Σάββατο, 23 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΙστορίεςΡήτρα νησιωτικότητας... μία ιστορία που κρατάει χρόνια

Ρήτρα νησιωτικότητας… μία ιστορία που κρατάει χρόνια

|

Ρήτρα νησιωτικότητας, μία ιστορία που έρχεται από το παρελθόν και μάλιστα πριν από τέσσερα χρόνια σαν σήμερα στις 13 Δεκεμβρίου του 2012 από το βήμα της Βουλής ο βουλευτής Δωδεκανήσου κος Κόνσολας έλεγε ότι μπαίνει σε διαβούλευση ώστε να ενσωματωθεί στο Σύνταγμα – Και σήμερα, ο Πρωθυπουργός θα το ανακοινώσει… 

Σε μερικές ώρες αναμένεται ο Αλέξης Τσίπρας από την Νίσυρο να ανακοινώσει την ενσωμάτωση της ρήτρας νησιωτικότητας στο Σύνταγμα εν όψει της συνταγματικής αναθεώρησης… Όμως, η ιστορία με τη ρήτρα νησιωτικότητας πηγαίνει λίγο … πίσω. Δεν είναι η πρώτη φορά που ένας πολιτικός ασχολείται με τη συγκεκριμένη «ρήτρα»…

Τον Οκτώβριο του 2012 ο Υπουργός Ναυτιλίας κος Μουσουρούλης σε επαφές που είχε με βουλευτές και οικονομικούς παράγοντες της Λέσβου είχε μιλήσει για ενεργοποίηση ρήτρας νησιωτικότητας από την Κυβέρνηση… Πριν από τέσσερα χρόνια ακριβώς, στις 13 Δεκεμβρίου του 2012, ο βουλευτής Δωδεκανήσου της Νέας Δημοκρατίας Μάνος Κόνσολας είχε χαρακτηρίσει από το βήμα της Βουλής ως «Κορυφαία θεσμική παρέμβαση» την πρωτοβουλία της κυβέρνησης να θεσπίσει ρήτρα νησιωτικότητας. Με βάση τη ρήτρα νησιωτικότητας κάθε νομοσχέδιο που θα έρχεται προς ψήφιση στη Βουλή, θα αξιολογείται ως προς τις επιπτώσεις του στις νησιωτικές περιοχές, εξήγησε ο κ. Κόνσολας. Στη δήλωσή του ανέφερε επίσης: «Τις επόμενες ώρες θα αναρτηθεί, προς διαβούλευση στο διαδίκτυο η νομοθετική ρύθμιση για την θέσπιση ρήτρας νησιωτικότητας.

Πρόκειται για μία απόφαση – σταθμό για τα νησιά μας, για μία κορυφαία θεσμική παρέμβαση. Όταν έθεσα το θέμα στην ομιλία μου, κατά τη συνάντηση όλων των Βουλευτών με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, επεσήμανα ότι οι συνθήκες επιβάλλουν τη θέσπιση της ρήτρας νησιωτικότητας αφού δίνουν ουσιαστικό περιεχόμενο στο άρθρο 101 του Συντάγματος. Τόνισα ότι η νησιωτικότητα και το άρθρο 101 θα πρέπει να αρχίσουν να εξειδικεύονται, να συνδέονται με θεσμικά κατοχυρωμένες ρυθμίσεις.

Αυτή η αξιολόγηση θα οδηγεί σε διορθωτικές παρεμβάσεις, προκειμένου να ισοσκελιστούν αυτές οι επιπτώσεις. Μέχρι σήμερα, οι νομοθετικές πρωτοβουλίες του Ελληνικού Κράτους δεν συνυπολόγιζαν τις ιδιαιτερότητες των νησιωτικών περιοχών, τις αντιμετώπιζαν με τον ίδιο τρόπο που αντιμετώπιζαν τις αστικές περιοχές ή την ηπειρωτική χώρα.

Τα προβλήματα που δημιουργεί η γεωγραφική ασυνέχεια, η απομόνωση και το υψηλό κόστος μεταφοράς προσώπων, αγαθών και υπηρεσιών συνιστούν τα δομικά χαρακτηριστικά της ρήτρας νησιωτικότητας που θα γίνει Νόμος του Κράτους.

Αυτός ο Νόμος πρέπει να είναι πλήρης και εφαρμόσιμος.

Η Ρήτρα Νησιωτικότητας δεν πρέπει να περιορίζεται μόνο στην καταγραφή των επιπτώσεων στα νησιά μας από κάθε νόμο ή απόφαση. Πρέπει να συνδέεται, αυτόματα, με αντισταθμιστικές διατάξεις που θα εξαλείφουν τις επιπτώσεις αυτές στα νησιά μας. Σε αυτή την κατεύθυνση θα κινηθούν οι δικές μου πρωτοβουλίες, γι’ αυτό το πρώτο στάδιο της διαβούλευσης».

Ερώτηση – παρέμβαση το 2014

Να πούμε ότι ενεργοποιήθηκε αυτή η ρήτρα; Μπαααα Που το ξέρουμε; Μα τον Γενάρη του 2014 πέντε βουλευτές της ΝΔ (ανάμεσά τους οι Κόνσολας και Βογιατζής από το Αιγαίο) καταθέτουν ερώτηση και ζητούν την παρέμβαση του Πρωθυπουργού για την εφαρμογή της ρήτρας νησιωτικότητας. Και όπως τονίζουν αιτούνται από τον κ. Σαμαρά να αναλάβει πρωτοβουλία για την πλήρη και οριζόντια εφαρμογή της ρήτρας νησιωτικότητας, όχι μόνο στα νομοσχέδια που κατατίθενται αλλά σε όλες τις αποφάσεις τα εκτελεστικής εξουσίας και της δημόσιας διοίκησης. Στην επιστολή τους, οι βουλευτές ενδεικτικά αναφέρονται στις δομές δημόσιας υγείας στα νησιά που, όπως λένε, είναι υποστελεχωμένες, καθώς οι γιατροί επιλέγουν δύσκολα να υπηρετήσουν στις νησιωτικές περιοχές και ιδιαίτερα στα απομακρυσμένα νησιά. Όπως επισημαίνουν, «αν ισχύσουν στα νησιά οι οριζόντιες ρυθμίσεις που θα ισχύσουν στην ηπειρωτική Ελλάδα και τα αστικά κέντρα  για τους γιατρούς, το νοσηλευτικό προσωπικό και τις υπηρεσίες του ΕΟΠΥΥ, τότε είναι βέβαιο ότι το επίπεδο της δημόσιας υγείας στα νησιά θα υποβαθμιστεί ακόμα περισσότερο και η υποστελέχωση θα προσλάβει εκρηκτικές διαστάσεις».

Και ο Μηταράκης το 2015

Αλλαξε τίποτα; Τον Σεπτέμβριο του 2015, ο βουλευτής Χίου της Νέας Δημοκρατίας Νότης Μηταράκης σε ανακοίνωσή του τόνισε ότι η κυβέρνηση «οφείλει να εφαρμόσει απόλυτα τη ρήτρα νησιωτικότητας – που προβλέπεται από το Σύνταγμα και θεσμοθετήθηκε με τον Ν. 4150/2013 – ως αντιστάθμισμα της επιβάρυνσης από την κατάργηση της κατά 30% μείωσης των συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά». Κατηγόρησε δε τη κυβέρνηση ότι «ενώ η Νέα Δημοκρατία, ως κυβέρνηση κατάφερε διαπραγματευόμενη να προστατεύσει το σημαντικό αυτό κεκτημένο, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, το 2016, θα αυξήσει τον φόρο σε όλα τα νησιά. Άλλωστε το συγκεκριμένο μέτρο το εισηγήθηκε η ίδια η κυβέρνηση με την επιστολή του κ. Βαρουφάκη στο Eurogroup και με το 47 σελίδων υπόμνημα του κ. Τσίπρα στους “θεσμούς”»
Και πάλι ο Κόνσολας με Βούτση

Και τέλος, τον Μάρτιο του 2016, διαβάζουμε ότι ο Πρόεδρος της Βουλής κ. Νίκος Βούτσης, έκανε αποδεκτή την πρόταση που κατέθεσε ο Βουλευτής Δωδεκανήσου, κ. Μάνος Κόνσολας για να συμπεριληφθεί η ρήτρα νησιωτικότητας στον κανονισμό της Βουλής και να αποτελέσει προϋπόθεση κάθε νομοθετικής διαδικασίας. Ο Βουλευτής Δωδεκανήσου μιλώντας στην Ειδική Επιτροπή Περιφερειών της Βουλής, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης που διοργανώθηκε για την ενσωμάτωση της Δωδεκανήσου, κατέθεσε τη συγκεκριμένη πρόταση λέγοντας: «Η ρήτρα νησιωτικότητας πρέπει να έχει οριζόντια και απόλυτη εφαρμογή σε κάθε νομοσχέδιο, σε κάθε διοικητική πράξη. Παρά το γεγονός ότι η ρήτρα νησιωτικότητας αποτελεί νόμο του Κράτους, δεν υπάρχει εφαρμογή της.

Αυτό πρέπει να αλλάξει. Ο κ. Πρόεδρος της Βουλής είναι εδώ. Θα του προτείνω να εντάξει τη ρήτρα νησιωτικότητας στον κανονισμό που διέπει τη νομοθετική διαδικασία και τη λειτουργία του Κοινοβουλίου. Σε κάθε νομοσχέδιο, να υπάρχει η έκθεση επιπτώσεων στις νησιωτικές περιοχές που προκύπτει από τη ρήτρα νησιωτικότητας, όπως υπάρχει και η αντίστοιχη έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου».

Ο Πρόεδρος της Βουλής κ. Νίκος Βούτσης στη δευτερολογία του έκανε αποδεκτή την πρόταση του κ. Κόνσολα. Ανακοίνωσε ότι θα δώσει τις απαραίτητες κατευθύνσεις προκειμένου να υπάρξει η ανάλογη προετοιμασία και επεξεργασία, ώστε να συμπεριληφθεί στον κανονισμό της Βουλής και σε ό, τι σχετίζεται με το νομοθετικό έργο, η προτεινόμενη, από τον κ. Κόνσολα, διάταξη σχετική με τη ρήτρα νησιωτικότητας».

Και το ερώτημα; Τελικά πόσο δύσκολο είναι να ενταχθεί στο Σύνταγμα αυτή η ρήτρα νησιωτικότητας; Και έπρεπε να φτάσουμε στο 2016 και τη Νίσυρο για να ενσωματωθεί μία ρήτρα που ουσιαστικά απορρέει από το άρθρο 101 του Συντάγματος και γίνεται αποδεκτή από την Ευρωπαϊκή Ενωση;

Με πληροφορίες από την dimokratiki.gr 
 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αμοργός: Προκήρυξη θέσεως Επιμελητή Α’ για το Κέντρο Υγείας

Προκήρυξη θέσεως Επιμελητή Α’ για το Κέντρο Υγείας Αμοργού - Ειδικότητες και τι προσφέρει ο δήμος

Springer Reisen: Αεροπορική σύνδεση από Βιέννη σε Πάρο, Νάξο και Μήλο

Νέες συνδέσεις με τις Κυκλάδες από τη Βιέννη το καλοκαίρι του 2025

Γλυπτά Παρθενώνα: Θα έρθουν στην Ελλάδα με … δανεισμό το 2025?

Θα έρθουν τελικά πιο κοντά σε λύση Βρετανικό Μουσείο και ελληνική κυβέρνηση το 2025;

Σίκινος: Η Νεικώ πάει Λονδίνο, ποιος ο λόγος;

Η Επισκοπή Σικίνου και η Νεικώ ταξιδεύουν στη βρετανική πρωτεύουσα

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Κυκλάδες: Προκήρυξη 22 θέσεων σε 14 Κέντρα Υγείας (!!!)

Κέντρα Υγείας: 324 προσλήψεις γιατρών – Προθεσμίες και ειδικότητες - Η προκήρυξη αφορά και στις 7 Υγειονομικές Περιφέρειες (ΥΠΕ) της Ελλάδας, για 12 ειδικότητες

Αιγαίο: Τριάντα “πράσινα” έργα (ανάμεσά τους και το Τσικαλαριό) στα ελληνικά νησιά

Ηλεκτρικές διασυνδέσεις άνω των 2,5 δισ. για να βγουν τα νησιά από την απομόνωση. Ταμιευτήρες και φράγματα πολλαπλού σκοπού σε Κυκλάδες, Κρήτη, Δωδεκάνησα.

Χατζημάρκος από Νάξο: Ερχονται επενδύσεις 5 δις στην νησιωτική Ελλάδα

Γιώργος Χατζημάρκος: Το Ταμείο Απαναθρακοποίησης Νησιών φέρνει επενδύσεις 5 δισ. ευρώ στη νησιωτική Ελλάδα

Πρόταση Ημέρας: Ριγκατόνι με σάλτσα φέτας

Μία άλλη προσέγγιση στο φαγητό εκεί όπου η Ιταλία συναντά την Ελλάδα

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Αμοργός: Εννέα μέτρα μετακινήθηκε ο υποθαλάσσιος πυθμένας και έδωσε τον σεισμό του 1956

Διεθνής ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» στις αιτίες του καταστροφικού σεισμού του 1956 στην Αμοργό - Τι λέει η Εύη Νομικού

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης

MSC: Βάζει στο πρόγραμμα την Σύρο, “βλέπει” τις υποδομές στη Σαντορίνη

MSC: Αντί για τέλη, επενδύσεις σε υποδομές για ανάπτυξη της κρουαζιέρας