϊκών γραμμών, να δώσουμε κίνητρα στον αγροτικό τομέα και να αυξήσουμε την τουριστική κίνηση».

Το υφιστάμενο φορολογικό πλαίσιο βοηθάει τις επενδύσεις;

«Το μεγάλο πρόβλημα είναι κυρίως στα μικρά νησιά. Κάποτε πρέπει να πάρουμε τη γενναία απόφαση, όσο και αν στενοχωρήσει, να τα κατηγοριοποιήσουμε με βάση όχι μόνο τον πληθυσμό. Πρέπει να τα κατηγοριοποιήσουμε και με βάση άλλους παράγοντες, π.χ. πόσο κοντά είναι στο διοικητικό κέντρο της περιφέρειας, πόσο ευχερής είναι η πρόσβαση στην πρωτεύουσα, τι βιοτικό επίπεδο υπάρχει κ.λπ. Και εμείς θέλουμε να ξεκινήσουμε μια τέτοια διαδικασία. Δεν το έχουμε ξεκινήσει ακόμα και πιστεύω ότι θα πρέπει να γίνει με καθαρά επιστημονικά κριτήρια γιατί αλλιώς θα μπλέξουμε σε πολιτικά παιχνίδια.

Ποιο ήταν το μόνο μέτρο νησιωτικής πολιτικής; Οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ και μάλιστα όχι σε όλα τα νησιά. Εγώ είμαι από αυτούς που δεν έχουν εγκαταλείψει την άποψη ότι πρέπει να επανέλθουν αυτοί οι συντελεστές ΦΠΑ. Αλλά, παρ’ όλα αυτά, έστω με αυτά τα δεδομένα, πρέπει να ασκήσουμε συγκεκριμένες νησιωτικές πολιτικές. Πρέπει να διευκολύνουμε τους νησιώτες με πρόσβαση σε ένα One stop shop το οποίο θα παρέχει και κάποιες φορολογικές υπηρεσίες, κάποιες ασφαλιστικές υπηρεσίες και όλα τα υπόλοιπα, ώστε να μειώσουμε τις μετακινήσεις που χρειάζονται. Να φέρουμε πιο κοντά την πολιτεία στον νησιώτη και αυτό το κάνεις βελτιώνοντας τις υπηρεσίες που του παρέχεις, όπως στον τομέα της Υγείας, δίνοντας περισσότερες αρμοδιότητες στα Γραφεία Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων κ.τ.λ. Να μειώσουμε την ανάγκη μετακίνησης, άρα και του κόστους».

Ποια είναι η άποψή σας για το μεταφορικό ισοδύναμο, ζήτημα που έχει τεθεί από νησιώτες;

«Έχουμε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου για να εξετάσουμε ποιο είναι αυτό το διαφορετικό κόστος που πληρώνει ένας νησιώτης για να πάει με πλοίο στη διοικητική πρωτεύουσα ή στην πρωτεύουσα του κράτους σε σχέση με κάποιον ο οποίος ζει σε ένα χωριό της ηπειρωτικής Ελλάδας και μετακινείται με υπεραστικό λεωφορείο. Να δούμε πόσο πραγματικά είναι παραπάνω η διαφορά αυτή και να βρούμε έναν τρόπο να την καλύψουμε με χρηματοδότηση. Αυτή τη στιγμή έχει ξεκινήσει η μελέτη και πιστεύω ότι θα έχει παραδοθεί σε τρεις-τέσσερις μήνες το αργότερο. Και θα εξετάσουμε το ζήτημα αυτό και ανά ομάδες νησιών, π.χ. πόσο είναι το κόστος για νησιά κάτω από 1.000 κατοίκους. Και μετά θα δούμε μήπως μπορεί να γίνει αντίστοιχη χρηματοδότηση και για τα χωριά που έχουν πάνω από 3.000 κατοίκους. Αυτό που κάνεις πρέπει να είναι ρεαλιστικό και να ανταποκρίνεται σε χρήματα που μπορείς να δώσεις, γιατί αυτά τα χρήματα θα τα αφαιρέσουμε από τον προϋπολογισμό του υπουργείου».

Η χρηματοδότηση των μετακινήσεων θα αφορά όλους τους νησιώτες ή θα μπουν κριτήρια;

«Εφόσον εφαρμοστεί το μέτρο, η σκέψη είναι να γίνεται με βάση εισοδηματικά κριτήρια. Το ζητούμενο όμως δεν είναι το κόστος μετακίνησης μόνο, είναι και το κόστος μεταφοράς των προϊόντων, άρα σε αυτή τη συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου έχουμε βάλει και αυτό ως παράμετρο. Τώρα, για το πώς μπορούμε να μειώσουμε το κόστος μεταφοράς προϊόντων υπάρχουν διάφορες τεχνικές. Μια σκέψη δική μου είναι μέσω της υποβοήθησης χρηματοδότησης κέντρων logistics σε μεγάλα νησιά. Δηλαδή να δημιουργήσεις οικονομίες κλίμακας εκεί όπου δεν υπάρχουν».

Πηγή tovima.gr 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Κέρος: Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων τίμησε δύο σπουδαίους αρχαιολόγους

Σε μια συγκινητική τελετή στο Κουφονήσι, τιμήθηκαν ο αείμνηστος Lord Colin Renfrew και ο Dr Michael Boyd για τη σπουδαία αρχαιολογική τους προσφορά στην Κέρο και το Δασκαλιό – Τιμητική διάκριση και στην ΕΡΤ για το ντοκιμαντέρ «Το αίνιγμα της Κέρου».

Με Οδηγό το Διαβήτη: 1.120 ραντεβού ζωής στα νησιά των Δυτικών Κυκλάδων

Η επετειακή 10η εκστρατεία δωρεάν εξετάσεων και ενημέρωσης χάρισε πρόληψη, ελπίδα και ανθρώπινη φροντίδα σε Κύθνο, Σίφνο, Μήλο, Κίμωλο και Σέριφο

Αμοργός: Όταν οι χοροί κρατούν τη μνήμη ζωντανή, “Μουσικοχορευτικά Μονοπάτια 2025”

Μια μοναδική βραδιά στην Αιγιάλη που συνδέει γενιές, ήθη και μουσικές από τα μονοπάτια του Αιγαίου μέχρι την Κρήτη.

Σαντορίνη: 33 χρόνια ανιδιοτελούς προσφοράς αίματος

Η Τράπεζα Αίματος Σαντορίνης τιμά την Παγκόσμια Ημέρα Εθελοντή Αιμοδότη με βαθιά ευγνωμοσύνη για τους ανθρώπους που σώζουν ζωές

Ευρωπαϊκή Γιορτή Μουσικής 2025: Διήμερο μουσικών εκδηλώσεων με επίκεντρο το Χαλκί

Διήμερο μουσικών εκδηλώσεων στις 21 και 22 Ιουνίου στο Χαλκί, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Γιορτής της Μουσικής 2025, με καλλιτέχνες από τη Νάξο και την Αθήνα

Η Κόρη της Θήρας επιστρέφει στο φως: Μια νέα εποχή για το Αρχαιολογικό Μουσείο Σαντορίνης

Από τις στάχτες του χρόνου στην καρδιά της καλντέρας – Τα εγκαίνια της 20ής Ιουνίου σηματοδοτούν την επανέναρξη ενός μουσείου-κόσμημα και την αποκάλυψη μιας μοναδικής Κυκλαδίτισσας

2ο Δημοτικό Σχολείο Νάξου: Αποχαιρέτησε τη σχολική χρονιά με μια εκδήλωση που έκλεψε τις εντυπώσεις! (video)

Μια ξεχωριστή γιορτή στον αύλειο χώρο του σχολείου έκλεισε το εκπαιδευτικό έτος 2024-2025 με συγκίνηση, χαμόγελα και παρατεταμένο χειροκρότημα.

Ποιες είναι οι 10 πιο σεισμογενείς χώρες στον κόσμο – Tι είναι το «Δακτυλίδι της Φωτιάς»

Από την Ιαπωνία μέχρι το Μεξικό, ποιες χώρες αντιμετωπίζουν τον μεγαλύτερο σεισμικό κίνδυνο και πώς προετοιμάζονται οι πολίτες τους

Αεροπορικές πτήσεις: Υποτονική εκκίνηση για τον τουρισμό στη Σαντορίνη

Πτώση 21% στις αφίξεις στη Σαντορίνη, σταθεροποιητική εικόνα στη Μύκονο και ανοδική πορεία για Κέρκυρα, Χανιά και Ρόδο. Οι πρώτες ενδείξεις της σεζόν.

Επανάσταση στο ωράριο: Όταν η εργασία γίνεται υπόθεση εμπιστοσύνης

Η Lumen από την Ουαλία εφαρμόζει μοντέλο απόλυτης ευελιξίας, βασισμένο στην εμπιστοσύνη και στους στόχους

Ν. Πιτταράς: “Το ότι χτίζουν όπου να ’ναι, το ότι βάζουν τσάπες μέσα στη θάλασσα και βγάζουν τα βράχια, είναι κατάντια για τη Νάξο”

Οι αγρότες της Νάξου πιέζονται από τον υπερτουρισμό, που απορροφάει ολοένα και περισσότερους υδάτινους πόρους και επεκτείνεται με τη δόμηση. Μπορεί να βρεθεί ισορροπία; Η «Κ» μίλησε με όλες τις πλευρές της τοπικής κοινωνίας

Νάξος – Αεροδρόμιο: Επιστροφή στη κανονικότητα, αλλά μας έμεινε “αμανάτι” το αεροσκάφος (!!!)

Ένα περιστατικό που θα μπορούσε να εξελιχθεί σε κρίση, μετατράπηκε σε απόδειξη επαγγελματισμού και ετοιμότητας. Η επόμενη ημέρα βρίσκει το νησί να μετρά την ωριμότητά του ως τουριστικός προορισμός πρώτης γραμμής.

Δέκα σχολεία των Κυκλάδων περιμένουν διευθυντή, θέση ευθύνης και καρδιάς (πίνακας)

Ανοιχτή η προκήρυξη για τους εκπαιδευτικούς που θέλουν να στελεχώσουν τις σχολικές μονάδες νησιών όπως η Νάξος, η Σίφνος, η Κύθνος και η Μύκονος ως διευθυντές (πίνακας)

Νάξος – “Emerald Azzurra”: Η πολυτέλεια “έδεσε” στο νησί των Κυκλάδων

Με 110 μέτρα μήκος και 50 πολυτελείς καμπίνες, το υπερσύγχρονο "Emerald Azzurra" πραγματοποιεί μία ακόμη επταήμερη κρουαζιέρα στο Αιγαίο και φέρνει τη Νάξο στο χάρτη των VIP προορισμών

Νάξος – Βαραμέντη Στάθυ: “Ένας χρόνος χωρίς τον Κώστα μας”

Μια συγκινητική ανοιχτή επιστολή (συνάμα κάλεσμα ενόψει του ετήσιου μνημόσυνου) της συζύγου του, Βαραμέντης Στάθυ, για τον άνθρωπο που σημάδεψε με την καλοσύνη, τη γενναιοδωρία και την αγάπη του τις ζωές όλων μας

Αθήνα – Σύνταγμα: Θρήνος για τον Ανδρέα Κυριακόπουλο

Η ανακοίνωση της ProSport για τον ξαφνικό θάνατο του εκλεκτού συνεργάτη – «Το κενό του είναι δυσαναπλήρωτο, καλό ταξίδι φίλε…»

Τραγωδία στην Πάρο: Συνελήφθησαν οι γονείς βρέφους 5 μηνών που έχασε τη ζωή του

Υπόθεση θανάτου βρέφους συγκλονίζει την Πάρο – Σε εξέλιξη η έρευνα των Αρχών για τις συνθήκες του περιστατικού και τις ευθύνες των γονέων.

Ο Κύκλωπας της Ηρακλειάς… διαβάζει Ομήρου Οδύσσεια

Στην καρδιά των Μικρών Κυκλάδων, ένας μονόφθαλμος ήρωας του μύθου επανέρχεται με μαγιό και βιβλίο — γιατί και οι Κύκλωπες έχουν δικαίωμα στη δεύτερη ανάγνωση.

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Διακοπή ρεύματος μεθαύριο Παρασκευή 13 Ιουνίου, ποιες περιοχές επηρεάζονται

Προγραμματισμένες εργασίες του ΔΕΔΔΗΕ από τις 09:30 έως τις 12:30 – Προειδοποίηση για πρόωρη επαναφορά ρεύματος

Συρματοπλέγματα στον Λυώνα και η επικείμενη (14/06) επίσκεψη Μενδώνη στη Νάξο

Κάτοικοι καταγγέλλουν αυθαίρετη περίφραξη αιγιαλού και προσβολή ιστορικού μνημείου – Σιωπή από τις Αρχές εν αναμονή της επίσκεψης της Υπουργού Πολιτισμού