Τετάρτη, 1 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΤα δέκα από τα 24 υδατοδρόμια στο Νότιο Αιγαίο είναι σχεδόν ......

Τα δέκα από τα 24 υδατοδρόμια στο Νότιο Αιγαίο είναι σχεδόν … έτοιμα

|

Λέτε να δούμε υδροπλάνα την φετινή χρονιά; Το στοίχημα για την λειτουργία των υδροπλάνων καλά κρατεί, το νομοσχέδιο που… έρχεται εμφανίζεται πιο ευνοϊκό σε σχέση με τα προηγούμενα, ενδεχομένως να δούμε δοκιμαστικές πτήσεις σύντομα εν ώ η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου εμφανίζεται σε καλή κατάσταση έχοντας δέκα από τα 24 υδατοδρόμια που έχει στη διάθεσή της να έχουν περάσει το …σκόπελο των περιβαλλοντικών μελετών  

Με ευνοϊκό θεσμικό πλαίσιο που βάζει τα υδροπλάνα μέσα στα λιμάνια, μετατρέπει τις άδειες λειτουργίας των υδατοδρομίων σε αορίστου χρόνου και στέλνει τα υδροπλάνα ακόμη και στις πιο απομακρυσμένες νησιωτικές περιοχές της χώρας, ανοίγει την αγορά των υδατοδρομίων το υπουργείο Υποδομών. Η επεξεργασία του νόμου από τον υπουργό Υποδομών, Χρίστο Σπίρτζη, έχει ολοκληρωθεί, εκκρεμούν όμως οι παρατηρήσεις της αρμόδιας Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών και Κινητικότητας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στην οποία εστάλη το σχέδιο νόμου, προκειμένου να κλείσει και τυπικά η ρύθμιση και στην συνέχεια να διαβιβαστεί στην βουλή.

Μετά τα περιφερειακά αεροδρόμια, που χρειάστηκαν τέσσερα χρόνια για να απεμπλακούν, στην κυβερνητική λίστα, μπαίνουν με μεγάλη καθυστέρηση τα ελληνικά υδατοδρόμια. Η κυβέρνηση εμφανίζεται πρόθυμη να φέρει στην βουλή ένα ρυθμιστικό πλαίσιο που θα συμβάλλει στην βιωσιμότητα των νέων επιχειρηματικών φορέων, θα προωθήσει τις συνδυασμένες μεταφορές και θα ενισχύσει το τουριστικό προϊόν, δίνοντας εναλλακτικούς τρόπους στο μεταφορικό έργο για την νησιωτική αλλά και την ηπειρωτική χώρα. Είναι φανερό ότι η ψήφιση του νόμου θα αποτελέσει ένα είδος βαρόμετρου για την αγορά καθώς αν και δεν επαρκεί ο χρόνος για να στηθεί ένα οργανωμένο δίκτυο υδατοδρομίων, θα συμβάλλει στην αναθέρμανση του επενδυτικού ενδιαφέροντος και θα μπορούσε υπό προϋποθέσεις να βάλει στο παιχνίδι τους ενδιαφερόμενους παίκτες ακόμη και το φετινό καλοκαίρι. Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές της αγοράς, η ψήφιση του νόμου στέλνει στους επενδυτές το μήνυμα ότι υπάρχει η κυβερνητική βούληση για να αναπτυχθεί η αγορά. Με την εξέλιξη αυτή, σημειώνουν, θα μπορούσαν ακόμη και φέτος, να επιτρέψουν οι συνθήκες την εμφάνιση ενός υδροπλάνου για δοκιμαστικές πτήσεις, τουριστικές περιηγήσεις και πτήσεις τσάρτερ ώστε να φανούν τα πλεονεκτήματα του νέου μέσου. Μέχρι στιγμής πλήρως αδειοδοτημένα είναι μόνο δύο υδατοδρόμια στην Κέρκυρα και στους Παξούς. Εάν υπογραφεί και η ΚΥΑ για την Πάτρα, τότε θα μπορούσε να στηθεί ένα δίκτυο -έστω και σε πιλοτική μορφή για το καλοκαίρι- που θα εξυπηρετούσε την Δυτική Ελλάδα.

Επιμηκύνεται η επιχειρησιακή λειτουργία των υδροπλάνων

Τα υδατοδρόμια υπάρχει πρόβλεψη να φτάσουν στις άγονες γραμμές, ανταγωνιζόμενα ακόμη και τις ακτοπλοϊκές γραμμές που για τα απομονωμένα νησιά είναι ένας μεγάλος γολγοθάς. Για να υλοποιηθεί ο στόχος αυτός προβλέπεται ότι οι αεροπορικές εταιρείες που διενεργούν πτήσεις με υδροπλάνα θα καταβάλλουν ένα τέλος ανά πτήση, το οποίο θα καθορίζεται με υπουργική απόφαση του υπουργού Υποδομών. Τα έσοδα αυτά θα χρηματοδοτούν την κατασκευή υδατοδρομίων, το ηλεκτρονικό σύστημα και τον εξοπλισμό αλλά και υδατοδρόμια σε απομακρυσμένους προορισμούς ή νησιά με περιορισμένη επιβατική κίνηση.

Το υπουργείο Υποδομών ικανοποιεί μέσω της αναθεώρησης του θεσμικού πλαισίου και ένα πάγιο αίτημα των επενδυτών που είναι οι περιοχές προσθαλάσσωσης και αποθαλάσσωσης του υδροπλάνου. Με την νέα ρύθμιση επιτρέπεται σε περίπτωση δυσμενών καιρικών συνθηκών, τα υδροπλάνα να προσθαλασσώνουν εντός του λιμανιού και όχι μόνο στην χωροθετημένη ζώνη του υδατοδρομίου που βρίσκεται έξω από το λιμάνι. «Στην περιοχή ελιγμών δύναται να συμπεριλαμβάνεται περιοχή εντός λιμένος. Στην περίπτωση αυτή, η χρήση της περιοχής ελιγμών εντός λιμένος επιτρέπεται με ευθύνη του χειριστή του υδροπλάνου, κατόπιν έγκρισης από την οικεία Λιμενική Αρχή». Πρόκειται για μία διάταξη που θεωρείται πολύ σημαντική για τον κλάδο καθώς επιμηκύνει την επιχειρησιακή λειτουργία των υδατοδρομίων και επιλύει τα εμπόδια που μπαίνουν κυρίως στους νησιωτικούς προορισμούς.

Αποζημιώσεις για τα ιδιωτικά υδατοδρόμια

Το νομοσχέδιο για τα υδατοδρόμια διατηρεί τον διαχωρισμό που είχε προβλεφθεί από το περσινό σχέδιο για ξεχωριστή άδεια ίδρυσης που θα έχει δημόσιο χαρακτήρα και λειτουργίας που θα εκχωρείται σε ιδιώτες. Μάλιστα παρά τα γεγονός ότι μπορεί να αδίκησε αρχικά τους επενδυτές που επέλεξαν να επενδύσουν σε ιδιωτικά υδατοδρόμια, ωστόσο όχι μόνο τους αποζημιώνει με την παρούσα ρύθμιση για τα εγκεκριμένες μελέτες αλλά και τους πριμοδοτεί. Τους δίνει δηλαδή την δυνατότητα να αποκτήσουν την άδεια λειτουργίας σε υποδομές που δεν θα χρηματοδοτηθούν από ιδιωτικά κεφάλαια, όπως προβλεπόταν στο αρχικό σχέδιο αλλά με πόρους των λιμενικών ταμείων (δημόσιο).

Η επίμαχη ρύθμιση του αρχικού σχεδίου, που μετέτρεπε όλα τα υδατοδρόμια σε δημόσια είχε προκαλέσει πέρσι την οξύτατη αντίδραση της Hellenic Seaplanes, η οποία έχει επιλέξει το μοντέλο των ιδιωτικών υδατοδρομίων. Ωστόσο με τις νέες ρυθμίσεις, βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση για τις άδειες που έχει αποκτήσει σε 15 υδατοδρόμια.

Εάν υποθέσουμε ότι ένα πραγματικό κόστος ανάπτυξης υδατοδρομίου υπολογίζεται σε 150.000 ευρώ, τότε η εταιρεία απαλλάσσεται από μία δαπάνη άνω των 2,2 εκ ευρώ που τώρα καλούνται να χρηματοδοτήσουν τα λιμενικά ταμεία. Υπό την προϋπόθεση φυσικά ότι θα βρεθούν οι πόροι αυτοί, είτε από το δημόσιο είτε από τις Περιφέρειες που ετοιμάζονται να μπουν με αξιώσεις στην νέα αγορά. Για παράδειγμα η Περιφέρεια Ιόνιων Νήσων υπέγραψε προγραμματικές συμβάσεις με τα λιμενικά ταμεία Ιθάκης και Κεφαλονιάς και είναι στο στάδιο της υπογραφής για Λευκάδα και Μεγανήσι.

Σε ανάλογο στάδιο είναι και η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για 24 υδατοδρόμια, με το κυριότερο ότι έχουν πλήρως διασφαλισμένη χρηματοδότηση. Αντίστοιχα περιβαλλοντικές μελέτες που δείχνουν το βαθμό ωρίμανσης του σχεδιασμού διαθέτουν 10 υδατοδρόμια. Στα θετικά του νέου νομοσχεδίου, καταγράφεται η πρόνοια, για απαλλαγή του υδατοδρομίου από την υποχρέωση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων και του λιμένα εφόσον δεν είχε αδειοδοτηθεί περιβαλλοντικά, όπως προέβλεπε το αρχικό σχέδιο. Ωστόσο, μόνο δύο υδατοδρόμια διαθέτουν λειτουργικές υποδομές (πλωτές εξέδρες, οικίσκους για την εξυπηρέτηση επιβατών κ.α) και θα μπορούσαν να παράσχουν ανάλογο έργο, άμεσα. Πρόκειται για το υδατοδρόμιο της Ραφήνας αλλά και του Βόλου, το οποίο όμως διαθέτει τις παλιές υποδομές που είχαν αναπτύξει οι πρώτοι επενδυτές υδατοδρομίων από το 2004 έως το 2008.

Στελέχη του κλάδου εκτιμούν ότι ένα πλήρες δίκτυο υδατοδρομίων στην χώρα μας θα μπορούσε να αποτελείται από 50 έως 60 υδατοδρόμια. Άλλωστε τα δύο επενδυτικά σχήματα που έχουν δεδηλωμένο ενδιαφέρον για την αγορά (Ελληνικά Υδατοδρόμια, Hellenic Seaplanes), σχεδιάζουν την ανάπτυξη συνολικά 51 υδατοδρομίων. Με δεδομένο ότι υπάρχουν περιοχές της χώρας που οι σχεδιασμοί δεν έχουν προχωρήσει ακόμη (π.χ Ναύπλιο, Ναύπακτο κ.α), το νούμερο των 60 φαντάζει ρεαλιστικό.

Στελέχη της αγοράς υποστηρίζουν ότι εάν εφαρμοστεί ο νόμος, τότε είναι εφικτό να αδειοδοτούνται 10 υδατοδρόμια κάθε χρόνο. Σε ότι αφορά του operators, oι προβλέψεις μιλούν για 4 έως 5 μικρές εταιρείες που θα καλύψουν τις πτήσεις ανά περιφέρεια ή δύο μεγαλύτερα σχήματα που θα παρέχουν υπηρεσίες σε όλη την Επικράτεια.

Αόριστης διάρκειας οι άδειες

Με βάση την νέα νομοθετική ρύθμιση, ο κάτοχος της άδειας ίδρυσης μπορεί να μεταβιβάσει την άδεια υδατοδρομίου σε άλλο δημόσιο φορέα που πληροί τις προϋποθέσεις. Για κάθε μεταβίβαση άδειας ίδρυσης υδατοδρομίου σε θαλάσσια περιοχή, απαιτείται κοινή απόφαση των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Εάν πρόκειται για μεταβίβαση άδειας ίδρυσης υδατοδρομίου σε λίμνη, απαιτείται απόφαση αποκλειστικά του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Αντίστοιχα, η άδεια λειτουργίας υδατοδρομίου είναι αμεταβίβαστη και δεν εκχωρείται για οποιαδήποτε αιτία εντός διαστήματος δύο ετών και πριν την ολοκλήρωση όλων των εργασιών. Για οποιαδήποτε μεταβίβαση ή παραχώρηση καταβάλλεται παράβολο υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, ύψους 2.500 ευρώ που μπορεί να τροποποιείται με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών & Μεταφορών. Η άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου είναι αόριστης διάρκειας από πενταετής που ήταν η αρχική πρόβλεψη και ανακαλείται αν για πέντε συνεχόμενα έτη το υδατοδρόμιο δεν παρουσιάζει πτητικό έργο.

Για το κόστος των υδατοδρομίων, την ευθύνη φέρει ο φορέας λειτουργίας. Πληροφορίες αναφέρουν ότι θα είναι αντίστοιχο των αεροπορικών εισιτηρίων, πράγμα που σημαίνει ότι το δρομολόγιο π.χ Πάτρας – Κέρκυρας υπολογίζεται σε 100 ευρώ.

Για κάθε αναχωρούντα επιβάτη από υδατοδρόμιο καταβάλλεται από την εταιρεία υδροπλάνων που πραγματοποιεί τις πτήσεις, τέλος υπέρ του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ίσο με το 5% του καθαρού ναύλου που αντιστοιχεί στο συγκεκριμένο δρομολόγιο. Το ίδιο ποσό καταβάλλεται για κάθε επιβάτη και στην περίπτωση ολικής ναύλωσης αεροσκάφους, ανεξάρτητα από το ποσό που καταβλήθηκε. Με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Υποδομών & Μεταφορών και Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής μπορεί να επανακαθορίζεται το παραπάνω ποσοστό.

Με πληροφορίες από το newmoney.gr 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος – Πολιτιστικός & Περιβαλλοντικός Σύλλογος Γυναικών: Το 1ο Συνέδριο Παιδιών γίνεται πραγματικότητα (!!!)

Ο Πολιτιστικός & Περιβαλλοντικός Σύλλογος Γυναικών Νάξου θα πραγματοποιήσει το 1ο Συνέδριο για παιδιά (6 – 15 ετών) - Ποιο είναι το θέμα και πότε θα γίνει

Μήλος: Νέο 5αστερο ξενοδοχείο … έρχεται

“Στα σκαριά” νέο ξενοδοχείο 5 αστέρων στη Μήλο

Blue Star Ferries: Εκτακτη προσέγγιση σήμερα και αύριο στη Νάξο του “Blue Star 2”

Ενα ακόμη έκτακτο δρομολόγιο απόψε από τον Πειραιά για Πάρο - Νάξο και Σαντορίνη

Stoiximan AegeanBall Festival 2024: Ανοιξαν οι έγγραφές

Κορυφαία διοργάνωση 3Χ3 με 13 βραβεία σε πολλαπλές κατηγορίες - Το χρονοδιάγραμμα

Σαντορίνη: Η πρώτη άφιξη του “Olympic Champion Jet” άγγιξε το … τέλειο

Το πρώτο δρομολόγιο για το 2024 του "Olympic Champion Jet" είναι γεγονός - Εκτακτη δρομολόγηση αύριο Πρωτομαγιά για Νάξο - Σαντορίνη

Αμοργός: Το Δημαρχείο στα “μπλε” για την Παγκόσμια Ημέρα Ευχής!

Ο Δήμος Αμοργού φώτισε «μπλε» το Δημαρχείο για την Παγκόσμια Ημέρα Ευχής!

Νότιο Αιγαίο: Ακόμα ένα βραβείο γαστρονομίας με επίκεντρο το ελαιόλαδο της Ρόδου

Ο φετινός διαγωνισμός δώρων Γαστρονομίας World Food Gift Challenge αναγνωρίζει την προσήλωση στις αρχές της βιωσιμότητας - Ποια ήταν το προτεινόμενα προϊόντα

Η μεγάλη έξοδος: Για Νάξο 4μελη οικογένεια με ΙΧ, (με επιστροφή) πληρώνει με ταχύπλοο 952€

Το αδιαχώρητο στο λιμάνι πριν την απεργία της ΠΝΟ τη Μεγάλη Τετάρτη - Κόστος για ταξίδι στα νησιά των Κυκλάδων και όχι μόνο

3+1 λόγοι που οι νέοι σπουδάζουν ψυχολογία σήμερα

Ποιοι είναι οι λόγοι που ωθούν τους νέους για σπουδάσουν φέτος ψυχολογία (!!!)

Νάξος: Ερχεται η τακτική συνεδρίαση Επιτροπής Τουριστικής προβολής και ανάπτυξης

Τακτική Συνεδρίαση Επιτροπής Τουριστικής Προβολής και Ανάπτυξης αύριο Παρασκευή - Ποια τα θέματα

Νάξος – Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος: Πότε ξεκινάει το Πασχαλινό ωράριο καταστημάτων

Το Πασχαλινό ωράριο λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων στη Νάξο ανακοίνωσε ο Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος του νησιού (πίνακας)

Fast Ferries – Πρωτομαγιά: Εμφάνιση στη Νάξο του “Fast Ferries Andros”

Η Fast Ferries ενημερώνει για την κίνηση των πλοίων της κατά την απεργία της Πρωτομαγιάς - ΤΙ θέλει το Fast Ferries Andros στη Νάξο;

Νάξος – ΧΥΤΑ: Υπό έλεγχο και έσβησε η φωτιά

Εσβησε η φωτιά που ξέσπασε νωρίς το πρωί της Παρασκευής στο ΧΥΤΑ της Νάξου

“Νόσος Νάξος”: Ενεργοποιείται (από Νοσοκομείο Νάξου) η διαδικασία του γονιδιακού ελέγχου

Συνάντηση την περασμένη Δευτέρα (22/04) στο Δημαρχείο Νάξου με σκοπό την ενεργοποίηση της διαδικασίας γονιδιακού ελέγχου για τη "Νόσος Νάξος"

Νάξος – Αναβολή: Οι καιρικές συνθήκες “νίκησαν” το μπάσκετ

Αναβλήθηκε ο αγώνας Πανναξιακός ΑΟΚ - Ηλυσιακός λόγω αδυναμίας έλευσης των διαιτητών - Αύριο (όπως και ο αγώνας Πρωτέας - ΑΠΑΣ Νάξου) η αναμέτρηση την ίδια ώρα στο "Δημ. Περιστεράκης"

Νάξος – “Λαϊκή Συσπείρωση”: Ανακοίνωση για Πρωτομαγιά, καταγγελία για επικείμενη αύξηση δημοτικών τελών

Η ανακοίνωση που εξέδωσε η "Λαϊκή Συσπείρωση" Νάξου σχετικά με την Πρωτομαγιά - Γιατί καταγγέλλει τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

Νάξος – Ολυμπιακή Φλόγα: ΟΡΓΗ ΚΑΙ ΘΛΙΨΗ για τους πολιτικούς νάνους, απρέπεια σε έναν Ναξιώτη Πρωταθλητή

Ο Στράτος Φουτάκογλου γράφει για όσα έγιναν την ημέρα της Λαμπαδηδρομίας στη Νάξο με επίκεντρο τον παραγκωνισμό του Ναξιώτη πρωταθλητή Γιάννη Ξενάκη

Νάξος – ΛΕ.ΜΟ.Ν.: Απόλυτα επιτυχημένο το σεμινάριο ασφαλούς οδήγησης (photo)

Η VOM ολοκλήρωσε με επιτυχία το σεμινάριο ασφαλούς οδήγησης στη ΛΕ.ΜΟ.Ν Νάξου (photo)

ΚΕ.ΔΑ.Σ.Υ. Νάξου: Πάει στη βουλή με παρέμβαση του Φίλιππου Φόρτωμα

Ο Φίλιππος Φόρτωμας φέρνει στη Βουλή το στεγαστικό πρόβλημα του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Νάξου