Παρασκευή, 2 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΠολιτισμόςΟι εργολάβοι "πιάνουν δουλειά" και στην Αρχαιολογία

Οι εργολάβοι “πιάνουν δουλειά” και στην Αρχαιολογία

|

Οι εργολάβοι έχουν αναλάβει τις περισσότερες εργασίες στο χώρο της Αρχαιολογίας, το κόστος αυξάνεται δυσανάλογα και το Υπουργείο Πολιτισμού στις όποιες καταγγελίες γίνονται απαντά «δεν μας αφορά, εμείς έτσι το βρήκαμε…» 

Ακόμη και στο χώρο της Αρχαιολογίας έχουν μπει οι εργολάβοι. Όχι, ότι δεν θα έμπαιναν δηλαδή, αλλά ενδιαφέρον παρουσιάζει η αντίδραση της Κυβέρνησης που ρίχνει το ανάθεμα στην… προηγούμενη με την γνωστή έκφραση «έτσι το βρήκαμε» και σημειώνουν ότι απλά «το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι …συστάσεις». Κι όμως μέσα από το σύστημα των εργολαβιών κάθε έργο κοστίζει δύο ή τρεις φορές περισσότερα χρήματα. Αλλά είπαμε «έτσι το …βρήκαμε»

Και για να μην χανόμαστε αναφερόμαστε στο έργο της  ψηφιοποίησης των κινητών αρχαιολογικών μνημείων της χώρας και για το οποίο ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων μιλάει για καταστρατήγηση των εργασιακών δικαιωμάτων αλλά και σπατάλη δημόσιων πόρων με αμφίβολο αποτέλεσμα.  Η ανάθεση του έργου σε εργολάβους οδηγεί σε ελαστικές εργασιακές σχέσεις τους αρχαιολόγους, που φτάνουν να αμείβονται «με το κομμάτι» (1,47 ευρώ για κάθε μνημείο που ψηφιοποιούν), ενώ σε πολλές περιπτώσεις εργάζονται χωρίς αρχαιολογικά ένσημα και πληρώνονται με απόδειξη δαπάνης.

Και όλα αυτά για ένα από τα σημαντικότερα πολιτιστικά πρότζεκτ της χώρας που έχει να κάνει με την ψηφιοποίηση 340.000 καταγεγραμμένων μνημείων πολιτισμού, ενώ στην ίδια την ιστοσελίδα της Διεύθυνσης Διαχείρισης Εθνικού Αρχείου Μνημείων (ΔΔΕΑΜ), που διαχειρίζεται το έργο, διαβάζουμε πως κύριος σκοπός της είναι η ανάσχεση και αντιμετώπιση της παράνομης διακίνησης πολιτιστικών αγαθών.

Η πρώτη φάση του έργου με τον βαρύγδουπο τίτλο «Εμπλουτισμός των Ψηφιακών Συλλογών των Κινητών Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και Ανάπτυξη Πληροφοριακού Συστήματος του Εθνικού Αρχείου Μνημείων» αφορούσε την καταγραφή και τεκμηρίωση των μνημείων και υλοποιήθηκε με προκήρυξη του ΑΣΕΠ. Για τη δεύτερη όμως φάση της ψηφιοποίησης όλου αυτού του υλικού, με συνολικό προϋπολογισμό 3,3 εκατ. ευρώ, επελέγη η ανάθεση σε οκτώ διαφορετικές ιδιωτικές εταιρείες.

Η πρόσληψη των αρχαιολόγων από τους εργολάβους γίνεται με όρους ελεύθερης αγοράς και δεν έχουν λόγο ούτε οι τοπικές εφορείες αρχαιοτήτων ούτε το υπουργείο κεντρικά, ενώ κάθε εταιρεία είναι ελεύθερη να επιβάλει τις εργασιακές σχέσεις που επιθυμεί.

Καταγγελίες που φτάνουν στην «Εφ.Συν.» κάνουν λόγο για προσλήψεις ακόμη και μη αρχαιολόγων για την ψηφιοποίηση με τα «στραβά μάτια» της Επιτροπής Παρακολούθησης και Παραλαβής του Έργου ή ακόμη και για φαινόμενα διαπλοκής με στελέχη τοπικών αρχαιολογικών υπηρεσιών που πληρώνονται «μαύρα» για να κάνουν τη δουλειά, την οποία στη συνέχεια οι ίδιοι θα εγκρίνουν.

 «Αρχαιολογία με το κιλό»

 «Πρόκειται για χαρακτηριστικό δείγμα της εργολαβοποίησης του αρχαιολογικού έργου και των δυσμενών συνθηκών εργασίας που διαμορφώνονται για το επάγγελμά μας», λέει στην «Εφ.Συν.» ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκτάκτων Αρχαιολόγων Γιώργος Μπροκαλάκης.

 «Οι τόσο απαραίτητοι για τους εργολάβους αρχαιολόγοι, χάρη στους οποίους υλοποιείται η ψηφιοποίηση, καλούνται να δουλέψουν σε αναξιοπρεπείς συνθήκες. Χαρακτηριστικός είναι ο εμπαιγμός των συναδέλφων που δουλεύουν για την εταιρεία “IKNOWHOW”, η οποία έχει συμπράξει με τον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Ερευνας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ο ΕΛΚΕ υπολόγισε ότι ένας εργαζόμενος μπορεί να κάνει 40 τεκμηριώσεις τη μέρα και συνεπώς αν κάποιος δουλεύει οκτάωρο/πενθήμερο και πληρώνεται με το κομμάτι θα παίρνει 1.100-1.200 ευρώ μεικτά. Στην πράξη όμως οι καταχωρίσεις δεν ξεπερνούν τις 20 με 25 την ημέρα και οι συνάδελφοι πληρώνονται με 600 έως 700 ευρώ. Αν θέλουν να πάρουν περισσότερα πρέπει να κάνουν πιο γρήγορα και πιο πρόχειρα τη δουλειά. Αυτό, όμως, δεν είναι επιστημονικό έργο, είναι αρχαιολογία με το κιλό», λέει στην «Εφ.Συν.» ο κ. Μπροκαλάκης.

 «Δεν μας αφορά»

Το θέμα έφτασε και στη Βουλή με ερώτηση του βουλευτή Ηρακλείου του ΚΚΕ Μανώλη Συντυχάκη. Απαντώντας η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου τόνισε πως το πρόγραμμα ήταν έτσι δομημένο από την προηγούμενη κυβέρνηση και το υπουργείο δεν μπορεί να κάνει παρά μόνο… συστάσεις στους εργολάβους. Σε σχετική ερώτηση της «Εφ.Συν.» η διευθύντρια της ΔΔΕΑΜ, Βασιλική Παπαγεωργίου, επιβεβαιώνει πως οι συμβάσεις του υπουργείου με τους αναδόχους δεν προβλέπουν συγκεκριμένους όρους για την απασχόληση των δικών τους υπεργολάβων (σ.σ. των αρχαιολόγων) αλλά σε κάθε περίπτωση γίνονται συστάσεις ώστε να είναι αξιοπρεπείς οι όροι εργασίας τους.  Όπως είναι φυσικό, η ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης του έργου έχει καθυστερήσει. Με βάση τους όρους της σύμβασης επρόκειτο να τελειώσει τον Φεβρουάριο, αλλά πήρε παράταση μέχρι τον Απρίλιο και δεν φαίνεται πως θα ολοκληρωθεί πριν από το καλοκαίρι, παρά το γεγονός ότι στην ουσία για την ψηφιοποίηση δουλεύουν πλέον και οι εργαζόμενοι που προσλήφθηκαν στην πρώτη φάση από το υπουργείο, συντονίζοντας τη δουλειά των εργολαβικών εργαζόμενων.

Την ίδια στιγμή το συνολικό κόστος για το Δημόσιο είναι τέσσερις με πέντε φορές υψηλότερο από το να είχε εκτελεστεί το έργο με αυτεπιστασία.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Πρόταση Ημέρας: Ολόκληρα κουκιά γιαχνί

τα φρέσκα κουκιά έχουν πολλά ατού. Είναι θρεπτικά και νόστιμα, λιγότερα επιβαρυμένα από άλλα κηπευτικά, και γίνονται πολλά ωραία φαγητά.

Πέντε ελληνικά νησιά για ήρεμες διακοπές: Αντίδοτο στον μαζικό τουρισμό σύμφωνα με τη “Daily Mail”

Αν θέλετε αυθεντική ελληνική εμπειρία, μακριά από τα πλήθη της Μυκόνου και της Σαντορίνης, αυτά τα πέντε νησιά υπόσχονται γαλήνη, φυσική ομορφιά και ατόφια φιλοξενία.

Κικίλιας από Σύρο: “Καμία αύξηση στην τιμή του εισιτηρίου την καλοκαιρινή περίοδο”

Βασίλης Κικίλιας από Σύρο: «Καμία αύξηση στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, ούτε τώρα ούτε καθ’ όλη τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου.»

Aegean Air: Ιστορικές επιδόσεις το 2024, ισχυρή εκκίνηση και στρατηγική ανάπτυξης για το 2025

Αύξηση επιβατικής κίνησης, ενίσχυση στόλου και επενδύσεις σε ανθρώπινο δυναμικό και υπηρεσίες χαρακτηρίζουν την πορεία της AEGEAN, σύμφωνα με την παρουσίαση του CEO Δ. Γερογιάννη.

Ο «Τυφώνας» που καθαρίζει τις ελληνικές ακτές – Μια θαλάσσια αποστολή ελπίδας και αλλαγής

Με 17,8 εκατομμύρια σκουπίδια λιγότερα, το επιχειρησιακό πλοίο του Ιδρύματος Λασκαρίδη ταξιδεύει από νησί σε νησί για να αποκαταστήσει το φυσικό μας περιβάλλον και να δώσει νέα πνοή στις παραλίες της Ελλάδας.

Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Παγώνουν, τι είπε ο Κικίλιας από τη Σύρο (video)

Η μείωση των λιμενικών τελών συγκράτησε το μεταφορικό κόστος. Αποφεύχθηκαν αυξήσεις έως και 15%, ύστερα από τις πρωτοβουλίες του υπουργού Nαυτιλίας. Πίνακας με παραδείγματα

Ανδρος: Η Μονή Παναχράντου εγκαινιάζει τη μόνιμη συλλογή «Τέχνης Φυλακτήριον»

Ένας νέος πνευματικός και καλλιτεχνικός θεσμός με τη συμμετοχή 46 σπουδαίων Ελλήνων δημιουργών, στην καρδιά της μοναστικής ζωής.

Δραματικές ελλείψεις διασωστών στο ΕΚΑΒ: Στο «κόκκινο» τα νησιά ενόψει καλοκαιριού (video)

Ο πρόεδρος των εργαζομένων στο ΕΚΑΒ προειδοποιεί για σοβαρούς κινδύνους σε Κυκλάδες και ηπειρωτικές περιοχές λόγω αδυναμίας 24ωρης λειτουργίας των ασθενοφόρων.

Κώδικα Αυτοδιοίκησης: Ενίσχυση γονεϊκότητας και κοινωνικής πολιτικής από τους δήμους

Επιδοτήσεις έως 3.000€ για κάθε γέννηση, στήριξη εκπαιδευτικών και δομών υγείας φέρνει το νέο θεσμικό πλαίσιο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση – Ζητείται αναδρομική ισχύς για αδικημένες οικογένειες.

Ανάσα στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Μειώσεις μέσω λιμενικών τελών ανακοίνωσε ο Β. Κικίλιας

Μεσοσταθμική μείωση 3,2% και σημαντικές εκπτώσεις για οικογένειες υπόσχεται η κυβέρνηση, με στόχο πιο προσιτά ταξίδια στα νησιά για το 2025.

Νάξος – Αστυνομία: Σύλληψη έξι ατόμων για διακίνηση κοκαΐνης και κάνναβης

Συνελήφθησαν στη Νάξο από Αστυνομικούς του ΑΤ Νάξου έξι άτομα για διακίνηση κοκαΐνης και κάνναβης

Αλλοίωση αποτελέσματος στο Πανναξιακός – Θύελλα (1-1): Δεν δόθηκε καθαρό πέναλτι στο 90’!

Σε φάση εντός περιοχής, ο Μανούσος της Θύελλας έκανε ξεκάθαρο χέρι, με τον διαιτητή να υποδεικνύει φάουλ εκτός περιοχής — παρότι το σημείο της παράβασης ήταν ξεκάθαρα μέσα στη μεγάλη περιοχή.

Αμοργός – Νέα Πνοή: Κίνδυνος απαξίωσης της περιουσίας από το Π.Δ. 129/2025

Ο κίνδυνος απώλειας οικοδομησιμότητας στους οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων προκαλεί αναστάτωση και έντονες αντιδράσεις στην Αμοργό - Δελτίο Τύπου από την παράταξη "Νέα Πνοή"

Κυκλάδες: Κατασκευαστικά παράδοξα σε Πάρο – Σέριφο προκαλούν αντιδράσεις

Δύο χαρακτηριστικές περιπτώσεις σε νησιά των Κυκλάδων οι οποίες προκάλεσαν τις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών

Blue Star Naxos: Ο Cpt Πολυχρόνης Ραπτάκης μιλά για τη ζωή στη θάλασσα και τις δυσκολίες της ακτοπλοΐας (video)

Ο cpt Πολυχρόνης Ραπτάκης άνοιξε την καρδιά του στην κάμερα της ΕΡΤ3, περιγράφοντας τη μοναξιά του ναυτικού και τα προβλήματα των λιμενικών υποδομών. (video)

Κίνηση για τη Προστασία των Νησίδων – Νάξος: “Όχι στη θυσία της Δονούσας”, έρχονται ενημερωτικές συναντήσεις

Δύο εκδηλώσεις στη Νάξο για την απειλή που συνιστούν τα πλωτά αιολικά στη Δονούσα και οι νέες ανεμογεννήτριες στο Αιγαίο - Πότε και Που ;

Νάξος: “Fast & Furious” στις Αμμοθίνες της Πλάκας

Επεισόδιο με όχημα μέσα σε προστατευόμενη περιοχή Natura 2000 στη Νάξο – Καταγγελία πολιτών και άμεση παρέμβαση της Αστυνομίας

Blue Star Ferries: Τροποποίηση δρομολογίων σε πλοία προς Βόρειο Αιγαίο και Δωδεκάνησα

Με την ένταξη των ανέμων να αγγίζει και τα 9 μποφόρ έχουμε τροποποίηση δρομολογίων από τον Πειραιά προς Δωδεκάνησα και Βόρειο Αιγαίο

Κουφονήσι: Μπαίνει νέο πλοίο; από 3 Ιουνίου το πρωινό δρομολόγιο του Blue Star Naxos

Ενημέρωση από τον ΣΤΕΚ για τις φετινές συνδέσεις, τις ανησυχίες των επαγγελματιών και τις επερχόμενες ανακοινώσεις της Hellenic Seaways – Blue Star Ferries σχετικά με την ακτοπλοϊκή σύνδεση του Κουφονησίου

Δυτικές Κυκλάδες: Ανεκτέλεστο το αυριανό δρομολόγιο του “Αικατερίνη Π”

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π. : Ανεκτέλεστο το δρομολόγιο την Δευτέρα 28/4 κι επιστροφή την Τρίτη 29/4 λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών